Del 1
Møtte hifipuristen ved en ren tilfeldighet og er glad for at han ble plassert ved siden av meg på flyet til Munchen.
En svært hyggelig og kunnskapsrik fyr, praten gikk lett og flyturen var over på et blunk.
Han snakket varmt om bl.a. MSB Technology, som for meg var et ukjent merke.
På High End Munchen fikk jeg oppleve MSB i ca fem forskjellige musikkanlegg. Hadde ikke lest noe om MSB til da, viste ikke og brydde meg ikke om pris og var kun opptatt av lydkvaliteten.
I samtlige anlegg ble lyden presentert på en måte jeg ikke hadde opplevd før. Rett og slett en lyd jeg likte svært bra, samtidig som det låt annerledes enn hva jeg vanligvis setter pris på. Dette ville jeg utforske mer, så et hjemmebesøk hos hifipuristen ble heldigvis avtalt en sist søndag.
Lytterommet, som også fungerer som stue, har mål som de fleste av oss bare kan drømme om. En bredde på omtrent seks meter bidrar til et enormt lydbilde. I tillegg til at rommet er akustisk behandlet i hjørner og noen av førsterefleksjons punktene, er høyttalere satt opp basert på målinger. Dette er gjort av av produsenten selv,
Geir Fredriksen. Siste justering og plassering av basstårnene ryddet opp i bassen.
For eieren er det veien som er målet! Gjennom mange år som alt
ra bransjeaktør til konstruktør, har preferanser blitt definert, kunnskapen økt, anlegget har blitt bygget sten for sten, men musikkgleden har vært der hele tiden. Ydmyk som hifipuristen er, forteller han at s
elvfølgelig kan alle lydparametre forbedres og for han er det viktigst å nyte hver eneste dag med anlegget.
Ingen ting ved anlegget er basert på tilfeldigheter. F.eks er sikringene på kursen fra sikringsskapet valgt ut basert på lyttetester, valget etter å ha testet ca sju stykker falt på sikringer fra General Electric. Alt av strømfiltere er egenkonstruert.
Til ettertanke, vil jeg komme med en generell oppfordring når man blir invitert hjem til noen på lyttebesøk. Man skulle tro at voksne mennesker som deler den samme hobbyen hadde et snev av dannelse, men slik er dessverre ikke virkeligheten alltid..
Har man noe positivt å si, del det gjerne. Har man negativt å komme med, del det kun på en konstruktiv og forsiktig måte til husverten, hvis husverten ønsker det.
En selvfølge for de fleste av oss, mens noen dessverre mangler sosiale antenner og styres av janteloven og ren misunnelse. I tillegg er mennesker forskjellig og liker ting på forskjellige måter. Derfor fokuserer jeg for egen del på det som er bra på hjemmebesøk og hos hifipuristen er det så mye som er bra, at jeg ikke vet helt hvor jeg skal starte
For de som ønsker å lese mer om mine preferanser kan lese mer i tråden min:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-konserthuset-i-akershus-og-veien-videre.html
Kortversjonen er at lyden er hos meg, selv om jeg ikke liker å innrømme det, er farget mer eller mindre av både rør, DAC, rom, stående bølger, faseproblemer og høyttalerere. I tillegg har jeg opplevd svært få anlegg med bånddiskanter som jeg har likt. 99% liker jeg ikke.. F.eks syn jeg at Gryphon Kodo låter som uoppløst PA sammenlignet med høyttalerene til hifipuristen, selv om Gryphon har mange andre bra produkter. Har hørt på Kodo i to demoer, sist gang satt jeg i sweet spot ved siden av redaktøren i Fidelity.
Unntak som jeg kan komme på når det gjelder bånddiskanter i farten er Stig Erik Tangen sitt oppsett, Dali Megaline og Kaiser Kawero Classic. Sistnevnte med noe farget rørelektronikk fra Kondo Japan og båndspiller.
Så hva syns jeg om lyden? Fra første tone og fra første sekund med musikk fikk jeg frysninger og hårene alle på kroppen reiste seg. Hifipuristen oppfordret meg til å ta med egen musikk, men jeg ville heller oppleve anlegget med eierens musikk for å bedre forstå hans preferanser, kose meg, oppleve ny musikk og lære litt. Så det ble hans musikk hele dagen, kvelden og natten.
Navnet hifipuristen er ikke tilfeldig, fra Wikipedia :
Purist (fra latin pūrus = ren) er en person som ønsker at et bestemt emne skal forbli tro til sin kjerne og fri fra forfalskninger eller påvirkninger som tynner ut kjernen.
Hifipuristen ønsker at det som er på innspillingen skal gjengis renest mulig og jakten etter lavest mulig forvrengning, jitter, hurtighet i alle ledd fikk meg helt satt ut. For det første fordi dette var totalt uvant og for det andre fordi jeg trodde jeg hadde andre preferanser og er fornøyd med lyden hjemme. Det minner meg litt om da jeg hørte Devialet 800 hjemme hos en i Bergen, men i en helt annen klasse.
Audio-Insight sine høyttalere er flotte skulpturer i lekker akryl. De forsvinner totalt lydmessig og blir nesten borte synsmessig
i lytteposisjon.
Wife Acceptance Factor er skyhøy. Hurtigheten og oppløsningen til båndene satt meg helt ut. Vi hørte endel på kor og vokal, jeg har aldri før hørt så mange nye detaljer i lydbildet. Selv om lyden var ekstremt oppløst og detaljert, oppfattet jeg den aldri som for analytisk.
Basstårnene imponerte meg skikkelig. De var justert inn så langt unna basstungt man kan komme og på endel områder langt unna hvordan jeg selv har det hjemme.
Opplevde at bassen bare var tilstede i rommet, den pustet fritt! Knusktørr, hurtig og i fase med fronthøyttalerene. Opplevde heller ingen sjenerende stående bølger eller dipper i frekvensresponsen på musikken som ble spilt.
Del 2 kommer i morgen