Overgang fra 5-pin armkontakt til RCA-phono

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Drep meg, Herre, men ikkje med graut! Det var da måte på spikersuppe over noe alle kan se er forskjellige kontakter med missforståelser oppklart. Ferdig jobba.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Alle bortsett fra. Det er sånn de fleste diskusjoner fortsetter å leve lenger enn de burde her inne..... :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og så er det litt morsomt med en bransjeaktør som ikke kan innrømme å ha tatt feil, men resirkulerer Trumps "bare tulla!" når han blir konfrontert med det. Noen av oss har større, men særere, sans for humor enn det først kan virke som.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Denne typen adapter er det eneste jeg finner som gjør samme jobb som den som er avbildet i åpningsinnlegget. Ulempen med denne er ca 20 cm. uønsket kabel når formålet er å krympe kabellengden og å bruke ultra lavkapasitans coax. Like godt å snekre sin egen 30cm armkabel av BlueJeans sin LC-1 coax som har utrolig lave 12,3 pF pr fot.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.134
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    4
    Lar det seg gjøre å åpne treklossen på en normal måte da?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne typen adapter er det eneste jeg finner som gjør samme jobb som den som er avbildet i åpningsinnlegget. Ulempen med denne er ca 20 cm. uønsket kabel når formålet er å krympe kabellengden og å bruke ultra lavkapasitans coax. Like godt å snekre sin egen 30cm armkabel av BlueJeans sin LC-1 coax som har utrolig lave 12,3 pF pr fot.
    God idé. En ekstra forbindelse med RCA-plugger vil tilføre 20-30 pF kapasitans i tillegg til selve kabelen. Det er (som vanlig) lite poeng i å bruke høykvalitetskabel når man må bruke RCA-kontakter i endene. Selv endte jeg altså opp med en stump Belden lavkapasitans datakabel med 2x2 tvinnede par i hver sin folieskjerm, separat jordleder og flettet skjerm utenpå hele greia. Korrekt 5-pins armbasekontakt i den ene enden, ekte DIN i den andre. Kunne like gjerne brukt en 5-pins XLR. DACT CT100/NLE17 RIAA-trinn.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men RCA-kontakter og kapasitans, er det forskjeller der? Lurer på om f.eks. WBT Nexgen og Eichmann bullet plug kan ha lavere kapasitans, i og med at ytterkappelederen kun er en pinne i stedet for en heldekkende kappe. Men på den annen side sitter det standard chassiskontakter i min NLE 22 som forøvrig har 100pF som laveste setting om jeg ikke tar feil. Er ikke dette først og fremst noe man skal tenke på og tilpasse individuelt til pickupen når man bruker MM?

    Jeg fikk kompetent hjelp til innkorting av min standard SME-kabel og terminering med Nextgen. Må innrømme at jeg merket lite om noe til noe som helst. Muligens hårfint redusert støy, men det kan like gjerne være fordi jeg fjernet den ekstra jordingskontakten som den opprinnelig var utstyrt med (ment for trafo-stepup). Ble litt ryddigere bak anlegget i hvert fall.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    For MM-pickuper med høy spoleinduktans (som f. eks. modellene til Audio Technica) er kapasitansen i armkabelen alene ofte like stor som anbefalt belastning. Kapasitansen på inngangen av RIAA-trinnet kommer i tillegg, og fører til en peak i frekvensgangen mellom 10-15khz. Da låter det hoggorm!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.330
    Antall liker
    11.876
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Uten å ha målt, vil jeg tro at kapasitansen i en phonoplugg er såpass liten at den blekner i forhold til den knappe meteren med nødvendig kabel.....
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    944
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    10
    Denne er jo enkel å kopiere..
    En bit aluminium , 3mm gjengetapp ,3mm settskrue , en fres ,et par rca hun,og en 5 pins plugg ...
    Enkelt :)
    Direkte overganger som den som vises i åpningsinnlegget har jeg ikke funnet flere av. Den som er avbildet koster den avsindige sum av 2500,- + frakt på e-bay.
    Det ser ut som om en fornuftig løsning kan være å kjøpe en rimelig armkabel, kutte kabelen så nær pluggen som mulig og sette på RCA hunnkontakter. Dermed har en muligheten til å eksperimentere med forskjellige kabeltyper og lengder. Men den i åpningsinnlegget ser gedigen ut, og er nok den estetisk "riktige" løsningen. Det skal den ha! :)
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Denne typen adapter er det eneste jeg finner som gjør samme jobb som den som er avbildet i åpningsinnlegget. Ulempen med denne er ca 20 cm. uønsket kabel når formålet er å krympe kabellengden og å bruke ultra lavkapasitans coax. Like godt å snekre sin egen 30cm armkabel av BlueJeans sin LC-1 coax som har utrolig lave 12,3 pF pr fot.
    God idé. En ekstra forbindelse med RCA-plugger vil tilføre 20-30 pF kapasitans i tillegg til selve kabelen. Det er (som vanlig) lite poeng i å bruke høykvalitetskabel når man må bruke RCA-kontakter i endene. Selv endte jeg altså opp med en stump Belden lavkapasitans datakabel med 2x2 tvinnede par i hver sin folieskjerm, separat jordleder og flettet skjerm utenpå hele greia. Korrekt 5-pins armbasekontakt i den ene enden, ekte DIN i den andre. Kunne like gjerne brukt en 5-pins XLR. DACT CT100/NLE17 RIAA-trinn.
    Hvordan koblet du skjermen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, husker ikke sikkert. Tror skjermen ble koblet til i platespillerenden og en separat jordleder i begge ender.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Koblet du skjerme til armens chassis (samme som jordledningen) eller til pickupens minus? Jeg har en Jelco armkabel (separate kabler for hver kanal) der skjermen er koblet til minus i RCA-enden og ikke tilkoblet i armpluggen. Pickupens pluss og minus har separate ledere i kabelen. Den kabelen fungerer som en veldig effektiv antenne på brum. Lagde meg en armkabel av vanlig coax, og vips så var brummet vekk. Kan Jelco-kabelen være koblet feil?

    Dette er vel den korrekte måten å koble på i armpluggen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjerm til chassis, definitivt ikke til cold signal i noen av kanalene. Bruker en Belden kabel med to tvinnede par og separat jordbileder. Jeg har også 5-pins DIN-plugg i RIAA-enden, ikke RCA. Da fremstår det som en liten vederstyggelighet å koble skjerm til en av signallederne.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Jelco JAC501 er en Mogami W2534 MOGAMI? - Neglex Quad Cables


    En kabel for hver kanal, koblet som tidligere beskrevet. To ledere til pluss og to til minus. Skjermene er ikke koblet i tonearm-enden, men koblet til minus i RCA-enden av kabelen. Har Jelco rett og slett koblet på en dårlig måte, eller direkte feil her? Bedre med skjerm koblet til chassis (pin3) i tonearmpluggen og ikke koblet i RCA-pluggen?

    Tok like godt og sendte en e-post til Jelco om problemstillingen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva svarte Jelco?
    Sitter med SME 5-pin DIN, van den Hul kabel (2-leder og skjerm til hver kanal) og RCA i enden.
    I RCA er skjerm og grønn (-) koblet sammen og til senter pinne.
    Signal (+) rød er konlet til RCA skjerm.
    Kan ikke være riktig?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hva svarte Jelco?
    Sitter med SME 5-pin DIN, van den Hul kabel (2-leder og skjerm til hver kanal) og RCA i enden.
    I RCA er skjerm og grønn (-) koblet sammen og til senter pinne.
    Signal (+) rød er konlet til RCA skjerm.
    Kan ikke være riktig?

    Har måske været forsøgt til mono?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn