Da melder jeg meg offisielt inn som Pass Labs-venn.
Fikk i hus ArilDs X2 her for litt siden, og siden den kom i hus, har det blitt mange gode timer i sweetspot.
Tok rett og slett en "råsjanse", dog litt ut fra innspill fra tidligere eier og ting man kunne Google seg frem til.
Har ikke angret et sekund siden!
Brukte tidligere en BAT VK30, som har mange gode kvaliteter og som er lett å like. Begynte dog etter hvert å fundere på om der kunne være noe å hente, f x ifht oppløsning oppover i frekvensene. Faktisk var jeg inne på tanken om å gå til anskaffelse av superdiskanter, for på den måten å bøte på det siste lille.
Etter at X2 kom i hus, har dette overhodet ikke lenger vært en problemstilling! Pass Labser er rett og slett kanongod der jeg ønsket en forbedring.
At den OGSÅ faktisk er bedre i mellomtonen enn rørpre`en den har erstattet, overrasket meg litt til å begynne med. Men jeg slo meg kjapt til ro og begynte i stedet å kose meg. Forcen til X2 ifht BAT`n er rett og slett at X2 er atskillig mer "ekte", naturtro og ærlig. Føler rett og slett at musikken kommer gjennom mindre farget og mer slik den er spilt inn. Dette merkes i stor grad både på instrumenter, vokal, rom/holografi, sort bakgrunn osv osv.... Faktisk opplever jeg det som litt vanskelig å si på hvilket område X2 har gitt den største forbedringen, rett og slett fordi forbedringen er stor på alle de nevnte områdene....
En annen ting som jeg ble "smertelig" klar over ifht BAT`n i prosessen frem mot ny pre, var at BAT`n rett og slett var litt slapp i fisken i de dypeste frekvensene. For all del, den var lett og like, musikalsk og alt det der; men i bassen ble den rett og slett grisebanket av en Goldmund-pre-klone jeg hadde på besøk en periode.
Har ikke helt klart å avgjøre om X2 er like mye bedre i bassen ifht BAT`n, som det klonen var - men hvis ikke, er det jaggu ikke langt unna. Dette gjør seff også sitt til at lyden oppove i frekvensene blir bedre med X2.
Summa summarum, X2 er imho en atskillig mer "korrekt" og bedre pre enn BAT VK30. At X2`n også ble shoppet til en VELDIG ok pris, gjør ikke gleden mindre.
Nå var BAT`n den komponenten som har stått lengst i mitt oppsett, og med mindre de plutselig ringer fra Hamar, ser jeg ingen grunn til at ikke X2 også skal kunne bli stående leeenge, og spre godlyd....
Så spørs det om man ikke rett og slett bare må begyne å spare opp litt Mulah, sånn at man en dag i fremtiden kan gå til anskaffelse av monoblokker eller effekttrinn fra Pass Labs. Tror det skal kunne funke gull, jeg. Og skulle de først ringe fra Hamar, kommer jeg vel også til å se meg liltt rundt etter en enda råere og bedre pre fra samme produsent.
Nei, detta var gøy, Karl....
mvh
Proffen