På besøk hos hifipuristen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    5.648
    [
    Hei Power’n

Meget mulig jeg har misforstått Coda?
    Jeg trodde den ene trinnet var forsterkning av strøm,og det andre var spenningsforsterkning.
    Hvis jeg har rett i dette,betyr det at begge har sitt eget powersupply?😄
    Ellers tror jeg dessverre ikke det vil dryppe på oss som kunder i hverfall når det gjelder pris.
    Dette må i så fall komme i neste generasjon forsterkere fra MSB.
    De har akkurat kommet ut med en ny serie forsterkere bestående av 2 stk stereo forsterkere
    og ett sett monoblokker som pt. dessverre runder over 1 mill Nok.

Ellers tusen takk for at du gidder å lese dette.😄
    Slik jeg forstår CODA, så har man skilt mellom AC (spenningsforsyning) og DC (strøm) delen av strømforsyningen.
    Hvorvidt det foreligger en strømforsyning i hvert trinn er jeg ikke kar om å finne ut.
    Men om litt om hvorfor står i brødteksten i denne linken https://destinationhifi.com/collect...0-s250-amplifier-system?variant=5224877096997.

Hvorvidt dette medfører noen reell forbedring avhenger etter som jeg skjønner av det anvendte høyttalerprinsippet i oppsettet. Drossels erfaring kan jeg ikke kommentere, da jeg ikke har noen erfaring med det.

Ad spissfindige elektrotekniske forklaringer må jeg støtte meg til Armand og RJEL.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Bærums Verk
    Hei igjen alle venner

Da ringte Armand,og kunne fortelle at han legger siste hånd på verket.
    Det ble to forskjellige steder i monoblokkene,som vi kan lese av temperaturen.
    Nå snakkes det om dager,og ikke uker før de er helt ferdigstillt.😄

Ellers hadde jeg besøk av Geir Fredriksen.
    Han likte de små søte Kinki Studio monoblokkene.
    Dette gjelder selvfølgelig også lydmessig.

Han fikk dem med seg hjem.
    Jeg ringte ham idag. Han kunne fortelle at Kinki Studio monoblokkene
    ikke står tilbake for noen,når det gjelder konstruksjon,byggekvalitet mm.
    Vi er 100% enige. Dette har jeg skrevet før,både her og i Kinki Studio tråden.
    Det de imidlertid har spart penger på,er selve powersupplyet.
    Det sitter to stk 300Va ringkjærner i hver monoblokk.
    Internspenningen ligger på så høyt som 84V,så vidt jeg husker?
    Det sitter 12 400mF 100V i hver monoblokk,noe som ikke er all verdens.
    Geir Fredriksen mente at det kunne være plass til ytligere 80 000 mF 100V.
    Da begynner det å ligne noe.🤪
    Dette kommer til å bli spennende?

Ellers ligger preampen fra Kinki Studio hos Armand.
    Aner ikke om han får tid til å titte litt på den?
    Jeg drømmer om at han kan sette ned forsterkningen med minst 10db,helst
    litt mer. Deretter håper jeg det blir plass til vesentlig større arsenal av elektrolytter
    også i preampen?

Det krydrer livet med noen ekstra morsomme prosjekter.

Neste gang jeg legger ut noe her,har nok MSB Technology monoblokkene
    blitt ferdige. Da legger jeg ut bilder.😄

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Kongsberg
    Puristen ville gjerne se om det lot seg gjøre å senke temperaturen inne i forsterkeren noen grader. En tommelfinger-regel er at hvis man kan redusere temperaturen på kondensatorene med 10 grader så vil levetiden dobles. Bare noen få grader vil dermed ha en del å si for levetiden.

20stk. 8mm hull ble borret i bunnen og tilsvarende areal inne i forsterkeren slik at noe luft kan stige opp. Denne forsterkeren er 54cm høy så det skulle bli noe "trekk" der inne når man fyrer med 300W klasse A :)
    1596085592161.png
    1596087365109.png

Topplokket ble byttet ut med en 3D printet sak med to luftehull og med plass til temperaturavlesning i midten. Her ser man temperaturen ved transformatoren i bunnen (30,9) og temperaturen helt på toppen rett før luften går ut hjennom luftehullene der (38,1).
    Dette bildet ble tatt før forsterkeren var gjennomvarm, så vi får se i morgen hvordan det blir.
    1596085273038.png

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.300
    Kult ! Er det modem på den til husets SD- anlegg med alarm til mobiltelefon som SMS-ringer Puristen kl 04:15 med varsel om at gulvarmetermostaten må kontrolleres ? Safety first! 😀

mk1classic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    230
    Sted
    Sandvika
    Kult ! Er det modem på den til husets SD- anlegg med alarm til mobiltelefon som SMS-ringer Puristen kl 04:15 med varsel om at gulvarmetermostaten må kontrolleres ? Safety first! 😀
    Det er bare å legge inn en NEST temperatursensor som snakker med NEST systemet til huset eller Google sine NEST enheter.
    Men, og det er ett stort men... Vi introduserer et WIFI signal inne i forsterkeren, dvs må Armand bygge en renere strømforsyning til WIFI enheten, og får WIFI signalet ut uten at det påvirker forsterkerens funksjoner 🧐 😅

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.295
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En vifte som går på tomgang vil jo ikke kunne høres, men gjør enorme forskjeller.
    Hadde en Adyton for mange år siden som jeg prøvde det på, den tuslet rundt så sakte jeg fikk til.
    Temperaturen sank dramatisk til det positive.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Kongsberg
    Kondensatorerne står direkte på metallet. Et mellemlæg ville nok hjælpe. Har deres overvejet en støjsvag blæser?
    Kondensatorene står ikke direkte på metallet. De står på 2mm gummi. Veggen er isolert med kapton-tape og avstandsstykkene er isolert med krympestrømpe. Godt isolert altså :)
    1596116408600.png

Vifte ville nok hjulpet en god del, men det har ikke blitt vurdert.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Kongsberg
    Nå har begge forsterkerne stått med full bias i 7-8 timer og jeg var spent på hva den ekstra luftingen bidrar med. Jeg tok av topplokket og målte med IR-kamera på kondensatorene inne i forsterkeren.

Med lufting: Kondensatorene ligger på 53 grader
    1596116710935.png

Den uten lufting. Kondensatorene ligger på 54 grader.
    1596116889328.png

En forskjell på kun 1 grad er mindre enn jeg hadde forventet. "Skorsteinseffekten" jeg så for meg fungerte altså ikke.. Skal man oppnå bedre kjøling er det vifte som gjelder.
    Temperaturmålingen på displayet viser at lufttemperaturen er 40 grader nede ved transformatoren og 50 grader øverst.
    Nå skal det sies at 54 grader på de øverste (og varmeste) kondensatorene ikke er så veldig alvorlig.
    Cornell Dubilier kondensatorene er av 105 graders typen som skal tåle varme godt.
    På nettsiden deres kan man regne ut forventet levetid basert på akkurat denne modellen basert på spenning, varme og rippel. Med 54 grader er forventet levetid 273900 timer. Det er 31 år...
    Til høyre vises forventet levetid ved 64 grader. Da er man nede på 137000 timer(16 år).

1596118511359.png

Jeg synes ikke det er bryet verdt å montere en vifte for å senke temperaturen fra 54 grader. Skal man få den til å gå lydløst vil trolig ikke temperaturen synke med mer enn et sted mellom 4-8 grader og dessuten, -hvem skal sjekke at kondensatorene fremdeles fungerer som de skal i 2070??? :LOL:

Sist redigert:

mk1classic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    230
    Sted
    Sandvika
    @hifipuristen kommer til å snu seg i graven og stå opp for å sjekke.
    CUE Michael Jackson Thriller musikkvideo

Hva generer denne høye temperaturen i kondensatorene? De kondensatoren sitter vel under utgangstrinnene.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Kongsberg
    De kondensatorene som sitter i bunnen sammen med transformatoren blir ikke så varme. Det er kun de øverste som sitter inni forsterkeren som blir 54 grader. Kjøleribbene blir også rundt 54 grader i high bias, så det er jo ikke så rart at kondensatorene blir det samme når de sitter der inne og luftsirkulasjonen er begrenset.

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.378
    Nå har begge forsterkerne stått med full bias i 7-8 timer og jeg var spent på hva den ekstra luftingen bidrar med. Jeg tok av topplokket og målte med IR-kamera på kondensatorene inne i forsterkeren.

Med lufting: Kondensatorene ligger på 53 grader
    Vis vedlegget 653110

Den uten lufting. Kondensatorene ligger på 54 grader.
    Vis vedlegget 653112

En forskjell på kun 1 grad er mindre enn jeg hadde forventet. "Skorsteinseffekten" jeg så for meg fungerte altså ikke.. Skal man oppnå bedre kjøling er det vifte som gjelder.
    Temperaturmålingen på displayet viser at lufttemperaturen er 40 grader nede ved transformatoren og 50 grader øverst.
    Nå skal det sies at 54 grader på de øverste (og varmeste) kondensatorene ikke er så veldig alvorlig.
    Cornell Dubilier kondensatorene er av 105 graders typen som skal tåle varme godt.
    På nettsiden deres kan man regne ut forventet levetid basert på akkurat denne modellen basert på spenning, varme og rippel. Med 53 grader er forventet levetid 273900 timer. Det er 31 år...
    Til høyre vises forventet levetid ved 63 grader. Da er man nede på 137000 timer(16 år).

Vis vedlegget 653126

Jeg synes ikke det er bryet verdt å montere en vifte for å senke temperaturen fra 54 grader. Skal man få den til å gå lydløst vil trolig ikke temperaturen synke med mer enn et sted mellom 4-8 grader og dessuten, -hvem skal sjekke at kondensatorene fremdeles fungerer som de skal i 2070??? :LOL:
    Du skal selvfølgelig lave en aftale med dit barnebarn.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Bærums Verk
    Hei alle venner

Nå smiler jeg hele veien rundt.😂
    Har vært hos Armand og hentet mine kjære MSB Technology monoblokker.
    Endelig, er de ferdige. Tror det gikk med 136 arbeidstimer.🙈
    Dette betyr lite ifht. hva resultatet har blitt.
    Dere tror meg vel ikke likevel,så jeg skal ikke kaste bort tida for dere som
    gidder å lese dette?
    Vil bare si i lyrisk befinnende at jeg i øyeblikket er nær nirvan....................a.😍
    Så stor forskjell.
    Jeg har gjort flere oppdateringer og forbedringer siden jeg leverte fra meg MSB’ne,
    men likevel....................
    Dette er kanskje noe av det lureste jeg har gjort på lenge ifht. hifi?

En stor kjempe takk til Armand.😇
    Dette har vist meg at båndsystemet til Geir Fredriksen i mine øyne(ører)har
    flyttet grenser for hvor bra dette kan bli?😅
    Jeg legger ut to bilder av monoblokkene der de skal stå.
    CEC974AC-9A81-4AA9-A4E2-87671E501A12.jpeg
    CEC974AC-9A81-4AA9-A4E2-87671E501A12.jpeg
    293D7D8D-7ABA-4CFB-87E9-392A0E453032.jpeg

Jeg må bare beklage for min entusiasme ifbm.dette.

Ellers må jeg takke dere lesere for at dere gidder å lese dette.

PS. Jeg har fortsatt lånt bort min Adyton Isovolt 6K.
    Alle mine lytteinntrykk er gjort med Audio-Insight Isovolt 3K.

TAS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    453
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    8
    Stoooor grattis hifipuristen, skjønner sånn super mods kan ta tid, men skikkelig artig du tar den helt ut....Ser frem til videre lesning! :cool:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Kongsberg
    Godt du ble fornøyd :)
    Såpass mye større kondensatorbatteri og en total fjerning av nettstøy gjorde store utslag på målingene, så jeg er ikke overrasket over at de høres bedre ut nå.
    Du beskrev på telefonen noen lytteinntrykk du hadde observert allerede. Når de har fått noen timer i drift og du har fått hørt litt mer på dem så kan du kanskje skrive litt mer om det her også?

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    2.372
    Sted
    Bærums Verk
    Godt du ble fornøyd :)
    Såpass mye større kondensatorbatteri og en total fjerning av nettstøy gjorde store utslag på målingene, så jeg er ikke overrasket over at de høres bedre ut nå.
    Du beskrev på telefonen noen lytteinntrykk du hadde observert allerede. Når de har fått noen timer i drift og du har fått hørt litt mer på dem så kan du kanskje skrive litt mer om det her også?
    Hei Armand

Jeg befinner meg i en tilstand som barn kjenner igjen på bursdager og Julaften.😍
    Ønsker ikke å beskrive akkurat hvordan det låter hjemme hos meg.
    Det overlater jeg til gjester/besøkende.
    Det jeg har notert meg av forskjeller,kommer jeg til å legge ut noe seinere.
    Nok en gang tusen takk! Armand.😂

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn