Overdempede rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.508
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ofte blir det sagt at musikk, og da særlig klassisk musikk, i overdempede rom (studio?) ikke gir en naturtro gjengivelse.
    Hadde en topp opplevelse av det motsatte for ett år siden-
    Spillte en klassisk versjon (London Symphony Orchestra) av Johan de Meijs Symfoni no1 (orginalt skrevet for Windband)

    http://www.amazon.com/Lord-Rings-Symphony-No-1/dp/B00005UF21

    -i et nybygget studio. Dette studioet har bla. store monitor elementer bygget inn i kammer i hjørnene.
    Dette var en sjelesettende opplevelse.
    Ingen antydning til forvrengning selv om volumet var av en slik art at kroppen min fikk nok av trykket.
    Messing og da spesiellt trombone, har jeg kun hørt på denne måten gjengitt live med stooort orkester. Sist med Oslo Filharmoniske orkesters fremførelse av Bruckners 8. symfoni I Olavshallens store sal.
    Oppløsningen oppover i dette studioet skapte et headroom som jeg hylte av begeistring av. Og presisjonen i de dypere oktavene var hinsides det jeg har hørt noe annet sted.
    Dette studioet var det jeg vil kalle overdempet etter alle kunstens regler.

    Så for meg er dette et lite, men nok uoppnåelig mål å få til i heimen. ::) ;)
     
    A

    atledreier

    Gjest
    Vi har nok vært inne på det her i tråden også, men har inntrykk av at i dempede rom kreves det mer lydtrykk for å låte bra. Min teori er at det er mindre forvrengning og dermed klarere/renere. Øret bruker sin egen forvrengning som mål på hvor høyt nivået er. Når man så får dratt på skikkelig så blir det fysisk på en mer naturnig måte. Det er utrolig hvor mye av lyden man føler og ikke hører, av f.eks en kassegitar.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Å nyte musikk i sitt eget hjem, er en helhetsopplevelse. Men det mener jeg at omgivelser og setting spiller en vesentlig rolle i hvordan man nyter musikken. Derfor ønsker jeg ikke en unaturlig, egosentrisk og anstrengt nærfeltsposisjon. Derfor ser jeg heller ikke for meg at jeg ville trives i et overdempet rom. Jeg får assosiasjoner til lukket avdeling på et eller annet psykiatrisk sykehus. Da hjelper det lite om musikkgjengivelsen ISOLERT sett er bra.
     
    A

    atledreier

    Gjest
    Det er sant. Samtidig så er nok litt av evnen til å glemme anlegget en vesentlig egenskap for oss som klarer å nyte musikken. Når jeg lukker øynene og har godlyden på så ER jeg borte. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    Å nyte musikk i sitt eget hjem, er en helhetsopplevelse. Men det mener jeg at omgivelser og setting spiller en vesentlig rolle i hvordan man nyter musikken. Derfor ønsker jeg ikke en unaturlig, egosentrisk og anstrengt nærfeltsposisjon. Derfor ser jeg heller ikke for meg at jeg ville trives i et overdempet rom. Jeg får assosiasjoner til lukket avdeling på et eller annet psykiatrisk sykehus. Da hjelper det lite om musikkgjengivelsen ISOLERT sett er bra.
    Det var da voldsomt....
    Hos oss er det hovedskalig jeg som "lytter" til anlegget - det er forøvrig bare jeg som har den hobbien i huset......jeg sitter som oftest rolig i en stol når jeg "lytter" - anlegget spiller stort sett kontinuerlig når jeg er hjemme, men når jeg lytter så setter jeg meg altså ned og sitter rolig....jeg synes ikke det er noe unaturlig eller anstrengt med dette - ikke synes jeg det er spesiellt egosentrisk heller....dine assosiasjoner til lukket avdeling har jeg vansklig for å forstå.....og med mine preferanser er lyden dramatisk mye bedre i sweetspot......jeg tror kanskje du kan være litt forutintatt på dette området...

    Spesiellt hvis man liker å spiller litt høyt synes jeg mangelen på demping i rommet blir plagsom...

    Mvh
    OMF
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    OMF:

    Jeg setter ting litt på spissen her. Med nærfelt mener jeg å sette stolen frem på gulvet med en høyttaler tett på hver side av hodet.
    Jeg sitter også i sweet spot når jeg lytter. Anlegget står vanligvis kun på når jeg lytter. Foretrekker ellers stillhet.
    Et overdempet rom er et rom som oppleves dødt i alle sammenhenger. Det er ikke behagelig som et normalt oppholdsrom.
    Som du vet, har jeg valgt løsninger som skal gjøre mitt anlegg mest mulig upåvirket av rom.
    Jeg sitter i en god stol i en normal avstand, men midt mellom, de to høyttalere. Et bord står ved siden av stolen, slik at glasset har et sted å bli plassert. ;)

    Fjernet bildet for å ikke ta opp for mye ot-plass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn