permorten bygger nye høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dette ble tøft. Passe stort liksom.
    Mandig å gutse slik på første hornprosjekt. Fordelen med å gutse er at man ikke sitter igjen med en halvgod løsning.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Takk skal du ha Dazed, horna er jo ferdigkjøpt, så bortsett fra systemvalg er det jo " bare" stativ og filter som må ordnes selv. Hyggelig med slike entusiastiske tilbakemeldinger !

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Dette ble tøft. Passe stort liksom.
    Mandig å gutse slik på første hornprosjekt. Fordelen med å gutse er at man ikke sitter igjen med en halvgod løsning.
    Akkurat H.R dèt var tanken min også, skal jeg forsøke meg på dette, måtte det bli slik, med mulighet for gevinst i toppklassen, det er liksom gulrota som drar en fremover.
    mvh
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel med ditt pågangsmot med en så planlagte fremgang så ville det undre meg om du ikke kommer i mål.
    Skulle du bli fustrert så får du invitere til en lytt av andre hornfolk som har vært fustrert over å ikke finne veien videre. I mål kommer man selv om det virker tidvis håpløst.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Vel med ditt pågangsmot med en så planlagte fremgang så ville det undre meg om du ikke kommer i mål.
    Skulle du bli fustrert så får du invitere til en lytt av andre hornfolk som har vært fustrert over å ikke finne veien videre. I mål kommer man selv om det virker tidvis håpløst.
    Jeg er nok særs ustrukturert, men dette er jo spennende. Ja jeg hadde tenkt meg litt mer rundt etterhvert som jeg får dette mer under "huden", og vil gjerne ha besøk når det begynner og bli litt lyd. Ser det samholdet og støtten hornalliansen utøver, imponerende. Må vel søke som rekrutt der og kansje .

    mvh per morten
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Dette ble knall bra per morten!
    Skikkelig tøft å se på.B-)
    Liker den regulerbare løsningsmuligheten du har på tactrix 200.
    Gleder meg til å høre systemet live.:)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.872
    Antall liker
    107.802
    Torget vurderinger
    23
    Slikt bør et hvert prisbelønnet interiørfokusert hjem se ut!
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Det er fasinerende å se synet av de triple 13"+15" basser'ne ser ut som 8" ved siden av gudomlighetene :cool:
    Slikt bør et hvert prisbelønnet interiørfokusert hjem se ut!
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Det er fasinerende å se synet av de triple 13"+15" basser'ne ser ut som 8" ved siden av gudomlighetene :cool:
    Tenkte akkurat det samme, sikkert ikke uten grunn til at PM vil ha 21" suber istedet :)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.189
    Antall liker
    1.494
    Har forstått det slik at du ikke har målt på de ennå, men har du noen formening om hvilken følsomhet du havner på?
    En annen ting jeg tenkte på, var at med den nåværende konstruksjon, er det jo veldig enkelt å vinkle traktene i vertikalplanet inn mot ørehøyde.Vet for lite om horn med henblikk på om dette kan ha positiv effekt på stereoperspektiv.
    Steen
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Takker igjen for positive tilbakemeldinger, skulle ha fått målt litt nå, men har vært mer eller mindre på farten siden jeg fikk satt det opp.

    Mange mener horna skal peke rett på lytteren, men registrerer at "romy t c" mener 200 hornet her skal stå vannrett, jeg skjønner begge argumenter .

    21" blir kansje en problemløser her, kansje ( mest sannsynlig) må det noe annet til mellom pd21 og trac110. Ganske frustrerende med så liten plass, eneste positive er nært 3 meter takhøyde.

    Haglund84 ; dette skal du få høre - jeg må jo trekke til meg lokalkunnskapen først !

    Sluket ; jeg er enig - kona er ikke.. men vi har vært inne i harde camp david forhandlinger i årevis for dette, jeg har faktisk hatt dobbeltside i lokalavisen her for mange år siden, med apogee duetta i dominerende positur på bildet under tema : hjem.

    Baldric; har hørt andre 21" før og faktisk blitt veldig positivt overrasket, lever i håpet , nye kabinetter er 80% ferdig - stay tuned !

    Steen; følsomheten har jeg ingen anelse om , men gjetter 106 + - på horna da selvsagt

    mvh per morten
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    puhh - fikk liv den gamle pc`n med clio, legger ved en måling jeg vet fler har vært spent på ; tad tm-1201 i tractrix 110 , tatt ca 50 cm midt foran hornet og helt uten filter.
    026.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    legger ved en av 2447/tractrix 200, 8ohm og 66 uf i serie, litt ripple i toppen som ikke var på alle målinger, uheldig mikrrofonplassering. uansett ca 4 db mer følsomhet enn jbl 2451be/jmlc600
    029.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    2451be jmlc600 målingene var nesten like selv om jeg trakk ut mikrofonen, egentlig ørlite bedre offaxsis, 1 - 2 db mer enn tractrix 110, 22 uf i serie - 16 ohm
    030.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bøyer meg i byggestøvet Permorten!

    Kjempetøft!!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Har røket ut i et problem; fostex t500 spiller for lavt i forhold til resten, tractrix110 /1201 spiller 6-7 db mer enn t500. Tror ikke det er noe feil med de, bare at tractrix110 må ligge i området minst 110 db !

    Å dempe hele systemet ned til fostex nivå er uaktuelt, da gjestår to muligheter ; fullt aktivt system eller , ønsker innspill på dette; hva om jeg tok signalet ut fra det passive filteret ( etter effektrinn) og kjørte dette inn i ett lite ekstra effektrinn dedikert diskanten( monotrinn montert sammen med filter) via et dempeledd slik at inngangen ikke blir overstyrt. og slik " booste " nivået opp.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ja - antar du tenker ; been there- done that..

    mvh
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Personlig hadde jeg gått hel aktivt, men her vet jeg at smaken mildt sagt er delt.

    Som du sier så bør det være mulig å forsterke signalet til Fostex mer. Hva med en separat forsterker og filter krets til Fostexen? 6-7db høyere gain på den modulen så har du løst problemet. Da kan du ta signalet fra pre-amp på vanlig måte.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ja det var noe i den retningen jeg tenkte, hva slags effektrinn skulle isåfall passe til slikt tro
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hva står foran Fostex idag ?
    -m
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    8 khz og opp ? brik , tripath under 1000 lappen stk

    tripath.jpg
    brik.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Takker - skal kikke litt på akkurat dèt.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    selg T500 og kjøp TAD 2001 samt jmlc 1400 og du går break-even
    kanskje
    jeg ville i alle fall ikke besudlet tweeteren med masse extra tull
    mvh
    Leif
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.046
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke langt fra Toten til Hønefoss.
    Hmmm, dette kunne jeg likt å høre. Imponerende byggverk og finish

    Haavard
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    selg T500 og kjøp TAD 2001 samt jmlc 1400 og du går break-even
    kanskje
    jeg ville i alle fall ikke besudlet tweeteren med masse extra tull
    mvh
    Leif
    Det er jo totalresultatet som teller, og for mye ball i signalveien blir feil. Allikevel gir jeg meg ikke uten kamp, dessuten hvis jeg skulle benytte an quest har jeg uansett det berømte gain problemet hvis jeg tenker aktivt.

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Er ikke langt fra Toten til Hønefoss.
    Hmmm, dette kunne jeg likt å høre. Imponerende byggverk og finish

    Haavard
    Takk for det Haavard ! demo når det kommer opp og går kansje ?

    mvh
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Dette er bare imponerende. Helt utrolig at du har snekret sammen dette selv. Føler meg mer enn normalt flink med hammer, skruer og liming, men dette får jo Mac Gyver til å virke som en full fjortis med limpistol. Dette må jo låte som ut av en annen verden. Bøyer med i støvet i ærbødighet :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Dette er bare imponerende. Helt utrolig at du har snekret sammen dette selv. Føler meg mer enn normalt flink med hammer, skruer og liming, men dette får jo Mac Gyver til å virke som en full fjortis med limpistol. Dette må jo låte som ut av en annen verden. Bøyer med i støvet i ærbødighet :)
    Mac gyver som full fjortenåring med limpistol ! He he - takk for positiv tilbakemelding Vintage !

    mvh per morten
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ja , da er bassmodulene fra side 1 ute av huset, resultat av dårlig planlegging å bygge og selge umiddelbart, men slik er det med dårlig plass.

    Nye basskasser er på plass med pd2150 , sannsynligvis en dårligere løsning på alle måter, og det må kansje inn ting mellon de og tractrix 110 - tiden vil vise.

    legger ved noen bilder , som alltid er morsomt.

    Begynner med et illustrsjonsbilde som viser hvor voldsomt pd2150 virkelig er, Elementet ved siden av er et
    29.03.13 004.jpg
    29.03.13 011.jpg
    16" altec som virkelig er voksent selv med 40 cm dia.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Kabinettene er i grenseland små, beregnet tuning er nede ved 22 , men det kan hende porten må stuffes for god respons.
    29.03.13 001.jpg
    29.03 003.jpg
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Kabinettene er i grenseland små, beregnet tuning er nede ved 22 , men det kan hende porten må stuffes for god respons.
    Jeg ser ikke bort fra at disse elementene kan fungere godt litt opp i frekvens siden kabinettresonansene skyves oppover i "små" kabinetter.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Mms rundt 300 gram , areal tilsvarende 2 stk 15 og en brokoblet xti4000 på hver. I utgangspunktet skulle hverken forsterker eller element være optimalt valg oppmot 200 hz til hifi, kommer kansje an på smak og behag.

    mvh
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Sant nok. Men siden du har valgt det du har valgt - bare å prøve. Helsike heller: Jeg har da selv allerede bestillt alternativer til 2226 mot stipulert XO=600Hz eller deromkring, så jeg er med på kvalene. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn