Har dere noen gode argumenter for å fortsette å bruke et slik system som Sonos? Etter min mening var det et stort poeng den gangen man hadde et sentralt musikkbibliotek og man derfor fikk tilgang fra alle enheter.
Jeg skulle utvide med en ny sone og har for første gang på 10 år kjøpt noe annet. Kjøpte nylig en B&O som støtter Airplay 2 og slik sett også kan inkluderes med resten av Sonossystemet. Uansett har jeg funnet ut at mesteparten av lyden i andre soner enn musikkrommet og hovedanlegget i stuen, stort sett består av radio eller Spotify som da spilles via Airplay eller Spotify connect. For meg ble det derfor ikke noe poeng i å ha det samme systemet overalt.
Sonos var tidlig ute med et godt utvalg av komponenter som enten har oppgaven som kilde, kilde og forsterker og kilde med innebygd forsterker og høyttaler, senere komplettert med sub og lydplanker. Formatet var på linje med gjengs format den gangen. Det var få om ingen konkurrenter da, spesielt hensyntatt enkelt oppsett og enkelt brukergrensesnitt. Som med det meste her i livet, er det vante en faktor som påvirker valg når man skal supplere eller oppgradere til nytt. Der har Sonos et fortrinn.
Verden har gått videre, da både med høyoppløste formater og flere konkurrerende produkter. Grunnen til at jeg har valgt å gå videre med Sonos og nå oppgraderer, er fordi vi er godt kjent med Sonos og fordi det aldri har vært noen tekniske problemer med produktene. Vi har Sonos med fem soner på hytta, og fire soner hjemme. Vår bruk er å ha muligheten til å fylle hele hytta og hele huset med samme musikk eller radio, gjengitt synkront.
Den lille lytteseansen jeg hadde i går kveld, bekreftet at å bytte opp til Port er et godt valg. Planen nå er å oppgradere hjemme, og beholde dagens komponenter på hytta, og eventuelt flytte hjemmefra til hytta de komponentene som ikke byttes inn.
Mvh Olav E