Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har avsluttet samtalen. Når han prøver "lure" meg, så er det uaktuelt. Jeg regner med han som sitter på de er klar over ca. verdi.

    de ble nå lett solgt for en del mer en 1500.
    var vel du som ville bytte og kom med bytteforslag.
    synes meldingene ble litt ufine på tlf,men hjalp noe med en beklagelse.
    men må vel si at eg savner patosene allerede.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Solgte nylig et par strøkne (og lite brukte) Patos Lyric 401mkII for 1990,-. Jeg har forstått det slik at kjøper ble godt fornøyd med disse HT`ene, så 2000 kr er vel en OK pris?
     

    Some11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Innlegg
    145
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    Halla mine venner!
    Er det noen her inne som vet hva Moen sist gjorde fysisk med delefilteret til symphonic 2? Har antakelig første utgaven av delefilteret og kunne godt tenkt meg å opgradert dette til nyeste utgave da jeg har ganske kvasse kanter i toppen når jeg hører på annen musikk en elektronisk! Dvs omtrent alt med et vanelig trommesett det dundres litt hardt på symbalene og spessiellt "S" lydene i vokal skriker diskantene voldsomt sammen med Densen b175 og Parasound zdac!!
     

    kinodyret

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.10.2013
    Innlegg
    86
    Antall liker
    21
    Sted
    Farsund, VA
    Fikk(!!!) i går et par Patos Lyric 101 av Snekkeren som holder på i huset vårt :) Noen som kan anbefale stativer til disse? billigst mulig.. Tenker egentlig DIY, men hadde vært greit å slippe :p Har forresten også Lyric 301 front, og 201 senter!
     

    lytter

    Fersking
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hei, er ny her inne, leter etter Symphonic IV AMT
    Noen som vet om noen? og hva jeg må regne med å betale for et pr bra høytalere?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    hva er forskjellen på lyric 501 MKII og 502?
    Litt fra nett:
    Lyric 501 mk II
    Den største høyttaleren i Lyric-serien. Gjengivelsen preges av stor autoritet gjennom hele frekvensområdet. Samtidig formidles musikken med presisjon gjennom dynamiske passasjer der detaljene trer frem i et stort og helstøpt lydbilde. De dypeste oktavene gjengis med kraft, hurtighet og definisjon. Mellomtonen er varm, men samtidig meget åpen og detaljert med god balanse. Det er fin sammenheng i overgangen til en oppløst og frigjort diskant. Lyric 501 mk II beholder også sine fine musikalske egenskaper når det spilles høyt. Den vil derfor være et opplagt valg enten du ønsker høttalere til et seriøst hjemmekinoanlegg eller bare vil nyte godlyd med fullt drag i to kanaler.
    30-25 .000 Hz, 4 Ohm, 91 dB, 40-250 Watt, 28,5 x 39,5 x 118,5 cm
    [HR][/HR]
    Lyric 502
    Den største høyttaleren i Lyric-serien har blitt enda bedre med lanseringen av Lyric 502. 3 veis konstruksjon med 2 stk 8" basser, 1 stk 4,5" mellomtone og 28 mm diskant. Sjelden kombinasjon av lyd i referanseklassen med godt bunndrag.
    29-25000 Hz, 4 Ohm, 90 dB, anbefalt forsterker 50-300 W, 24,5 x 119,2 x 40 cm, 35 kg/stk.
     

    Some11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Innlegg
    145
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    har nå fått testa Symphonic II AMTene mine med en Passlabs INT-30A i noen uker nå og fy flate for en forsterker! det eneste som er synd er at dem går llitt tom for strøm på høyt volum med sine 30w klasse A og 80w klasse B! Glodvarm sak på 28kg! benytter Nordost Red Dawn høyttalerkabel og matchende signalkabel å du verden for en oppløsning det er mulig å få i denne AMT-diskanten alså! helt rått transparent og tredimensjonalt! null og nix følelse av rommet!
    anlegget.jpg
     

    mgreen

    Fersking
    Ble medlem
    15.03.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Håper noen i denne tråden kan hjelpe meg:)

    Jeg har et par Lyric 301 stående i esker i boden som jeg tenkte å legge ut for salg. De nærmer seg vel snart 20 år gamle, men har stått lagret i originale esker de siste 3 årene. Av det jeg kan huske ser de nærmest helt strøkne ut, det eneste jeg minnes er at et av trekkene hadde begynt å løsne såvidt på en av frontene.

    Kan noen hjelpe meg med en pris på hva disse kan være verdt? Håper de fremdeles kan være til glede for noen, i stedet for at de står gjemt bort i boden min.

    På forhånd takk!
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Vanskelig å si, 1500-2000 kr kanskje.
    301 er gode høyttalere og vokser veldig med elektronikk man normal tenker hører hjemme i høyere klasser.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    har nå fått testa Symphonic II AMTene mine med en Passlabs INT-30A i noen uker nå og fy flate for en forsterker! det eneste som er synd er at dem går llitt tom for strøm på høyt volum med sine 30w klasse A og 80w klasse B! Glodvarm sak på 28kg! benytter Nordost Red Dawn høyttalerkabel og matchende signalkabel å du verden for en oppløsning det er mulig å få i denne AMT-diskanten alså! helt rått transparent og tredimensjonalt! null og nix følelse av rommet!
    Vis vedlegget 308430
    Enig ikke hørt bedre diskant!!!
     

    Hoyang92

    Fersking
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Høyanger, Sogn
    Heisann!

    Er relativt ny innen hifi men har en bror som kan en del så har fått en stor interesse.
    Han har liggende noen symphonic 4 som vi har tenkt å ta en overhaling på. Består av 4 seas basselement som gir mye trøkk!
    Det eg lurte på er om noen vet hvor vi kan få tak i bånddiskant og mellomtone til di?

    Kan og nemne at eg har hørt både 803d og helicon 800 og kan si at jeg likte patosene bedre:)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det er nok ikke så lett å få tak i. I hvert fall ikke diskantene.
    Jeg har et par mellomtoner liggende sånn i tilfelle jeg skulle få behov for de. Kunne kanskje vurdert å selge en av dem.

    Eneste løsning på diskantene er vel å få de reparert.
     

    Hoyang92

    Fersking
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Høyanger, Sogn
    Det er nok ikke så lett å få tak i. I hvert fall ikke diskantene.
    Jeg har et par mellomtoner liggende sånn i tilfelle jeg skulle få behov for de. Kunne kanskje vurdert å selge en av dem.

    Eneste løsning på diskantene er vel å få de reparert.


    Ahh okei :/

    Du får sende en melding om du selger :)

    Vet du om det er noen andre typer som kunne passa?
     

    Some11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Innlegg
    145
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ikke så lett å få tak i. I hvert fall ikke diskantene.
    Jeg har et par mellomtoner liggende sånn i tilfelle jeg skulle få behov for de. Kunne kanskje vurdert å selge en av dem.

    Eneste løsning på diskantene er vel å få de reparert.




    Ahh okei :/

    Du får sende en melding om du selger :)

    Vet du om det er noen andre typer som kunne passa?
    Patos AMT bånddiskanter er håndlaget av konstruktøren og jeg vil si det er heller umulig å få tak i "nye", eneste ville vert om du hadde fått tak i ett par med Syphonic 2 eller 3 amt og byttet over! jeg har også liggende ett element, det er ikke nytt og det har småe bretter i pappemembranen rett innenfor gummiringen men det har de i mine symphonic 2 og, og de spiller like fint!! spiller diskantene i det hele tatt eller er de sprengt?!

    - Some 11 :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    jeg har også liggende ett element, det er ikke nytt og det har småe bretter i pappemembranen rett innenfor gummiringen men det har de i mine symphonic 2 og, og de spiller like fint!!

    - Some 11 :)
    Slik er det ene elementet jeg har også. Lurer på hva det kommer av?
     

    Some11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Innlegg
    145
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    jeg har også liggende ett element, det er ikke nytt og det har småe bretter i pappemembranen rett innenfor gummiringen men det har de i mine symphonic 2 og, og de spiller like fint!!

    - Some 11 :)
    Slik er det ene elementet jeg har også. Lurer på hva det kommer av?
    det har jeg også fundert en del over, men fikk i sommer som var svar på hva det var på mine Symphonic 2 AMT ! membranen er jo en syltynn papirmembran som ser ut til å vere satt in med en slags type gummi/latex (det kan hende jeg tar feil om hvaslags stoff det er satt inn med). og i sommer som var, var det 30-35 grader her i bygda i ett par dager og ved bra pådrag med basstung musikk sjedde dette med mine elementer. går utifra att opphenget og membranen generellt ble så mye mere fleksibel i de temperaturene att de slo litt lengre enn vanlig, så gå ut ifra at når de går "for langt" ut stopper opphenget å gi utslag, men siden membranen er soppas tynn og fleksibel gir den etter. kan slenge med ett par bilder av hvordan min membraner ser ut i dag etter ganske god spiling siden i sommer. er ikke noen ulyder bare en liten anelse mindre definert og tendens til uryddig bass på overdrevent høyt volum. noe som i bunn og grunn ikke gjør meg så mye da jeg ikke spiller så ofte kjempehøyt!!

    IMG_0426.jpg


    tatt med blits så forsterket effekten litt ;)


    - Some11 :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Slik ene mitt er også, dog i mindre grad. Membranen er coatet papp/papir uten at jeg kan si nøyaktig hva den er coatet med. Det er vel i grunnen overbelastning som gjør at det blir slik, men er mulig opphenget burde hatt litt større radius. Er ikke sikkert det har så mye å bety i praksis, men membranen er jo betydelig svekket når denne skaden har oppstått.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det er nok ikke så lett å få tak i. I hvert fall ikke diskantene.
    Jeg har et par mellomtoner liggende sånn i tilfelle jeg skulle få behov for de. Kunne kanskje vurdert å selge en av dem.

    Eneste løsning på diskantene er vel å få de reparert.


    Ahh okei :/

    Du får sende en melding om du selger :)

    Vet du om det er noen andre typer som kunne passa?
    Er elementene dine helt døde, eller hva er problemet?

    Hva annet som kan passe kan sikkert Dynabel hjelpe til med å finne ut, men jeg vil anbefale å få satt de i original stand. Kun da får du den lyden som konstruktøren har jobbet hardt for å få frem.
     

    Hoyang92

    Fersking
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Høyanger, Sogn
    Den ene bånddiskanten er helt død. Er en liten rift i mellomtonediskanten som er limt over. Den spiller ganske bra enda men vil bytte ut så de ser strøkne ut :) Sendte en mail til dynabel og de hadde ingen bånddiskanter eller mellomtoner som ville passe. syns det er merkelig.. Har 4 stk 8 tommere basselement fra seas som passer så skulle tro de andre elementene skulle passe også.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Patos AMT bånddiskanter er håndlaget av konstruktøren og jeg vil si det er heller umulig å få tak i "nye", eneste ville vert om du hadde fått tak i ett par med Syphonic 2 eller 3 amt og byttet over!
    - Some 11 :)
    Eneste løsning, såvidt meg bekjent. Savner AMT diskanten, ja...
    Lykke til, håper dere klarer å redde de :)
     

    Some11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Innlegg
    145
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    Den ene bånddiskanten er helt død. Er en liten rift i mellomtonediskanten som er limt over. Den spiller ganske bra enda men vil bytte ut så de ser strøkne ut :) Sendte en mail til dynabel og de hadde ingen bånddiskanter eller mellomtoner som ville passe. syns det er merkelig.. Har 4 stk 8 tommere basselement fra seas som passer så skulle tro de andre elementene skulle passe også.
    viss du er litt nevenyttig kan du jo ta å rive vekk filten som sitter rundt diskanten, skru ut de fire torxskruene som fester plata! få tak på en brei dor eller en linial som er tre mm høg, husker ikke bredden, men den bør vere omtrent tre cm bred. pass på at du får en som er bred nokk til å legge press på hele rammens overside! viss du søker på patos amt her finner du en tråd jeg har lagt ut om en reparasjon jeg gjorde på en skadet membran og der er bilde så du er hvordan båndet ser ut!

    selve båndet med plastramme er slått inn i magnetsystemet fra oversiden og må dunkes ut fra undersiden ganske forsiktig. ver obs på at hele konstruksjonen er holdt sammen av magnetismen i magnetene så det er mulig å forsyve ting om du ikke er forsiktig! så kan du ta nyaktige mål av båndet og se om duu får tak i bånd i samme størelse! isåfall må du bytte båndene på begge diskantene. da er jeg forresten interisert i å eventuellt kjøpe det originale båndet som fortsatt virker å ha i reserve!

    - Some11 :)
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Hei, har et par 402 (mk1). Er det noe vits å tenke på røreffekt til disse i det hele tatt?

    borglein
     

    tigerw97

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    242
    Antall liker
    331
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Etter hva jeg har forstått så er AMT diskantene basert på ETON ER-4 Tweeters?-?Home-HiFi?-?Products?-?Eton GmbH


    Det er nok ikke så lett å få tak i. I hvert fall ikke diskantene.
    Jeg har et par mellomtoner liggende sånn i tilfelle jeg skulle få behov for de. Kunne kanskje vurdert å selge en av dem.

    Eneste løsning på diskantene er vel å få de reparert.




    Ahh okei :/

    Du får sende en melding om du selger :)

    Vet du om det er noen andre typer som kunne passa?
    Patos AMT bånddiskanter er håndlaget av konstruktøren og jeg vil si det er heller umulig å få tak i "nye", eneste ville vert om du hadde fått tak i ett par med Syphonic 2 eller 3 amt og byttet over! jeg har også liggende ett element, det er ikke nytt og det har småe bretter i pappemembranen rett innenfor gummiringen men det har de i mine symphonic 2 og, og de spiller like fint!! spiller diskantene i det hele tatt eller er de sprengt?!

    - Some 11 :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    AMT diskantene ble bygd av Moen selv, med litt deler fra her og der, så hyllevare er det så langt i fra.
    Desverre er de nok ikke mulig å få tak i så vidt jeg vet.
     

    Some11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Innlegg
    145
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    det kan se ut som om du har helt rett i det du skriver, frontplata er identisk og båndet ser ut til å ligne men magnetsystemet er helt annerledes! om man har originalt patos magnetsystem og frontplate skulle det ikke vere noe i veien for å bytte selve båndelementet! kan ha stor suksess med det! viss mine ryker veit jeg vertfall hvor jeg skal hennvende meg nå!

    Etter hva jeg har forstått så er AMT diskantene basert på ETON ER-4 Tweeters�-�Home-HiFi�-�Products�-�Eton GmbH


    Det er nok ikke så lett å få tak i. I hvert fall ikke diskantene.
    Jeg har et par mellomtoner liggende sånn i tilfelle jeg skulle få behov for de. Kunne kanskje vurdert å selge en av dem.

    Eneste løsning på diskantene er vel å få de reparert.




    Ahh okei :/

    Du får sende en melding om du selger :)

    Vet du om det er noen andre typer som kunne passa?
    Patos AMT bånddiskanter er håndlaget av konstruktøren og jeg vil si det er heller umulig å få tak i "nye", eneste ville vert om du hadde fått tak i ett par med Syphonic 2 eller 3 amt og byttet over! jeg har også liggende ett element, det er ikke nytt og det har småe bretter i pappemembranen rett innenfor gummiringen men det har de i mine symphonic 2 og, og de spiller like fint!! spiller diskantene i det hele tatt eller er de sprengt?!

    - Some 11 :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Båndet er ikke det samme. Mener båndet kom fra et firma i Sveits.
     

    heimikkemikke

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    16
    Da var et par med Patos lyric 302 på plass i musikkrommet :) Kjøpt for en tusanlapp. Måtte lime fast et par løse spoler i delefilteret i dem (delefilter og plassering av komponentene var litt merkelig utført igrunn) så nå er dem helt i orden. Ble overasket over hvor mye god bass disse små 6,5" produserer. Ellers veldig fin og behagelig klang. Er synd at Patos gikk adundas.

    WP_20150825_20_20_10_Pro.jpg
     

    ØyvindStor

    Fersking
    Ble medlem
    16.09.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Hei

    Lurer på om det er liv i denne tråden enda.. ? :)

    Har hatt noen Patos B-400 i mange år (kjøpte dem i 1997 tror jeg)! Utrolig artige og rimelige høyttalere! Disse er nå solgt (mulig jeg skulle aldri gjort det, men men..)

    Har nå fått tak i et par fine Lyric 401 MKII som ser meget strøkne ut :) ("fikk" også med den ganske så kjente senterhøyttaleren Lyric 201 C)

    Det som er saken er: til min store forundring, at de 8" SEAS-elementene ikke har den fasepluggen som alle høyttalerne i Lyric-serien har...!?
    Den er bestykket med en 8" SEAS bass som ser mistenkelig lik ut som den i B-400 !?? Har skrudd ut et basselement, og det som står på den er: H0397 CA21RE
    ER dette riktig? Kan det forekomme at noen av disse høyttalerne ble bestykket med dette elementet ??

    Er det noen som evt. vet hva/nr. det SEAS-elementet med den fasepluggen heter, (som skal etter min mening sitte i 401) ??
    Og, er det mulig å få tak i dem ??

    Forrige eier har hatt disse høyttalerne fra dem var nye, er eneste eier på dem og har kjøpt dem av Roar Moen i Kristiansand.
    Virker som en meget ærlig kar, og lover meg at han har ikke tuklet noe med dem. !

    Kan evt. legge til bilder her, om det skulle være intr. for det.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    L401 og B400 har ikke samme element.
    L401 har en større og spissere kone i senter av elementet.
     

    depalma

    Fersking
    Ble medlem
    09.10.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Det er ikke noen som har 1 eller 2 Seas H1359-8 mellomtone/woofer element å selge !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn