Ribba viker plass for vinyl!
Vis vedlegget 357082
Da har man etterhvert fått bakt seg en LP. Etter ca 1,5 time i stekeovnen, hvor temperaturen lå på rundt 70grader, var det dags for å sjekke resultatet.
Og joda; plata ble riktig så rett og fin den! Men temperaturen var nok litt i høyeste laget? For det som før var en glatt og fin vinylplate, var nå forvandlet til noe som best kan sammenliknes med oppdalskifer!
Vis vedlegget 357089
Kanskje ikke så lett å se på bildet? Den er faktisk fortsatt spillbar, i alle fall den ene av sidene, om man insisterer! Hadde heldigvis et duplikat av denne plata, så tapet er ikke så stort.
Jeg har uansett fått meg et nytt støvdeksel til platetallerkenen.
--
Om jeg skal våge meg på noen konklusjon etter dagens vinyleskapader, så må nok ordene tålmodighet og årvåkenhet stå i høysetet.
Tålmodighet fordi dette tar tiiiiid! I alle fall om man ønske å benytte varmeposen som følger med. Muligens hadde resultatet blitt et annet, om plata hadde fått ligge i fred et døgn eller to, mellom de ganske tunge aluminiumsplatene? Det vites ikke, i alle fall i denne omgang. Bruksanvisningen antyder både uker og måneder(!) for de mest gjenstridige tilfellene, bare så det er nevnt.
Årvåkenheten bør vekkes i det øyeblikket man ønsker å benytte den stedlige komfyren som varmekilde. Det er jo ganske åpenbart at 70grader er for mye, så dermed er det bare å passe på tempen, som en smed! 60grader er nok mer passende, uten at jeg har fått testet dette.
Platesteker'n kan ellers hentes hos meg, for den som har behov. Adressen er:
Ulsholtveien 6A 1053 Oslo
Ring gjerne på forhånd! Mob.nummeret finner dere på medlemslista.