Panasonic DCM-FZ5 kamera?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Fant en test på Din side av Panasonic DCM-FZ5 kamera
Ser ut som om dette er brukbart,men er det noen her som har brukserfaring med dette eller forgjengeren FZ3
Med ny maskin/skjerm og printer,så bare MÅ en jo ha et nytt kamera også.
Valget mitt står mellom dette eller det dobbelt så dyre canon EOS350 så all erfaring med Panasonicen mottas med stor takk
Mvh Jan I
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Kjøpte dette på komplett forrige uke.
Så langt er jeg fornøyd, men da jeg ikke har noe fotoerfaring blir det litt vansklig å gi noe direkte råd. Synes uansett du får 'mye' kamera til prisen.
Kjøpte det etter å ha googla litt og snakket med en kollega som sa det var et bra kamera.

Under 'mitt anlegg, har jeg lagt et bilde som jeg tok med dette kameraet forrige uke.
Krympet fra 1,5MB til ca 100k med Picasa.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Takker for svar boffen.
Hvordan er dette kameraet på frihånd med full zoom?
Klarer "antiristemekanismen" å oppveie rystelser?
Hvordan er det ellers i daglig bruk?
Tenker da på raskhet og søkerinnstilling?
Har sett litt på nettet av bilder tatt med dette kameraet,og må si jeg har blitt imponert. (i forhold til pris)
Mvh Jan I
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Hei.

Jeg har hatt dette kameraet i ca 1/2 år og er meget godt fornøyd med det.

Meget god optikk der også bildestabilisatoren fungerer godt. Fokuserer raskt og er hurtig å jobbe med.

Var på Hockenheim i sommer og tok flere hundre bilder fra F1, Posche-cup m.m.

Tok da mange bilder på frihånd med full tele og bildestabilisator. Resultatet var meget godt. Kjøpte meg nettopp en Xerox voksprinter der jeg har printet ut bilder i A4 format. Kvaliteten er meget god.

Søkeren er god med den informasjon som du måtte ønske. Histogram, lukker, blender osv. dersom du ønsker det.

Det eneste man kan utsette på kameraet er den elektroniske søkeren (EVF). Ved f.eks. sportsfotografering der motivet beveger seg hurtig og du skal følge det er det hun optisk søker som duger, f.eks. speilrefleks.

Anbefales dersom du er ute etter et kamera med topp optikk og kraftig zoom som er så lite og lett at du tar det med deg.

mvh PA
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Anbefales dersom du er ute etter et kamera med topp optikk og kraftig zoom som er så lite og lett at du tar det med deg.

mvh  PA
Hei
Ja det er nettopp det med liten og lett med stor zoom som kan være utslagsgivende.
Har egentlig lyst på et canon eos 350 men dette blir jo dobbelt så dyrt. samt at en jo da må ha med mye utstyr når en er ute og fotograferer.
Det som slår ut til 350erens fordel, er at jeg har både linser og en haug med div filter + trådløs fjernstyring til dette. Det kan jo hende jeg slår til på begge ::)
Mvh Jan I
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Hei.

Jeg har hatt speilreflekskamera siden 69. Fotograferte mye både svart/hvitt og dias. Men har hele tiden også hatt kompaktkamera da det ikke alltid passet å ha med seg et tungt speilreflekskamera. Spesiellt på turer i skog og mark ( fjellet ).

Kjøpte for mange år siden et Ixus APS kamera som ble mye brukt. Jeg brukte lang tid før jeg kjøpte meg et digitalt kamera, og tok grundige behovsanalyser før valget falt på DCM-FZ5.

Har nå i tillegg kjøpt meg et Pentax WPi som er enda mindre og lettere, 3xzoom, 6 MP og VANNTETT ned til 1.5 meter. Det henger i beltet enten jeg er på jakttur eller på stranda i syden.

Har litt lyst på et speilreflekskamera, men kommer til å se tiden an, da jeg er redd for at det blir for lite brukt.

mvh PA
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Har faktisk et ixus II APS kamera selv,(kjøpt da jeg skulle ha et engangskamera med til syden) samt et EOS 500N med 28-80 /75-300 og 400 linse samt cocin filtersystem.
Har også et canon ixus V digitalkamera som jeg har hatt noen år. dette er bare på 2,1mp. så det blir litt lite på store utskrifter. egentlig er dette et ganske hendig kamera å ha med på tur,men det mangler det helt siste.
Derfor bare MÅ jeg ha et nytt digitalt kamera.
PS: er også litt redd for at et speilrefleks skal bli for lite brukt.
Mvh Jan I
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Hei.

Jeg ventet lenge med å kjøpe meg digitalkamera da jeg syntes de jeg så på var veldig trege.

Syntes det tok en evighet fra man trykket på utløseren til bildet var tatt. Her vil du oppdage at Panasonicen ( og sikkert flere ) stiller i en helt annen divisjon.

Det tar noen sec. fra du slår på DCM-FZ5 til det er klart til bruk. Er vel her på linje med de fleste av dagens kameraer. Men når du skal ta bildet går det raskt. Panasonic oppgir en reaksjonstid på 0,006sec. ved avtrykk og fokusering på 0,4 sec, Noe som jeg finner sansynlig. Det er også mulig å ta serier med bilder der du har 3 bilder på ett sec.

Da jeg var på Hockenheim tok jeg ca 200 bilder om dagen under trening og kvalifisering. Jeg hadde da stillt kameraet på batterispar og hadde akkurat nok strøm på batteriet til en dag.

Av og til skjedde ting veldig hurtig som utforkjøring, snurring etc. Dersom kameraet da hadde gått i dvale, syntes jeg tok det litt for lang tid før jeg var klar til å ta bilder ( fikk mange morsomme bilder likevel). På finalen slo jeg av batterispar og kameraet var da klar hele tiden. Men da gikk jeg tom for strøm før dagen var omme. Nå har jeg kjøpt meg ekstra batteri.

mvh  PA
 

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Har selv et fz-10 som er forgjengeren til fz-5 en som du vurderer.
Dette er mitt aller første "skikkelige" kamera, så jeg har ikke så mye å sammenligne med bortsett fra 1.generasjon ixus og 1.generasjon cybershot som kom uten zoom og med bare 2 mp=)
fz-10en har som kjent 4 mp, 12x zoom (36 digitalt), optikk fra anerkjente leica, og den glimrende bildestabilisatoren som panasonic står for.
Har tatt kanskje 3000 bilder siden jeg fikk det i vår, og er så langt glimrende fornøyd med kameraet.
Det har en brukervennlig meny som det ikke tok mer enn et par dager å sette seg inn i.
Bildestabilisatoren du lurte på fungerer glimrende, men på full zoom burde du nok bruke stativ/tripod om du skal ha full billedkvalitet.Har tatt et par bilder selv på frihånd med zoomen helt ute, og resultatet er slett ikke verst.
Regner med at fz-5 bygger på samme teknologien som mitt, bare med bedre oppløsning og kanskje litt mer oppdatert optikk?
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Takker for mange fine svar
Det er en ting jeg lurer på:
Hvordan er dette kameraet på næropptak-makro?
Var inne på din side og så noen enorme næropptak tatt med et canon Powershot S2-IS.
Så hvordan er den praktiske nærgrensa for panasonicen?
Mvh Jan I
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Hei.

Her kan jeg desverre ikke hjelpe da jeg ikke har prøvd det.

mvh PA
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Hvordan er dette kameraet på næropptak-makro?
Var inne på din side og så noen enorme næropptak tatt med et canon Powershot S2-IS.
Så hvordan er den praktiske nærgrensa for panasonicen?
Mvh Jan I
Har funnet fram bruksanvisningen vedr. makrofunksjon. Man kan i vidvinkel (1xzoom) fotografere så nært som 5 cm fra linsen, og stegvis videre til 12xzoom på 1 meter.

Vedr. Canon S2-IS har vel den et bredere bruksområde enn DCM-FZ5 med bla.a. vridbar LCD skjerm, bedre filmopptak og fotografere i dårlig lys ?, mens DCM-FZ5 gir bedre bildeer innenfor et noe smalere bruksområde, dette i følge tester i diverse blader.

Begge er vel meget gode kameraer der eget behov avgjør hva man velger.

mvh PA
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Har vel egentlig ikke bruk for hverken filmopptak eller vridbar lcd skjerm, men det var en del annet på canonkameraet (S2-IS)jeg kunne tenke meg.
en stor ulempe er at dette kun finnes i sølv utgave (tror jeg da)
Har jo også nettopp kjøpt en canon pixma MP-500 printer så......
Valgets kval ???
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
H

Har jo også nettopp kjøpt en canon pixma MP-500 printer så......
Valgets kval  ???

Hei.

Denne printeren kan du vel også benytte for direkteutskrift fra andre kameraer også ?

mvh PA
 

taterunge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
87
Antall liker
0
Hei.

Jeg har hatt speilreflekskamera siden 69. Fotograferte mye både svart/hvitt og dias. Men har hele tiden også hatt kompaktkamera da det ikke alltid passet å ha med seg et tungt speilreflekskamera. Spesiellt på turer i skog og mark ( fjellet ).

Kjøpte for mange år siden et Ixus APS kamera som ble mye brukt. Jeg brukte lang tid før jeg kjøpte meg et digitalt kamera, og tok grundige behovsanalyser før valget falt på DCM-FZ5.

Har nå i tillegg kjøpt meg et Pentax WPi som er enda mindre og lettere, 3xzoom, 6 MP og VANNTETT ned til 1.5 meter. Det henger i beltet enten jeg er på jakttur eller på stranda i syden.

Har litt lyst på et speilreflekskamera, men kommer til å se tiden an, da jeg er redd for at det blir for lite brukt.

mvh PA
Hehe, jeg har FZ20 fra Panasonic og Pentax Optio WPI, jeg også. Meget fornøyd med begge to. :)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei.

Denne printeren kan du vel også benytte for direkteutskrift fra andre kameraer også ?

mvh  PA
Joa det er klart, men det var noe extra en kunne gjøre med cameraet i forbindelse med disse skriverne
(noe en kan gjøre også i bildeprogrammer) så en får se hva det blir. Synes Panasonicen er et lekrere kamera å se på,også er det jo mindre.
Mvh Jan I
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Hei.

Ser i bruksanvisningen på DCM-FZ5 vedr. PictBridge at du har mange valg vedr. utskrift direkte på printer. Singel, multi, rotering osv. osv.

Styres via menyer på kameraet.

mvh  PA
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Takker for mye fin info :) :)
Finnes det et "stitch" program på kameraet?
Tenker da på et program som syr sammen bilder hvis du tar en billedserie,slik at en får et langt panoramabilde?
Mvh Jan I
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Takker for mye fin info  :) :)
Finnes det et "stitch" program på kameraet?
Tenker da på et program som syr sammen bilder hvis du tar en billedserie,slik at en får et langt panoramabilde?
Mvh Jan I

Hei.
Kan ikke se at denne muligheten er på DCM-FZ5. ( jeg har det på mitt andre kamera).

Det er panoreringsfunksjon for å følge et motiv i bevegelse, men det blir noe annet. Skarpt beveglig motiv mot uskarp bakgrunn.

mvh PA
 

ICE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2003
Innlegg
141
Antall liker
0
Har ikke hatt FZ5 men FZ10 og FZ20. Vurderte ett FZ30 men siden jeg over en lenger periode nå har brukt ett Nikon D70 savner jeg ikke FZ'ene. Misforstå meg ikke de er alle sammen fantastiske kameraer men DSLR er ett hakk vassere.

Panasonicene har flott objektiv og tar fine bilder men hvis du skrur opp ISO verdien til 200 eller 400 får du mye støy.

Kameraene er heller ikke raske nok for action fotografering.

I forhold til Digitale speilrefleks får du mye dårligere søker, lcd skjermen på baksiden fungere dårlig i sterkt lys og batterikapasiteten er ikke mye og skryte av.

Har ikke prøvd FZ30 enda men alle tester jeg har lest sier at det fremdeles sliter med mye støy på høyere ISO.

Nei velg heller ett Nikon D50/70S hus eller Canon 350 som jo er en del mindre og lettere og kjøp en god zoom f. eks Nikon DX AF-S 55-200 eller DX AF-S 18-200 som er "rimelige" og gode objektiver.

Hvis det blir for dyrt hadde jeg satset på ett brukt D70 med 18-70 linsa som er meget bra til prisen men da har du ikke mye tele men man kan jo kjøpe til en DX 18-200 etterhvert + en god blits (SB-600)
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Har ikke hatt FZ5 men FZ10 og FZ20. Vurderte ett FZ30 men siden jeg over en lenger periode nå har brukt ett Nikon D70 savner jeg ikke FZ'ene. Misforstå meg ikke de er alle sammen fantastiske kameraer men DSLR er ett hakk vassere.

Panasonicene har flott objektiv og tar fine bilder men hvis du skrur opp ISO verdien til 200 eller 400 får du mye støy.

Kameraene er heller ikke raske nok for action fotografering.

I forhold til Digitale speilrefleks får du mye dårligere søker, lcd skjermen på baksiden fungere dårlig i sterkt lys og batterikapasiteten er ikke mye og skryte av.

Har ikke prøvd FZ30 enda men alle tester jeg har lest sier at det fremdeles sliter med mye støy på høyere ISO.

Nei velg heller ett Nikon D50/70S hus eller Canon 350 som jo er en del mindre og lettere og kjøp en god zoom f. eks Nikon DX AF-S 55-200 eller DX AF-S 18-200 som er "rimelige" og gode objektiver.

Hvis det blir for dyrt hadde jeg satset på ett brukt D70 med 18-70 linsa som er meget bra til prisen men da har du ikke mye tele men man kan jo kjøpe til en DX 18-200 etterhvert + en god blits (SB-600)
Hei.
Det du sier her er forsåvidt riktig. Men her er det hvilket behov som skal dekkes som bør avgjøre valget.

Dersom man er på tur og synes at et DSLR kamera blir for stort og tungt å dra med seg, er det jo mye bedre med et litt mindre og enklere kamera som man faktisk fotograferer med, i stedet for det meget gode som ligger hjemme.

Selv har jeg hatt SLR kamera i over 35 år og ser absolutt fordelen her. Hadde en periode 2 stk da jeg fotograferte både svart/hvitt og tok dias. Men på turer i naturen ble det ofte lagt hjemme og et enklere kamera tatt med.

At man får bedre bilder med et DSLR kamera er det ingen tvil om, men leser du tråden, ser du at både JanI og jeg kan tenke oss DSLR, men er i tvil om hvor mye de blir brukt.

Vennlig hilsen PA
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Vil takke så mye for fine innspill.
Etter det supre bildet til Jan_V , så trigget dette meg til å bestille et FZ5 samt et 1G minnekort.
Har alltid vært canon fan, men likte ikke designet på deres IS så derfor Panasonicen ::) ;) ;D
Håper jeg blir fornøyd.
Mvh Jan I
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Gratulerer.

Håper at du blir fornøyd. En dyktig fotograf er viktigst for at resultatet blir bra.

mvh PA
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Takk for bra info og nyttig tråd, har lyst på ett slikt kamera selv.
Har Casio Exilim E-Z57 som er knallgodt til normale bilder og har megabra skjerm, men ikke spesiellt bra på zoom.
 

ICE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2003
Innlegg
141
Antall liker
0
Hei.
Det du sier her er forsåvidt riktig.  Men her er det hvilket behov som skal dekkes som bør avgjøre valget.

Dersom man er på tur og synes at et DSLR kamera blir for stort og tungt å dra med seg, er det jo mye bedre med et litt mindre og enklere kamera som man faktisk fotograferer med, i stedet for det meget gode som ligger hjemme.

Selv har jeg hatt SLR kamera i over 35 år og ser absolutt fordelen her. Hadde en periode 2 stk da jeg fotograferte både svart/hvitt og tok dias. Men på turer i naturen ble det ofte lagt hjemme og et enklere kamera tatt med.

At man får bedre bilder med et DSLR kamera er det ingen tvil om, men leser du tråden, ser du at både JanI og jeg kan tenke oss DSLR, men er i tvil om hvor mye de blir brukt.

Vennlig hilsen PA
Dette er jeg helt enig i og derfor bør man nok ha flere kameraer hvis man er en ivrig fotograf. FZ5 er jo heller ikke noe lommekamera selv om det er lite. Jeg hadde FZ 20 og D70 samtidig men FZ'en ble stadig liggende hjemme da det var mye morsommere og ta bilder med D70.
Derfor solgte jeg FZ20'en og går nå og titter på ett skikkelig lommekamera som jeg alltid kan ha med meg. D70'en er alltid med i sekken eller bilen på tur mens lommekamera er alltid med uansett. For tiden bruker jeg ett Nikon Coolpix 2500 men det begynner å dra på årene. Tar helt ok utendørs bilder men......

Uansett savner jeg en FZ også, herlig kamera som jeg har anbefalt til flere av mine kollegaer som har kjøpt FZ5-10-20. Håper "FZ40" får mindre støy, bedre EVF, bedre batterikapasitet og ikke blir større og tyngre



Tatt med FZ20
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Er helt enig i at en bør ha flere kameraer.
Kommer nok til å kjøpe et canon SLR kamera senere.
Flott bilde ICE
Mvh Jan I
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0

Enig, har selv sort.

Flott bilde forresten. Jeg har også hund(er), men da jeg også driver med jakt er det annen rase.

Sist høst var jeg noen dager lengere på vidda etter at de andre var dratt og mesteparten av utstyret fraktet ut. Hadde da for første gang kløv på min eldste hund som fikk bære 10-12 kg over en mil og kryssing av elver.

Hadde da lånt meg kløv, men kommer til å kjøpe eget til sommeren.

Ellers ser jeg vi er vi vel stort sett enige om kameravalg, og jeg kan godt tenke meg et Nikon D70s eller aller helst D200. Da med to zoomobjektiv 12-24 vidvinkel og det nye 18-200mm med bildestabilisator. Men det koster, og i år har jeg kjøpt to digitale kompaktkameraer, farveprinter samt bestillt meg en Nikon CoolScan filmscanner. Jeg skal digitalisere mange gamle bilder for vidre bearbeiding i Photoshop.

Foto er en spennende hobby.

mvh PA
 

ICE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2003
Innlegg
141
Antall liker
0
Flott bilde forresten. Jeg har også hund(er), men da jeg også driver med jakt er det annen rase.

Hadde da lånt meg kløv, men kommer til å kjøpe eget til sommeren.

mvh PA
HeHe..Nova Scotia Duck Tolling Retrieveren er jo den "eneste" hunderasen som lokker til seg vilt så den må vel egne seg til jakt......og henter viltet gjør den også....indianerne har jo brukt hunderasen til jakt i århundrer....

Tips til kløv fra canis.no

Palisades Pack II fra Ruff Wear

Dette er den suverene løsning for lengre turer og utflukter. Kløven har vektstabiliserende sammensnøringsstropper, integrert vannbeholdersystem, og et håndtak for å hjelpe hunden over hindringer. Kløvveskene kan separeres fra seletøyet når man skal hvile eller hjelpe hunden over hindringer. Ruffwear´s unike opphengssystem sørger for at det kommer luft mellom veskene og hundens rygg.
Dette er en kløv i en klasse for seg !
Spesifikasjoner
- Avtagbare vesker
- Nytt seletøy som stabiliserer vekten
- Sterk nylon
- Integrert vannsystem
- Horisontalt internt kompresjonssystem som sikrer lasten
Størrelse:
Small: brystets omkrets: 45-77 cm, minimum rygglengde: 40 cm
Medium: brystets omkrets: 60-90 cm, minimum rygglengde: 50 cm
Large: brystets omkrets: 80-120 cm, minimum rygglengde: 55 cm
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Hei.

Takker for informasjonen. Den kommer til nytte ved anskaffelse.

Mvh PA
 

ICE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2003
Innlegg
141
Antall liker
0
Hei.

Takker for informasjonen. Den kommer til nytte ved anskaffelse.

Mvh  PA
Kjenner noen som har testet det meste av kløver på flere raser, en type passer jo ikke alle selv om de fåes i forskjellige størrelser men de skryter uhemmet av denne fra canis.no. God passform, luftig når det er varmt, vannposer som du kan fjerne når du ikke trenger dem. Vesker du enkelt kan ta av uten fullstendig demontering.....++..husker ikke alle fordelene c";)
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
....indianerne har jo brukt hunderasen til jakt i århundrer....

Hehe. Nå bruker jeg hagle og ikke pil og bue...... ;)

mvh PA
 

ICE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2003
Innlegg
141
Antall liker
0
....indianerne har jo brukt hunderasen til jakt i århundrer....

Hehe. Nå bruker jeg hagle og ikke pil og bue...... ;)

mvh  PA
akkurat....da kan du jo bare sitte på rompa og la hunden "tolle" (lokke) endene helt opp i fanget ditt. Umulig å bomme på så nært hold......
Egentlig kan du bare sitte klar med panna



spesielt på vanskelige myrlende terreng i USA. Der ble Tolleren verdsatt som en retriever som arbeider under ekstremt vanskelige forhold. Jegere slapp å dra båtene sine til umulige terreng, i og med at Tollerne sørget for at fuglene kom på skyteavstand. Tolleren brukes i dag både som apporterende og lokkende hund, spesielt i Canada.I andre europeiske land , nærmest Sverige, finnes det jegere som bruker tolleren på sin rasetypiske måte. I Canada og Sverige er rasen klart en bruksrase.
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Den var god. Fortjente jo den :D

P.S. Hundene mine tar stand på rypa, og jeg løfter på lua og hilser før jeg skyter. Dersom jeg da har gjort jobben kommer også mine hunder med viltet og avleverer.

Har ikke lært meg å legge ut bilder på nettet enda, og i morgen drar jeg på to ukers ferie til syden. Har da med meg både DCM-FZ5 og mitt vantette Pentax Optio WPi så vi får se om det blir noen bra bilder.

Men jeg skjønner at jeg må legge meg i hardtrening til neste år. ;)

mvh PA
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Er det noen som vet om det ligger bruksanvisning ute på nett til Panasonic DMC-FZ5 ?
(eller kan kopiere og maile meg ;) )
Hadde jo vært greit å lest denne noen ganger før en får cameraet i hus
Mvh Jan I
 
Topp Bunn