oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du er vel den som sidebytter frem og tilbake mest på hele sentralen :):)
    Nå må du sette deg ned å tenke godt etter hvor dette skal ende ;) er ikke meningen med denne hobbyen og oppgradere etter vært???.

O
    Ha ha... Ja mulig. Jeg liker det :) Nå søker jeg litt om det er noen som skal selge litt diverse. Så legger jeg en plan etterhvert. Til tider så ønsker jeg å eksperimentere litt med litt rimeligere saker frem og tilbake. Hvor mye man kan få for litt mindre penger hengt opp i det. Har søkt f.eks C1 en stund. De er grisegod med Thor 3. Om ikke er det mulig å oppdrive til en ok pris, blir det kanskje Devialet med noe Italiensk? Evt Primare med Signumene jeg har eller noe System Audio. Nå er det og bra salg på Pandion serien. Ikke alltid det som koster mest låter best totalt sett. Noe jeg har erfart også på veien ;)

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Du sitter ikke rolig i båten... primare i30 og badevekt 120? Funker ikke thor? :)
    Ikke sikkert jeg skal ha alt jeg søker. Men jeg sonderer litt. Galskapen har en viss «plan» :)
    Godt at det er liv i "Galskapen" ;)

Ps... Kommer du over noen Guru, så anbefales det fra denne kanten.
    Jeg liker dem bare bedre og bedre.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du sitter ikke rolig i båten... primare i30 og badevekt 120? Funker ikke thor? :)
    Ikke sikkert jeg skal ha alt jeg søker. Men jeg sonderer litt. Galskapen har en viss «plan» :)
    Godt at det er liv i "Galskapen" ;)

Ps... Kommer du over noen Guru, så anbefales det fra denne kanten.
    Jeg liker dem bare bedre og bedre.
    Ja det er da liv i galskapen :) Alltid noe i gjære ;) Har fått tak i en Primare i30. Så får man se hvordan den blir på Sonus Faber Signum. Vurderer et par System Audio også. Guru er nok et greit alternativ ja. Spennende små bokser ;)
    Godt du er fornøyd da. Blir Tempo solgt nå?

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Er spennende å følge med.
    Jeg så et sett C1 i Sverige for 2 uker siden, men de forsvant såpass fort, at jeg ikke rakk å gi beskjed til deg.
    Kan eventuelt Contour 1.4 Le i sort høyglans være noe?

Ja, Guru bør du virkelig sjekke ut. De har vokst mer og mer, og viser stadig gode kvaliteter.
    Tempo blir nok en stund til. Skal ta meg en liten rundt med med oppgradering og modifikasjon av min Trafomatic rørforsterker nå, og siden Tempoene låt desidert best med rør, så må jeg nok fortsette med den komboen en stund til.
    Guruene trives foreløpig best med Coda, så sånn sett passer det godt. Har da 2 gode oppsett med sine kvaliteter.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du har fått deg 2 greie oppsett da skjønner jeg. Fint å kunne bytte mellom de når man ønsker. Du har jo dedikert rom til dem også. Det hjelper jo på :) Sjelden å se Guru på bruketmarkedet. Men de dukker vel opp. Har C1 Signatur jeg kan få kjøpt i mocca finish. Men de syns jeg eieren skal ha litt mye for. Så jeg avventer litt. Anlegget blir ikke brukt for mye for tiden, så å kjøpe noe veldig dyrt er ikke vits i.

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har egentlig 2 gode oppsett vil jeg si.
    Begge spiller virkelig musikk, men har 2 litt forskjellige måter å spille på. AP som spiller med en klarhet og attack som virkelig er morsom. Midbass, hurtighet, detaljert og klarhet. Meget god separering av instrumenter.
    Guru som spiller så musikalsk og godt at man glemmer litt hva man lytter til, de forsvinner i lydbildet og spiller godt både oppover og nedover, tross den beskjedne størrelsen.
    Virkelig imponerende formidlere i latterlig størrelse og til pølsepris.

Blir det lite musikk for tiden altså?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo virker som du har litt fra hver side. Bytte etter humør og lyst :) Jo er ikke mye jeg lytter seriøst for tiden. Så jeg er derfor litt avventende. Ha noe som låter bra for lite kroner inntil videre. Blir i30 og mulig et par SA Mantra 60. De spiller meget godt til prisen. Har hånden på et par til meget god pris. Så de blir kanskje kjøpt. Hatt i30 med Mantra 60 før. Det spiller det aller meste bra. Spesielt til prisen jeg får begge deler til nå.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg fått tak i mitt gamle par Dynaudio Contour S1.4 :) Solgte dem i oktober 2013 og nå dukket de opp igjen for salg. Samme eier har hatt dem siden. Så da kjøpte jeg de tilbake. Låter like fortreffelig som jeg husker ;)

6B5FEA06-DED5-43C0-BE66-77DE3B076B04.jpeg

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Er i dialog med en som har noen Dynaudio S3.4 i rosewood high gloss. Han er villig til å bytte disse mot mine Scansonic MB 3.5. Spørsmålet er om det blir en oppgradering. Kjenner du til Scansonic vs. Dynaudio?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei

Takker for det. Litt spesielt å kjøpe dem tilbake etter så mange år. Gjensynsglede :)
    Jeg vet Scansonic fikk mye ros for MB serien. Om du får oppgradering er litt skummelt å spå. For det må jo du selv finne ut den harde måten, å bytte å sjanse :) Har ikke hørt Scansonic dessverre. Jeg vet noen mener S3.4 er litt kjedelig. Jeg syns S1.4 er veldig balansert og fin. Men jeg er jo stor fan av Dynaudio. Du må ha litt effekt for å vekke S3.4. Du GIL nok få en annen lydsignatur ved evt bytte. Hvilken elektronikk har du? Er du fornøyd med dine MB3.5? Hva savner du evt?

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.385
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Dynaudio vs scansonic er vanskelig å sammenligne.. mb3.5 er betydelig kjappere, luftigere og en vanskelig jævel å marche :) dynaudio er rett og slett bare annerledes.. av mine møter med begge merker så hadde nok scansonic kommet inn igjen før dynaudio :)

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Grattis med nye, gamle godsaker igjen øyvind. ;)
    Jeg hadde nok en liten tanke om at du kom til å slå til når jeg så at disse lå ute til salgs en liten stund.
    Artig at det var dine gamle høyttalere også da. :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med nye, gamle godsaker igjen øyvind. ;)
    Jeg hadde nok en liten tanke om at du kom til å slå til når jeg så at disse lå ute til salgs en liten stund.
    Artig at det var dine gamle høyttalere også da. :)
    Jo takk :) Ja jeg hadde kontakt kort tid etter de ble lagt ut. Men var heldig som fikk dem. Mange om beinet faktisk. Passer fint med Bladeliusen. Skal teste de med en Primare i30 jeg har også. Brukte dem faktisk med en slik første gangen jeg hadde dem. Det låt bra den gang. Har en Node 2 jeg kan bruke som streamer/dac med i30. Så har jeg Mantra 60 stående. De avtalte jeg kjøp på bare en times tid før annonsen på S1.4 kom ur. Så hadde nok ikke kjøpt dem om jeg viste det :) Så jeg må vel selge videre igjen tenker jeg. Selv om de også låter utrolig godt til prisen. Får holde med S1.4. Har ikke plass å lagre på alt jeg kjøper :)

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Her skjer det stadig ting! Gratulerer med flotte høyttalere :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk :) Jo er alltid noe i gjære.... Men jeg får prøve å beholde disse en stund nå. Siden de har havnet her igjen etter mange år. Får ikke stort bedre lyd for kronene jeg gav for de uansett. Så i grunn ikke noe vits å selge igjen denne gangen. Får heller lagres hvis det skulle prøves noe annet i fremtiden :)

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Det var vell meningen at de skulle havne hos deg igjen :)

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Morro å prøve forskjellig utstyr da. Det er hvertfall en del av hobbyen for min del :)

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    oyvindl85:

Veldig fornøyd med MB 3.5. De spiller tight, oppløst og morsomt. Men jeg savner en litt "magisk" mellomtone. Har eid Dynaudio Focus 110 for en del år siden, og likte veldig godt den forførende mellomtonen i disse, spesielt på kvinnevokaler. Så vet jeg også at S3.4 er ett hakk opp på stigen, samt at de i tillegg skal ha en litt mer livlig spillestil enn Focus?

Bruker nå en Hegel dac, T+A P1230r forforsterker og en Arcam P90/3 som effekt til frontene. Har en XTZ sub til de dypeste frekvensene, så hvilken av de som spiller mest dypbass har ingen ting å si.

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Edit: ser jeg ikke fikk sitert meldingene. Denne var myntet til X-Cell

Nå ble jeg litt mer usikker. Er veldig fornøyd i dag, men skulle gjerne hatt mellomtonen til Dynaudio kombinert med egenskapene til Scansonic. Mulig det blir lettere å få frem en "bedre" mellomtone ved å bytte litt elektronikk og beholde MB 3.5, enn å bytte til S3.4 og miste de egenskapene jeg har i dag..?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    oyvindl85:

Veldig fornøyd med MB 3.5. De spiller tight, oppløst og morsomt. Men jeg savner en litt "magisk" mellomtone. Har eid Dynaudio Focus 110 for en del år siden, og likte veldig godt den forførende mellomtonen i disse, spesielt på kvinnevokaler. Så vet jeg også at S3.4 er ett hakk opp på stigen, samt at de i tillegg skal ha en litt mer livlig spillestil enn Focus?

Bruker nå en Hegel dac, T+A P1230r forforsterker og en Arcam P90/3 som effekt til frontene. Har en XTZ sub til de dypeste frekvensene, så hvilken av de som spiller mest dypbass har ingen ting å si.
    Er litt vanskelig å spå og gjette hva som vil bli best hos deg. Man må nesten bare enten tørre å bytte høyttalere, eller finne elektronikk med litt annen lydsignatur. Størst forskjell blir i høyttalerbytte. Jeg opplever S1.4 mer korrekt i lyden enn Focus. Så de spiller nok litt mer Hifi. Bassen er litt strammere og bedre separering av vokal/instrumenter. Selv har jeg alltid funnet Hegel og Bladelius som gode kompanjonger til Dynaudio. Uansett modell. Men der fins selvsagt flere kandidater. Vet Plinius er bra sammen med Dynaudio. Octave sine rørforsterkere blir ofte brukt på demoer i utlandet på Dynaudio.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.385
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Edit: ser jeg ikke fikk sitert meldingene. Denne var myntet til X-Cell

Nå ble jeg litt mer usikker. Er veldig fornøyd i dag, men skulle gjerne hatt mellomtonen til Dynaudio kombinert med egenskapene til Scansonic. Mulig det blir lettere å få frem en "bedre" mellomtone ved å bytte litt elektronikk og beholde MB 3.5, enn å bytte til S3.4 og miste de egenskapene jeg har i dag..?
    jeg hadde 3.5 som ble litt for heftige i bassen hos meg (fikk ikke grepet på sidemonterte basser) og byttet ned til 2.5.
    Med 2.5 savnet jeg aldrig noe.. alt satt godt.

På elektronikksiden hadde jeg Heed obelisk PM monoblokker.. ikke voldsomme akurat, men fy for en lyd og match.. luftig i toppen, punch å fylde i mellomtone og bunnløst nedover. Fyldig men kontrollert og stramt.

Preamp var wiered 4 sound mdac.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Når man sitter på youtube faller man innom mye rart :) Dette er musikk jeg sjelden hører på. Men det var noe med denne jeg faktisk fant treffende :) Hva syns dere?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Var faktisk på headsettet jeg hørte det på nå :) Likte sangen. Tøff beat :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Da har man kjøpt helt nytt utstyr, mot normalt :) Det ble et par Guru Junior på tilbud hos Stereofil.
    Disse har fått så mye skryt at det er vel nesten for dumt å ikke prøve dem ut nå. Bestilte nå i kveld.
    Så får vi se og ikke minst høre om noen dager da :)

47328B77-BA19-4C82-AA55-DAD56D455582.jpeg

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.385
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Blir morro å høre hva stativhøytaler kongens dom over dem blir :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Oyvindl85: Vel...noen S1.4 er de langt fra.. På den annen side får de jo anstendig forsterkeri, så du kan ende med å iallefall bli positivt overraska.. Du har mulighet hos deg til å ta ut det som bor i dem.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Blir morro å høre hva stativhøytaler kongens dom over dem blir :)
    He he... Ja det var jo og et kallenavn ;) Har tro på at de leverer godt over prisen hvertfall. Og med kreftene til Bladeliusen skal det hvertfall bli maks output :) Er litt spent ja. Nå på tilbud så var det egentlig ikke noe å vente på. Kan jo være skeptisk til at så små talere sparker, men utfra omdømme skal de visst spille stort og flott. Og ned til 34Hz om jeg ikke husker feil.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Oyvindl85: Vel...noen S1.4 er de langt fra.. På den annen side får de jo anstendig forsterkeri, så du kan ende med å iallefall bli positivt overraska.. Du har mulighet hos deg til å ta ut det som bor i dem.
    Nei Dynaudio er det ikke. Men kan jo være spennende å høre hva dem disker opp med på litt svensk elektronikk. Står ikke på kreftene hvertfall :) Får la dem spilles inn og dømme dem etter den tid. Førsteinntrykk får man jo uansett. Satser på at det ikke skuffer.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Oyvindl85: Det er nettopp det som imo er deres akilleshæl: For bredt frekvensområde nedover. Den søkenen etter "bassmat" kan fort gå ut over det området i musikken som virkelig betyr noe, og som både Sonus Faber, Genelec, AE og Dynaudio er konger på. Det er bla der Novitas kan hjelpe. Den er klassens absolutt beste på basskontroll. Samtidig som den kan "lagdele" Guru på samme måte som den gjør på Dynaudio. Og så er både Novitas og Guru svenske. Sthlm = Stockholm. Burde være kompatibelt da..:rolleyes: Selv om Göteborg og den svenske hovedstaden har ei enda kraftigere byrivalisering enn Oslo og Bergen- eller København og Århus.

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.385
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Trenger ikke altid være en akilleshæl. . Det finnes de som klarer det med bravur.. som jeg også ville kalt dynaudio på steroider :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    X: Da må man til finsk profflyd eller Vicenza, Italia. Og også du veit at begrepet " på steroider" ikke nødvendigvis betyr "mest mulig bass".

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.385
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Nei, man kan fint holde seg i danmark.. og steroider betyr nok ikke det.. det betyr mer alle dynaudios dyreste egenskaper forsterket og forbedret til pølsepris.. pluss en bunn som strekker seg dypere enn noen italiener klarer på den størrelsen. .

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    X: Altså ønsker du ei søyle....Du kan fint få en monitor til å strekke seg ekstremt dypt, men det går garantert utover dens viktigste egenskaper på ett eller annet tidspunkt. Bladelier, på sin side har strømforsyninga til å vise hvor dypt, tredimensjonalt og samtidig umaskert, korrekt og kontrollert enhver høyttaler kan spille. Både trådstarters og mine egne anlegg er beviser på det,

Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Buchardt er nok det som X’ern sikter til. Spennende høyttalere som garantert blir testet en gang i fremtiden. Den nye 400 er nok en kapabel musikkformidler. Samt konstruksjonen dems er laget for å eliminere romnoder. Hvertfall i teorien. Holdt på å kjøpe et par før jul da de var på introtilbud/forhåndssalg. Men å vente et par mnd før en fikk dem er ikke min stil :) Impulsiv ;)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.385
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja den nye s400 er serdeles spennende. S300mk2 var skam bra.. til prisen smått utrulig..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn