Du spør meg?^^
Hva mener du om Dahls pilsner ?
Rauchbier. For mange år siden var det normalen, før man fant opp måter å malte korn på som ikke eksponerte det direkte for røyken. Fortsatt vanlig i Trøndelag, spesielt gårdsøl i Stjørdal, hvor det fortsatt finnes tradisjon for å malte kornet sitt selv i et s.k. såinnhus. Det ryker såpass at man gjerne sier fra til brannvesenet på forhånd for å slippe uventet besøk når naboene begynner å ringe 113. Det sies også at det beste ølet blir når man malter så hardt at såinnhuset tar fyr og man såvidt greier å slukke det igjen. Pilsnermalt blir det ikke på den måten.Dette ølet smaker og lukter litt røyk! Ikke godt imho. Greit med røyk i whisky, men i øl?
There is a stretch of road in rural Norway with 24 homesteads… and 22 brewers. As if this weren’t stunning enough proof of the importance of artisanal beer in the county of Nord-Trøndelag, five small malthouses also line this same mile-long street. The sheer density of brewers on Hognesaunvegen (or Hognes Farm Road) in Stjørdal, as in the neighboring towns of Skjelstadmarka, Skatval and Hegra, is unparalleled in the Western World. Yet few people, even in Norway, know this. How can such a strong brewing tradition remain a mystery? Why is Stjørdalsøl unknown to connoisseurs? After all, there are more brewers of this style than there are Rauchbier brewers in Franconia.
Hon på bilden såg väldigt road ut.Jeg går ut i fra at jeg ikke blir alene om å ta et glass eller to på søndag Som tittelen sier så er det årets øldag for gretne gamle…. Hva menes med Nå er det fan meg nok? Jo at det skal ikke være opp til 20-åringer å fortelle oss hva godt øl er
https://olportalen.no/2024/02/13/gretne-gamle-gubber-oldag-2024/
Vis vedlegget 996662