Pelsdyrnæringen!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
En rev er ikke en hund.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
En rev kan ikke dresseres.

En kompis av meg prøvde, men den sluttet aldri å bite oss i anklene når vi var på besøk der, så da den ble stor nok til å bite alt for hardt måtte han lage et bur til den ute. Men på en fest der var det en skroting som slapp løs reven. Siden den neppe ville klare seg i frihet løp eieren etter den med rifla for å avlive den. Men han som hadde sluppet den løs trodde det var han som ble beskutt, så det ble massse avisskriverier om drapsforsøk og politiavhør og greier.

Han prøvde å temme en måke også, men det var ikke særlig lurt fordi den likte å gå på biltakene og skrapte opp lakken.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
BT skrev:
En rev kan ikke dresseres.

En kompis av meg prøvde, men den sluttet aldri å bite oss i anklene når vi var på besøk der, så da den ble stor nok til å bite alt for hardt måtte han lage et bur til den ute. Men på en fest der var det en skroting som slapp løs reven. Siden den neppe ville klare seg i frihet løp eieren etter den med rifla for å avlive den. Men han som hadde sluppet den løs trodde det var han som ble beskutt, så det ble massse avisskriverier om drapsforsøk og politiavhør og greier.

Han prøvde å temme en måke også, men det var ikke særlig lurt fordi den likte å gå på biltakene og skrapte opp lakken.
Hold brillan.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Man må faktisk avle frem en rase som er folkelig av seg. Mener at de fikk frem noe sånt i Russland et sted. Med andre ord, valpe-aktig eller flokktilpasset. Kan ta noen generasjoner, det.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Audiophile-Arve skrev:
Du har nok eit poeng (ikkje når det gjeld apati, tykkjer eg)....men er bestialitet ein menneskeleg eigenskap, eller er det også bestialsk når ein ulv/bjørn/jerv fylgjer sitt instinkt når dei finn ein saueflokk? Berre sånn prinsippmessig, meiner eg....
Ein annan problemstilling er når dyr som ikkje høyrer heime i eit mijø stikk av, og påverkar dei lokale biotopar i ein grad som kan vere øydeleggjande...bør ein då få utrydda/avskote slike artar?
Det er nok en menneskelig egenskap ja. Det blir litt usakelig å dra inn rovdyr i dette, da rovdyr ikke systematisk sperrer inne trekkdyr i store antall og gir dem knapt levelige forhold. De dreper av nødvendighet.

Det andre er enda et menneskeskap problem som evt kan løses slik du beskriver. Desverre da mer lidelse på vår regning. Disse dyra burde ikke vært her in the first place.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
emokid skrev:
Det er nok en menneskelig egenskap ja. Det blir litt usakelig å dra inn rovdyr i dette, da rovdyr ikke systematisk sperrer inne trekkdyr i store antall og gir dem knapt levelige forhold. De dreper av nødvendighet. 1)

2) Det andre er enda et menneskeskap problem som evt kan løses slik du beskriver. Desverre da mer lidelse på vår regning. Disse dyra burde ikke vært her in the first place.
1) Av og til av reinspikka drapslyst også. Revar i hønsehus, bjørn i saueflokk m.m. Mykje liding der og...(trekkdyr var eg ikkje med på....?)
2)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Ja, det var nok å ta'i litt å kalle f.eks fjellrev trekkdyr, men det er uansett snakk om dyr som trenger store mengder mosjon og aktivitet for å trives. De sitter i bur på 0.8 kvadrat hele livet.

At en bjørn forskanser seg i en flokk sau kan ikke forsvare vår bestialitet og artssjåvinistiske holdning til pelsdyr og sammenlignbare dyrehold.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor skal ikke mennesker være bestialske da?

Vi har opparbeidet oss en posisjon som planetens eneherskere og alt annet liv på joden må underkaste seg vår vilje og våre innfall og våre behov. Er det i bunn og grunn noe annet enn sentimentalitet som tilsier at det ikke skal være slik? Det er jo utvilsomt egennyttig å sørge for at vi har et velfungerende økosystem på planeten og ikke griser den til, ødelegger klima og utrydder arter og biotoper som vi kan ha nytte av senere.

Men er vår motstand mot dyreplageri bare basert på at det gir oss noen ekle følelser å se på?

Men den grunnleggende ideen om at menneskeheten hersker over planeten er jo ganske grei for oss mennesker da.

Det er jo en fabelaktig maktposisjon.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.685
Gjestemedlem skrev:
1) Hvorfor skal ikke mennesker være bestialske da?

2) Det er jo utvilsomt egennyttig å sørge for at vi har et velfungerende økosystem på planeten og ikke griser den til, ødelegger klima og utrydder arter og biotoper som vi kan ha nytte av senere.

3) Men er vår motstand mot dyreplageri bare basert på at det gir oss noen ekle følelser å se på?

1 og 2 er selvmotsigende. Dagens systematiserte rovdrift på dyr er ikke et velfungerende økosystem. Det er unyttig for oss, for dem, for naturen, for miljøet, for ressursene våre etc.

3 - Vi kan sikkert dra en nihilistisk saksførsel rundt dette, men jeg synes det er komplett uinteressant. Kanskje jeg skal banke nabokona og voldta henne 3årige sønn. Det er jo en så fordømt deilig maktposisjon. Om nabomannen finner det ekkelt å se på fra der jeg har bindt ham fast til stolen får være hans problem.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Torget vurderinger
0
emokid skrev:
Gjestemedlem skrev:
1) Hvorfor skal ikke mennesker være bestialske da?

2) Det er jo utvilsomt egennyttig å sørge for at vi har et velfungerende økosystem på planeten og ikke griser den til, ødelegger klima og utrydder arter og biotoper som vi kan ha nytte av senere.

3) Men er vår motstand mot dyreplageri bare basert på at det gir oss noen ekle følelser å se på?

1 og 2 er selvmotsigende. Dagens systematiserte rovdrift på dyr er ikke et velfungerende økosystem. Det er unyttig for oss, for dem, for naturen, for miljøet, for ressursene våre etc.

3 - Vi kan sikkert dra en nihilistisk saksførsel rundt dette, men jeg synes det er komplett uinteressant. Kanskje jeg skal banke nabokona og voldta henne 3årige sønn. Det er jo en så fordømt deilig maktposisjon. Om nabomannen finner det ekkelt å se på fra der jeg har bindt ham fast til stolen får være hans problem.
Det er ingen grunn til å vere bestialsk. Det er ikkje noko mål å utøve makt utan anna føremål enn maktutøvinga i seg sjølv. Vi bør også kunne diskutere i kva grad vi skal ha pelsdyrnæring. Dyr som normalt har enorme område å streife over bør kanskje ikkje stengast inne i små bur. Men det er kanskje akseptabelt i ein viss grad? Det finnest mange kjæledyr som lever i mykje mindre omgjevnadar enn det som er deira utgangspunkt. Livskvalitet og dyrevelferd treng ikkje nødvendigvis vere ille i eit fangenskap- Ein kan også reflektere over om dette har andre gevinstar enn skinnet, t.d. at vi bergar gener som elles hadde vore utrydda. Men sjølvsagt må vi også unngå at pelsdyr så vel som dyr vi brukar til mat har unødige lidingar.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Kjøtt, skinn, lær og pels klarer vi oss ikke uten.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.039
Montro om det finnes statistikk på salget av norskproduserte pelsprodukter i Norge de siste tiårene, da jeg innbiller meg, eller i det minste liker å tro, at etterspørselen har gått ned...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Etterspørselen har gått dramatisk ned. I bygda hvor mine foreldre kommer drev nesten alle med pelsdyr i tillegg til gårdsdriften, men nå er det knapt noen som fortsatt driver på. Farfar min hadde som levebrød å lage mat til dyrene. Det var naturligvis rene delikatessene. ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
Tror ikke engang at rev spiser rev.
Ville dyr kan ikke unne seg den luksusen det er å rynke på nesen av noe spiselig. Er de sultne så gjør de det som trengs for å få mat. Så enkelt fungerer det i naturen.

Forleden vinter hadde jeg en rev som kom på døra og tagg mat. Totalt mot hele dens natur å ta kontakt med mennesker på det viset, men det var en periode med minus 35 og kaldere og sikkert vanskelig å få tak i smågnagere og annet spisbart. Han prøvde til og med å komme inn i huset til oss. Men jeg turde ikke slippe ham inn da jeg var redd følgene hvis han følte seg fanget og fikk panikk. Hele kuldeperioden fikk han kjøttkaker, fiskekaker, drikke og middagsrester. Godt mulig vi hadde større glede av besøkene enn reven, men det er en annen sak. Rever er hyggelige dyr, men bør få lov å leve i det fri. Det er det de er ment å gjøre. I likhet med gaupe jerv og bjørn. Skal man ha reveskinn er det bedre å jakte på dem ute i naturen. Selv skyter jeg ikke rev da jeg synes de er så fasinerende å se på. Mitt private valg og jeg kritserer ikke de som jakter rev.

Broderen hadde en sølvrev han fikk hos en revefarmer, den ble aldri helt tam. Virket hele tiden smått nervøs og utilpass. Var foresten veldig glad i softis men hele dyret viste tegn på at selv om han aksepterte mennesker og hadde sin plass under sofaen var ikke vi hans flokk. På mange måter som et barn som kommer bort fra foreldrene. Total motsetning til hunder som finner sin plass i menneskeflokken.

Når det gjelder pelsdyroppdrett så kan det nok la seg gjøre å drive dette på en etisk forsvarlig måte, men da ville det nok bli så kostbart at bunnen helt falt ut av næringen. Dagens pelsdyrfarmer minner meg mer om Auschwitz enn noe annet. Rev og mink er ikke skapt for å bo i trange små nettingbur. Trist og misfortått distriktspolitikk bestemt i en tid da man ikke visste bedre !

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Tror jeg må kjøpe pels til kona snart.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Hvis du var noe til mann gikk du ut i skogen og jaktet tilstrekelig lenge til at du fanget nok ville rever til å lage pelskåpe til fruen. Det skulle det stått respekt av, å dra Mastercardet for så å betale gjennom Lindorff inkasso senere gir ikke mye ære. :p

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Spiralis skrev:
BBking skrev:
Hvis du var noe til mann gikk du ut i skogen og jaktet tilstrekelig lenge til at du fanget nok ville rever til å lage pelskåpe til fruen. Det skulle det stått respekt av, å dra Mastercardet for så å betale gjennom Lindorff inkasso senere gir ikke mye ære. :p
Hmf! "Noe til mann" ? Hva er det du forsøker å si? Er du sexist?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Torget vurderinger
0
Pels har eg ikkje sansen for. For tungt og upraktisk. Kona har såleis heller fått symaskin - så klarer ho seg sjølv.
Når det gjeld sko, derimot, er det ingen erstatningar for fjellsko laga av heilsydd, godt skinn. Har brukt skikkelege randsydde sko i alle år:
Fyrste par var gamle "Kikut". Dei såla eg om tre gongar før skomakaren nekta å gjere jobben fleire gongar.
Andre par var eit sett Crispi, som vart såla om ein gong før dei var utslitne.
Tredje par var billege kombisko. Vart utslitne etter to sesongar, trass i god såle og god utsjånad
Fjerde par var McKinley sin dyraste modell. Utslitne etter åtte år. Kunne ikkjs sålast om. Pris ca 1100 kr, litt tunge.
Femte par kjøpte eg for to år sidan. Goretex og mange små samansydde bitar. Seljar lova meg same slitestyrke som McKinley. Pris 600 kr. No held saumane på å rakne, og støvlane lek som eit feilmontert takvindauge. Så eg fann fram dei utslitne McKinley-skoa inntil eg får tak i noko skikkeleg igjen.
Har høyrt at Alfa har nokre veldig gode til ein fornuftig pris, men det er vanskeleg å orientere seg. Tips? Her i denne strengen må vel skinnekspertane samlast?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Hmf! "Noe til mann" ? Hva er det du forsøker å si? Er du sexist?

Sexist ?? Vel ikke det ordet jeg bruker selv men la gå. ;)

Erklært og bevisst mannsgris ( mannssjåvinist ) OG STOLT AV DET !! ;D ;D ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
La Sportiva, signore Arve. Va bene!

Audiophile-Arve skrev:
Pels har eg ikkje sansen for. For tungt og upraktisk. Kona har såleis heller fått symaskin - så klarer ho seg sjølv.
Når det gjeld sko, derimot, er det ingen erstatningar for fjellsko laga av heilsydd, godt skinn. Har brukt skikkelege randsydde sko i alle år:
Fyrste par var gamle "Kikut". Dei såla eg om tre gongar før skomakaren nekta å gjere jobben fleire gongar.
Andre par var eit sett Crispi, som vart såla om ein gong før dei var utslitne.
Tredje par var billege kombisko. Vart utslitne etter to sesongar, trass i god såle og god utsjånad
Fjerde par var McKinley sin dyraste modell. Utslitne etter åtte år. Kunne ikkjs sålast om. Pris ca 1100 kr, litt tunge.
Femte par kjøpte eg for to år sidan. Goretex og mange små samansydde bitar. Seljar lova meg same slitestyrke som McKinley. Pris 600 kr. No held saumane på å rakne, og støvlane lek som eit feilmontert takvindauge. Så eg fann fram dei utslitne McKinley-skoa inntil eg får tak i noko skikkeleg igjen.
Har høyrt at Alfa har nokre veldig gode til ein fornuftig pris, men det er vanskeleg å orientere seg. Tips? Her i denne strengen må vel skinnekspertane samlast?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
emokid skrev:
Blender sammen med en liten eller halv stor banan, en halv avacado, 1ss gresskarkjerner, 1ss sesamfrø, et par ferske dadler, en håndfull frosne jordbær og to håndfuller frosne blåbær. Hender også jeg har en ss Udos Choice oppi: http://www.power-nutrition.no/Fettsyrer/udos_choice.html - fåes på sunkost etc.
Fra siden du refererer til:
Ut i fra et treningssynspunkt er Udo’s choice bra for prestasjonsevnen da blodet blir mer lettflytende. Dette leder til bedre blodsirkulasjon og oksygentilførsel til musklene under trening. Dette fører igjen til at de røde blodcellene kan "bære" mer oksygen.
Dersom denne påstanden kunne dokumenteres, ville vel produktet stått på listen over ulovlige dopingmidler?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Gore Tex og slikt er vel ikke akkurat helt miljøvennlig?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Ikkje bomull heller.
Det skyldes vel mest at man nå bruker maskiner til innhøstningen istedet for som før i tiden da man brukte negerlaver. Slaver var nok mye mer miljøvennlig ! :p

K

Kaldkarsk

Gjest
@ Arve;
Jeg debuterte også med Kikut fra Hamar, knallgode sko
med stiv Vibramsåle.

Personlig synes jeg du skal glemme Goretex, det holder tett de tre første turene.
Det som betyr noe for tørre føtter er lærkvalitet og hyppig smøring.

For 5-6 år siden kjøpte jeg Varg-støvler.
Disse har solid lær som holder fasongen år etter år,skikkelig såle med godt grep
og de er stive nok for bruk i den Dovrefjeldske steinrøys.

Til skogsbruk finnes lettere og mykere alterrnativer, til fjellturer med eller uten tung bør
er mine Varg Rastegaisa de beste jeg har hatt.

Mvh Kaldkarsk.

Topp Bunn