Diverse Overprising av brukt stereoutstyr?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Elkjøp skampriser hifi/hjemmekino-produkter ned til nullavansen som oftest.
I så fall er jo det utmerket for forbrukeren .....
En annen ting er at det neppe stemmer at de driver med nullavanse. I så fall ville firmaet vært konkurs for lengst. Også for PC-materiell driver de med priser som nærmest tilsvarer innkjøpspris for en del andre forhandlere. Dette er et resultat av stordrift, dyktighet, vareutvalg etc.

Det jeg aldri helt har skjønt - enten det gjelder Hi-Fi, fiskeboller eller lønnesirup, er hvorfor produsenten som lager et produkt, sitter igjen med en liten fortjeneste - om noen i det hele tatt - mens importører og til dels detaljister stikker av gårde med brorparten av fortjenesten. Jeg tror i og for seg ikke at de som selger Hi-Fi til kunder blir særlig rike av det, men det er noe galt med systemet når prisene øker så vidt mye før produktene når publikum.

Slik jeg ser det, er Elkjøp en meget viktig aktør for oss som forbrukere, på samme måte som Europris og andre billigkjeder er det. Det som er synd, er at markedet ikke er større. Da ville kanskje Elkjøp ha interessert seg for å kjøpe inn flere kvalitetsprodukter til glede for lydelskere med tynn lommebok.
Har jobbet flere år i elkjøp, mye av den tiden på lyd og bilde avdelingen som selger. De har enkelte modeller av høyttalere, forsterker osv med veldig høy avanse som selgeren skal ha kunden over på. Dette er elkjøps salgsstrategi.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Selvsagt er El-kjøp en viktig aktør for oss forbrukere, reint prismessig. Om den samme påvirkningen alltid er så kvalitetsfremmende, er en anna sak. I passe voksen alder, har jeg lært meg at pris og kvalitet til en viss grad, henger sammen. Jeg forventer faktisk at det skal være adskillig bedre komponentkvalitet i en forsterker fra f.eks. Burmeister enn i en NAD. Nå har de NAD'ene som jeg har eidd, både vært vellydende og utrolig seigliva, så det må da være noe bra under panseret, der og.

Men O.T. igjen; utstyr som blir lagt ut for salg, blir enten solgt..eller ikke solgt. Blir det salg, er prisen riktig. Det sier seg sjøl. Det vil alltid være noen luringer som prøver å selge gråstein til gullpris, men sånn er det alltid og overalt. Å si at verdien på et brukt produkt alltid er ca. 50% av nypris, er reinspikka tøv. Som noen har vært inne på; hvis jeg tilfeldigvis skulle bli jævlig sugen på f.eks. en Gryphon Diablo, og det plutselig dukka opp en på "børsen" til 80% av nypris, kan det godt tenkes at jeg klinte til. Men hvis jeg samtidig kunne oppnå samme rabatt / avslag hos forhandler på en ny, var jo valget enkelt.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Ja, og dethar undret meg hvorfor Hi-Fi klubben tilsynelatende har så stor andel av markedet. Er det fordi produktene man kjøper der er så gode i forhold til pris? Er det pga effektiv markedsføring? Eller er det fordi folk handler der av gammel vane?
De satser veldig tungt i budsjettmarkedet og noen produkter de har er billigere i Norge enn i England. F.eks. NAD M2 koster 40k NOK i Norge mens den koster 5k £ i england. Det er få om noen butikker i Norge som har så mye budsjettprodukter og samtidig har demorom. Mye av det hifiklubben har i sitt sortiment, kommer ofte bra ut i tester av budsjettutstyr. Samtidig er de såvidt jeg vet den hifikjeden som har vært i Norge lengst uten å bytte navn, samt har butikker på en del steder hvor det ellers ikke er noe særlige alternativer for de som vil ha budsjett hifi (med unntak av elkjøp, lefdal og iiknende).

Skal sies at det jeg har sett brukt i det siste, som er handlet på klubben, har vært veldig høyt priset.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Ja, og dethar undret meg hvorfor Hi-Fi klubben tilsynelatende har så stor andel av markedet. Er det fordi produktene man kjøper der er så gode i forhold til pris? Er det pga effektiv markedsføring? Eller er det fordi folk handler der av gammel vane?
De satser veldig tungt i budsjettmarkedet og noen produkter de har er billigere i Norge enn i England. F.eks. NAD M2 koster 40k NOK i Norge mens den koster 5k £ i england. Det er få om noen butikker i Norge som har så mye budsjettprodukter og samtidig har demorom. Mye av det hifiklubben har i sitt sortiment, kommer ofte bra ut i tester av budsjettutstyr. Samtidig er de såvidt jeg vet den hifikjeden som har vært i Norge lengst uten å bytte navn, samt har butikker på en del steder hvor det ellers ikke er noe særlige alternativer for de som vil ha budsjett hifi (med unntak av elkjøp, lefdal og iiknende).

Skal sies at det jeg har sett brukt i det siste, som er handlet på klubben, har vært veldig høyt priset.
I tillegg tror jeg at mye av grunnen til at klubben gjør, og alltid har gjort det så bra, er at de er flinke til å være synlige i markedet.

Husker sjøl når jeg var ung og aspirerende hifi-interessert, så fikk gamlingen propagandablekka til klubben i posten et par ganger i året, og den forsvant som regel inn på gutterommet hvor den ble ganske så ukritisk finlest til minste detalj, og husker også hvordan de klarte å presentere omtrent samtlige av produktene de solgte som helt verst, og samtidig lente seg tungt på dette med egenimport som argument for at prisene allerede var så lave som de kunne få blitt. Dette var nok mye av grunnen til at jeg begynte å handle der selv, når jeg først fikk penger mellom hendene og skulle oppgradere. Det var omtrent det eneste jeg visste om.

Går man innom en av butikkene dems i dag, så slår det meg at klientellet kanskje ikke akkurat består av de tyngst diagnostiserte hi-fi'erne, men mer vanlige folk og studenter o.s.v. som kanskje tar konseptet med direkteimport og dedikert lydbutikk som garanti for at de får noe av det beste penger kan kjøpe, og valuta for pengene. Folk som kanskje egentlig ikke har så veldig peiling, og føler seg litt gæerne som handler anlegg i en spesialforretning. De syns egentlig lydinteresserte er freaks, og syns det er spennende, litt som en tenåring som våger seg inn i en voksenfilmbutikk på Svinesund.
 
  • Liker
Reaksjoner: G95

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Sitat:
"Har jobbet flere år i elkjøp, mye av den tiden på lyd og bilde avdelingen som selger. De har enkelte modeller av høyttalere, forsterker osv med veldig høy avanse som selgeren skal ha kunden over på. Dette er elkjøps salgsstrategi."

Mao skal man vite hva man vil ha før man går til Elkjøp.
-en annen ting er at jeg overhode ikke har peiling på PC'er og handlet på Elkjøp. Traff lederen for avdelingen og hun sa at dagens "kupp" var en HP-pc med ditt og datt. Jeg gikk på limpinnen. Men den limpinnen viste seg å være ganske god da jeg etter noen dager fikk besøk av en kompis i Økokrim som ikke driver med annet enn data og spill. Hastighet, mine, grafikkort og det meste andre var en spillmaskin verdig. Den som er mest fornøyd med det, er sønnen...... får knapt låne maskinen selv . :)
- og prisen.... latterlig billig.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.369
Antall liker
9.636
Torget vurderinger
2
I gamle dager fikk man billigkabler til et par tiere på Elkjøp, men nå kommer en simpel Monster type på flere 100kr. Low-end butikker har også oppdaget "kabel-paradiset" De tjener nok mer på kabler enn på pallen med dvd spillere..

Og så til noe helt annet:
Ken Kessler anser jeg forøvrig som korrupt fra ende til annen. Takket være ham kan vi kjøpe middelmådige produkter til skyhøye priser. Ikke rart bruktprisene er prosentuelt lave...
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Sitat:
"Har jobbet flere år i elkjøp, mye av den tiden på lyd og bilde avdelingen som selger. De har enkelte modeller av høyttalere, forsterker osv med veldig høy avanse som selgeren skal ha kunden over på. Dette er elkjøps salgsstrategi."

Mao skal man vite hva man vil ha før man går til Elkjøp.
-en annen ting er at jeg overhode ikke har peiling på PC'er og handlet på Elkjøp. Traff lederen for avdelingen og hun sa at dagens "kupp" var en HP-pc med ditt og datt. Jeg gikk på limpinnen. Men den limpinnen viste seg å være ganske god da jeg etter noen dager fikk besøk av en kompis i Økokrim som ikke driver med annet enn data og spill. Hastighet, mine, grafikkort og det meste andre var en spillmaskin verdig. Den som er mest fornøyd med det, er sønnen...... får knapt låne maskinen selv . :)
- og prisen.... latterlig billig.
Og? Har ikke sagt at "vinn-modellene" de selger er søppel.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Sitat:

"Og? Har ikke sagt at "vinn-modellene" de selger er søppel."

Det har jeg heller ikke ment å si. Jeg fortalte bare en gladhistorie nå i jula. :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.133
Antall liker
1.439
Torget vurderinger
4
Selvsagt er El-kjøp en viktig aktør for oss forbrukere, reint prismessig. Om den samme påvirkningen alltid er så kvalitetsfremmende, er en anna sak. I passe voksen alder, har jeg lært meg at pris og kvalitet til en viss grad, henger sammen. Jeg forventer faktisk at det skal være adskillig bedre komponentkvalitet i en forsterker fra f.eks. Burmeister enn i en NAD. Nå har de NAD'ene som jeg har eidd, både vært vellydende og utrolig seigliva, så det må da være noe bra under panseret, der og.

Men O.T. igjen; utstyr som blir lagt ut for salg, blir enten solgt..eller ikke solgt. Blir det salg, er prisen riktig. Det sier seg sjøl. Det vil alltid være noen luringer som prøver å selge gråstein til gullpris, men sånn er det alltid og overalt. Å si at verdien på et brukt produkt alltid er ca. 50% av nypris, er reinspikka tøv. Som noen har vært inne på; hvis jeg tilfeldigvis skulle bli jævlig sugen på f.eks. en Gryphon Diablo, og det plutselig dukka opp en på "børsen" til 80% av nypris, kan det godt tenkes at jeg klinte til. Men hvis jeg samtidig kunne oppnå samme rabatt / avslag hos forhandler på en ny, var jo valget enkelt.
Du tar feil. Det er ikke noe bedre "komponentkvalitet" i en Burmester kontra NAD.
Det er designet ( den kretsskjematiske løsning ) som er forskjellig.
Komponetene er main stream og mye av det samme går igjen......
Hilsen en som har rota på innsiden av det meste.
 

Tomten

Medlem
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
36
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
Det som er billig i USA, er gjerne utstyr som er laget der borte. Prisene på elektronikk er faktisk ikke så ille i Norge sammenliknet med de fleste andre land - i alle fall ikke dersom man tar i betraktning momsen, som gjerne er litt høyere her enn i resten av Europa. De fleste statene i USA har ingen omsetningsavgift. Jeg synes også at de fleste butikkene har vært greie til å gi til dels betydelige rabatter.

Avansene til Hi-Fi klubben kjenner jeg ikke til, men jeg opplevde for et par år siden at de plutselig satte ned prisen på en Denon CD-spiller fra 2200kr til 890kr med den begrunnelsen at Elkjøp solgte produktet til denne prisen.
Denne og en AVR ble dumpet i pris, og solgt med tap for å ødlegge for Elkjøps paralellimport. Normal kostpris på spilleren ville være ca 16-1700,-.
 

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
247
Antall liker
347
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Får nesten vondt i hjertet når jeg ser CV DC1515 lagt ut på finn.no med beskrivelsen "helt syk lyd". Når jeg tenker meg om så er det faktisk en helt korrekt beskrivelse, lyden er ikke frisk i det hele tatt. Pris kun 15000,-
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Selvsagt er El-kjøp en viktig aktør for oss forbrukere, reint prismessig. Om den samme påvirkningen alltid er så kvalitetsfremmende, er en anna sak. I passe voksen alder, har jeg lært meg at pris og kvalitet til en viss grad, henger sammen. Jeg forventer faktisk at det skal være adskillig bedre komponentkvalitet i en forsterker fra f.eks. Burmeister enn i en NAD. Nå har de NAD'ene som jeg har eidd, både vært vellydende og utrolig seigliva, så det må da være noe bra under panseret, der og.

Men O.T. igjen; utstyr som blir lagt ut for salg, blir enten solgt..eller ikke solgt. Blir det salg, er prisen riktig. Det sier seg sjøl. Det vil alltid være noen luringer som prøver å selge gråstein til gullpris, men sånn er det alltid og overalt. Å si at verdien på et brukt produkt alltid er ca. 50% av nypris, er reinspikka tøv. Som noen har vært inne på; hvis jeg tilfeldigvis skulle bli jævlig sugen på f.eks. en Gryphon Diablo, og det plutselig dukka opp en på "børsen" til 80% av nypris, kan det godt tenkes at jeg klinte til. Men hvis jeg samtidig kunne oppnå samme rabatt / avslag hos forhandler på en ny, var jo valget enkelt.
Du tar feil. Det er ikke noe bedre "komponentkvalitet" i en Burmester kontra NAD.
Det er designet ( den kretsskjematiske løsning ) som er forskjellig.
Komponetene er main stream og mye av det samme går igjen......
Hilsen en som har rota på innsiden av det meste.
Det kan du ikke meine! Thomas Sillesen hos Densen, hevder hardnakka at de får spesiallaget kondis'er og anna etter helt egne spec. Det samme gjør bl.a. Gryphon og Burmester. Jeg har alltid hørt og lest at f.eks. Sanken-kondis'er er blandt det beste man kan få fatt i, både med tanke på stabilitet og forventa levetid. For øvrig er vel en konstruksjon som f.eks. Densen's "zero feedback technology" dyrere å konstruere og produsere p.g.a. vesentlig større krav til stabile komponenter?
 
X

X186841

Gjest
Det spørs jo hvor de bestiller til "egne spec." Diverse datahovedkort produsenter ble jo saksøkt ræva av i USA for dårlige kondiser selv om de var bestilt etter spec. men kvalitetskontrollen og jevnheten på produksjonen i kina var ustabil , så i dag har de fleste hovedkort kondiser fra Japan fordi de har mye jevnere og bedre kvalitet selv om "spec." på papiret er lik.

Det kan du ikke meine! Thomas Sillesen hos Densen, hevder hardnakka at de får spesiallaget kondis'er og anna etter helt egne spec. Det samme gjør bl.a. Gryphon og Burmester. Jeg har alltid hørt og lest at f.eks. Sanken-kondis'er er blandt det beste man kan få fatt i, både med tanke på stabilitet og forventa levetid. For øvrig er vel en konstruksjon som f.eks. Densen's "zero feedback technology" dyrere å konstruere og produsere p.g.a. vesentlig større krav til stabile komponenter?
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
RIFA er de beste kondensatorene man får tak i. Eldre Tandberg var stappet med RIFA, men Tandberg klarte å ta livet av dem grunnet latterlig plassering tett inntil utgangsrøret på Huldra 6 og 7 + Sølvsuper 8 og 9. Når det gjelder prisnivået på brukt er jeg helt eing med trådstarter. Man kjøper ikke en Huldra 11 til 5.000,- når man kan få TIA3012 for 2.000,- og TPT3011A for 1.500,-
Huldra 12 er heller ikke verdt 6.000,- slik en på Finn.no tror. Det er jo bare en gammel kasse med toppen 40 W. uten særlig bånndrag. Radioen er grei nok, men det finnes bedre mottakere både for AM og FM. Kalle den multiband er også helt feil, for den har store mangler på sendefrekvenser man kan motta. Skikkelige AM-mottakere dekker fra 100 kHz og hele veien opp til 30 MHz uten å hoppe over frekvensområder, og de radioene får man for halvparten av 5.000,-
Folk som driver med "kortbølgesurfing" sitter ikke med Huldra 11 og 12 selv om de er kjekke å ha. De har for unøyaktig skala til slikt bruk og koster altfor mye i forhold til det man får av muligheter til annet enn mottak. :)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.292
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Tilbake til Hifiklubben:

En ting jeg har veldig sans for med hifi-klubben er at de alltid har stått for prisene sine, veldig sjeldent har de gitt vesentlig rabatt. Det er en slags sikkerhet med kjøp der at man med stor grad av sikkerhet kan vite at alle andre har betalt det samme for produktene, dermed virker selvsagt bruktprisene høyere enn for en del produkter der aktører har gitt 30% rabatt i utgangspunktet, selvsagt på helt vilt prisede og ofte amerikansk-produsert utstyr.

Jeg har solgt en del brukte produkter selv oppgjennom tidene, høyttalere fra Dali og B&W har jeg fått rett i underkant av 50% av nypris for. Jeg synes det er med å bekrefte at nyprisen var riktig. En sammenlikning med utlandet av typiske produkter fra klubben bekrefter også gode priser i Norge. At man ikke oppnår mer enn 1/3 av veil nypris på bruktmarkedet for produkter det er gitt 30% rabatt på i utgangspunktet betyr selvsagt det samme, at opprinnelig kjøper får igjen ca halvparten av det han har gitt for det.

Electrocompaniet er det jeg har opplevd som klart enklest og raskest å få solgt. Jeg fikk 7000,- for en EC 4.7 to år etter at jeg kjøpte den hos Eltek for 11000,-

Det verste jeg har solgt brukt er en Krell KAV 500i med en påstått nypris på 65000,- Jeg kjøpte den selv brukt da den var ca 3 år gammel og ga 28000,- trodde selvsagt jeg hadde gjort et varp. Helt til jeg skulle selge den og fikk 15000,- etter 1 måned på torget og masse såkalt interesse. Under 1/4 av nyprisen for en dønn strøken Krell, 7-8 år gammel, bekrefter antakelig at noen aldri har vært i nærheten av å betale den prisen.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.530
Torget vurderinger
29
Får nesten vondt i hjertet når jeg ser CV DC1515 lagt ut på finn.no med beskrivelsen "helt syk lyd". Når jeg tenker meg om så er det faktisk en helt korrekt beskrivelse, lyden er ikke frisk i det hele tatt. Pris kun 15000,-
Eller hva med han som skal selge DIY høyttalere med Ljudiaelement.
Han skal ha det elementene koster + materiell + 2000 kr for jobben.
Han har forresten også tatt seg frihet til å spille de inn.
Lykke til:)
 

MrBasund

Bransjeaktør
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
6918 Sør-Skorpa
Gæærn ! ?

Rekorden som jeg har sett (gjaldt ikke brukt, men selvlaget) var en fyr på Vestlandet som skulle ha 400 000 kr. på Finn for et par høyttalere han hadde "laget sjøl" i en slags uthult stein. Angivelig fullstendig resonansfrie, bortsett fra at høyttalerne lød omtrent like sterkt enten man sto foran eller bak dem.
Om det hele var en spøk, vet jeg ikke, men fyren må ha vært temmelig gæærn.
Den du snakkar om er Båsund Audio
Bur rett i nærområdet her, og har tidligare hatt demoar av nevnte ht.
Eg har aldri vore på nokon av desse demoane, men dei som har vore har vore halvegs nøgde.
Det har vore nytta litt "lett" elektronikk.
"Handmade" kostar jo litt, men 400k var vell stivt ja:)
Jess, det var visst noe sånt det het, ja. :)
Jeg må si at jeg lo litt i skjegget da jeg så annonsen, men det kunne vært morsomt med en prøvelytting.

Hei kjekt å se at produktet mitt blir nevnt i forum !
Eg har holdt på siden 1996 med dette prosjektet. Da eg leste om kantdiffrakjons prinsippet til B&W.
Dei festet ytterkant av membran slik at den ikke kunne flytte luften rundt kabinette slik det var ment.
Dei fikk mye skryt for disse høytalerene sine. eg såg feilen! Og begynnte å jobbe med høytaleren.
Det er gått mangen tusen timer og masse kapital brukt for å fremmstille disse.
Dei koster MEG nærmere 200 000 nok å få laget. og 100 % påslag er normalt i næringslivet.
Eg har ei formue i gjeld. ingen hus ingen Barn osv, Eg har hatt opp til tre jobbar sammtidig med prosjektet.
Eg har ofret allt for å lykkes med dette prosjektet. Så Stiv er ikke prisen ! ;)
Sitat meg selv: du kan høre hele frekvens kurven bak høytaleren. pga kantdiffraksjons prinsippet. "lyden kryper rundt kabinettet"
Og Kabinettet er fullstendig uten egenressonans! DVS Helt dødt.
Og disse høytalerkabinettene med sin høyglanspolerte overflate varer evig !!! berre bytt elementer og elektronikk så vips, nye!
Ingen dårlig investering det!
Ein kan begynne med tovegs høytaleren og utvide til trio senere vis ein har lyst!
Vi kommer på døren og høytalene blir montert og testet hjemme hos kunde! Dette gjelder kun i Norge.
Eg har litt tyngre utstyr tilkoblet nå ;)
Det er berre å komme på prøvelytting!
Dykk er hjertlig velkommen :)
Adressen min er 6809 FØRDE. hornnesbøen 13
Og tlf mitt er 97 96 37 11
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.968
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
Noen innlegg er fjernet da de de kom i konflikt med Hifisentralens regel 1.


bjornh, moderator
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Den du snakkar om er Båsund Audio
Bur rett i nærområdet her, og har tidligare hatt demoar av nevnte ht.
Eg har aldri vore på nokon av desse demoane, men dei som har vore har vore halvegs nøgde.
Det har vore nytta litt "lett" elektronikk.
"Handmade" kostar jo litt, men 400k var vell stivt ja:)
Jess, det var visst noe sånt det het, ja. :)
Jeg må si at jeg lo litt i skjegget da jeg så annonsen, men det kunne vært morsomt med en prøvelytting.

Hei kjekt å se at produktet mitt blir nevnt i forum !
Eg har holdt på siden 1996 med dette prosjektet. Da eg leste om kantdiffrakjons prinsippet til B&W.
Dei festet ytterkant av membran slik at den ikke kunne flytte luften rundt kabinette slik det var ment.
Dei fikk mye skryt for disse høytalerene sine. eg såg feilen! Og begynnte å jobbe med høytaleren.
Det er gått mangen tusen timer og masse kapital brukt for å fremmstille disse.
Dei koster MEG nærmere 200 000 nok å få laget. og 100 % påslag er normalt i næringslivet.
Eg har ei formue i gjeld. ingen hus ingen Barn osv, Eg har hatt opp til tre jobbar sammtidig med prosjektet.
Eg har ofret allt for å lykkes med dette prosjektet. Så Stiv er ikke prisen ! ;)
Sitat meg selv: du kan høre hele frekvens kurven bak høytaleren. pga kantdiffraksjons prinsippet. "lyden kryper rundt kabinettet"
Og Kabinettet er fullstendig uten egenressonans! DVS Helt dødt.
Og disse høytalerkabinettene med sin høyglanspolerte overflate varer evig !!! berre bytt elementer og elektronikk så vips, nye!
Ingen dårlig investering det!
Ein kan begynne med tovegs høytaleren og utvide til trio senere vis ein har lyst!
Vi kommer på døren og høytalene blir montert og testet hjemme hos kunde! Dette gjelder kun i Norge.
Eg har litt tyngre utstyr tilkoblet nå ;)
Det er berre å komme på prøvelytting!
Dykk er hjertlig velkommen :)
Adressen min er 6809 FØRDE. hornnesbøen 13
Og tlf mitt er 97 96 37 11
Vel, som alltid så er det vel markedspris som gjelder og ikke kostpris + standard margin.
Kan de konkurrere med andre ht til 400k så er de jo verdt det for kjøperen.
Mesteparten av påslaget skyldes jo FoU utgifter samt Intellectual Property, som selger påpeker.
Å operere med 50% dekningsbidrag på COTS produkter er ikke uvanlig.
For et produkt som dette er sikkert 50% DB den reneste gavepakken ;)
 
Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Er vel strengt tatt ikke brukt stereoutstyr dette?

Ellers ønsker jeg Norske produsenter velkommen, selv om prisleiet her er litt for høyt for meg.
( Hadde jeg vunnet 216 millioner hadde de kanskje blitt for billige igjen ).
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Electrocompaniet er det jeg har opplevd som klart enklest og raskest å få solgt. Jeg fikk 7000,- for en EC 4.7 to år etter at jeg kjøpte den hos Eltek for 11000,-

Det verste jeg har solgt brukt er en Krell KAV 500i med en påstått nypris på 65000,- Jeg kjøpte den selv brukt da den var ca 3 år gammel og ga 28000,- trodde selvsagt jeg hadde gjort et varp. Helt til jeg skulle selge den og fikk 15000,- etter 1 måned på torget og masse såkalt interesse. Under 1/4 av nyprisen for en dønn strøken Krell, 7-8 år gammel, bekrefter antakelig at noen aldri har vært i nærheten av å betale den prisen.
Husker jeg solgte min ECI-1 for 6.000,- midt på 90-tallet, og ser at de forlanges solgt for omtrent det samme den dag i dag. Electrocompaniet er nok i særklasse i så måte.

Skjønner hvorfor folk blir skeptiske til å betale halvparten av fullpris på produkter som Krell når man ser at folk legger ut USA importerte forsterkere og bruker veiledende norsk listepris som alibi for å forlange omtrent like mye som den aktuelle forsterkeren ble solgt for i USA på slutten av produksjonsperioden. Og her snakker vi om 10-15 år gamle produkter. Synd at markedet for brukt amerikansk high-end er nærmest "ødelagt".
 

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
247
Antall liker
347
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
3 ganger så mye er litt vel mye, hvis du bruker kalkulator for konsumprisveksten så tilsvarer 8000,- i 1996 11030,43 kr i 2012, i tillegg snakker vi om produkter som er snart 20 år gamle.

Vær klar over kurs og inflasjon....ang NAD 218...8000 kr i 1996 tilsvarer minst tre ggr så mye idag, om du tar hensyn til datidens indeks og lønner- og så sammenligner med dagens! LITT DRØYT ER DET VEL, men enkelte produkter- som NADs 3020i, 218 THX , Rega Planar 3, Marantz MA24 og Sonus Faber Extrema/Guarneri har tidstestet, ikonisk status- og det reflekteres i bruktprisene! Hadde samme politikk som ønskes her vært tilfelle i bruktbilmarkedet her tillands, ville vi slupppet å få hele landet tapetsert av Golfer og Avensiser- fex..greie biler, men så ulidelig kjedelige........Vintagemarkedet er et morsomt sted, det, og velger du riktig der, forstår du hva som er grunnen til at interessen først ble vekket for all den tid siden...at musikk faktisk er instrumenter, mennesker, stemmer og elektronikk..ikke bare datafiler!!!! Flere som er enige?
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.645
Antall liker
950
Første eier betaler 60 K,for sitt nye Hi fi produkt, men vil etter ei stund selge det og da er vel halv pris ganske vanlig.
Andre eier betaler ca. 35 K, for dette men vil selge det etter 5 måneder.
Hva skal prisen være da og videre ved neste salg.?...?
Mange produkter har skiftet eier mange ganger og prisen reduseres vel drastisk vil jeg tro i samme takt, slik at det ikke er bare første eier som tar hele tapet.Er det slik det foregår..?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Første eier betaler 60 K,for sitt nye Hi fi produkt, men vil etter ei stund selge det og da er vel halv pris ganske vanlig.
Andre eier betaler ca. 35 K, for dette men vil selge det etter 5 måneder.
Hva skal prisen være da og videre ved neste salg.?...?
Mange produkter har skiftet eier mange ganger og prisen reduseres vel drastisk vil jeg tro i samme takt, slik at det ikke er bare første eier som tar hele tapet.Er det slik det foregår..?
Jeg ville sagt at det er mer vanlig med halv pris ved første salg og deretter mindre avslag selv om komponenten har hatt flere eiere.
Så da betyr det vel da, at første eier tar den største smellen.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.645
Antall liker
950
Ja,slik har jeg trodd det fungerer og etter min mening er det ganske riktig og fornuftig
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Første eier betaler 60 K,for sitt nye Hi fi produkt, men vil etter ei stund selge det og da er vel halv pris ganske vanlig.
Andre eier betaler ca. 35 K, for dette men vil selge det etter 5 måneder.
Hva skal prisen være da og videre ved neste salg.?...?
Mange produkter har skiftet eier mange ganger og prisen reduseres vel drastisk vil jeg tro i samme takt, slik at det ikke er bare første eier som tar hele tapet.Er det slik det foregår..?
Har faktisk opplevd å tjene penger på en brukt forsterker som jeg ikke eide mer enn et drøyt halvår. Tror ikke antall eiere betyr så mye ift alder.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hifi synker raskere enn bil etter første eier. Deretter synker bil fortsatt mens hifi stabiliserer seg - er mitt inntrykk :)

Å kjøpe ny hifi er like "lurt" som å kjøpe ny bil....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Kommer an på hvilken bil du har, Dragern. Problemet med oss nordmenn er at vi ikke tør å skille oss fra naboen- det straffes vi for avgiftsmessig. Og derfor er vi mer konservative enn det britiske aristokratiet. Det begynner forresten å lysne i tunnellen nå...visse japanske produsenter- gjerne med tre diamanter i grillen- har tatt avgiftsspøkelset på ramme alvor..
 
Sist redigert:
U

Utgatt11378

Gjest
Strøkne "Yamaha NS-1000m" går som regel for det samme de kostet i 84....er du heldig og har interessen kan man få dem "strøkne" rundt 7.

Mine hadde prod.merkelappen hengende bak, fulgte med kjøpsinfo fra butikken med pris og det hele...dyrt , nei ikke i det hele tatt når man legger de musikalske kvaliteter til grunn.

Selge...nope aldri :)

Vh

S
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.190
Antall liker
10.739
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Endel innlegg som egentlig var en annonse med svar på denne er slettet. Var i strid med regelverket. Torget er rette stedet for slikt.
 

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
247
Antall liker
347
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Vil bare gjøre deg oppmerksom på at prisen den gang var pr stk. og ikke pr par. I 1987 kostet de 8000 pr stk. ;-)
Strøkne "Yamaha NS-1000m" går som regel for det samme de kostet i 84....er du heldig og har interessen kan man få dem "strøkne" rundt 7.

Mine hadde prod.merkelappen hengende bak, fulgte med kjøpsinfo fra butikken med pris og det hele...dyrt , nei ikke i det hele tatt når man legger de musikalske kvaliteter til grunn.

Selge...nope aldri :)

Vh

S
 

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Innlegg
24
Antall liker
2
Sted
Skien
På 90-tallet gjorde jeg ganske mange "heldige" salg av bruktutstyr, det skjedde flere ganger at jeg solgte med fortjeneste, og det var skjeldent jeg tapte penger på kjøp og salg. Bruktmarkedet stod sterkt da, og en kunne gjøre det bra om en gjorde de "riktige" valgene. Husker spesielt en gang jeg videresolgte to stk. NAD effektforsterkere før jeg ennå hadde mottatt dem fra "min" selger. Det tjente jeg noen tusen på. Som student var det greit å ikke tape noe særlig...
Nå er det en andre tider. På den ene siden må en forvente å tape endel på å selge brukt, selv om det er svært populære produkter en selger. På den andre siden finnes det noen produkter (spesielt enkelte høyttalere) er populære på bruktmarkedet selv om de for lengst er akterutseilt mht. kvalitet. Dette kan skyldes nostalgi eller manglende kunnskap om hifi og markedet, men slik er det.
En kan jo si at et produkt er verd det den går for på bruktmarkedet, det definerer jo produktets verdi. Tenker man slik, vil ikke prisen som settes uansett virke "støtende" på noen. Hvis prisen er for høy og selger ikke er villig til å redusere den vil det bare bety at produkter ikke blir solgt.
Jeg synes likevel at det er grunn til å reagere på selgere som prøver seg med altfor høye priser. Folk her på hifisentralen er meget godt orientert og lar seg neppe villede, men det finnes tross alt endel potensielle kjøpere som kanskje ikke har så stor kjennskap og som kan finne på å stole på selgeren. Jeg synes derfor det blir nokså "ufint" av en selger å overprise produkter på den måten som i eksempelet med NAD 218 - forsterkeren.
Det er nok vanskelig å stille noen klare regler eller kriterier for hvor høye bruktprisene bør være. Det kommer an på så mange momenter. Nypris (og om nypris er veilledene eller redusert), hvor gammelt produktet er, hvordan det er behandlet, om man får med garanti eller ikke, hvor mye produktet er brukt (gjelder særlig hvor det er mekaniske deler), om produktet er modifisert, pris i utlandet eller fra produsent, hvor mye nye proukter med tilsvarende teknolgi eller lydkvalitet koster i dag, etc.
 
L

lasse5214

Gjest
Kunsten er å sette prisen så lav at potensielle kjøpere skjønner
at dette er et tilbud som ikke kommer så ofte :)
Og at du selger greier som kan stå i stua uten at du behøver
å skjemmes av riper, hakk og merker fra tidligere eiere :)

Lasse :)
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
noen ganger er man heldig å treffe den eller de som er seriøse, selvsagt hva som selges osv, ser at de som skal selge feks Hegel HD20 ikke helt har forstått hva denne selges for hos forhandler...! :cool:
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er ikke bare enkelt å selge heller og sette en pris. Veldig mange forhandlere opererer med veil pris og en pris man faktisk betaler i kassa. Se foreksempel på en forsterker som idag ligger til salgs nå som jeg kan tenke meg.

Den koster veilledende ca 75000kr. jeg vet at flere butikker har solgt denne på lagertømming til 50.000. dvs 25000kr mindre. Hvilken pris skal man da gå etter? Ingen butikker har den på tilbud nå.

På den andre siden så om man setter en pris i en annonse, så uansett altså, så pruter kjøperene. Det vil da si at jeg som selger vil være dum og ikke sette en høyere salgspris, slik at kjøper kan prute seg ned til det jeg egentlig ønsker for varen.?

Jeg har nå annonsert etter en integrert forsterker med HT input, et effekttrinn og en eller 2 subber. Men det er ingen som ønsker å selge. Forsterker er jeg villig til å punge ut med opptil 30k. Den eneste som har kontaktet meg er en som forlanger 50% av veilpris. Nå er jo dette en spesiell forsterker som har 20år fabrikkgaranti, som jeg synes er greit.

En annen jeg har kontaktet som vil ha 35% av veilpris på et meget godt og kjent merke. Som også er populært og som mangle liker.

Er litt avsporing dette siste her, men hvilke "kjøreregler" går dere utifra ved annonsering på bruktmarkedet?
 
U

Utgatt11378

Gjest
Vil bare gjøre deg oppmerksom på at prisen den gang var pr stk. og ikke pr par. I 1987 kostet de 8000 pr stk. ;-)
Strøkne "Yamaha NS-1000m" går som regel for det samme de kostet i 84....er du heldig og har interessen kan man få dem "strøkne" rundt 7.

Mine hadde prod.merkelappen hengende bak, fulgte med kjøpsinfo fra butikken med pris og det hele...dyrt , nei ikke i det hele tatt når man legger de musikalske kvaliteter til grunn.

Selge...nope aldri :)

Vh

S
Ga 5000 pr stk i 84...og det er det årstallet jeg refererer til...ikke uvanlig at disse går for 10 lapper og mere...så ja, jeg har fulgt med i timen... :)

Vh

S
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
VS: OVERPRISER CONTRA UNDERPRISER.

Det er vel sådan at vis et produkt, er produkseret i store stk antal, vil det invirke på brukt priserne, da det alt andet lige vil vere lettere tilgengelig på brukt markedet,- contra produkter produkseret i mindre stk antal, som vil vere mindre tilgengelige på brukt markedet= lig højere brukt priser.

Jeg må desverre konstater at blandt Hifisentralens brugere, findes der en gruppe av mennesker, som tror deres opgave indeher, er at skabe en agenda for at alt brukt udstyr. skal prises og selges for 35% og ned.

Jeg er for at sige det lige ut,- dritt led av at denne gruppe, som tror at brukt Børsen indeher, er underlagt FN`s nødhjelps organition.

Det er sådan i min termologi: At har du råd,-ska du få "Vis ikke må du gå".


Mvh og tak for kaffe

Hi-rex
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
VS: OVERPRISER CONTRA UNDERPRISER.

Det er vel sådan at vis et produkt, er produkseret i store stk antal, vil det invirke på brukt priserne, da det alt andet lige vil vere lettere tilgengelig på brukt markedet,- contra produkter produkseret i mindre stk antal, som vil vere mindre tilgengelige på brukt markedet= lig højere brukt priser.

Jeg må desverre konstater at blandt Hifisentralens brugere, findes der en gruppe av mennesker, som tror deres opgave indeher, er at skabe en agenda for at alt brukt udstyr. skal prises og selges for 35% og ned.

Jeg er for at sige det lige ut,- dritt led av at denne gruppe, som tror at brukt Børsen indeher, er underlagt FN`s nødhjelps organition.

Det er sådan i min termologi: At har du råd,-ska du få "Vis ikke må du gå".


Mvh og tak for kaffe

Hi-rex
Hehe - man trenger ikke noen spesiell agenda for å prise hifi-utstyr. Hvilken prosent av nypris man har oppi hodet sitt - enten man skal kjøpe eller selge - er egentlig helt uinteressant. Her - som ellers - er det markedet som rår. Noen ganger er 35% for dyrt. Andre ganger er 35% latterlig billig. Alt henger sammen med alt. Hvis du skal selge, og ingen vil betale det du vil ha for produktet ditt, får du ikke solgt det. Så enkelt er det. Enkelte kurante og populære merker får man overraskende bra betalt for, mens mer marginale eller ukjente produkter kan være tyngre å selge.
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
VS: OVERPRISER CONTRA UNDERPRISER.

Det er vel sådan at vis et produkt, er produkseret i store stk antal, vil det invirke på brukt priserne, da det alt andet lige vil vere lettere tilgengelig på brukt markedet,- contra produkter produkseret i mindre stk antal, som vil vere mindre tilgengelige på brukt markedet= lig højere brukt priser.

Jeg må desverre konstater at blandt Hifisentralens brugere, findes der en gruppe av mennesker, som tror deres opgave indeher, er at skabe en agenda for at alt brukt udstyr. skal prises og selges for 35% og ned.

Jeg er for at sige det lige ut,- dritt led av at denne gruppe, som tror at brukt Børsen indeher, er underlagt FN`s nødhjelps organition.

Det er sådan i min termologi: At har du råd,-ska du få "Vis ikke må du gå".


Mvh og tak for kaffe

Hi-rex
hehe, enig med deg i mye der, men når noen anonnserer et produkt som de har brukt ca 2 år og forlanger en høyere pris enn hva du kan kjøpe dette produktet for hos forhandler, da blir det litt feil, men bare litt, og kaffe må en ha...! :cool:
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Regner med de fleste er så oppegående at de har sondert terrenget før de kjøper brukt.

Både i henhold til nyinnkjøp og priser, selv om nypriser på eldre produkter kan være vanskelig til tider å få rede på.

Langt verre er det når noen har mekket hjemme på komponenter, uten de store forutsetninger for dette....

For egen del spør jeg om dette.
Service på ett oppegående verksted sier jeg ja takk til og kan betale en noe høyere pris grunnet dette.
Hjemmeloddinger og gjør det selv reparasjoner a la Pompel og Pilt eller Max Mekker styrer jeg unna.

Flere tråder i Vintage her på forumet som styrker meg i dette, der innkjøp av slikt utstyr krever ytterligere reparasjoner.
 
Topp Bunn