|
Hold brillan.BT skrev:En rev kan ikke dresseres.
En kompis av meg prøvde, men den sluttet aldri å bite oss i anklene når vi var på besøk der, så da den ble stor nok til å bite alt for hardt måtte han lage et bur til den ute. Men på en fest der var det en skroting som slapp løs reven. Siden den neppe ville klare seg i frihet løp eieren etter den med rifla for å avlive den. Men han som hadde sluppet den løs trodde det var han som ble beskutt, så det ble massse avisskriverier om drapsforsøk og politiavhør og greier.
Han prøvde å temme en måke også, men det var ikke særlig lurt fordi den likte å gå på biltakene og skrapte opp lakken.
Det er nok en menneskelig egenskap ja. Det blir litt usakelig å dra inn rovdyr i dette, da rovdyr ikke systematisk sperrer inne trekkdyr i store antall og gir dem knapt levelige forhold. De dreper av nødvendighet.Audiophile-Arve skrev:Du har nok eit poeng (ikkje når det gjeld apati, tykkjer eg)....men er bestialitet ein menneskeleg eigenskap, eller er det også bestialsk når ein ulv/bjørn/jerv fylgjer sitt instinkt når dei finn ein saueflokk? Berre sånn prinsippmessig, meiner eg....
Ein annan problemstilling er når dyr som ikkje høyrer heime i eit mijø stikk av, og påverkar dei lokale biotopar i ein grad som kan vere øydeleggjande...bør ein då få utrydda/avskote slike artar?
1) Av og til av reinspikka drapslyst også. Revar i hønsehus, bjørn i saueflokk m.m. Mykje liding der og...(trekkdyr var eg ikkje med på....?)emokid skrev:Det er nok en menneskelig egenskap ja. Det blir litt usakelig å dra inn rovdyr i dette, da rovdyr ikke systematisk sperrer inne trekkdyr i store antall og gir dem knapt levelige forhold. De dreper av nødvendighet. 1)
2) Det andre er enda et menneskeskap problem som evt kan løses slik du beskriver. Desverre da mer lidelse på vår regning. Disse dyra burde ikke vært her in the first place.
Gjestemedlem skrev:1) Hvorfor skal ikke mennesker være bestialske da?
2) Det er jo utvilsomt egennyttig å sørge for at vi har et velfungerende økosystem på planeten og ikke griser den til, ødelegger klima og utrydder arter og biotoper som vi kan ha nytte av senere.
3) Men er vår motstand mot dyreplageri bare basert på at det gir oss noen ekle følelser å se på?
Det er ingen grunn til å vere bestialsk. Det er ikkje noko mål å utøve makt utan anna føremål enn maktutøvinga i seg sjølv. Vi bør også kunne diskutere i kva grad vi skal ha pelsdyrnæring. Dyr som normalt har enorme område å streife over bør kanskje ikkje stengast inne i små bur. Men det er kanskje akseptabelt i ein viss grad? Det finnest mange kjæledyr som lever i mykje mindre omgjevnadar enn det som er deira utgangspunkt. Livskvalitet og dyrevelferd treng ikkje nødvendigvis vere ille i eit fangenskap- Ein kan også reflektere over om dette har andre gevinstar enn skinnet, t.d. at vi bergar gener som elles hadde vore utrydda. Men sjølvsagt må vi også unngå at pelsdyr så vel som dyr vi brukar til mat har unødige lidingar.emokid skrev:Gjestemedlem skrev:1) Hvorfor skal ikke mennesker være bestialske da?
2) Det er jo utvilsomt egennyttig å sørge for at vi har et velfungerende økosystem på planeten og ikke griser den til, ødelegger klima og utrydder arter og biotoper som vi kan ha nytte av senere.
3) Men er vår motstand mot dyreplageri bare basert på at det gir oss noen ekle følelser å se på?
1 og 2 er selvmotsigende. Dagens systematiserte rovdrift på dyr er ikke et velfungerende økosystem. Det er unyttig for oss, for dem, for naturen, for miljøet, for ressursene våre etc.
3 - Vi kan sikkert dra en nihilistisk saksførsel rundt dette, men jeg synes det er komplett uinteressant. Kanskje jeg skal banke nabokona og voldta henne 3årige sønn. Det er jo en så fordømt deilig maktposisjon. Om nabomannen finner det ekkelt å se på fra der jeg har bindt ham fast til stolen får være hans problem.
Trist hvis det er sant.Delle skrev:
Spiser du rev?? 8)BBking skrev:Kjøtt, skinn, lær og pels klarer vi oss ikke uten.
For alt man vet kan det være en delikatesse.Delle skrev:Spiser du rev?? 8)BBking skrev:Kjøtt, skinn, lær og pels klarer vi oss ikke uten.
Mvh
Rev er vel noe mange røyker, har jeg hørt.Delle skrev:Spiser du rev?? 8)BBking skrev:Kjøtt, skinn, lær og pels klarer vi oss ikke uten.
Mvh
Ikkje om det smakar slik det luktarbjornh skrev:For alt man vet kan det være en delikatesse.Delle skrev:Spiser du rev?? 8)BBking skrev:Kjøtt, skinn, lær og pels klarer vi oss ikke uten.
Mvh
Tror ikke engang at rev spiser rev.Audiophile-Arve skrev:Ikkje om det smakar slik det luktarbjornh skrev:For alt man vet kan det være en delikatesse.Delle skrev:Spiser du rev?? 8)BBking skrev:Kjøtt, skinn, lær og pels klarer vi oss ikke uten.
Mvh
Ville dyr kan ikke unne seg den luksusen det er å rynke på nesen av noe spiselig. Er de sultne så gjør de det som trengs for å få mat. Så enkelt fungerer det i naturen.tkr skrev:Tror ikke engang at rev spiser rev.
Hvis du var noe til mann gikk du ut i skogen og jaktet tilstrekelig lenge til at du fanget nok ville rever til å lage pelskåpe til fruen. Det skulle det stått respekt av, å dra Mastercardet for så å betale gjennom Lindorff inkasso senere gir ikke mye ære.BBking skrev:Tror jeg må kjøpe pels til kona snart.
Kommer helt an på, fra dyrt til jævlig dyrt avhengig av type skinn etc.nb skrev:Hva koster en pels egentlig?
Hmf! "Noe til mann" ? Hva er det du forsøker å si? Er du sexist?Spiralis skrev:Hvis du var noe til mann gikk du ut i skogen og jaktet tilstrekelig lenge til at du fanget nok ville rever til å lage pelskåpe til fruen. Det skulle det stått respekt av, å dra Mastercardet for så å betale gjennom Lindorff inkasso senere gir ikke mye ære.BBking skrev:Tror jeg må kjøpe pels til kona snart.![]()
BBking skrev:Hmf! "Noe til mann" ? Hva er det du forsøker å si? Er du sexist?
Audiophile-Arve skrev:Pels har eg ikkje sansen for. For tungt og upraktisk. Kona har såleis heller fått symaskin - så klarer ho seg sjølv.
Når det gjeld sko, derimot, er det ingen erstatningar for fjellsko laga av heilsydd, godt skinn. Har brukt skikkelege randsydde sko i alle år:
Fyrste par var gamle "Kikut". Dei såla eg om tre gongar før skomakaren nekta å gjere jobben fleire gongar.
Andre par var eit sett Crispi, som vart såla om ein gong før dei var utslitne.
Tredje par var billege kombisko. Vart utslitne etter to sesongar, trass i god såle og god utsjånad
Fjerde par var McKinley sin dyraste modell. Utslitne etter åtte år. Kunne ikkjs sålast om. Pris ca 1100 kr, litt tunge.
Femte par kjøpte eg for to år sidan. Goretex og mange små samansydde bitar. Seljar lova meg same slitestyrke som McKinley. Pris 600 kr. No held saumane på å rakne, og støvlane lek som eit feilmontert takvindauge. Så eg fann fram dei utslitne McKinley-skoa inntil eg får tak i noko skikkeleg igjen.
Har høyrt at Alfa har nokre veldig gode til ein fornuftig pris, men det er vanskeleg å orientere seg. Tips? Her i denne strengen må vel skinnekspertane samlast?
Fra siden du refererer til:emokid skrev:Blender sammen med en liten eller halv stor banan, en halv avacado, 1ss gresskarkjerner, 1ss sesamfrø, et par ferske dadler, en håndfull frosne jordbær og to håndfuller frosne blåbær. Hender også jeg har en ss Udos Choice oppi: http://www.power-nutrition.no/Fettsyrer/udos_choice.html - fåes på sunkost etc.
Dersom denne påstanden kunne dokumenteres, ville vel produktet stått på listen over ulovlige dopingmidler?Ut i fra et treningssynspunkt er Udos choice bra for prestasjonsevnen da blodet blir mer lettflytende. Dette leder til bedre blodsirkulasjon og oksygentilførsel til musklene under trening. Dette fører igjen til at de røde blodcellene kan "bære" mer oksygen.
Ikkje bomull heller.bjornh skrev:Gore Tex og slikt er vel ikke akkurat helt miljøvennlig?
Det skyldes vel mest at man nå bruker maskiner til innhøstningen istedet for som før i tiden da man brukte negerlaver. Slaver var nok mye mer miljøvennlig !Audiophile-Arve skrev:Ikkje bomull heller.