Sluket
Holistisk Hifi Helt
Ref. min kommentar i # 3.
Hva horn angår så er Snicker's "retningsbestemt lydtrykk" en rett så god betegnelse.... Og retningen/lydtrykket er naturlig nok bestemt av hornets form, størrelse, lengde etc.
Så vidt meg bekjent eksisterer det ingen egentlig universiell standard for måling av f.eks. kompresjonsdrivere m.h.t. virkningsgrad osv. - men det har fra langt tilbake i tid vært mye brukt en målemetode hvor driveren blir koblet til et rør, en s.k. plane-wave tube hvor en deretter gjør sine målinger i og i en gitt avstand fra denne. Mer "retningsbestemt" er det vanskeligere å få det... Metoden, dimensjoner og avstander er oppgitt i flere datablad fra de fleste produsenter av kompresjonsdrivere.
For spesielt interesserte er det godt med lesestoff, bl.a. en lettfattelig versjon som denne, publisert i 1991 av Audio Engineering Society, Inc.;
http://pcfarina.eng.unipr.it/Public/Standing-Wave/palnewt.pdf
Rake motsetningen til en slik montering er selvsagt å måle på den nakne driveren - men det er jo ikke så interessant all den tid denne faktisk er beregnet på bruk sammen med en eller annen form for hornkonstruksjon.
Mellom disse ytterpunktene har vi da all verdens hornprofiler (og det er blitt mange av de etter hvert) - de vanligste og enkleste er jo radialhorn i en eller annen form i tillegg til runde horn med forskjellig profil. Retningsbestemtheten vil være avhengig av type/profil selvsagt. Et radialhorn med oppgitt spredningskarakteristikk med 40 x 90 grader vil i grove trekk primært konsentrere lyden i denne rektangulære sektoren (klassisk monitor oppsett) mens et sirkulært horn vil konsentrere lyden i en tilsvarende sirkel. Avhengig av selve hornprofilen vil lyden "slippe" hornet på forskjellige måter - dertil kommer selvsagt alle betraktninger rundt refleksjoner fra omkringliggende flater, som vil påvirke det opplevde retningsbestemte lydtrykket i mer eller mindre grad. Konisk, Tractrix, JMLC etc. etc. har alle forskjellige mønstre.
Et radialhorn vil lettest kunne gi deg et begrenset areal med maks. retningsbestemt lyd, mens et horn med JMLC profil / full rollback har langt større spredning til alle kanter og egentlig aldri stopper.
I et lite rom med kort vei til reflekterende flater (sidevegger f.eks.) er det tilnærmet katastrofe med horn som sprer mye, mens et radialhorn som attpåtil vinkles mot lytteposisjon kan fungere aldeles utmerket. Lytteavstanden har selvsagt noe å si her også. Samme gjelder frekvensområdet som hornet arbeider i, med tanke på floor Bounce, roomgain osv.
Hva horn angår så er Snicker's "retningsbestemt lydtrykk" en rett så god betegnelse.... Og retningen/lydtrykket er naturlig nok bestemt av hornets form, størrelse, lengde etc.
Så vidt meg bekjent eksisterer det ingen egentlig universiell standard for måling av f.eks. kompresjonsdrivere m.h.t. virkningsgrad osv. - men det har fra langt tilbake i tid vært mye brukt en målemetode hvor driveren blir koblet til et rør, en s.k. plane-wave tube hvor en deretter gjør sine målinger i og i en gitt avstand fra denne. Mer "retningsbestemt" er det vanskeligere å få det... Metoden, dimensjoner og avstander er oppgitt i flere datablad fra de fleste produsenter av kompresjonsdrivere.
For spesielt interesserte er det godt med lesestoff, bl.a. en lettfattelig versjon som denne, publisert i 1991 av Audio Engineering Society, Inc.;
http://pcfarina.eng.unipr.it/Public/Standing-Wave/palnewt.pdf
Rake motsetningen til en slik montering er selvsagt å måle på den nakne driveren - men det er jo ikke så interessant all den tid denne faktisk er beregnet på bruk sammen med en eller annen form for hornkonstruksjon.
Ofte oppgis en drivers følsomhet både med målinger utført med PWT og et spesifikt horn;
JBL 2441
Altec 299
JBL 2441
Altec 299
Mellom disse ytterpunktene har vi da all verdens hornprofiler (og det er blitt mange av de etter hvert) - de vanligste og enkleste er jo radialhorn i en eller annen form i tillegg til runde horn med forskjellig profil. Retningsbestemtheten vil være avhengig av type/profil selvsagt. Et radialhorn med oppgitt spredningskarakteristikk med 40 x 90 grader vil i grove trekk primært konsentrere lyden i denne rektangulære sektoren (klassisk monitor oppsett) mens et sirkulært horn vil konsentrere lyden i en tilsvarende sirkel. Avhengig av selve hornprofilen vil lyden "slippe" hornet på forskjellige måter - dertil kommer selvsagt alle betraktninger rundt refleksjoner fra omkringliggende flater, som vil påvirke det opplevde retningsbestemte lydtrykket i mer eller mindre grad. Konisk, Tractrix, JMLC etc. etc. har alle forskjellige mønstre.
Et radialhorn vil lettest kunne gi deg et begrenset areal med maks. retningsbestemt lyd, mens et horn med JMLC profil / full rollback har langt større spredning til alle kanter og egentlig aldri stopper.
I et lite rom med kort vei til reflekterende flater (sidevegger f.eks.) er det tilnærmet katastrofe med horn som sprer mye, mens et radialhorn som attpåtil vinkles mot lytteposisjon kan fungere aldeles utmerket. Lytteavstanden har selvsagt noe å si her også. Samme gjelder frekvensområdet som hornet arbeider i, med tanke på floor Bounce, roomgain osv.
Noen eksempler på hornprofiler;
For de som er opptatt av og tror på viktigheten av en fornuftig andel retningsbestemt lyd er det å bemerke at en skal huske på at et horn er en bandpasskonstruksjon med relativt begrenset frekvensområde dersom det skal arbeide optimalt.
Et noe forenklet og enfoldig forsøk på å illustrere hvordan vi "ser" lyden fra lyttepos. ref intensitet/retning (refleksjoner etc. er holdt utenfor);
For de som er opptatt av og tror på viktigheten av en fornuftig andel retningsbestemt lyd er det å bemerke at en skal huske på at et horn er en bandpasskonstruksjon med relativt begrenset frekvensområde dersom det skal arbeide optimalt.
Et noe forenklet og enfoldig forsøk på å illustrere hvordan vi "ser" lyden fra lyttepos. ref intensitet/retning (refleksjoner etc. er holdt utenfor);