Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    0
    Var i Finland her før Coronaen stoppet slike eskapader.

Kjøpte en Double Stout fra Shepherd Neame. Har aldri prøv den så jeg er noe usikker på hva jeg skal gjøre med den.

Er den veldig god vil det mest sansynlig ta forbasket lang tid før jeg får kjøpt mere. For øyeblikke heller jeg til at det må være noen slags "anledning"
    samtidig som det bør være mulig å bruke den i mat om jeg ikke liker den! Øl egner seg stort sett uanstt hva til noe man kan koke kjøtt mørt i, det gir vanligvis en veldig god smak!
    Sheperd Neame Double Stout.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    0
    Et spørsmål til folket; Burde vi hatt en egen tråd for JuleØl?

Sist jeg var i Finland, denne gangen på Alko ( Finsk Vinmonopol ) fant jeg 7 flasker med Shepherd Neames Christmas Ale.
    De har ligget i kjøleskapet og fristet i lang tid nå, og da jeg har en eller anne form for OCD som gjør at jeg liker "runde tall"
    i de fleste anledninger, blandt annet bør øl oppbevares i antall på 6-12-24-48 etc, var det ikke så vanskelig å "prøvesmake dette
    juleølet i går. Og JA, det var veldig godt! Hvis våre finske venner får så mye kontroll på Corona at det går an å passere grensen
    igjen vil det være helt nødvendig å forsøke å få tak i mere av dette!
    Denne er ikke så "tung" som flere juleøl har en tendens til å bli. Det var en lett krydret og litt ( ikke så mye ) fyldigere ale. Snadder!
    Sheperd Neame x-mas ale.jpg
    Må vel innrømme at jeg er veldig svak for Shepherd Neame. Det er de som lager "Spitfire" og som står bak noen av de råeste reklamer jeg har sett!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    5.071
    "Juleøl" er ikke en ting. Eneste kriteriet er at den som produserer den har lyst til å kalle det juleøl eller noe i den retning - det er ingen definert stil og man kan følgelig kalle hvasomhelst for juleøl. Før mikrobryggeriene gjorde sin inntreden så var muligens det nærmest man kom den tyske stilen bock eller doppeltbock - det er i området der de tradisjonelle juleølene fra norske bryggeriere ala Ringnes, Hansa osv og som kun selges på polet grunnet alkoholstyrken ligger.

Tradisjonelt norsk juleøl har forsåvidt fått sin egen typedefinisjon, men det er rimelig nok en definisjon som gir liten mening utenfor Norge. DItto med norsk butikkpils.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    0
    bruk den i en meljevning sammen joikakakene…
    FILISTER!!!!

Man koker kjøttet mørt i øl! Ikke noe å blande i meljevning!!! :oops: o_O

Helt seriøst så bruker jeg vanligvis et kraftig øl når jeg lager "Lappebiff".
    Reinskav frese i stekepanne til der er passe brunt. Så samles alt kjøttet i en jerngryte, tilsettes øl og kokes til det er mørt.
    Deretter tilsettes rømme og sukkerkulør så fargen blir riktig. Før servering tilsettes stekt bacon i biter. Alt røres sammen.
    Serveres med potetmos, tyttebær og ( tradisjonellt ) revet rå gulrot, men vi bruker råkost salat. Serveres med Spitfire ale!

Alle som har smakt dette påstår at det er godt! Og jeg omgås finnmarkinger som ikke er plaget med falsk høflighet!

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.540
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke ofte jeg ikke liker øl.
    Men prøvde noen forskjellige fra RAA i Råde.
    Synes ingen av de var gode. En ren skuffelse.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    5.071
    Vi skal ha virtuell ølsmaking på Teams på jobben i mangel av mulighet for fysisk samling. Det synes jeg var kreativt. Det er et bryggeri i Oslo som står for opplegget og det er heldigvis ikke rent teoretiisk. Må gjøres hejmmenfra grunnet skjenkeløyve osv.

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er også fan av Shepherd Neame. Deres IPA er virkelig bra etter min smak. Et godt stykke unna de fleste andre IPA'er som jeg ofte synes har litt for my sitrussmak.

Men som alltid har skjedd når jeg har funnet noe virkelig godt på Polet, så er det ute av sortimentet etter kort tid! :mad:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn