Passende forforsterker til Bryston 14b sst2?

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Hei, mitt aller første innlegg her inne, så håper jeg får noe respons😅
I 10-11år har jeg hatt en Onkyo tx-nr838 surround-receiver og Klipsch rp-280f front, Klipsch rp-504 gen 2 senter og Klipsch rp-160m ( ubrukte ) bakhøyttalere. Nå nylig har jeg forhåpentligvis gjort et godt kjøp ( En brukt Bryston 14b sst2 effektforsterker), og kunne trengt noen gode råd til hvilken forforsterker som er en god match til denne? Jeg har blitt anbefalt en Bryston bp-25 eller bp-26, der sistnevnte er litt for dyr for meg per dags dato. Er det noen som har erfaring med Bryston og hvilke preamper som er en god match? Budsjett max 12.000,-, men helst ikke over 10k.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.477
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Velkommen til hfs. Du kommer nok til å få mange sprikende svar, men først...
Transistor eller rør? Hvor mange ut/innganger? Må den ha fjernkontroll?

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Takker😊 Jeg har aldri hørt en rørforsterker, så da må jeg nok si transistor. Ett stort pluss om den har en phono-utgang, samt litt mer å velge i. Gjerne xlr- og rca. Fjernkontroll eller app styring.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
0
Hvordan skal den passe inn med det du allerede har?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.513
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, dersom du setter Ultraens linjeutgang til max 2V vil den ha maks utstyring 0,8 dB under Brystonens klippegrense, og den har også en utgangsimpedans og et signal/støyforhold og forvrengningsspekter som ikke skjemmer ut Brystonen.
Dessuten så trenger du noe bra å strømme med. :)
Phonoforsterkeren i Ultraen er ikke siste ord i denslags, men den holder godt følge med Argonen.

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Ja, dersom du setter Ultraens linjeutgang til max 2V vil den ha maks utstyring 0,8 dB under Brystonens klippegrense, og den har også en utgangsimpedans og et signal/støyforhold og forvrengningsspekter som ikke skjemmer ut Brystonen.
Dessuten så trenger du noe bra å strømme med. :)
Phonoforsterkeren i Ultraen er ikke siste ord i denslags, men den holder godt følge med Argonen.
Oi, her blir du litt vel teknisk for min del😅 Om du orker, vil du forklare meg hva du mener med maks utstyring 0,8dB og «klippegrensen» til Bryston?
Så med andre ord vil jeg klare meg godt lydmessig med Wiim ultra en stund?😊

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
0
Har kun en Argon platespiller foreløpig, men hva tenker du?
Ok, så du har en platespiller med innebygd RIAA og et effekttrinn?
Hvilke høyttalere planlegger du?

En enkel og grei forforsterker kan være Fosi Audio P4 (y)
(Øverst i midten på bildet)

Fosi_Audio_P4.jpg

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Ok, så du har en platespiller med innebygd RIAA og et effekttrinn?
Hvilke høyttalere planlegger du?

En enkel og grei forforsterker kan være Fosi Audio P4 (y)
(Øverst i midten på bildet)

Vis vedlegget 1099869
Ja, har jo Onkyo tx-nr 838 som har pre out også, men ønsker å flytte den til et rom der jeg kan sette opp et surround anlegg.
Nye høyttalere er foreløpig ikke planlagt i år, nå tenker jeg å bruke mine Klipsch rp-280f. Så får tiden vise hva jeg har råd til når disse skal byttes ut.
Aldri hørt om Fosi audio, er det et etablert merke?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
0
...tenker jeg å bruke mine Klipsch rp-280f...
Aldri hørt om Fosi audio, er det et etablert merke?
Høres ut som en god plan (y)
Fosi Audio er rimelige produkter, måler bra og snakkis blant mange Youtubere.....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.513
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oi, her blir du litt vel teknisk for min del😅 Om du orker, vil du forklare meg hva du mener med maks utstyring 0,8dB og «klippegrensen» til Bryston?
Så med andre ord vil jeg klare meg godt lydmessig med Wiim ultra en stund?😊
Brystonen leverer fullt spenningssving til høyttalerne ved 2,2 V på inngangen. WiiM Ultra har maksimalt 2,0 V ut. Det er veldig nære og veldig bra, for Brystonen vil aldri gå i diskantbrennende klipping ved et uhell. Lydmessig er WiiM Ultra god nok, teknisk sett. Audiofil «matching» får blomsterspråkbrigaden ta seg av.

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Brystonen leverer fullt spenningssving til høyttalerne ved 2,2 V på inngangen. WiiM Ultra har maksimalt 2,0 V ut. Det er veldig nære og veldig bra, for Brystonen vil aldri gå i diskantbrennende klipping ved et uhell. Lydmessig er WiiM Ultra god nok, teknisk sett. Audiofil «matching» får blomsterspråkbrigaden ta seg av.
Takk for utfyllende svar 😊 Kan godt hende at jeg går for en Wiim ultra nå, og så får jeg kanskje prøve en Bryston forforsterker på lån for sammenligning 👍🏻

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.130
Sted
Horten
Wiim er good shit, kommer til å spille kjempefint.

Og jeg tror du antagelig kommer til å like de Klipsch RP-280F enda mere når de blir matet med mere power. :cool:

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Wiim er good shit, kommer til å spille kjempefint.

Og jeg tror du antagelig kommer til å like de Klipsch RP-280F enda mere når de blir matet med mere power. :cool:
Det er vel det jeg er mest spent på nå, høre forskjellen på Klipsch’ene😎
Tror det blir bestilt en Wiim ultra nå, så får jeg litt tid til å leke meg før noe annet også kanskje kjøpes 😅

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.130
Sted
Horten
Om du bruker romkorreksjon i dagens receiver, så vil du nok antagelig merke annen lydprofil når du hekte på ny forsterker. Litt plassering av høyttalere og ev litt eq i Wiim Ultra'n, så blir det nok helt konge og godt liv i Klipsch'ene.(y)

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Om du bruker romkorreksjon i dagens receiver, så vil du nok antagelig merke annen lydprofil når du hekte på ny forsterker. Litt plassering av høyttalere og ev litt eq i Wiim Ultra'n, så blir det nok helt konge og godt liv i Klipsch'ene.(y)
Har alltid syntes at høyttalerne ikke har hatt nok «punch» og volummessig ikke høyt nok. Men nå får jeg endelig testet de ordentlig. Nå er Wiim ultra bestilt, er jeg heldig har jeg den og effektforsterkeren til onsdag/torsdag som kommer. Skal love deg at den dagen går bort i utprøving😅

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Noen som vet om én Electrocompaniet EC 4,5 forforsterker passer med Bryston effekt? Eller blir det helt feil?

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
598
Noen som vet om én Electrocompaniet EC 4,5 forforsterker passer med Bryston effekt? Eller blir det helt feil?
Det blir vell litt smak og behag, men for min del synes jeg EC forforsterkere farger lyden en del. Men sliter man med lys og tynn lyd kan det sikkert være verdt ett forsøk. Siden du skal bruke den til på Klipsch høytallere kan det hende att det blir bra.

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Det blir vell litt smak og behag, men for min del synes jeg EC forforsterkere farger lyden en del. Men sliter man med lys og tynn lyd kan det sikkert være verdt ett forsøk. Siden du skal bruke den til på Klipsch høytallere kan det hende att det blir bra.
Takk for svar 😊 Har vært i kontakt med en på Finn angående EC 4,5 og et av hans salgsargument var at Bla. lydteknikerne til Michael Jackson brukte Bryston og EC i studioet. Har dog ikke sjekket om dette stemmer..🤔

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.130
Sted
Horten
Klipsch har jo ikke lys og tynn lyd.;)
Men, vil si det er mystisk å skulle drive å "matche" (aka EQ'e via moduler) når man har en fantastisk parametrisk EQ i eks Wiim Ultra.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
598
Men, vil si det er mystisk å skulle drive å "matche" (aka EQ'e via moduler) når man har en fantastisk parametrisk EQ i eks Wiim Ultra.
Det kan godt være att Wiim er bra og att den løser alt med EQ, men den kjenner jeg dessverre ikke til. Og hvordan lyd Klipsch høyttalere gir blir nok situasjons avhengig og hvem som hører.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
598
Takk for svar 😊 Har vært i kontakt med en på Finn angående EC 4,5 og et av hans salgsargument var at Bla. lydteknikerne til Michael Jackson brukte Bryston og EC i studioet. Har dog ikke sjekket om dette stemmer..🤔
Jeg vet ikke om Bryston ble brukt, men EC ble brukt i mange tiår.

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Tror det blir meget artig å teste ut WiiM ultra’n med effektforsterkeren, absolutt ikke sikkert at jeg føler at noe «mangler» lydmessig når jeg finner en innstilling ørene mine er fornøyd med.. Spørs om samboeren er så fornøyd med anlegget ( merk: størrelsen/utseendet ), men håper hun endrer syn pga det musikalske 🤞

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.223
Torget vurderinger
2
Problemet med EC 4.5 er at den ikke er kvikk og dynamisk nok for den typen høyttaler du har. Jeg ville styrt unna, det finnes MYE bedre valg der ute enn akkurat den forforsterkeren. Den driver nok Bryston helt greit, men den vil uansett være en bremsekloss i systemet.

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Problemet med EC 4.5 er at den ikke er kvikk og dynamisk nok for den typen høyttaler du har. Jeg ville styrt unna, det finnes MYE bedre valg der ute enn akkurat den forforsterkeren. Den driver nok Bryston helt greit, men den vil uansett være en bremsekloss i systemet.
Takk for utfyllende svar😊 Har du eksempel på andre merker utenom Bryston selv selvsagt? En eller flere har nevnt «Fosi»?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.223
Torget vurderinger
2
Takk for utfyllende svar😊 Har du eksempel på andre merker utenom Bryston selv selvsagt? En eller flere har nevnt «Fosi»?
Jeg har aldri hørt Fosi selv, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg om den. Det finnes et annet norsk merke som lager gode forforsterkere, og det er Musical Innovation. Fra Mi 11 og høyere nummer, er det en helt annen liga enn EC 4.5. Har sett f.eks. Mi 11 på Finn til 3800,-, og jeg vil anta at du greit også får tak i Mi 12 innenfor budsjett.
Det ligger ellers en Bryston BP 25 på Finn til 7900,- ser jeg. :)

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Jeg har aldri hørt Fosi selv, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg om den. Det finnes et annet norsk merke som lager gode forforsterkere, og det er Musical Innovation. Fra Mi 11 og høyere nummer, er det en helt annen liga enn EC 4.5. Har sett f.eks. Mi 11 på Finn til 3800,-, og jeg vil anta at du greit også får tak i Mi 12 innenfor budsjett.
Det ligger ellers en Bryston BP 25 på Finn til 7900,- ser jeg. :)
Takk for tipset!😊
Den der Bryston bp-25 har jeg vurdert litt, de få bp-26 er dessverre endel over budsjettet mitt nå.. Hvordan er det med inngang til platespiller på bp-25?🤔

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.223
Torget vurderinger
2
Takk for tipset!😊
Den der Bryston bp-25 har jeg vurdert litt, de få bp-26 er dessverre endel over budsjettet mitt nå.. Hvordan er det med inngang til platespiller på bp-25?🤔
Så vidt jeg forstår har din platespiller innebygget RIAA-trinn, det vil altså si at den kan koples inn i en hvilken som helst linjeinngang på forforsterkeren (f.eks. AUX). Kjenner ikke kvaliteten på akkurat det RIAA-trinnet, men som utgangspunkt er det sikkert ikke dumt, så kan du heller vurdere fremtidige oppgraderinger på platespillersiden, om du ønsker.
Det betyr at en hver forforsterker har inngang til platespilleren din.

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Så vidt jeg forstår har din platespiller innebygget RIAA-trinn, det vil altså si at den kan koples inn i en hvilken som helst linjeinngang på forforsterkeren (f.eks. AUX). Kjenner ikke kvaliteten på akkurat det RIAA-trinnet, men som utgangspunkt er det sikkert ikke dumt, så kan du heller vurdere fremtidige oppgraderinger på platespillersiden, om du ønsker.
Takker, det der har faktisk gått meg «hus forbi»🫣

Eirik44

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
51
Sted
Kristiansund
Vet du forresten om andre enn Hifisentralen selger kabel for 12v trigger-funksjon? Frakta er jo like dyr som kabelen.. Kanskje Biltema eller lignende har sånt?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.223
Torget vurderinger
2
Takker, det der har faktisk gått meg «hus forbi»🫣
Sånt skjer.
Vil anta at det er et ganske generisk RIAA-trinn, men uansett på høyde med rimelige, innebygde i forsterkere. Det finnes alltid mulighet for oppgraderinger av både pickup og RIAA med tiden, om man får slike lyster.
Innganger merket "Phono" eller "RIAA" skal alltid mates med lavsignal direkte fra pickup, mens alle de andre inngangene mates med et såkalt linjesignal, som vanligvis ligger i området 2 Volt ved full utstyring (give or take a little...).
Nevnte Bryston forforsterker har kun linjeinnganger, så den må altså mates fra din spillers RIAA-trinn for å låte fornuftig, og det samme gjelder nevnte Musical Innovation forforsterkere. Wiim Ultra har så vidt jeg forstår innebygget RIAA, men igjen, her er jeg ukjent med kvaliteten, antar det er noen andre her som har prøvd det ut ,og kan si noe om den er bedre eller semre enn den du har i platespilleren.

Topp Bunn