Palindromet SONOS sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    En får byttet inn også hos HiFi klubben og får 30% rabatt.

    Bare ta med den gamle boksen til Hifiklubben da? eller må den deaktiveres hjemme først eller?
    Hei!

    Hifiklubben i Skien svarte at de ikke var med i oppgraderingsprogrammet. Jeg oppfattet at det gjaldt Hifiklubben generelt. Fant ikke noe om det på nettsidene forrige uke. Dumt av dem tenkte jeg. Sjekket med kundetjeneste hos Sonos. De bekreftet som jeg skrev at oppgraderingsprogrammet gjaldt kun hos dem og ikke hos forhandler. Dumt det også, og spesielt dumt hvis ikke det er riktig. Hifiklubben burde flagge tydelig hva som gjelder og hvordan innbytte/ oppgradering gjennomføres eventuelt.

    Mvh Olav E
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Har dere noen gode argumenter for å fortsette å bruke et slik system som Sonos? Etter min mening var det et stort poeng den gangen man hadde et sentralt musikkbibliotek og man derfor fikk tilgang fra alle enheter.

    Jeg skulle utvide med en ny sone og har for første gang på 10 år kjøpt noe annet. Kjøpte nylig en B&O som støtter Airplay 2 og slik sett også kan inkluderes med resten av Sonossystemet. Uansett har jeg funnet ut at mesteparten av lyden i andre soner enn musikkrommet og hovedanlegget i stuen, stort sett består av radio eller Spotify som da spilles via Airplay eller Spotify connect. For meg ble det derfor ikke noe poeng i å ha det samme systemet overalt.
    Sonos var tidlig ute med et godt utvalg av komponenter som enten har oppgaven som kilde, kilde og forsterker og kilde med innebygd forsterker og høyttaler, senere komplettert med sub og lydplanker. Formatet var på linje med gjengs format den gangen. Det var få om ingen konkurrenter da, spesielt hensyntatt enkelt oppsett og enkelt brukergrensesnitt. Som med det meste her i livet, er det vante en faktor som påvirker valg når man skal supplere eller oppgradere til nytt. Der har Sonos et fortrinn.

    Verden har gått videre, da både med høyoppløste formater og flere konkurrerende produkter. Grunnen til at jeg har valgt å gå videre med Sonos og nå oppgraderer, er fordi vi er godt kjent med Sonos og fordi det aldri har vært noen tekniske problemer med produktene. Vi har Sonos med fem soner på hytta, og fire soner hjemme. Vår bruk er å ha muligheten til å fylle hele hytta og hele huset med samme musikk eller radio, gjengitt synkront.

    Den lille lytteseansen jeg hadde i går kveld, bekreftet at å bytte opp til Port er et godt valg. Planen nå er å oppgradere hjemme, og beholde dagens komponenter på hytta, og eventuelt flytte hjemmefra til hytta de komponentene som ikke byttes inn.

    Mvh Olav E
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Så spørsmålet er egentlig derfor hva som gjør at man burde velge Sonos vs annen høyttaler med streamingmulighet?
    Dersom du har mye Sonos anlegg og trenger overbevisning for å beholde det ville jeg bare solgt det og gått videre.

    Vedr HiFi klubben så har jeg selv byttet inn og fått 30% avslag når jeg kjøpte Sonos Amp. Kan ikke forstå annet enn at alle Hifi klubben kan gjør dette da, de la inn en rabattkode og ferdig med det.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er overraskende.
    Mener dere at om jeg bytter inn en gammel Play:1 så kan jeg få 30% rabatt på f.eks en ny Amp, selv om det er helt forskjellige produkter i helt ulike prisklasser?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Kommer Play 1 inn under de som er for gamle?Jeg har en og den kommer ikke opp som resirkulerbar.Jeg resirkulerte en CR 200 fjernkontroll og fikk 30% på en Sonos Move.:cool:
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Forslag til alternativ?
    Eneste funksjon trenger å være at kan operere på WiFi og spille Tidal med PC og telefoner som fjernkontroll
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Usikker hvor mye Ikea Symfonisk har vært diskutert her, men det er virkelig ett supert alternativ til Sonos One og til halve pris. Mener å ha lest at de teknisk er bortimot identiske, stort sett bare forskjellig utseende. Har to stk Symfonisk selv og fungerer helt supert til sitt bruk :) Er også mange "Symfonisk hacks" på nett der folk både har demontert de for å lage større aktive høyttalere, til å tappe signal og bruke som "Sonos DIY sub" osv.



    For oss superlate vil jeg også anbefale denne vegghengte bryteren/fjernkontrollen fra Ikea. Veldig greit å ha f.eks. på kjøkken eller bad hvor kanskje høyttaler er vanskelig plassert:

     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har denne i flere rom. Kan egentlig ikke komme på noen andre alternativer til 1000 kr som fungerer så godt. Skru den på veggen og det blir også en praktisk hylle.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har lyttet en god del til Sonos One da de henger i stue og kjøkken. Helt enormt gode for pengene. Låter veldig kontrollert og åpent til mye musikk.

    Ser det er kampanje på stereopakker og det må for meg være absolutt vill valuta for pengene satt opp fornuftig med trueplay.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Noen som har både gamle greier og nye greier i huset? Får dere begge systemene til å spille sammen? Hver for seg? Koblet opp ny Port. Funket sammen med de gamle enhetene. Koblet opp to nye Move. De gamle enhetene forsvant... :mad:

    Men koser meg med disse likevel:


    IMG_4097 (2).jpg



    B&Oen til høyre har stilnet etter at Connecten den er koblet til har gjemt seg ett eller annet sted...


    Mvh Olav E
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har du prøvd å legge til Connecten på ny? Jeg har en Beam (2018) og en gammel ZP100 (som ble lansert for over 15 år siden) i mitt nettverk.
    Alternativt resette den før du legger den til igjen.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Har du prøvd å legge til Connecten på ny? Jeg har en Beam (2018) og en gammel ZP100 (som ble lansert for over 15 år siden) i mitt nettverk.
    Alternativt resette den før du legger den til igjen.
    Takk for tips! Fikk koblet opp Ampen igjen, men ikke Connect. Kan være at produktene som er satt i innbyttemodus deaktiveres når nye kobles opp, selv om nedtelling ikke er fullført. Connecten var satt i modus for oppgradering til Move. Har to Connecter til som er satt i samme modus. Sjekker de i morgen. Ampen er ikke satt i innbyttemodus og lever kanskje derfor videre.

    Mvh Olav E
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke du får de opp igjen om de er i innbytte modus.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke du får de opp igjen om de er i innbytte modus.
    Sjekket de to siste Connectene som var satt i innbyttemodus. Appen svarer at de ikke lenger kan aktiveres. Tydelig at Sonos stadig jobber med grensesnittene her. Alt virket som sakt fram til de to nye Movene ble koblet opp. Alle nye ble dermed tatt i bruk. Kan se ut som og det ble utløsende for å nulle innbyttekomponentene. Litt logisk det. Dog hadde jeg håpet at de funket inntil fristen for nedtelling løp ut. Den «gamle» Ampen funker som den skal sammen med de nye komponentene. Det er bra.

    Mvh Olav E
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    FYI

    "Ny Trade Up-politikk
    Nå har Sonos altså snudd igjen. Recycle Mode-kravet er herved fjernet, som betyr at du slipper å legge gammelt produkt i en koma det er umulig å våkne igjen fra. Du vil fortsatt få 30 prosent rabatt på nye produkter, men kan nå selv ønske hva du vil gjøre med det gamle produktet. Fortsette å bruke det, gi det til en venn, eller donere til en god sak. Eller levere det til din lokale e-resirkuleringsstasjon. Det er også mulig å sende tilbake til Sonos via en forhåndsbetalt fraktetikett."
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Som jo i praksis betyr 30% rabatt på alt?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg vurderer å kjøpe Sonos One v2 til å ha i stuen. Denne kommer også til å bli med på terrassen i sommer, må da plugge ut strømmen for å flytte den. Hvor mye jobb er det å få den opp å gå igjen når strømmen er plugget i? Kan si at stuen og terrassen bruker samme mesh-hub.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg vurderer å kjøpe Sonos One v2 til å ha i stuen. Denne kommer også til å bli med på terrassen i sommer, må da plugge ut strømmen for å flytte den. Hvor mye jobb er det å få den opp å gå igjen når strømmen er plugget i? Kan si at stuen og terrassen bruker samme mesh-hub.
    Hvis du har tenkt å ta den med mye på terrassen, ville jeg absolutt vurdert en Move i stedet. Ikke minst på grunn av at den har en betydelig bedre lyd enn One.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg vurderer å kjøpe Sonos One v2 til å ha i stuen. Denne kommer også til å bli med på terrassen i sommer, må da plugge ut strømmen for å flytte den. Hvor mye jobb er det å få den opp å gå igjen når strømmen er plugget i? Kan si at stuen og terrassen bruker samme mesh-hub.
    Hvis du har tenkt å ta den med mye på terrassen, ville jeg absolutt vurdert en Move i stedet. Ikke minst på grunn av at den har en betydelig bedre lyd enn One.
    Sikkert, men også en helt annen pris.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er i prinsippet ingen problemer. Enheten er oppe å går i løpet av 30 sek. Du mister imidlertid alle køer osv er aktivisert og dette må startes på nytt.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er i prinsippet ingen problemer. Enheten er oppe å går i løpet av 30 sek. Du mister imidlertid alle køer sol er aktivisert og dette må startes på nytt.
    30 sekunder er ingen problem, men hva mener du med "køer"?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har noen gode tips angående å koble flere stemmer til Sonos One? Fungerer enkelt på min Google neste, men på One så sliter jeg.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er i prinsippet ingen problemer. Enheten er oppe å går i løpet av 30 sek. Du mister imidlertid alle køer sol er aktivisert og dette må startes på nytt.
    30 sekunder er ingen problem, men hva mener du med "køer"?
    Jeg mener at enheten blir helt tømt for open som spilles. Dersom du feks alltid hører på NRK P1 (eller hvilken som helst annen spilleliste (kø)), kan du bare skru av enheten med muteknappen. 3 dager senere vil så et nytt trykk på museknappen gjennopta køen da enten sangen du var i eller den direkte radiostreamen. Dette nulles når du trekker strømmen fra enheten.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er i prinsippet ingen problemer. Enheten er oppe å går i løpet av 30 sek. Du mister imidlertid alle køer sol er aktivisert og dette må startes på nytt.
    30 sekunder er ingen problem, men hva mener du med "køer"?
    Jeg mener at enheten blir helt tømt for open som spilles. Dersom du feks alltid hører på NRK P1 (eller hvilken som helst annen spilleliste (kø)), kan du bare skru av enheten med muteknappen. 3 dager senere vil så et nytt trykk på museknappen gjennopta køen da enten sangen du var i eller den direkte radiostreamen. Dette nulles når du trekker strømmen fra enheten.
    Ah, takk, jeg bruker aldri pauseknappen.

    Må si jeg ble meget positivt over lyden på denne lille dingsen. Men som stemmestyring fungerer den langt dårligere enn min google nest mini.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så fornøyd med Sono One v2, så jeg kjøpte en til. Koblet opp som stereo i stuen. Låter jo faktisk ganske bra dette her.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har et par 1, og til sitt bruk er de veldig bra. Kommer vel snart støtte for høyere oppløsning som folk har mast om i årevis også, men ser ikke behovet selv. For min Beam så hadde derimot støtte for DTS vært fint.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har et par 1, og til sitt bruk er de veldig bra. Kommer vel snart støtte for høyere oppløsning som folk har mast om i årevis også, men ser ikke behovet selv. For min Beam så hadde derimot støtte for DTS vært fint.
    Bruker de så og si daglig, blir mer og mer overrasket over hvor god lyd disse små kan produsere. Bredde, dybde, bass/mellomtone/diskant og detaljert. Utrolig bra kontra størrelse og pris.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Har et par 1, og til sitt bruk er de veldig bra. Kommer vel snart støtte for høyere oppløsning som folk har mast om i årevis også, men ser ikke behovet selv. For min Beam så hadde derimot støtte for DTS vært fint.
    Er vel helst nør man har koblet en Sonos connect opp mot et godt hifi anlegg at man savner oppløsningen. På play 1 og 3 som jeg har ellers så er lyden som forventet, og høyere oppløsning hadde neppe kommet til sin rett.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har et par 1, og til sitt bruk er de veldig bra. Kommer vel snart støtte for høyere oppløsning som folk har mast om i årevis også, men ser ikke behovet selv. For min Beam så hadde derimot støtte for DTS vært fint.
    Er vel helst nør man har koblet en Sonos connect opp mot et godt hifi anlegg at man savner oppløsningen. På play 1 og 3 som jeg har ellers så er lyden som forventet, og høyere oppløsning hadde neppe kommet til sin rett.
    Men vi tar i mot med glede, siden oppgradering er "gratis".
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Fasekrøll?

    Hei!

    Noen andre som har anskaffet og koblet opp Port? Kan dere i så fall sjekke om signalet sendes videre i rett fase? Grunnen til spørsmålet er at jeg reagerte på lyden spilt over Movene i stua og den samme musikken som kom fra anlegget i kjellerstua. Nede serverer Port signal til anlegget. Vi har åpen trapp så med samme musikken i begge etasjer, var det ett eller annet som både Fru og jeg merket oss når vi gikk opp eller ned trappa. En nærmere observasjon av mellomtone/ basselementenes bevegelse i høyttalerne nede indikerer at disse beveger seg motsatt av hva de ellers gjør når den samme musikken streames eller hentes fra cd og vinyl. Ved trommeslag og ved tydelig anslag på f.eks. en bass, mener vi elementene beveger seg innover og ikke utover. Det samme skjer om signalet går digitalt til min Oppo eller analogt fra Port til forsterker.

    Har googlet men ikke funnet noe om dette.

    Mvh Olav E
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har akkurat gått til anskaffelse av en Port for å erstatte min CP90 i hovedanlegget. Jeg har tenkt å bruke denne i et ekstra anlegg jeg har, er det slik at det er best å sette opp dette som separate systemer når appen blir oppgradert? Isåfall, er dette noe jeg bør/kan gjøre på forhånd? Jeg trenger på ingen måte å ha disse sonene i samme system, CP90 kobles opp for moroskyld i ekstra oppsettet som egentlig kun er ment for å plage samboern hele tiden i disse pandemi-tider.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fasekrøll?

    Hei!

    Noen andre som har anskaffet og koblet opp Port? Kan dere i så fall sjekke om signalet sendes videre i rett fase? Grunnen til spørsmålet er at jeg reagerte på lyden spilt over Movene i stua og den samme musikken som kom fra anlegget i kjellerstua. Nede serverer Port signal til anlegget. Vi har åpen trapp så med samme musikken i begge etasjer, var det ett eller annet som både Fru og jeg merket oss når vi gikk opp eller ned trappa. En nærmere observasjon av mellomtone/ basselementenes bevegelse i høyttalerne nede indikerer at disse beveger seg motsatt av hva de ellers gjør når den samme musikken streames eller hentes fra cd og vinyl. Ved trommeslag og ved tydelig anslag på f.eks. en bass, mener vi elementene beveger seg innover og ikke utover. Det samme skjer om signalet går digitalt til min Oppo eller analogt fra Port til forsterker.

    Har googlet men ikke funnet noe om dette.

    Mvh Olav E
    Hei

    Du ser nok ikke om de er i fase eller ikke, elementene beveger seg alt for fort. Du kan jo bare bytte om på koblingene så hører du.
    Hvis høyttalerne ikke er i fase betyr at når det ene elementet skyver så er det andre på vei tilbake, og tilsammen nuller de ut hverandre. Resultatet er det høres bassfattig ut.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Fasekrøll?

    Hei!

    Noen andre som har anskaffet og koblet opp Port? Kan dere i så fall sjekke om signalet sendes videre i rett fase? Grunnen til spørsmålet er at jeg reagerte på lyden spilt over Movene i stua og den samme musikken som kom fra anlegget i kjellerstua. Nede serverer Port signal til anlegget. Vi har åpen trapp så med samme musikken i begge etasjer, var det ett eller annet som både Fru og jeg merket oss når vi gikk opp eller ned trappa. En nærmere observasjon av mellomtone/ basselementenes bevegelse i høyttalerne nede indikerer at disse beveger seg motsatt av hva de ellers gjør når den samme musikken streames eller hentes fra cd og vinyl. Ved trommeslag og ved tydelig anslag på f.eks. en bass, mener vi elementene beveger seg innover og ikke utover. Det samme skjer om signalet går digitalt til min Oppo eller analogt fra Port til forsterker.

    Har googlet men ikke funnet noe om dette.

    Mvh Olav E
    Det er nok isåfall høyttalerne tilkoblet forsterkeren som Port er tilkoblet som er koblet feil, garrantert ikkje Port i seg selv som er problemet, prøv å bytt om pluss/minus på de.

    Jeg har akkurat gått til anskaffelse av en Port for å erstatte min CP90 i hovedanlegget. Jeg har tenkt å bruke denne i et ekstra anlegg jeg har, er det slik at det er best å sette opp dette som separate systemer når appen blir oppgradert? Isåfall, er dette noe jeg bør/kan gjøre på forhånd? Jeg trenger på ingen måte å ha disse sonene i samme system, CP90 kobles opp for moroskyld i ekstra oppsettet som egentlig kun er ment for å plage samboern hele tiden i disse pandemi-tider.
    Fint med tilbakemelding fra deg eller andre når får sammenlignet Port med eldre Connect om det er noe forskjell som gjør det verdt å bytte ut.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Når det gjelder forskjellen på Port og CP90 har jeg ikke hørt veldig mye ennå, og kan dermed heller ikke komme med så veldig mye vettugt der ennå. Håper å få samboern ut av huset noen timer snart slik at jeg kan prøve litt kritisk.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Så veldig kort oppsummert, noen stor lydmessig revolusjon er det da ikke snakk om?

    Blir det da fort kanskje snakk om en har bruk for støtte eller ikke for S2 programvaren.

    Kjøpte foresten en Move tidligere i vår og må innrømme at det er en veldig kjekk sak. Langt kraftigere lyd enn One og veldig kjekk å bruke både på terrassen, badet osv, og med 30% rabatt er prisen også litt mer spiselig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn