Jeg har holdt meg til walisisk øl i det siste (men nå er det tomt):
Det forrige jeg viste til var fra Porthmadog på kysten litt sør for Anglesey (kjøpt på bryggeriets utsalg i Porthmadog). Dette ølet fra Conwy på nordkysten av Wales kjøpte jeg hos Waitrose i Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.
(PS: Landsbyen het Llanfairpwllgwyngyll (Ll er en tykk l, litt lik den man har i Østfold, w uttales ou) fram til man i 1860 ønsket å trekke til seg turister da jernbanen til Holyhead (Caergybi på walisisk) ble anlagt, og fant på å forlenge navnet. Det er egentlig bare en sammentrekning av ord i en setning som betyr "The church of St Mary at the pool of the white hazels near the fierce whirlpool and the church of St Tysilio of the red cave". Det er en opplevelse å høre en walisere uttale navnet.)
For de som befinner seg i nærheten av Vinje så åpner Vinje Bryggeri sitt utsalg klokka 15 i dag fredag.
Åpent bare hver fredag 15 til 19.
De har flere typer pale ale som er helt fantastiskec, anbefales.
Scoret skikkelig høyt på Untapped.
Hyggelig priset for en 0,5 liter fra mikrobryggeri 60,-/stk
Noen butikker rundt om i Telemark skal ha litt utvalg fra VB, men opplevde det som vanskelig å finne.
Kom nettopp tilbake fra litt hamstring på Innherred. Klosterbryggeriet på Tautra vet hva de gjør. Drakk en Alstadberger til ølbrasert grislægg der ute. Kraftkost. Maltet over åpen ild i lokalt såinnhus, omtrent like markert røyksmak som i en Lagavulin whiskey. Riktig god.
Inderøy Gårdsbryggeri er også verdt en tur. Drakk en Kvaksøl derfra til reinsdyrbiff på Øyna gårdshotell. Det er en brown ale med et hint av einer i. Veldig god, anbefales. Ølen Gåppålur er økologisk med ureist malt og humle fra egen gård. Joda, de kan kunsten fortsatt på Innherred.
Øl med fyldig smak og særpreg. Brygget etter gamle håndverkstradisjoner.
www.igb.no
En fordel med øltur i Trøndelag fremfor vintur i Frankrike er at man slipper å tenke på tollkvoter. Inderøy gårdsbryggeri selger ølet i hendige 12-pk esker.
OT (ikke ølrelatert):
Da kjørte du rett forbi Inderøy Mosteri. De lager fantastisk god eplemost og også rabarbra- og bringebærmost. Visstnok fast leverandør til Britannia hotell i Trondheim. De ønsker visst å sette igang med å lage eplecider. /OT
Forøvrig starter mat- og ølfestivalen i Trondheim i dag. Der har de nok mye godt å by på.