- Ble medlem
- 05.01.2006
- Antall liker
- 0
Konsekvensen av det du her prediker er at pressen selv, paradoksalt nok, har opparbeidet seg status som en stor fare for ytringsfriheten. Dersom jeg nå benytter et sitat fra VG for å understreke mitt poeng betyr altså ikke det at jeg er enig i det som står i VG, get my drift?At pressen er eventuelt er tilstede, er etter min mening en del av de omstendighetene som må trekkes inn i vurderingen av hva man skal si og hvordan man skal si det.
Ingen offentlige personer, verken paven eller Jens Stoltenberg, er særlig skikket til jobbene sine dersom de velger å lukke øynene for mediarealitetene.
Men tilbake til pavens historieforelesning. Man kan rett og slett ikke si at "paven foredro historie, punktum ". Det vil si, det KAN man, men da bommer man på konteksten. Paven har nærmest uendelig mange muligheter og vinklinger til disposisjon når han skal planlegge en slik historieforelesning. Det vet alle som hører på. Det vet media. Det vet hele verden. Og blant alt det han KUNNE ha sagt, velger han å si nettopp det han sa. Klart dét betyr noe.
Pressen har i dette konkret tilfellet snudd saken på hodet; de har spredd et budskap paven er i mot, med den påstand at det er pavens mening som blir spredd. Jeg undrer meg på hva som var motivasjonen?
Honkey