Pengvims anlegg

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Nå driver jeg med denne rørekspermineteringen jeg da.. Har fått låne litt rør av Kjell som jeg tester mot mine egne RCA 6SN7. I neste omgang blir det EL34-røra som skal byttes ut så om noen har noen forslag til noe som passer veldig godt i forsterkeren så spytt ut!

Har sammenlignet RCA 6SN7 (Black Plate, Side Getter) med Raytheon 6SN7GT og Tesla 6CC10 nå. Skal høre på det ene Mullard-røret også senere.

RCA'en blir litt ullen i forhold, med en varmere klang over hele spekteret. Litt treg når jeg har sammenlignet med disse. Men for all del, det låter ikke dårlig akkurat.

Med Raytheon får jeg en strammere bass, og jeg synes den går dypere. Mer kontroll og punch i bassen. Det sparker mer fra seg der nede i bånn kan man vel si. Uten at det blir for mye av det gode. :D
Mellomtonen er noe mer nøytral enn RCA, men fortsatt homogen og med mye klangfarger. Trommer får mer "smekk", skarptrommen høres mer ut som en skarptromme. (har sammenlignet med skarptromma til en kompis)
Diskanten er hakket luftigere enn RCA, men det er ikke her jeg har lagt merke til de største forskjellene.
Bassgitar høres mer ut som en bassgitar med dette røret, der det med RCA mer ble "bass" hører jeg mer av anslaget med disse. ;D

Tesla 6CC10. Den var mye av det samme som Raytheon, men med enda litt mer punch i bassen. :eek:
På den annen side følte jeg at den ikke gikk like dypt. Rock som f.eks. Aerosmith hørtes litt råere ut med dette røret.

Raytheon, på sin side, var bedre definert i bunn, mens Tesla var kanskje et hakk mer definert i noen deler av mellomtonen. Elektrisk gitar med overdrive la jeg merke til at fikk tydeligere fram overdrive-lyden.
Tesla hadde litt mer utklinging i diskanten enn Raytheon, men ikke mye. Raytheon har kanskje en litt mer behagelig diskant.

Med både Tesla og Raytheon la jeg merke merke til noen smådetaljer i bakgrunn jeg ikke hadde lagt så godt merke til. F.eks. veldig lav vokal i bakgrunn. Tesla er muligens hakket nærmere detalj-onani også.

Jeg kan godt tenke meg å ha alle tre (og sikkert enda fler) i "samlingen" tror jeg, men om jeg skulle valgt et av disse (noe som ville vært vanskelig) så tror jeg det ville blitt Raytheon.
Jeg har riktignok ikke testet Mullard'et ennå, og det er sikkert bedre, men de er jo så dyre og vanskelige å få tak i.. ::)

PS: Alt er basert på mine ører og jeg har til informasjon bare hørt på dem siden Fredag.. :p

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hoved-testplater denne gangen har vært:
Low - Things we lost in the fire
Aerosmith - Draw the line
AC/DC - Back in Black
Pink Floyd - The Wall
Yello - Goldrush (45rpm 12" maxi-singel)
Blues Brothers - Made in America
Santana - Moonflower
JJ Cale - Troubadour
Quincy Jones - The Dude
Dire Straits - Brothers in arms
Bad Company - Burnin' Sky
Accept - I'm a rebel
Kate Bush - Never for ever
Rolling Stones - Emotional rescue
Eric Clapton - Backless
Manfred Manns Earth Band - Angel station
Bachman Turner Overdrive - BTO

Alt er selvfølgelig LP når det skal testes nye ting.. ;)
Har selvfølgelig hørt på andre plater også (har jo noen å ta av), men disse var hovedplatene for sammenligning.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Hva pønsker du på nå da? ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Nå er det kommet en pre i hus. Om dette blir hovedpre vites ikke ennå, da jeg ikke har noen effekt (tester akkurat med min eldre yamaha transeeffekt, som selvsagt ikke er en optimal match).. Bilder kommer.

Muligens har jeg en rimelig (eldre) effekt på vei, i tillegg til noen "heftigere" saker. ;D

Edit:
Nå ble jeg litt imponert over hva den gamle Yamaha effekten presterte sammen med denne nye rørpre'en. Forrige gang jeg testa matcha den dårlig med Klipsch. Det var riktignok ikke en rørpre da men.. ;D
Bare så ingen får noen rare tanker så får jeg legge til at Yamahaen ikke spiller like bra som C-J'en. Skulle da bare mangle.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2

Tok av glassplata jeg.. Syntes den var tøffere uten.. :)

Yamaha M-4

;D

Fælt så stille anleggstråden min er da.. ???

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Gratulerer med ny pre Pengwim!
Flere bilder, du er en mesterfotograf!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
roger skrev:
Flott whisky, min favoritt.....
Roger
Ja, den er ikke verst. Står innen rekkevidde fra lytteposisjon. Har også en Larsen XO her.. ;D
For meg er Laphroaig litt humørvare "Neeh, jeg er ikke i humør i dag. Du får vente til Freddan'"..

Continuo skrev:
Jo takk. Jeg håper du mener det litt ironisk? Bildene er da ganske skjeive og kameraet fortegner no jævlig. :-\

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Pengvim skrev:
roger skrev:
Flott whisky, min favoritt.....
Roger
Ja, den er ikke verst. Står innen rekkevidde fra lytteposisjon. Har også en Larsen XO her.. ;D
For meg er Laphroaig litt humørvare "Neeh, jeg er ikke i humør i dag. Du får vente til Freddan'"..

Continuo skrev:
Jo takk. Jeg håper du mener det litt ironisk? Bildene er da ganske skjeive og kameraet fortegner no jævlig. :-\
;D ;D ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....ser ut som du har plass til M12 der P :D

Synes det er trivelig med bilde tråder okkesom jeg...Men et stativ hadde hjulpet ja.. :)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Continuo skrev:
Hvordan låter det? Jævlig?
Ja, det låter helt forferdelig det her.. ;D

HCS skrev:
....ser ut som du har plass til M12 der P :D

Synes det er trivelig med bilde tråder okkesom jeg...Men et stativ hadde hjulpet ja.. :)
Skulle nok klart å trøkke dem inn ja.

Tror du jeg har råd til stativ også? :p

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Necroth skrev:
Jeg skjønner hvorfor du er ivrig ;D Flott pre
;D

JanR skrev:
Bedre ?

/jan
Ja, mye bedre.

Beklager Jan... ;D

Edit:
Glemte kanskje å nevne, for de som ikke vet det, at dette er en Audio Innovation serie 1000 pre amp. Passiv sak med rør har jeg fått vite. Aner ikke hvordan det fungerer. ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Da var det noe nytt på vei. Noe som gløder.. ;D

Mer om den saken til uka...

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Dette blir spennende! :)

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Audio Innovation.....heeerlig. Gratulerer. Får flashback til 80-tallet. Et av mine favorittmerker dengang, men se å få på glassplata :mad: :)
Gratulerer!!

Mvh

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
SOA skrev:
Audio Innovation.....heeerlig. Gratulerer. Får flashback til 80-tallet. Et av mine favorittmerker dengang, men se å få på glassplata :mad: :)
Gratulerer!!

Mvh
For ordens skyld,det er ei plexi plate ;)
Men helt enig,AI bringer gamle minner tilbake.Har ett par series 300 stående,hadde ett par series 1000 blokker.

/jan

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
SOA skrev:
Gratulerer!!
Den er jo så slitt.. ::)
Men den står på. Har ikke noe sted å legge den uansett..

Akkurat nå spiller den og Yamaha M-4. Det spiller overraskende godt, men må få rør hele veien selvsagt. Har ikke annet akkurat nå, for jeg solgte Conrad Johnson CAV50 i går. Men det kommer... :)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
En liten oppdatering nå.. ;)

The Fisher X100A. Uoriginale knotter desverre. Overhalt av Roar Malmin, og det er tydelig godt arbeid.
Det sitter 4stk Ei EL84, 2xPhilips ECC83, 2xSiemens ECC83 og 1xMazda ECC83 i den.

Kommer flere bilder, men kameraet lada seg ut.. ::)

Kommer også mer forsterker etter hvert. Tror jeg blir nødt til å kjøpe en sånn Almarro.. ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Thumper skrev:
Ser slettes ikke værst ut den Fisher'n 8)

Beskriv lytte inntrykket så langt 'a ???
Nå har jeg nettopp fått tatt mer bilder, skal bare få lasta opp på "fotobøtta". Brant meg litt på den svære trafoen oppi der, antar det er strømforsyningstrafo eller noe. Sinnsykt varm den der. :eek:

Så langt har jeg ikke fått hørt så veldig mye. Måtte ta en overgang med elektrorensespray i går også glemte jeg å slå den av når jeg la meg så den fikk stå på en stund. Så nå fungerer bryterne slik de skal ihvertfall..

Til nå har ørene mine hørt:
(Følgende er basert på lytting med tonekontrollene nøytralt. CD-spillern (DVD egentlig) ble benyttet.)

Den er litt rund i lyden. Mellomtonen er fin, eller det heter kanskje "magisk" for å være rørpolitisk korrekt. En naturlig klang, med en fin topp som ikke er hissig (med mindre jeg skrur diskantkontrollen på maks eller noe selvsagt).

Den er ikke så veldig varm, som jeg hadde forventa. Den heller mot det varme, men ikke så veldig langt faktisk. Det kan jo hende at det har noe med at det er mange komponenter inni som er bytta ut med nye komponenter hos Hr. Malmin.

Bassen på sin side er svak, uten at jeg merker noe direkte savn når jeg hører på den. Det er en helhet over lyden, selvom bassen ligger en del svakere enn det andre. Men primærforsterker i anlegget mitt må ha bedre bass. ;)

Tonene henger med (ihvertfall på det jeg har spilt til nå) og trommer høres ut som trommer. Det er bra!
I altfor mange anlegg jeg har hørt har ikke trommene hørtes ut som trommer, og det er ulevelig. ::)

Alt i alt en god amp, med en svak bass. Jeg skal eksprimentere litt med tonekontrollene og se hvordan jeg kan få den. Er ikke så verst de som sitter på den, så det blir ikke sånn rar "tonekontroll-lyd" av å bruke dem. :)

Kan det være verdt det å spandere litt snacks-komponenter på denne etter hvert mon tro?

Edit:
Noe jeg nettopp la merke til er at det er bedre stereoperspektiv enn de fleste vintage-forsterkere jeg har hørt. Og som en del kanskje har lagt merke til så har jeg hatt ganske mange innom. :)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Så var det tid for bilder.. ;D

Som dere ser er det litt slitt oppå kassa, men det er ikke fatalt. :)

Den holdt seg ikke i sitt gode skinn så lenge.. 8)

ECC83-rør. Et Siemens i forgrunnen.

EL84-rør..

Ganske bra med innganger faktisk.

Den går ikke på 120V altså. På en liten "plakett" bapå står det 220V og noe annet på tysk.

Edit:
I bakgrunn på det tredje siste bildet kan laderen til kameraet skimtes.. :p
Er kanskje litt mye rot på noen av bildene. Men når valget sto mellom å rydde og å lytte så var det ikke spesielt vanskelig. ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Den fikk mer tyngde ved bruk av vinylriggen. Glemte meg og brukte CD først jeg.. ::)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Den forandra seg visst en del de første to dagene. Nå spiller den bra. Grei fylde, med en litt rund bass slik som vintage ofte har. Naturlig spillestil. Savner litt fra Almarro da men.. ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Da var en Rauna Opus3 Continuo platespiller i hus. Bilder kommer i morgen. Tilhørende Cantus tonearm er på vei, så den er midlertidig koblet opp med SME 3009 S2 improved som egentlig står på Luxman PD-300.

Førsteinntrykket er bra. Plinth støpt i betong, et lager som burde tåle en krig er antagelig noen av de medvirkende faktorer.. ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Da kommer det litt bilder av det seneste tilskuddet i Casa Pengvim :)P)..

Her kommer bilder av Continuo spillern. Cantus-armen har ikke kommet fram ennå, men det får komme et bilde eller to av den senere. :)

Motoren er avkoblet fra resten av platespillern på en finurlig måte. Har ikke spretta den opp helt så kan ikke si noe mer om det (ennå). Den er også skjult på en pen måte.

VdH DDT II. Oppkalt etter det kjente insektmiddelet DDT (som er rimelig helsefarlig)?

Er denne tråden litt uinteressant? Jeg går ufortrøndent videre, selv om jeg snakker med meg selv.. ::)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Da var DPA 5300B monoblokker i hus. Og en god del rør til dette. Skal spre de utover gulvet (foran blokkene selvsagt) i morgen og få tatt et bilde av det.. ;)

De blir stående på gulvet på hver sin side av Continuo-spillern fram til Mandag eller noe, for da kommer det nytt rack her.. ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Slenge ut gode bilder av blokkene så lenge du ikke får brukt dem likevel..
Åssen går det med pre prosjektet da, er det noe på vei eller er det bare å tvinne tommeltotter til AI kommer tilbake.?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Slenge ut gode bilder av blokkene så lenge du ikke får brukt dem likevel..
Åssen går det med pre prosjektet da, er det noe på vei eller er det bare å tvinne tommeltotter til AI kommer tilbake.?
Får nok vente til rack er i hus. Men jeg kan jo ramse opp det lille av specs jeg har tilgjengelig. :)

DPA Triode Classic 5300B:
Effekt: 9W SE
Rørbestykning: 1x5687, 1x6072, 1x5U4G, 1x300B
Kapasitet: 300.000uF

Og nei, jeg har ikke fått tak på noen pre ennå. :-[

Edit:
Okey, greit. Her kommer noen bilder. ::)

Tror ikke dette er ekte treverk, men hva slags skal det imitere mon tro.. ???
Kanskje det hadde gått an å få laget noen tresider i et annet treverk om det ikke passer med racket..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Lekker, Pengwim. Skulle hatt en cj PV 10 til denne her...

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ja det synes jeg var riktig fint forsterkeri!

Ta godt vare på dem!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Lekker, Pengwim. Skulle hatt en cj PV 10 til denne her...
Takk takk. Ja, skulle nok det. ixos sin står litt på short-list, men nå har jeg sendt AI på service og får teste skikkelig med den først. Har ikke råd til å ha begge heller så.. ::)

For en gangs skyld ble det litt greie bilder synes jeg.. :D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.073
Torget vurderinger
2
Ser veldig fint ut det der. Teak er da et fint treslag ?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Joda, det er fint det. Men når det kommer et rack som har lønn i seg, og seinere noe med mahogny på seg så blir det kanskje litt mye.. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.073
Torget vurderinger
2
Pengvim skrev:
rolfozzy skrev:
Joda, det er fint det. Men når det kommer et rack som har lønn i seg, og seinere noe med mahogny på seg så blir det kanskje litt mye.. ;)
Det viktigste er lyden. Det andre betyr ikke så mye.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det har du selvsagt rett i, men det betyr da noe..

Er forresten litt støv på dem, men jeg fant ingen egnet pusseklut i farta.. ::)

Topp Bunn