Over stokk og stein: Pris og kvalitet og high-end.

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
En gjenganger i diverse tråder her på forumet og i hifi-pressen er mantraet om at man får det man betaler for. Kvalitet koster penger. Prolydmarkedet følger denne logikken fortsatt. Det er et visst forhold mellom komponentkvalitet og utsalgspris. Edruelig nok.

I den såkalte ”high-end”-delen av hifimarkedet går dette over stokk og stein nå. Kabelmarkedet er jo en perversjon i seg selv. Her finnes ingen korrelasjon mellom komponentkvalitet og pris lenger. Jeg er så ”heldig” å ha fått mulighet til å teste ut kabler i prisklassen opp til 200 000kr i egen stue. Helt greie kabler med filtereffekt for å roe ned ekle siblanter. Pervertert dyre, der prisen (i likhet med annen prissetting i high-end-markedet) synes å være et produkt av to faktorer:

1. Hvis noe lyder bedre (eller annerledes)enn noe annet, kan vi ta mer penger for det.
2. Hvis vi tar veldig mye penger for et produkt, appellerer vi til folks tro på at man får det man betaler for. Tar vi veldig mye for et produkt, tror folk de får veldig mye.

Jeg har selv hørt en bransjeaktør fortelle at et produkt X solgte middelmådig. Derfor skrudde vedkommende prisen opp kraftig. Først nå tok kundene produktet seriøst, og salget steg tilsvarende. Med andre ord: Vi får ikke lenger det vi betaler for, vi får drømmen om det vi betaler for.

I den fetishistiske tråden: ”Innmat”, dukker opp bilder av en strømrensningsboks på s 67, innlegg 1325:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25683.1320.html

Her finnes ingen korrelasjon mellom komponentpris og salgspris. Kanskje ”virker” produktet, i den forstand at lyden kan oppleves som en forbedring. Men hva gjør denne boksen?

Ifølge produsenten:
“Thor is an elegant, full rack width, 6-way AC mains power distribution unit featuring sophisticated circuitry for dealing with mains noise and voltage spikes without limiting dynamic headroom. But its also much, much more than that. When you listen to your audio system or watch a movie, you are quite literally hearing and seeing the mains power supplying your equipment. In todays heavily polluted electrical environment, where homes contain masses of computers, computer based appliances, wireless technology and other sources of electrical interference, all dumping noise back into your mains supply, Thor is your first line of defense, the foundation on which system performance ultimately depends.”

Ifølge hifiskribenten:
"Thor makes such a fundamental difference to the sound of a system that it demands primacy of place in the mains hierarchy."
Roy Gregory, Hi Fi+ Issue 35

http://www.nordost.com/Thor-Power-Distribution-System-P36.asp

Ingen teknisk beskrivelse. Bare tåkelegging og hemmelighetskremmeri. Til en pervertert pris.

Har ikke dette forverret seg i vår hobby de siste 10-15 år? Og ikke minst: Hvorfor vil vi la oss lure?

Mvh,
Are
 
N

nb

Gjest
Bare og se på det som et nesten hvilketsomhelst premium-marked, så faller det meste på plass av seg selv.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Legger man utelukkende lydkvalitet til grunn så er jeg helt enig med deg.

Derimot hvis man skal hensynta eierglede,design og ikke minst det å oppfylle drømmer man har,så utgjevner det seg til en viss grad.Men uansett-i de fleste tilfeller så gjenspeiler nok ikke pris med hva man får igjen i price-no-subject segmentet.Spesielt selfølgelig hvis det blir avdekket reinhekla bogus,som i det tilfellet med den "strømrenseren"

Jeg blåste av sparepengen jeg hadde i fond for å oppfylle en drøm-kjøpet av Gryphon Diablo som riktignok er steindyr.Angrer ikke ett sekund,verd hver ei krone synes jeg uansett hvilken vinkling jeg tar.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.179
Antall liker
2.696
Iskariot, hver dag kjøper folk armbåndsur til 15 - 20.000 når de kunne kjøpt et armbåndsur til 199,- som gjør jobben med å vise tiden akkurat like bra og nøyaktig. Er folk noen tullinger som lar seg lure?

Hver dag kjøper folk smykker og ringer til 1-100k hvor man lett kan kjøpe imitasjoner med "falske" stener til en brøkdel av prisen og hvor man må tett på for å se noen forskjell (og smykker/ringer er jo bare en visuell pyntegjenstand). Er folk noen idioter som lar seg lure?
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Espen R skrev:
Iskariot, hver dag kjøper folk armbåndsur til 15 - 20.000 når de kunne kjøpt et armbåndsur til 199,- som gjør jobben med å vise tiden akkurat like bra og nøyaktig. Er folk noen tullinger som lar seg lure?

Hver dag kjøper folk smykker og ringer til 1-100k hvor man lett kan kjøpe imitasjoner med "falske" stener til en brøkdel av prisen og hvor man må tett på for å se noen forskjell (og smykker/ringer er jo bare en visuell pyntegjenstand). Er folk noen idioter som lar seg lure?
Nei, folk er ikke automatisk tullinger om de kjøper dyre forsterkere, armbåndsur eller diamanter. En dyr, velbygd, estetisk vakker klokke koster imidlertid penger å designe og produsere. Prisen gjenspeiler dette i stor grad. Hvis du kjøper en klokke til 20 000kr, som du kan importere selv fra Kina til 100kr, har du imidlertid latt deg lure. Et smykke med ekte edelstener kan forsvare sin pris på 100 000kr. En Gryphon Diablo er velbygd med kvalitetskomponenter som koster penger for produsent å implementere. Derav en høy salgspris. Helt ok.

Men poenget er at utsalgspris til en viss grad må gjenspeile kostnadspris for produsenten av varen.

La meg illustrere: Lager jeg to forsterkere/strømrensere/kabler til samme kostpris, mener jeg det er uetisk å la den forsterkeren/strømrenseren/kabelen som lyder best koste forbrukeren ti ganger så mye som den andre...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.194
Antall liker
10.739
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
"Swiss craftmanship" setter ihvertfall fart på prisene uansett hva det gjelder.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Riktignok er vel det meste som er Made in Switzerland bra av kvalitet,men prisene på DartZeel og Nagra er nok i høyeste laget. Men jeg tviler på at det er priset for høyt fordi det er Sveitsisk sammenlignet med mye annet ultra Hi End...eks Krell,Boulder,Halcro,Wavac,Accuphase for å nevne noen.

Jeg tror nok stikkordet er eierglede hos mange som kjøper dyre ting uansett hva det er.Man får kanskje 80% av kvaliteten med å kjøpe betydelig billigere HiFi-komponenter og klokker,men eiergleden det gir ved å slå på stortromma en gang og oppfylle en drøm er imo priceless...
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
676
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Det koster og utvikle og selge produkter. Skal være enig om at ting er til viss grad overpriset. Men vi skal ikke stikke under en stol hva det koster og lage et produkt, samma hva det er. Nå tenker jeg først og fremst Hifi siden dette er et Hifi forum. Konstruktører av forsterkere, høyttalere etc kan bruke mange år på og utvikle og prøve seg frem med forskjellige komponenter før det blir et salgbart produkt.
Ser en bare hva komponentene koster løst kontra det ferdige produktet står ikke prisen helt i stil. Men det må kalkuleres inn utviklingskostnadene, hva koster det og sette produktet i produksjon, frakt, markedsføring osv. Så er det jo ikke bare den som lager produktet som skal leve av det. Hifibutikkene skal jo også overleve. Da blir det påslag hele veien til kunde. Spesielt ser en dette hvis en skal ha utenlandske produkter.
Vi Norge er forsåvidt heldige som har norske produkter i "verdenstoppen" Slipper jo unna et ledd i allefall. Tenkt Companiet eller Dp i Usa, Prisene der er jo astronomiske på disse produktene i forhold til kjøpt i Norge.
Mange av disse produktene er også laget for og vare. Se eks MacIntosh forsterkere. Koster Ræva og ryggen, men gir eie glede utav tusen, varer i minst 20 år. Samt at det spiller så bra. Så vi må jo alle se hva har vi lyst til og bruke pengene på? For noen er lykken en dyr og flott bil, som til de grader er overpriset pga grådig stat? Men pengene bruker vi uansett.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.076
Antall liker
6.400
Lurer på om det er mulig å finne på noe å si om denne problemstillingen som ikke har blitt skrevet her før.
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Lurer på om det er mulig å finne på noe å si om denne problemstillingen som ikke har blitt skrevet her før.
Tviler jeg på, dette har jo vært diskutert så fillene fyker utallige ganger før.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Schumacher skrev:
Jeg blåste av sparepengen jeg hadde i fond for å oppfylle en drøm-kjøpet av Gryphon Diablo som riktignok er steindyr.Angrer ikke ett sekund,verd hver ei krone synes jeg uansett hvilken vinkling jeg tar.
Vet ingenting om Diablo men rundt på weben diskuteres det om Gryphon Tabu Century er en rebrandet NAD S300.

Bare sånn apropo value for money.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
BT skrev:
Lurer på om det er mulig å finne på noe å si om denne problemstillingen som ikke har blitt skrevet her før.
Sikkert ikke. Dessverre har jeg ikke fulgt så godt med på forum her de siste par årene og tar kritikk på det. Ble litt lei siden jeg følte at trådene bare gikk på autorepeat.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Schumacher skrev:
Skulle jeg heller kjøpt meg en NAD?
Man kjøper stort sett det som gir en godfølelsen, iallfall gjør jeg det.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Iskariot skrev:
Ingen teknisk beskrivelse. Bare tåkelegging og hemmelighetskremmeri. Til en pervertert pris.
Huffda. Så feil kunne jeg ta. Her følger forklaringen:

What matters, far more than what you see on the outside, is what’s inside the Thor. Rather than paraphrasing Nordost’s standard website rap, I phoned Joe Reynolds and asked for the lowdown. He said the following:

"Our goal in creating the Thor was to come out with a power distribution system that wouldn’t compress the dynamics of the music system. We call it a power distribution system rather than a power conditioning system because power conditioners such as regenerators (that regenerate power from the wall) and filters (that filter noise from the AC line) tend to compress the dynamic range of the system. There are some that compress dynamics less than others. But anytime you take that approach, you’re going to have compression.

"There are three different elements in the Thor. The first is a Quantum X1 module that employs proprietary Quantum Resonant Technology (QRT) that significantly lowers the noise floor in the system. You can actually measure the improvement in the audio waveform of a piece of music with the Thor in place.

"One of the things we’ve found as we’ve tried device after device is that, while they’ve smoothed out things, they’ve also killed dynamics. If the manufacturer is doing their job properly, their amplifiers work properly and quietly without putting another amplifier in front of their amplifier. That’s why we use Quantum Technology to lower the noise floor. We recently showed some of these Quantum devices at CES in Vegas. The more we added to the system, the quieter the system got.

"The Thor also uses the Polaris- X grounding system to completely isolate each component that’s plugged into it. If you plug in an amplifier, there will be no spurious noise from the CD player going back into the system through the amp.

"The unit also uses a very high quality silver-plated circuit board and silver solder. The unit is wired internally with Nordost Dual Mono-filament power cables that include some of the same elements and technology as in the Valhalla power cord.

"The Thor is equally effective in music and home theater systems. It improves picture quality dramatically as well as lowering the noise floor.

"In order to make the unit run more efficiently, there is some resonant control built into the casework. You can attach a set of Nordost Pulsar Point Resonant Control devices. We make two versions: a two-piece aluminum version PP4 ($119/four) that you can thread into components or speakers. We also make a titanium version (PP4 Ti ($499/four) that is even better. There are also Quasar Points ($199/four) that use ball bearing technology.



http://www.quantumqrt.com/default.asp

Så da skulle vel alt være greit.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Hvis man ikke føler det er verdt prisen, er det vel bare å la være å kjøpe?

Hvis noen ser på dyr hifi som alternativ til dyr klokke får de bare gjøre det, men jeg er nå mest opptatt av at lyden blir god da.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
"Man kjøper stort sett det som gir en godfølelsen, iallfall gjør jeg det."-Nettopp Anonym ;)

Kule-Trygve...-Selfølgelig.Man kjøper jo dyrt utstyr først og fremst i søken etter Ear Candy.Design,byggekvalitet,driftsikkerhet,drømmer og status hjelper vel også på å ta beslutningen.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
600
Espen R skrev:
Iskariot, hver dag kjøper folk armbåndsur til 15 - 20.000 når de kunne kjøpt et armbåndsur til 199,- som gjør jobben med å vise tiden akkurat like bra og nøyaktig. Er folk noen tullinger som lar seg lure?

Hver dag kjøper folk smykker og ringer til 1-100k hvor man lett kan kjøpe imitasjoner med "falske" stener til en brøkdel av prisen og hvor man må tett på for å se noen forskjell (og smykker/ringer er jo bare en visuell pyntegjenstand). Er folk noen idioter som lar seg lure?
Klokke- og smykkefolket er greie, de har ikke misjonsbefalingen som leveregel; at de skal prøve å overbevise andre om at deres ting er så mye bedre enn billigere ting. De nøyer seg med godhetsfølelsen over å eie noe fint og dyrt, og trenger ikke forsvare sitt innkjøp med kabelteorier, kvantefysikk og humbug for å få andre til å tro at det er mystiske egenskaper innebygget.

De bare aksepterer at Ulysse Nardin og IWC er dyrere enn Timex, men at de kanskje er litt mer unøyaktig til tross for prisen. Men det føles godt å ha et stykke kvalitetshåndverk på håndleddet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.076
Antall liker
6.400
Barbaresco skrev:
Espen R skrev:
Iskariot, hver dag kjøper folk armbåndsur til 15 - 20.000 når de kunne kjøpt et armbåndsur til 199,- som gjør jobben med å vise tiden akkurat like bra og nøyaktig. Er folk noen tullinger som lar seg lure?

Hver dag kjøper folk smykker og ringer til 1-100k hvor man lett kan kjøpe imitasjoner med "falske" stener til en brøkdel av prisen og hvor man må tett på for å se noen forskjell (og smykker/ringer er jo bare en visuell pyntegjenstand). Er folk noen idioter som lar seg lure?
Klokke- og smykkefolket er greie, de har ikke misjonsbefalingen som leveregel; at de skal prøve å overbevise andre om at deres ting er så mye bedre enn billigere ting. De nøyer seg med godhetsfølelsen over å eie noe fint og dyrt, og trenger ikke forsvare sitt innkjøp med kabelteorier, kvantefysikk og humbug for å få andre til å tro at det er mystiske egenskaper innebygget.

De bare aksepterer at Ulysse Nardin og IWC er dyrere enn Timex, men at de kanskje er litt mer unøyaktig til tross for prisen. Men det føles godt å ha et stykke kvalitetshåndverk på håndleddet.
I tillegg er det neppe noen som vier sine liv til å forklare dem hvor dumme de er som har så dyr klokke.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
BT skrev:
Barbaresco skrev:
Espen R skrev:
Iskariot, hver dag kjøper folk armbåndsur til 15 - 20.000 når de kunne kjøpt et armbåndsur til 199,- som gjør jobben med å vise tiden akkurat like bra og nøyaktig. Er folk noen tullinger som lar seg lure?

Hver dag kjøper folk smykker og ringer til 1-100k hvor man lett kan kjøpe imitasjoner med "falske" stener til en brøkdel av prisen og hvor man må tett på for å se noen forskjell (og smykker/ringer er jo bare en visuell pyntegjenstand). Er folk noen idioter som lar seg lure?
Klokke- og smykkefolket er greie, de har ikke misjonsbefalingen som leveregel; at de skal prøve å overbevise andre om at deres ting er så mye bedre enn billigere ting. De nøyer seg med godhetsfølelsen over å eie noe fint og dyrt, og trenger ikke forsvare sitt innkjøp med kabelteorier, kvantefysikk og humbug for å få andre til å tro at det er mystiske egenskaper innebygget.

De bare aksepterer at Ulysse Nardin og IWC er dyrere enn Timex, men at de kanskje er litt mer unøyaktig til tross for prisen. Men det føles godt å ha et stykke kvalitetshåndverk på håndleddet.
I tillegg er det neppe noen som vier sine liv til å forklare dem hvor dumme de er som har så dyr klokke.
På samme måte som de fleste er klar over at en Casio til 500 kroner er mer nøyaktig enn en mekanisk klokke til >30k.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
BT skrev:
I tillegg er det neppe noen som vier sine liv til å forklare dem hvor dumme de er som har så dyr klokke.
Hadde de jamret seg over at de mekaniske klokkene deres går bedre, så hadde de nok fått høre det.

"Jeg rekker bussen mye oftere nå enn da jeg hadde Timex quartz. Trekker du mine opplevelser av rutetider i tvil?"
"Mine subjektive langtidstester viser at den går bedre, dine atomurmålinger er ikke relevante!"
"Jeg er en kvalifisert kronofil med detaljert timeplan. Du har det ikke travelt nok til å merke forskjellen."

Idiotforklaringene hadde stått i kø.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Iskariot skrev:
Helt greie kabler med filtereffekt for å roe ned ekle siblanter. Pervertert dyre, der prisen (i likhet med all annen prissetting i high-end-markedet)
En bekjent tok røntgen bilde av innmaten på en kabel med filter fra "X produsent", kabelen er i hundretusen
kronersklassen og innmaten var enkel og tilsvarte en komponent kostnad på 10-15kr..
Le eller gråte ?
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Iskariot skrev:
Så lenge det er oppfyllelse av en drøm, kan man vel i det minste smile litt?
Ihvertfall når en kan bestille rasket fra eltek og lage "padda" selv ;D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.194
Antall liker
10.739
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, jeg har redigert litt (meg selv i denne omgang). Så i ettertid at innlegget mitt kunne tas i litt negativ retning. Det var ikke intensjonen men var litt "blind" i gjerningsøyeblikket. Beklager dette...
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Ser ut som det er den samme kabelfornektergjengen som skal si akkurat det samme om komponenter nå da...
jaja..lev i troen på at en forsterker til 10 000 er like god som en til 100 000..jeg vet bedre..har gått ruten fra mid- fi via high- end til ultra- high- end på noen områder og har ikke blitt skuffet underveis..men det finnes sikkert dyre og oppskrytte ting innen hifi og, som på andre områder.

Relevansen til klokker og smykker er i alle fall helt søkt, både når det gjelder kabler og komponenter. Men det er selvfølgelig veldig greit om komponentene ser bra ut da, men det er sekundært for meg.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.263
Antall liker
4.917
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
totte skrev:
BT skrev:
I tillegg er det neppe noen som vier sine liv til å forklare dem hvor dumme de er som har så dyr klokke.
Hadde de jamret seg over at de mekaniske klokkene deres går bedre, så hadde de nok fått høre det.

"Jeg rekker bussen mye oftere nå enn da jeg hadde Timex quartz. Trekker du mine opplevelser av rutetider i tvil?"
"Mine subjektive langtidstester viser at den går bedre, dine atomurmålinger er ikke relevante!"
"Jeg er en kvalifisert kronofil med detaljert timeplan. Du har det ikke travelt nok til å merke forskjellen."

Idiotforklaringene hadde stått i kø.
Strålende! ;D
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Kule-Trygve skrev:
Ser ut som det er den samme kabelfornektergjengen som skal si akkurat det samme om komponenter nå da...
jaja..lev i troen på at en forsterker til 10 000 er like god som en til 100 000..jeg vet bedre..har gått ruten fra mid- fi via high- end til ultra- high- end på noen områder og har ikke blitt skuffet underveis..men det finnes sikkert dyre og oppskrytte ting innen hifi og, som på andre områder.

Relevansen til klokker og smykker er i alle fall helt søkt, både når det gjelder kabler og komponenter. Men det er selvfølgelig veldig greit om komponentene ser bra ut da, men det er sekundært for meg.
Tja, man kan vel lese tråden som fanden leser bibelen. Selv er jeg verken kabel- eller forsterkerfornekter. Og ofte er det slik at en forsterker eller kabel til 100 000kr spiller bedre enn en til 10 000kr. Men for å gjenta:

Poenget er at utsalgspris bør gjenspeile kostnadspris for produsenten av varen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.700
Antall liker
35.677
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Iskariot skrev:
Poenget er at utsalgspris bør gjenspeile kostnadspris for produsenten av varen.
Hvorfor det? Hvis det finnes kunder som er villige til å betale 200 000 for en dings som koster et par hundre kroner å lage, "produktutviklingen" er et kvarter med blyant og papir for å regne ut komponentverdier for et "proprietært filternettverk", og du har mage til å smøre ihop en sol-og-vår-historie om hvorfor dette er verdt pengene, er det vel bare å kassere inn. La meg se, det blir en fortjenestemargin på 99.9 %. Nice business if you can get it.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Bør og bør...Hvis noen klarer å lage en forsterker med delepris 10 000, og så slår den alt annet til under 100 000, så har produsenten "lov" å faktisk selge denne for 110 000. Og bli rik. Så lenge det varer..før eller siden vil konkurrentene ta ham igjen..

Kommentarene til totte var faktisk ganske morsomme ja.
 
N

nb

Gjest
Iskariot skrev:
Poenget er at utsalgspris bør gjenspeile kostnadspris for produsenten av varen.
Det blir automatisk dyrt når veldig mange skal lage små serier av noe og gjerne bygge de i et høykostland i tillegg. Skal være glad for at ikke alle bransjer funker slik. Da hadde mye vært veldig mye dårligere enn det er nå og veldig mye dyrere.

Som et eksempel fra hjemmekinobransjen, det er mulig å få innstikkort til recievere for bestemte typer analoge videosignaler som koster dobbelt så mye som en komplett reciever med akkurat de samme inngangene (pluss videoprossessor, 7 forsterkerknanaler, digital videoswitching, multikanals DACer, videoskalering etc etc)
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Er det "dyrt" å betale kanskje over 200 000 for Accuphase sin beste forforsterker?

Her betaler man for kostbare deler, produktutvikling og testing, ekstrem konstruksjonskvalitet. Og kanskje man betaler litt i premium fordi dette er et unikt produkt med unik teknologi og kanskje best i verden?

At den muligens ikke låter særlig bedre enn en til tredjedelen av prisen, selv i toppanlegg, er noe en eventuell kjøper må vurdere ut fra musikkinteresse og lommebok.

At det kanskje finnes "idioter" som kjøper virkeløse saker dyrt, slik som kabeleksempelet(?) over, er en annen sak..
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Kule-Trygve skrev:
Bør og bør...Hvis noen klarer å lage en forsterker med delepris 10 000, og så slår den alt annet til under 100 000, så har produsenten "lov" å faktisk selge denne for 110 000. Og bli rik.
Juridisk sett, ja. Men etter mine begreper er det uetisk og et uttrykk for kapitalisme på sitt mest vulgære.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Kule-Trygve skrev:
Er det "dyrt" å betale kanskje over 200 000 for Accuphase sin beste forforsterker?
Ja. Jeg kunne tenkt meg en slik selv. Men vil jeg eventuelt kjøpe den på grunn av- eller til tross for prisen?
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Her ett bilde fra lokalene til Gryphon og her bygges forsterkeren Colosseum..


Mtp at dette er i Danmark og at de ansatte sikkert har konkurransedyktig lønn og hva det koster i forkant og utvikle denne så er det ikke så rart at slikt koster.Om det er verd det,får hver enkelt vurdere som kjøper.
 

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.535
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Stortinget har nå et nytt lovforslag ute til høring, også kjent som Lex Judas:

Salg av High-End utstyr skal lovreguleres fordi det ikke er mer å hente lydmessig enn hva man oppnår med produkter som Benchmark DAC, en Rotel receiver med ICE teknologi og kabler fra Claes Ohlson. Utstyr over dette prisnivå ansees å være forbrukerfiendtlig og får ikke stå synlig framme i butikken. Det skal kun framvises på oppfordring. Siden entusiasten ikke vet sitt eget beste, skal de kostbare apparatene ha et skilt som påminner brukeren om at det han hører av forskjeller er innbilning. Skiltet skal boltes fast/limes med epoxylim slik at det ikke lar seg fjerne uten å ødelegge apparatet.

I regi av det nasjonale helsevesenet vil det bli avholdt kurs lokalt i hver kommune, hvor audiofile skal lære å akseptere at de har levd på en livsløgn.

Tunge utstyrsnarkomane vil bli tvangsinnlagt. Man har ikke blitt enig om beløpsgrensen for tvangsinnleggelse, men det er snakk om nypris kr 500.000,-. Siden lydutstyr blir billigere hvert år, vil beløpsgrensen bli indeksregulert nedover hvert år.

Som en del av tvangsbehandlingen inngår å lese alle innlegg på Hifisentralen fra Anonym, NB, KJ og Barbaresco.
 

Vedlegg

Topp Bunn