Endelig skjedde det - hornsystemet tangerte lyden jeg har hatt med konvensjonelle elementer, selvsagt er det noen plusser/minuser , men totalt sett .
Tonalt sett ligger hornsystemet enda et hakk bak i forhold til hva jeg kunne få til med seas magnesium, der kunne en bare heve området under 150 nesten uten negative effekter - egentlig helt unormalt, trolig pga den lave forvrengningen og stive membraner.
Med horna blir det en balansegang, i mitt anlegg finnes ikke noen "varme" komponenter og målet har vært og tilføre en del varme uten at det har bieffekter - der er jeg nok ikke helt i mål, tok faktisk et skritt i motsatt retning i siste justering ,men bevares nøytralt med litt trøkk i bassen er det.
Dynamisk sett er det en annen planet og hvordan vi oppfatter og vektlegger dynamikk er forskjellig, oppfattelsen henger til en viss grad sammen med nivået i noen frekvensbånd - sterkt forenklet selvsagt, mer riktig vil jo være å si at - er det nok energi i overtonene til objektet du lytter til - vil det oppfattes både detaljert og dynamisk.
Horn har jo i kraft av sin naturlige følsomhet mer dynamisk headroom, og det gjør musikkopplevelsen til en ganske annen, om det så er en enkelt kvinnestemme så følger dynamikken styrkenivået på en helt annen "nervøs" måte som gjør at det musikalske og emosjonelle nivået blir helt annerledes.
Vi har jo alle noen preferanser på ekte lyd, og noen egne formeninger om hvilken tonal balanse som etterligner ekte lyd best - for meg henger faktisk ikke begrepet ekte lyd nøye sammen med musikalitet - sikkert stor uenighet her , men slik oppfatter altså jeg det, selv om jeg selvsagt vil forsvare å tilstrebe naturlig lyd.
Det er da heller ikke noe motsetningsforhold og blir det syntetisk - rart - irriterende faller jo illusjonen sammen uansett, men jeg har alltid vært en jeger på riktig tonal balanse og ofret musikalitet på å få "riktig" tonal balanse, her på horna er det langt mer sammensatt - delvis pga at det er 6 veis , men trolig også fordi forvrengningen er mer lineær med nivået , eller har en annen karakteristikk enn hva jeg er vant til.
Størrelsen på lydbildet blir også en del større her, men kan henge sammen med større rom enn tidligere og overraskende; en slags form for 3d , men påny henger den selvsagt sammen med tonal balanse- der har lek med dsp gjort meg mer kunnskapsrik og bevisst på hva jeg har drevet med i alle årene med passiv filtrering.
Det er fortsatt en vei å gå her, tross alt et rimelig oppsett basert på jbl pa elementer , men skruen skal gis enda noen runder og se hva vi kan klemme av godlyd utav det - men erkjennelsen kom sent i går kveld ; horna her i huset har passert siste kreasjon med magnesium /accuton /scanspeak .