Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • depalma

    Fersking
    Ble medlem
    09.10.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Patos symphonic 4 amt Diskant overhaling/bytte

    12074507_10207078082581864_8213866931170366186_n.jpg
    12079238_10207078082421860_4556575227473782749_n.jpg
    12079646_10207078083221880_4115303692752925496_n.jpg
    12096140_10207078082941873_1566112739658854675_n.jpg


    Detta var vanskelig å få tak i + en vanskelig jobb å bytte ble mange blodblemmer osv men enderlig færdig .. å det låter supert !!

    Skulle vasket diskanten for blod før bilde men men den skal av igjen for fronten skal sparkles opp å lakkeres ..
     

    Patos401

    Fersking
    Ble medlem
    19.10.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei Jeg har et pent brukt par Patos 401 MK1 som jeg vurderer å selge. Er det noen her som her en idè på hvilken pris jeg kan sette på de? Selv har jeg ikke peiling på hva som er en fornuftig pris.
    Patos.jpg
     

    Some11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2014
    Innlegg
    145
    Antall liker
    115
    Sted
    Eid
    Torget vurderinger
    2
    Detta var vanskelig å få tak i + en vanskelig jobb å bytte ble mange blodblemmer osv men enderlig færdig .. å det låter supert !!

    Skulle vasket diskanten for blod før bilde men men den skal av igjen for fronten skal sparkles opp å lakkeres ..
    Imonerende! Byttet du selve membranen og beholdt den originale plastramma eller bytta du hele båndet med ramma ?! og hvor fikk du tak i membran?!
    -Some11 :)
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Noen som sitter med tekniske data på Lyric 501 mkI eller mkII
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    ble av dette firmaet egentlig? husker det stod på nettsiden for noen år siden at det sku komme nye modeller osv. men hørte de tapte en rettsak mot fence audio? lagt ned for godt?
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Snakka med Moen i forrige uke, men han har lagt høytalere på hylla for en stund i hvert fall. Savnet det sa han, men holdt vist på med design i båtbransjen forsto jeg.
    synd de er borte, han lagde mye bra.
     

    TOS73

    Medlem
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Hva er oddsene for at noen har et sett stoff fronter til patos lyrikk 402mk3 liggende. Kjøpte høyttaler brukt hos en som ikke så nytten i disse.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Hva er oddsene for at noen har et sett stoff fronter til patos lyrikk 402mk3 liggende. Kjøpte høyttaler brukt hos en som ikke så nytten i disse.
    Ganske enkle å lage disse da. Stoff koster ikke noe på biltema.
    Jeg pleier enkelt å greit bruke ei sponplat eller mdf, som jeg skjærer på mål, og evt skrå kantene som jeg vil ha det. Skjærer ut rikelig plass for elementer, maler svart, og trekker med stoff.
    Ser ikke forskjell på mine og originale, med unntak av logo.
    men prøv en ønsket kjøpt annonse på finn og her på sentralen, mulig du har flaks.
     

    TOS73

    Medlem
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Hadde håpet å slippe, noen som vet hvordan delefiltrene er konfigurert på 402. Vurderer biamp med en Lyngdorf sdai 2175 og en sda 2175, men det forutsetter at mellomtone og diskant er på et sett inngang og at bass ligger på det andre.
     

    s911dg

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Hei, lurer på om noen her har spec på Lyric 101 ?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hei Patos' venner! Trenger en stk mellomtone til Symphonic 3. Mener det heter ca17 rcd-p2. Noen som har liggende eller tips til hvem?
     

    tigerw97

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    246
    Antall liker
    337
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Hei Patos' venner! Trenger en stk mellomtone til Symphonic 3. Mener det heter ca17 rcd-p2. Noen som har liggende eller tips til hvem?
    Symphonic serien bruker vel for det meste elementer produsert av Seas, kanskje du burde sende dem en e-post?

    mvh Tommy
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    3
    Selger mener dette er et par patos prototyper, noen patos spesialister her som vet noe om disse?

    patos.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Patos basic 500

    Er det flere på forumet som har patos basic 500 de bruker nå, med en noe avansert forsterker. Kjører de selv med burmester 082, og de låter hærlig.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Selger mener dette er et par patos prototyper, noen patos spesialister her som vet noe om disse?

    Vis vedlegget 386001
    Trur ikkje det er Patos, men ein sak laga av Carsten Andersen. Det er mannen bak Christianssands Lydfabrik i si tid. Tipper det står to bassar i bunnen i push pull konfig. Det er nok ikkje laga mange av denne, og finnast nok lite dokumentasjon på dei, med mindre du spør Carsten sjølv.

    Christianssands Lydfabrik har solgt ganske mange forsterkarar, då mange i Kristiansand bygde eit eksemplar på elektrofag.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Kan høre med Basisforlaget, trur det også er Carsten sitt verk.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    :)

    Mange år siden jeg hadde patos. Kjøpte meg et par lyric 402. Disse spiller meget bra med Sugden 21a.
    Når jeg tenker på hva jeg ga så er dette et røverkjøp. Brukte en Creek cd spiller men det var litt hardt i toppen.
    Aben løste dette. For meg er dette high end.

    Roar
     

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    Har enda ikke fått min Naim NAP 200.
    Skal bruke den på ett par 402 mkii til å begynne med.
    Hva tror dere om den komboen? Er jo smertelig klar over at 402 trenger endel power, og har ikke all verdens forventninger. Inntil jeg får råd til NAC 202 så bruker jeg en Schiit Lyr1 som forforsterkning.

    Ps... Flytter dette trådsvaret til tråden Naim.
     
    Sist redigert:

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har et par lyric 502 mk2, og har vel hatt de i 13 år nå ??????
    Fantastiske høyttalere, god allround!
    Men de trenger en del power ja, hadde de først på rotel, så nad m-serien.
    Men etter et salg av noen høyttalere bw802d faktisk. Måtte lyric opp i stuen fra kinoen en liten periode. I stuen har jeg bryston 4bsst og NAD m51 som pre, først da fikk jeg virkelig høre potensialet i lyric 502 ?????? Det var en fantastisk kombo, like mye bass som bw802d og ikke langt unna i toppen heller, ble veldig overrasket over hvor liten forskjell det var. Men bw burde nok hatt noe mer power for å blomstre for å si det sånn!
    i dag står lyricene som bakhøyttalerne i kinoen og gjør en flott jobb der ??????
     

    alit

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2009
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Har lyric 301 mk2 på doxa 72. Er veldig fornøyd så langt[emoji4] Selv om jeg mangler dac enda. Kjører sonos rett inn i effekten og har nok bra med jitter og grums som med fordel kunne vært borte. Jeg ga 1200 for høyttalerne og tror ikke det er mye som kan konkurrere til prisen. Har noen spørsmål: er det "verdt" å oppgradere til 302? Eventuelt er det "verdt" å oppgradere komponentene i delefilteret. De begynner å få noen år på baken og jeg lurer på om nye (bedre) deler vil gjøre noen forskjell? Er ikke ute etter å endre delefiltrene, bare å bygge nye helt like filtre. En av grunnene til at jeg spør er at de hadde vært morsomt å gjøre dette som en liten diy innføring. Noen som har erfaring med disse oppgraderingene?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    trebla2

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Innlegg
    43
    Antall liker
    1
    Hei.har noen patos b410 å har sprengt den ene bass/mellomtone.noen som vet om hva slags element man kan bruke?er vel Seas som står i men det er kanskje patos sine egne specs?
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Hei.har noen patos b410 å har sprengt den ene bass/mellomtone.noen som vet om hva slags element man kan bruke?er vel Seas som står i men det er kanskje patos sine egne specs?
    Egen spec ja. Men for ikke lenge siden lå det et sånt på finn, prøvd å søke der?
     

    trebla2

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Innlegg
    43
    Antall liker
    1
    takk for svar men disse er 8 tommere.tror det er 6,5 tommerer som står i
     

    Janka

    Medlem
    Ble medlem
    09.05.2005
    Innlegg
    10
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har erfaring med Patos Symphonic 3 AMT første og andre genrasjon?
    Er det stor forskjell i lyd kvaliteten på dem?
    Syntes versjon 1 er penere å se på samt at den vesentlig tyngre.
    Er takknemelig for svar.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som har erfaring med Patos Symphonic 3 AMT første og andre genrasjon?
    Er det stor forskjell i lyd kvaliteten på dem?
    Syntes versjon 1 er penere å se på samt at den vesentlig tyngre.
    Er takknemelig for svar.
    Er vel strengt tatt mange generasjoner ute å går her. Og mange eksemplarer på brukten er ombygget til nyere generasjon enn de tilsynelatende er. Så spørsmålet er vanskelig å svare bastant på. Men utgangspunktet er at 2.gen er bedre enn 1.gen. Men det eksiterer 1.gen som ble bygget om med siste AMT og siste versjon delefiltere med deling rundt 1100-1200hz, og dette er nok å betrakte som de aller beste. Samme bestykning som 2.gen, men med en bedre kasse.
    Er nok vanskelig å si uten å åpne kassen å se hvilket delefilter som finnes der.
     

    Janka

    Medlem
    Ble medlem
    09.05.2005
    Innlegg
    10
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar, Jeg har fått tilbud om å kjøpe 1.gen med oppgradert AMT, men vet ikke om delefilter er siste versjon.
    Har også fått tilbud om 2.gen med høyt serienr.
    Jeg syntes kabinettene på 1.gen er mye penere en 2.gen så jeg får prøve å finne ut hva jeg går for.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    480
    Sted
    Longnose
    Sitter her å nyter 1 gen symfonic 4 med amt og nylig oppgradert delefilter, byttet kondensatorer til mundorf. Og litt andre forbedringer. må bare si, for noen gode høytalere!!!
     

    Baards91

    Fersking
    Ble medlem
    04.10.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Jeg ser etter en stereoforsterker til mine Patos-B400 høyttalere.

    Jeg har sett litt på Yamaha A-S501, er dette noe å satse på disse gamle høyttalerne, evt hva annet kan passe disse?

    Setter pris på svar.
     

    proxy87

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2017
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    hei. jeg har kjøpt meg patos 502 og hatt de en liten stund nå.
    har tenkt litt på å kjøpe nye høytalere, men så tenkte jeg hvorfor ikke oppgradere de fra før ?

    er det noen her som har peiling på oppgradering av diskant / mellomtone på 502 til mk 2-3 .

    ulemper, forandringer. ?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Bytter du diskant element, så må du nok også få tak i nytt/bygge om delefilteret.
    Da er det nok bedre å selge de du har å heller kjøpe mkII utgaver.
     

    ohorne

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    6
    Hei, håper det er mulig å få svar her.
    Jeg vurderer å kjøpe et par Patos Lyric 302 brukt. Jeg har egentlig vært nysgjerrig på Patos i mange år, da det jeg har lest om de gjør at jeg tror de kan passe mine preferanser, men har aldri hørt de. Tror 302 er de som evt vil passe romstørrelsen min best, da 402 muligens kan bli for voldsomme i en stue på rundt 18-19 kvm, riktignok med delvis åpen løsning videre til kjøkkenet (åpning på rundt 2 meter bredde i den ene sideveggen i stua). Jeg er usikker på hvor mange ulike mk utgaver Lyric 302 har kommet i? Ganske sikker på at jeg har lest om ihvertfall mk1 og mk2, muligens også mk3? Spørsmålet mitt er hvordan man kan skille de ulike utgavene fra hverandre. Hva kan man se etter som kan fortelle om det aktuelle paret er mk1, mk2 osv. hvis selger ikke er sikker?
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    480
    Sted
    Longnose
    Hei, håper det er mulig å få svar her.
    Jeg vurderer å kjøpe et par Patos Lyric 302 brukt. Jeg har egentlig vært nysgjerrig på Patos i mange år, da det jeg har lest om de gjør at jeg tror de kan passe mine preferanser, men har aldri hørt de. Tror 302 er de som evt vil passe romstørrelsen min best, da 402 muligens kan bli for voldsomme i en stue på rundt 18-19 kvm, riktignok med delvis åpen løsning videre til kjøkkenet (åpning på rundt 2 meter bredde i den ene sideveggen i stua). Jeg er usikker på hvor mange ulike mk utgaver Lyric 302 har kommet i? Ganske sikker på at jeg har lest om ihvertfall mk1 og mk2, muligens også mk3? Spørsmålet mitt er hvordan man kan skille de ulike utgavene fra hverandre. Hva kan man se etter som kan fortelle om det aktuelle paret er mk1, mk2 osv. hvis selger ikke er sikker?
    Gode høytalere!Og enig med 302 til romstørrelse, Thomand som har skrevet over deg har hatt flere av de med stort hell. Har hatt 402 mk2 før symfonicene har nå og var superfornøyd! Er delefilter som er forskjell på mk modellene men ikke helt sikker på hva som er forskjell. Håper du finner noen og gøy å høre hva du syns, tror ikke du blir skuffet!
     

    Pantherus87

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    19
    poster denne her også, i håp om at noen Patos eksperter leser
    Hei, jeg fikk i dag levert patos lyric 402mk2 i posten, godt innpakket, uten synlige tegn på røff behandling. Er blitt forsikret om at alt fungerte før de ble sendt, å de ser strøkene ut. Ene diskenten er det overhode ikke liv i, så noe har skjedd under transport. Ser litt nermere, at limet til ene spolen til mellomtone / bass delen er løsnet den ligger med god avstand til andre komponenter da jeg fant det ut. Er ingen løse loddinger, eller punkter med så dårlig kontakt at det ikke skal være noe liv, som jeg kan se når jeg har pirket forsiktig borti... Jeg har kun et måleinstrument som viser om det er 50, 230 volt, 400, 630 osv.... og piping om det er kontakt, så får ikke målt noen motstand, målt at det er kontakt mellom alt, uten over kondensatoren.
    Noen tips?
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Noen som vet når Patos 301 ble lansert?
    Kjøpte et par i dag og er imponert over hva
    man kan få for 500 kr.
    Lasse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn