oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Kinderegg er for unger. ;)
    Hehe.
    Tviler ikke på at Devaliet kan være gode saker.
    Kompakt, funksjonelt og lekkert.

Prisforskjellen er vel 4 frognertiere på 518 og 508.
    Begge er knallgode. :)
    Meeen. 508 er nok verdt prisforskjellen.
    Ihvertfall tror jeg det, og håper jeg en dag skal få testet en slik her hjemme.

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Du får låne min å prøve. Så får jeg teste badevekta ;)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kinderegg er for unger. ;)
    Hehe.
    Tviler ikke på at Devaliet kan være gode saker.
    Kompakt, funksjonelt og lekkert.

Prisforskjellen er vel 4 frognertiere på 518 og 508.
    Begge er knallgode. :)
    Meeen. 508 er nok verdt prisforskjellen.
    Ihvertfall tror jeg det, og håper jeg en dag skal få testet en slik her hjemme.
    Jess. Jeg er jo som en unge når det kommer til Hifi :) Så passer fint med Kinderegg da ,) Nei Devialet er faktisk knall. Etter mye rart i hus så er det en av de desidert beste. Du burde fått en slik på hjemlån for å hørt.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Spekulerer i å skaffe en annen streaming device eller koble Internett kabel rett i Devialet. Virker som Apple TV 3 som jeg har ikke kanskje er helt optimalt da den konverterer signalet fra eksempelvis 44.1 til 48. Her er en link til en som ikke var så nøgd.
    Apple TV: Poor Audio Quality | Appledystopia

Hva sier «folket» ? :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Man betaler vel en del for den innebygde dacen der også? Devialet har jo innbygget streamer. Dog via kabel fra router. Så spørs om jeg ikke bør teste ut den først :) Siden den er der allerede ;)

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sier PC med Jriver ;-) Funker svært bra her hjemme hos meg, med både streaming av egne filer og tidal. Det er litt å sette opp, men ikke fryktelig vanskelig. Da kan du styre all musikk fra f.eks mobilen din.

bjornid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Antall liker
    134
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg sier PC med Jriver ;-) Funker svært bra her hjemme hos meg, med både streaming av egne filer og tidal. Det er litt å sette opp, men ikke fryktelig vanskelig. Da kan du styre all musikk fra f.eks mobilen din.
    Støtter dette med Jriver. Bruker en liten pc med jriver selv. Veldig fornøyd med det. Bistand til å sette det opp skal vi nok sørge for, selv om det er enkelt.

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Dersom det er en streamerfunksjon i kinderegget ditt, så prøv den først. :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for bidrag :) Har grei peiling på data, så å sette opp skal ikke være noe problem :) Dog ser jeg fordelene med å kun bruke iPad som styring. Og da er det gjerne best å teste ut den innebygde streamer i Devialet. Den er neppe dårligere enn Apple TV ;) Det som jeg tenker på er at man får full oppløsning på filene via Devialet. Men på Apple TV er det 48. Så det dreper nok litt detaljer? Og unødig omforming av et allerede 44.1 signal.

Kjetil-A

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    4
    Sorry, jeg så ikke at du skrev at du vurderte å plugge devialeten rett til nettet. Hvilke muligheter vil det gi? Tok et raskt søk på nettet, men kan ikke finne så mye info om det. Er det kompatibel med dlna? Airplay?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Det er Devialet Air. Så blir AirPlay mer eller mindre.Samt man får volumkontroll på iPad. Noe som er ok. Kan kobles både trådløst og kablet etter hva jeg har forstått. Skal sette meg litt inn i det senere dag. Nå blir det litt andre ting først :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Her skjer det i grunn lite nytt..... Dessverre? :) Har hjemmet for meg selv i kveld. Madammen og min sønn stakk til svigermor på overnatting. Så da blir det øl, musikk og gjerne en film på far ;)
    Jeg fikk for øye på et par Sonus Faber fra OhYeah, som jeg har handlet Cremona Auditor fra tidligere. Hmmm. Disse var djevelsk fristende må jeg si. Spørsmålet er jo da..... Er de veldig mye bedre enn Accordoene mine? De har litt større bass som kan forsåvidt være greit for litt ekstra tyngde. Er de ørlite varmere i lydsignatur mon tro? Jeg syns de høres lett avrundet ut på videoen. Se nede.
    Skal, skal ikke :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Har hørt begge 2 :)
    SF Guarneri går dypere enn accordo,i mine ører er også guarneri litt mere detaljerte. Med det mener jeg de spiller bedre i mellomtonen/diskanten enn accordo. De er som accordo med turbo,det hele koker ned til rommet ditt tenker jeg da. Har du plass,størelse til guarneri hadde jeg uten tvil kjøpt guarneri når prisen er 59K. At de ser ut som de gjør også er ikke noe minus det heller. Til full pris hadde jeg nok tenkt meg om 2 ganger da accordo til prisen ikke er lett og overgå,vet ikke om en stativ høyttaler til 65K som er bedre enn accordo. Men dette er meg da,som SF blod fan er jeg ikke til og stole på ;)
    O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Har hørt begge 2 :)
    SF Guarneri går dypere enn accordo,i mine ører er også guarneri litt mere detaljerte. Med det mener jeg de spiller bedre i mellomtonen/diskanten enn accordo. De er som accordo med turbo,det hele koker ned til rommet ditt tenker jeg da. Har du plass,størelse til guarneri hadde jeg uten tvil kjøpt guarneri når prisen er 59K. At de ser ut som de gjør også er ikke noe minus det heller. Til full pris hadde jeg nok tenkt meg om 2 ganger da accordo til prisen ikke er lett og overgå,vet ikke om en stativ høyttaler til 65K som er bedre enn accordo. Men dette er meg da,som SF blod fan er jeg ikke til og stole på ;)
    O
    Hei Ove

Takk for innspill :) Det at du har hørt dem begge er en fordel. Høres ut som de forsåvidt er nokså make lydsignatur etc. Bare litt større lyd via Evolution. Om jeg har forstått deg riktig. Accordoene og Evolution har tydeligvis samme diskant. Ragnar Lian sin softdome. Om de har gjort noe endring på selve diskanten på hver av taleren, eller om det kun er delefrekvens som er litt forskjellig vet jeg ikke. Evolution virker på videoen å være noe mer avrundet i toppen. Dette er gjerne ikke samsvar med å høre de live selvsagt, men en pekepinn. Jeg har litt lav takhøyde og er rett under 20 kvm. Så om de hadde passet greit vet en jo selvsagt ikke før man har testet. Til fullpris hadde ikke jeg tenkt tanken å bytte til Evolution. De selger vel 2 par til 79900 kr enda på Stereofil virker det som. Har du hørt Evolution ved flere anledninger?

Mvh Øyvind

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Har hørt de 2 ganger,en hos stereofil og en gang hjemme hos en som har eid de i flere år. Det var på jeff rowland og de spilte så jeg aldrig glemte de :). Diskant\mellomtone er jo de samme som jeg har i amatiene er ikke laidback de i hverfall. Tviler sterkt på om delefiltrene er av samme oppbyggning i Guarneri/Accordo. Tror Guarneri er en naturlig oppgradering i fra Accordo om du skal holde deg til stativ høyttalere.

O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan syns du dine Amati takler å spille middels gode innspillinger? Er jo ikke alltid man kan spille fra øverste hylle. Om de klarer å maskere litt «feil» eller om de spytter ut akkurat det de får inn? Da tenker jeg på om de blir litt spinkle i lyden i øvre frekvenser? Det jeg husker med eksempelvis Dynaudio C1, så spilte de også «dårlige» innspillinger godt. Det låt ikke skingrende eller veldig skralt til tross. Og de svarte selvsagt deretter med skikkelig gode innspillinger. Der er gjerne ikke Evolution like tilgivende? Derav jeg lurer om dine egne takler det, siden det er samme elementer i toppen. Dog er nok delefrekvenser noe annet på Evolution siden det er en stativmodell.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Amatiene er nok ikke de mest tilgivende nei,men jeg har hadt værre her. Flere AP,Virgo bla er værre i mine ører. Klart Guarneri og Amati er tunet anerledes,blir ikke mye bass her når jeg kobler ut bassene nei :).

O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Den er god :) Skal ikke være lett med Hifi hysteriet ;) Mine talere låter upåklagelig når ikke innspillingen er crap.
    Men det er vel slik med mange high end talere, at de ikke maskerer svakhetene. Har du hørt på Cayin rørforsterker?
    Ligger en Cayin A-100T på brukten til en ok pris. Tenker for å evt teste for moro. Får veldig gode skussmål på nett av det jeg fant. Virker å være kraftig også. Denne hadde oppgradert med NOS rør til 14k også. Sikkert ikke noe uting?

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.385
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Node 2 på streamer siden.. du får med en dac som holder. Ifølge tester er det vel ingen dacer under 10k som var vits å koble til..

Her bruker jeg node 2 som preamp også.. fantastisk sak som lyder godt. Har ikke hatt bedre elektronikk i huset enn det som står her nå IMO.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Node 2 på streamer siden.. du får med en dac som holder. Ifølge tester er det vel ingen dacer under 10k som var vits å koble til..

Her bruker jeg node 2 som preamp også.. fantastisk sak som lyder godt. Har ikke hatt bedre elektronikk i huset enn det som står her nå IMO.
    Jo Node virker som en habil sak. Dog betaler man litt for den innbygde dacen tror jeg. Dacen i Devialeten er nok ikke dårligere. Ser ut som jeg må laste ned eget program ( Air) og kjøre via PC eller Mac for å benytte meg av streamning i Devialet. Så en eksterne streamer av god kvalitet og som støtter Tidal og Spotify hadde vært ok. Så styring for iPad. Antar det er fullt mulig på Node 2?

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Du burde få deg et par gode musikk-subber og dele de rundt 50-60 Hz, kanskje litt høyere avhengig av rom. Dette vil skape et mye bedre fundament i lydbildet, noe som er svært viktig for størrelsen og opplevelsen av lydbildet. Dette vil også gjøre at mellomtone og diskant vil oppfattes som mer oppløst og sammenhengende.

Prøv et par fra bruktmarkedet, så får du solgt de for samme summen igjen dersom du ikke blir fornøyd. ;)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo tanken har vært der. Men har hatt en test før med sub til et annet anlegg. Rommet går fort i metning hvis det blir for mye. Eneste sub jeg kunne tenke meg kunne fungert var en liten sub med bare en 6.5 tommer og kraftig forsterker. Hadde en B&W sub en gang her. Den ble solgt pga det ble alt for mye. Og vanskelig å få kontroll på mengde bass. Varierer mye fra sang til sang. Så jeg ble mer irritert enn fornøyd :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Den er god :) Skal ikke være lett med Hifi hysteriet ;) Mine talere låter upåklagelig når ikke innspillingen er crap.
    Men det er vel slik med mange high end talere, at de ikke maskerer svakhetene. Har du hørt på Cayin rørforsterker?
    Ligger en Cayin A-100T på brukten til en ok pris. Tenker for å evt teste for moro. Får veldig gode skussmål på nett av det jeg fant. Virker å være kraftig også. Denne hadde oppgradert med NOS rør til 14k også. Sikkert ikke noe uting?
    Tror nok rør hadde vært tingen på Accordo ja,så lenge det er av god kvalitet på forsterkern. CJ på amatiene er helt utrolig bra.

O

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jo tanken har vært der. Men har hatt en test før med sub til et annet anlegg. Rommet går fort i metning hvis det blir for mye. Eneste sub jeg kunne tenke meg kunne fungert var en liten sub med bare en 6.5 tommer og kraftig forsterker. Hadde en B&W sub en gang her. Den ble solgt pga det ble alt for mye. Og vanskelig å få kontroll på mengde bass. Varierer mye fra sang til sang. Så jeg ble mer irritert enn fornøyd :)
    Dette kommer nok bare av mangel på kunnskap, snarere enn metning av rommet. En(eller flere) godt integrerte subber skal ikke høres i lydbildet, men få stativhøyttalerne dine til å høres ut som noen store gulvstående høyttalere. Det er viktig med korrekt volum, fase, plassering, tuning, EQ, etc. for et godt resultat. Men veldig moro når det sitter. Er mange kunnskapsrike folk på dette forumet som kan hjelpe deg med litt tips til integrering.

Anbefaler deg et par 10 tommere, så går de litt dypt også. En 6,5 tommer vil ikke være rare greiene i rommet ditt, og vil heller ikke ha kapasitet til å gjengi den siste oktaven(som er der fundamentet ligger)...

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    2stk REL 10" hadde nok gjort seg hos deg ja :)

O
    He he.... Bass hadde det uten tvil blitt. Men noe i overkant :) Måtte vært noe særs smått, musikalsk og kraftig. Bassen som er i Accordo er så fordømt «riktig». Så vil være synd å ødelegge for den. Egentlig mangler jeg ikke bass. Er vel bare på sanger som i utgangspunktet ikke har mye bass eller er av dårlig kvalitet. Fins mye gode innspillinger ;) Men Joda. Jeg ser poenget i å ha den ekstra tyngden i bunn. Men jeg er redd det blir som sist jeg testet. En annen ting er at jeg ikke har pre out kort på min Devialet. Men mulig ene analog inngang kanskje kan gjøres om til out? Må sjekke. Ove, vet du om Rel Habitat kobles opp på en annen måte siden den er trådløs?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    He he.... Bass hadde det uten tvil blitt. Men noe i overkant :) Måtte vært noe særs smått, musikalsk og kraftig. Bassen som er i Accordo er så fordømt «riktig». Så vil være synd å ødelegge for den. Egentlig mangler jeg ikke bass. Er vel bare på sanger som i utgangspunktet ikke har mye bass eller er av dårlig kvalitet. Fins mye gode innspillinger ;) Men Joda. Jeg ser poenget i å ha den ekstra tyngden i bunn. Men jeg er redd det blir som sist jeg testet. En annen ting er at jeg ikke har pre out kort på min Devialet. Men mulig ene analog inngang kanskje kan gjøres om til out? Må sjekke. Ove, vet du om Rel Habitat kobles opp på en annen måte siden den er trådløs?
    Bruker speakon på den også så vidt jeg vet. Trenger ikke pre out på REL suber,bruker speakon på høyttaler utgangene dine.

O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17

O
    Bruker speakon på den også så vidt jeg vet. Trenger ikke pre out på REL suber,bruker speakon på høyttaler utgangene dine.

O
    Okei. Det er jo greit å vite :)

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Ja, har det skjedd noe nytt og spennende her?
    :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Se her ja :) Har jaggu glemt av min egen tråd ;) Vært andre ting å gjøre. Noe nytt?Tja ikke i hus. Men har noe i gjære. Jeg har vel slått fra meg C20 for denne gang. Men ser ut som C1 kommer tilbake for et besøk om to tre uker. Se om de virkelig er så god som jeg husker dem ;) Det som er da er jo om jeg må ha meg en kraftig transistor amp igjen. Blir gjerne Bladelius Thor 3 Novitas. Den gjorde det meste riktig på C1. Men først blir det å høre dem på Devialeten. Dog trenger C1 fryktelig strøm for å våkne. Så blir spennende å høre.

23217291-852C-4F96-9229-3B045EC5C46A.jpeg

Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Gratulerer:) kommer innom på lytting når de er på plass :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror det der er en god løsning, Øyvind. Nekter å tro at Devialet vil mangle noe krefter, har aldri registrert at noen har klaget på krefter utover maksimalt lydtrykk - selv på tungdrevne saker. Har vanskelig for å tro at du vil savne noe grunnet forsterkeren når nye talere kommer i hus :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Tror det der er en god løsning, Øyvind. Nekter å tro at Devialet vil mangle noe krefter, har aldri registrert at noen har klaget på krefter utover maksimalt lydtrykk - selv på tungdrevne saker. Har vanskelig for å tro at du vil savne noe grunnet forsterkeren når nye talere kommer i hus :)
    Nei jeg syns Devialeten greier å holde høyttalerne i sjakk som jeg har nå. Så time will show. Hvordan det rent lydmessig matcher vites ikke. Jeg husker jeg hadde en Naim Supernait på de gamle C1. Det ble daff og uengasjerende lyd opp mot Thor 3 på C1. Bassen mistet fokus og var blaut og ukontrollert. Samt lite engasjerende mellomtone og diskant. Derimot passet Naimen godt til et par Sonuser av rimeligere sort jeg hadde da også. Concertino Domus mener jeg det var. Så match er avgjørende. Blir spennende å høre uansett :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spennende indeed! Det jeg har hørt av Devialet + Dynaudio har alltid vært veldig bra, selv om jeg ikke har hørt det over tid. Har troen på den komboen jeg :)

Ivarell

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    :rolleyes:
    Se her ja :) Har jaggu glemt av min egen tråd ;) Vært andre ting å gjøre. Noe nytt?Tja ikke i hus. Men har noe i gjære. Jeg har vel slått fra meg C20 for denne gang. Men ser ut som C1 kommer tilbake for et besøk om to tre uker. Se om de virkelig er så god som jeg husker dem ;) Det som er da er jo om jeg må ha meg en kraftig transistor amp igjen. Blir gjerne Bladelius Thor 3 Novitas. Den gjorde det meste riktig på C1. Men først blir det å høre dem på Devialeten. Dog trenger C1 fryktelig strøm for å våkne. Så blir spennende å høre.

Blir spennende det der. Kan nevne at jeg bruker rør på mine C4 uten noe problemer i det hele tatt. En annen kompis har Dynaudio Sapphire med LM 501, og en annen med også en LM 501 driver B&W 803 D3 . Tror personlig ikke det skal være noe problem å drive C1 med rør de heller, men man vet jo aldri selvfølgelig før det er prøvd :) Vet ikke om du er så veldig ivrig på å teste rør. Jeg tror også at Devialet vil drive de helt greit. Blir veldig spennende å høre :)8)

Mvh Ivar
    Vis vedlegget 465240

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ivarell:
    Rør er nok sikkert bra. De gir jo greit med strøm. Vet at det er noe C1 og Dynaudio generelt liker. Andre jeg har solgt tidligere Dynaudio modeller til har også benyttet rør forsterkere med godt hell. Så det tviler jeg ikke på er bra. På elektronikk siden ønsker jeg meg en «alt i ett» løsning da jeg vil spare litt plass. Samt at Devialeten min er knakende god med lat innebygget :) Jeg får se hva jev finner på når C1 dukker opp etterhvert. Hvis du kan drive dine C4 med rør, så skal ikke C1 være noe problem :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn