Panzerholz i Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.625
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke skikkelig gode komersielle høyttalere benytter panzerholz?
    Man kan (mellom anna) få Linkwitz LX521.4 med toppbaffelet i valnøttfinert Panzerholz eller en Al-Panzeholz-Al-sandwich som her:
    1739819658695.png

Sist redigert:

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.076
    Sted
    Porsgrunn
    Kharma bruker det de kaller for Bulletwood i sine kabinetter, som er vel det samme som Panzerholz. Hele kabinettet på Veyron og Exquisite er lagd av det. Egenvekten er vel såpass at det synker i vann.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.748
    Sted
    Endor
    Hvis man skulle skulle nøye seg med å bruke panzerholz på deler av kabinettet og f.eks. bb kryssfinér evt. farget MDF på resten, hvilke deler ville da prioriteres?

Baffel, sidevegger…?

Kaiser Acoustics er forøvrig en høyttalerprodusent som bruker panzerholz:

Jeg tror definitivt fronten ...KEF har vært gjort forskning på det som viser at 90% av kasse-vibrasjoner kommer fra mekanisk overføring fra elementene, veldig lite fra akustisk innenfra

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.748
    Sted
    Endor
    Kharma bruker det de kaller for Bulletwood i sine kabinetter, som er vel det samme som Panzerholz. Hele kabinettet på Veyron og Exquisite er lagd av det. Egenvekten er vel såpass at det synker i vann.
    Igjen, Kharma .... hvis du må spørre om prisen ....? :ROFLMAO:
    Svindyrt er jo bare fornavnet ......

Jeg tror det er enormt potensiale for DIY´ere bare man finner verktøy som kan kutte dette :cool:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.073
    Torget vurderinger
    1
    ^Youtube videoen jeg linket i Lin Sondek tråden, viser detaljer fra produksjonen til Wilson Audio. Bl.a. at de bruker «material X» i baffelen, og et annet i kabinettet forøvrig.
    Verdt en titt.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.748
    Sted
    Endor
    Jeg tror definitivt fronten ...KEF har vært gjort forskning på det som viser at 90% av kasse-vibrasjoner kommer fra mekanisk overføring fra elementene, veldig lite fra akustisk innenfra
    Jeg ser også at en kar som Joachim Gerhard kan bruke 50mm tykkelse på fronten i en stativhøyttaler :eek:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.369
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har i alle fall tidligere vært kommentert at Wilson bruker mye kompositt i kabinettene..... Forøvrig kan jeg anbefale boka "Hign performance Loudspeakres" av Martin Colloms... han skriver en god del om materialers egenskaper, tekniske data for samme, og skisserer ( etter det jeg husker ) forskjellige måter å dempe/nøytralisere vibrasjoner...

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.526
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Det har i alle fall tidligere vært kommentert at Wilson bruker mye kompositt i kabinettene..... Forøvrig kan jeg anbefale boka "Hign performance Loudspeakres" av Martin Colloms... han skriver en god del om materialers egenskaper, tekniske data for samme, og skisserer ( etter det jeg husker ) forskjellige måter å dempe/nøytralisere vibrasjoner...
    Panzerholz kan vel beskrives som et kompositt materiale, iogmed mye resin / epoxy

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    0
    Her beskrives en god del av egenskapene til panzerholz sammenlignet med aluminium. Veldig gjennomført og detaljert utredning med både lydopptak og målinger av de to materialene:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.959
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Alternative harde plater er f.eks bambus (høyt på Janka-skalaen), HDF, Corian og papir- eller canvasbakelitt.
    Bakelittplater benyttes i større trafoanleg, kan maskineres og gjenges. Forhandler: Bagges.
    Harde plater må uansett ha vibrasjonsdemping.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.526
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Pris på Panzerholz er ikke lett...... DeLignit har ingen norsk importør, ergo ingen priser.
    Det kunne være aktuelt for Carlsen Fritzøe, men da må det nok mer noen skarve høyttalerbyggere dessverre.

Så da står prisen ifra Utlandet pluss frakt moms osv

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    LessLoss bruger også Panzerholz til deres 10x bokse, som jeg har. Det bruges også til LessLoss deres DAC:

På LessLoss hjemmeside er der omtalt LessLoss forsøg med aluminiums kabinetter contra Panzerholz.
    At det så samtidig er flot, gør det endnu bedre.

20250222_105106.jpg

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.748
    Sted
    Endor
    Pris på Panzerholz er ikke lett...... DeLignit har ingen norsk importør, ergo ingen priser.
    Det kunne være aktuelt for Carlsen Fritzøe, men da må det nok mer noen skarve høyttalerbyggere dessverre.

Så da står prisen ifra Utlandet pluss frakt moms osv
    Beklager sen tilbakemelding på priser .... jeg prøver og "pusher"

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.526
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Innkjøperen hos CF hadde ikke engang hørt om dette, så det er jo ikke forespørsler ute i markedet tydeligvis....

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.073
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg kunne få god pris på HI-MACS
    Hi-Macs, Grandex, m.fl. er basically det samme som Corian.
    DuPont’s industripatent på Corian er utløpt. Nå er det flere som lager tilsvarende komposittmateriale.

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.076
    Sted
    Porsgrunn
    Hi-Macs, Grandex, m.fl. er basically det samme som Corian.
    DuPont’s industripatent på Corian er utløpt. Nå er det flere som lager tilsvarende komposittmateriale.
    Spanske Kroma Atelier bruker Krion til sine høyttalere og det er ennå en variant av Corian.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.748
    Sted
    Endor
    Delignit ville ikke gi meg priser på Panzerholz, men ber meg kontakte Fritzøe engros

Jeg har kontaktet dem før, uten å få hjelp... @Deng1, har du fått noe svar fra Fritzøe?

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    622

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.008
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei, bulletwood er nok det samme som panzerholz mer eller mindre om ikke det samme.
    Tenkte litt mer på dette ned att det synker, sort ibenholt synker som en sten, nesten. Var på Lanka. Der har de jo er del av dette. Kult materiale når det er "ubehandlet"

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.959
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Corian kassene dere hadde med til Horten var jo stein døde.
    Ja de er absolutt steindøde ja. De er corian som er avstivet med hullet skillevegg pluss butylgummi og filt. Setter forresten inn nytt filter nå.
    Wilson Watt Puppy bruker Corian på denne modellen, men de har nok ikke dempet den så bra. Hør bare på "plonk" ved 17:45 i denne videoen:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.008
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja de er absolutt steindøde ja. De er corian som er avstivet med hullet skillevegg pluss butylgummi og filt. Setter forresten inn nytt filter nå.
    Wilson Watt Puppy bruker Corian på denne modellen, men de har nok ikke dempet den så bra. Hør bare på "plonk" ved 17:45 i denne videoen:
    Var jo lyde fra en billig Temu ht dette 😅🤣.
    Er jo trist fra en ht til den prisen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn