Pers lille anlegg med den store lyden....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    I forbindelse med flytting så begynner tanken om en fresh start og melde seg. Vurderer å kvitte meg med de fleste av boksene og kun satse på SB->Dac-> Forsterker.

Er det noen integrerte forsterkere i 10k klassen som utmerker seg? Abrahamsen frister litt siden de går svært godt overrens med ML, men utover det er jeg lite kjent med produktsortimentet hva integrerte forsterkere angår. Hegel tror jeg kan bli spisst..

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Innimellom pakking, flytting og oppussing så får man tid til litt andre ting også. Blant annet kom en kompis innom samtidig som han hadde hentet en ny bil.
    Dette tror jeg er den absolutt morsomste bilen jeg har kjørt. 170hk og en kjøreglede av en annen verden. Akkurat nå blir Volvo V50 2.0D så forferdelig trist, akk og ve så trist!! Siden de fryktede 30 nærmer seg over årsskiftet ble dette plutselig en svært aktuell kandidat til gave..

IMG_1841.jpg
    IMG_1866.jpg
    IMG_1898.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Litt under 10 timer etter visningen er leiligheten solgt, og til en pris man absolutt ikke skal klage over, eneste "minus" er at flyttingen skjer betraktelig kjappere enn først antatt. Det er riktignok et svært lite problem, så nå feires det med en
    god vin fra Piemonte
    nebbiolo-gm.jpg

Ikke minst er det på høy tid og fyre opp grillen som har vært tom for gass siden midten av juli.
    2005-Chrysler-Contest-What-Can-You-Hemi-Grill-1920x1440.jpg

Da får dere ha god helg gutter!
    5132412380_tgif_xlarge.jpeg

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Gratulerer med salg av leilighet, og snarlig overtakelse av barndomshjemmet! :)

Utrolig hva som samles opp i boder, loft etc. gjennom mange år...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takk takk :) Ja det er vanvittig hva som samles opp over årene, har sluttet og telle antall runder frem og tilbake til fyllingen for lenge siden!

Er fortsatt nysgjerrig på om det er noen stalltips på integrert forsterker der ute som kan passe ML´ne? Vurderer Abrahamsen sin integrerte siden jeg vet den fungerer fint, men det er vel kanskje det kjedeligste alternativet sånn sett. Noe snadder fra Leben kan og friste, men det er kun basert på utseende.
    Kunne gjerne tenkt meg å fått prøvd rør i oppsettet, men da bør det være en lukket løsning siden arveprinsessen er av det aktive og klåfingrete slaget!

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Kanskje en Primare I30? Det er en lekker forsterker, som kanskje har lydsignaturen du er på jakt etter.

Flotte bilder!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, takk for tipset :) Primare er i høyeste grad et merke vel og følge med på! De har jo både en lyd og et utseende de aller fleste er fornøyd med. Det skal jeg absolutt sjekke ut :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fredag og helg også i lille Levanger, men fri er det ikke! Her kvernes både om hva som skal erstatte Doxa forsterkeren som ble solgt.
    Er svært nysgjerrig på en Copland forsterker som ligger på torget, men usikker på om den er kraftig nok, dog er jeg ikke redd for å prøve den å se ;)
    og ikke minst planlegges det bryllupsfotografering i morgen.

Var så heldig å fikk tatt detaljbildene fra lokalet idag så blir det mindre stress :)

IMG_2575 as Smart Object-1.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Å flytte er stressende nok, men å flytte ut sin mor, pusse opp hus, flytte inn og vaske ut sin egen leilighet ila 3.5 uker er ett regelrett mareritt!
    Heldigvis begynner vi å se noenlunde ende på det som må taes før innflytting.
    Siden dette er barndommshjemmet mitt var det viktig å velge farger som ikke kunne sammenlignes med slik det så ut tidligere, dette har resultert i noen friske krumspring, men alt i alt er jeg fornøyd.
    20120903_134833.jpg

Her ser vi bakre del av stuen, også kjent som den lydfrie delen av huset, med utsikt mot sentrum(Når jeg får hugd ned det som antageligvis er norges største Tuja tre.)

IMG_20120901_112810.jpg

Her kommer hovedaltret til å få plass, det jeg mister i dybde tar jeg forhåpentligvis igjen i bredde på lydbildet.

20120901_103955.jpg

Første gang jeg så fargen vi skulle ha på kjøkkenet følte jeg meg pluselig som Kristine Koht's ukjente tvillingbror, men etterhvert har jeg aklimatisert meg til den, skal uansett bygge nytt kjøkken om 2år.

IMG_20120830_105953.jpg

Spisestuen som ligger rett bak den blå kontrastveggen på forrige bilde, her har jeg sett for meg ett lite oppsett for behagelig taffelmusikk, men vi får se.. ;)

IMG_20120902_113539.jpg

Her derimot var min bedre halvdel så fremsynt at hun foreslo at vi byttet ut hyllene og laget tvkrok isteden slik at jeg fikk ihvertfall en plass i huset med fri utfoldelse, den er ikke stor, men ett par Klipsch RB-61 låter jo forlokkende etterhvert.

På utstyrsfronten er det lite endringer, riktignok har en Doxa 70Se forlatt meg, og en Copland CTA 504 forventes å være innomhus om ca 14 dager. Jeg er litt usikker på om den er kraftig nok, men velger uansett å prøve :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter utallige timer med vasking var det en glede og overrekke den gamle leiligheten til sin nye eier i formiddag. Dette blir behørlig feiret med inntog av fem piger fra lottobyen Hamar. Så mens arveprinsessen sover og Katrine henter pigene var far kjapp og koblet opp anlegget provisorisk for å prøve den nyankommne Copland Cta 504.
    Første problem : Høytalerkablene er for korte.
    Andre problem : switchen virker ikke
    Tredje problem : Finner ikke fjernkontrollen til squeezeboxen, men er lettløst med Squeezecommander.

Uansett så sitter jeg her med varme rør og et relativt ujustert anlegg og mollkoser meg. Rør gir en nærhet og et engasjement som virkelig passer mine ører. Tar meg den friheten og spretter en pils og legger føttene på bordet for dette var virkelig deilig etter 3 uker uten verken tid eller mulighet til å spille musikk.

GOD HELG!
    20120914_202829.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke hatt så lang tid med Coplanden, men enn så lenge har jeg ikke noe å utsette på å få rør i kjeden. Eneste minuset her i gården nå er at høytalerkablene er i korteste laget så det blir i smaleste laget. Det er heldigvis ett lettløst problem så nå er 2x4m Canare 4S11 høytalerkabel forhåpentligvis underveis.
    Virker å være ett godt alternativ innenfor pris/ytelse i mine øyne.
    4s11.jpg

Neste utfordring blir å oppgradere strømkablene der det er mulig. Nordost er ett alternativ, men av ulike grunner er jeg ikke noen stor fan av det kabelmerket. Er det noen andre merker som utmerker seg?

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ny forsterker gitt! Da er det bare å få gratulere, med både den og nytt husvære..;) Ser jo ut til å være av solid byggekvalitet også.. Hva sitter det av signalrør i denne da? På utgangen er det vel 6550 mener jeg å huske..

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ny forsterker gitt! Da er det bare å få gratulere, med både den og nytt husvære..;) Ser jo ut til å være av solid byggekvalitet også.. Hva sitter det av signalrør i denne da? På utgangen er det vel 6550 mener jeg å huske..

mvh
    lassemann
    Etter min fattige forståelse så er den bra solid oppbygd, utifra hva jeg leser på nettet så er det E83CC rør i utgangene? De som sitter i nå skal være relativt gode ifølge selger, men ser for meg å "rulle" litt rør etterhvert, har funnet både Tesla, Nos og Mullard i den fatningen. Tar gjerne i mot alt av tips om rør som kan være verdt å prøve.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med både salg og kjøp!
    Det er lenge siden jeg hadde Coplandere innom på snarvisitter, men alt det jeg har hørt,
    har jeg synes godt om, "så dette har jeg tro på", som det heter så fint....

ShineySmileysBlink.jpg

/ Morten

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er min første erfaring med både rør og Copland, men så langt har jeg lite å utsette på den korpulente dansken som står på gulvet :) Har så smått fått flyttet litt frem og tilbake ,og dette lover bedre og bedre :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det Vermin, Copland er ett av de merkene jeg har hatt i kikkerten i flere år, men anledningen har ikke kommet før nå! Kan fort bli ett godt vennskap dette!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har lett litt rundt etter nye strømkabler innenfor en fornuftig pris i mine øyne. Ett par kandidater har dukket opp, noen med synspunkter?

Supra LoRad
    627905.jpeg

Audioquest NRG-1
    Audioquest_NRG_1_49f8d25877d9d.jpeg

Nordost Purple Flare
    nordost_purple_flare_apparatkabel_d7.jpeg

Av ulike grunner hopper jeg lett over Audiofoni så Xindak er pr idag utelukket, med mindre det finnes en annen forhandler.
    Jeg er åpen for andre alternativer, men siden dette er ett ukjent felt for meg har jeg tatt de mer "sikre" aktørene, pris bør ikke overstige mer enn 1000,- for 1-1.5m

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Supra er slettes ikke gal, og koster jo ikke allverden :)
    Mere penger til musikk.

/jan

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Godt poeng JanR, er ikke ute etter å legge all verdens penger i dette, derfor er disse tre de mest opplagte valgene jeg har funnet. Supra har jeg tidligere hatt både høytaler og signalkabler fra og de var helt kurrante de.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Godt poeng JanR, er ikke ute etter å legge all verdens penger i dette, derfor er disse tre de mest opplagte valgene jeg har funnet. Supra har jeg tidligere hatt både høytaler og signalkabler fra og de var helt kurrante de.
    En kompis sitter på sine Supra ht kabler ennå, de gamle gamle, og det har han vel gjort i snart 15 år. Klager ikke han :)
    Har noen meter med supra nede, strømkabel. Bare ikke fått ut fingeren ennå. Men skal mekke noen strømkabler ut av den kveilen ila høst - vinter.

/jan

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Mitt eneste ankepunkt på mine erfaringer vedrørende Supra er at jeg kan styre meg for fargen, men når det kommer til strømkabler har ikke det stort å si! Vurderte å mekke selv, men med hus som trenger litt oppussing blir det nok mekking på andre hold tror jeg ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Mitt eneste ankepunkt på mine erfaringer vedrørende Supra er at jeg kan styre meg for fargen, men når det kommer til strømkabler har ikke det stort å si! Vurderte å mekke selv, men med hus som trenger litt oppussing blir det nok mekking på andre hold tror jeg ;)
    Hehe sant. Men på den andre siden så skal de vel skjules så godt det lar seg gjøre.

Ja du har nok å henge fingrene i, en ball i luften av gangen :)
    Og gratulerer med "nytt" hus.

/jan

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Godt poeng, har endelig fått summet meg til å legge kabelskinner der det går, men en viss kabalsalat blir det okke som ;)
    Takk for det, er barndommshjemmet på både godt og vondt. Vet akkurat hvor feilene ligger og hva som må gjøres, er bare utfordringen med å gjøre det som teller ;D

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det enkle er ofte det beste ;) Takk for tipset Freddie, den tanken har jeg lett hoppet over, men den var slett ikke borte vekke!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Norsk postvesen har endel å lære av amerikanerne, 3 dager fra Seattle til Levanger.
    Blue Jeans Cable har i mine øyne forstått en hel del, her får jeg ett sett kabler med no-nonsense utseende og solide plugger, det kan jeg like!
    20120920_140127.jpg

Bak her kan du se det mindre kjente tweaket for elektrostater med å slå sløye på strømadapteret. I mitt tilfelle forsvant det ett teppe av støy og fargene i musikken kom bedre til syne.....:rolleyes:
    20120920_141202.jpg

Da er det bare å vente på at 1.5m Supra LoRad 2.5 skal droppe i postkassen, for å se om den har noe virkning, for engangsskyld er jeg relativt sikker på at det vil utgjøre noe.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Som den rørnovisen jeg er må jeg spørre : Hvor er det mest og hente på bytte av rør, signal eller utgangsrør?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Som den rørnovisen jeg er må jeg spørre : Hvor er det mest og hente på bytte av rør, signal eller utgangsrør?
    Godt spørsmål.
    Sikkert like mange svar som folk med rør utstyr.
    Tror jeg hadde begynt med signalrørene.

/jan

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Godt poeng Jan! Finner ikke noe direkte konkluderende svar på nettet heller, får starte i en ende etterhvert og se hva som skjer ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det er definitivt noe i veien med postlogistikken i dette landet. Mens FedEx bruker 3 dager for å sende høytalerkablene bruker Bring 7 dager på å sende en strømkabel som fint hadde gått i en konvolutt fra Oslo.

Men den som venter på noe godt, må ofte finne seg i å vente lengre enn man ønsker... Nå er LoRad kablen i hus, og rørene står og varmer seg så jeg får ett bedre sammenligningsgrunnlag, hadde frøkna bare kunne malt taket i gangen litt stillere.....:cool:

20120925_140137.jpg

Ingen ringere enn Mark Knopfler skal få æren av å være testmatriale denne gangen, har hørt igjennom albummet flere ganger den siste tiden og dette er i mine øyne slett ikke det verste han har produsert de senere år.
    220px-Privateering_Mark_Knopfler.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    I utgangspunktet så er det litt i mot min overbevisning og lovprise kabler... MEN av de kabelbytter jeg har gjort gjennom årenes løp så er nok det å bytte nettkabel
    den som har gjort mest for lyden. Det aner meg at Coplanden er litt ømfintlig for støy, men det problemet forsvant som dugg for solen med ny nettkabel.
    Lyden virker mer definert og helheten er blitt ryddet og strammet opp i slik at det er enklere å høre både fordeler og svakheter med de ulike opptakene.

Utifra dagens erfaringer har jeg vel knappest noe valg enn å etterhvert få tak i nye kabler til både dac og head-amp

Bortsett fra tidligere nevnte Mark Knopfler har disse gått igjenn om Squeezeboxen i ettermiddag
    frontblog56.jpg
    seasick_album_cover.jpg
    TN1141-9883710.jpg

th%u002525C3%25A5str%25C3%25B6m+bev%25C3%25A4pna+dig+med+vingar+single.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kvinner er rare dyr...
    Min "bedre" halvdel er relativt forståelsesfull hva hobbiene mine angår, med noen få ankepunkt. Blant annet har hun satt fullstendig bråstopp for at disse skal inn i stua.
    Heresy_III_(1)_enl.jpg

I mine øyne er dette kun en litt stor stativhøytaler størrelsesmessig, men akk nei, ikke før jeg får eget lytterom.

Men disse derimot, som jeg nesten hånlig viste frem en dag og spurte om fruens mening kun for å sjekke terrenget, de kunne få lov å stå i stuen. For "Vi kommer vel aldri til å ha normale høytalere i stuen vi, gjør vi vel?

rf-7.jpg

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt meg inn i noe høytalerbytte på en stund, men ved en slik plutselig aksept for de i mine øyne sagnomsuste RF-7 fikk jeg noe å tenke på. Har jo tross alt rør i systemet, det er jo rart og ikke ha horn(?)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Men disse derimot, som jeg nesten hånlig viste frem en dag og spurte om fruens mening kun for å sjekke terrenget, de kunne få lov å stå i stuen. For "Vi kommer vel aldri til å ha normale høytalere i stuen vi, gjør vi vel " ?
    Hehehe priceless.

/jan

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Like greit at hun innser det først som sist, så sparer hun seg skuffelsene og forhåpningene om små høytalere senere ;D Hadde det vært delt valg om høytalere hadde det nok stått ett par System Audio Mantra 60 i stuen, meeeen...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Livet er fullt av tilfeldigheter, her om dagen så jeg Cardas hadde kjøpt nytt lommekamera. Noe som fikk opp interessen siden jeg stadig vekk ser behovet for en mellomting mellom telefon og DSLR kameraet. Etter litt snusing på internett fant jeg kjapt ut at det var bare godord og hente.

20121004_170805.jpg

Samtidig som jeg satt på jobb og leste om det aktuelle kameraet, kom en kollega inn med nettopp ett Canon Ixus 230HS, etter å ha fiklet litt med det, fant jeg kjapt veien til Elkjøp, bladde opp 990,-

Fant selvfølgelig ut at jeg ikke hadde SDHC minnekort før jeg kom hjem og butikken var stengt, men gleder meg til å se hva dette kameraet kan trylle fram til tross for sin lave pris.
    20121004_195140.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Driver og leker meg litt med det nye lommekameraet, syns ikke dette er det verste resultatet rett ut fra kameraet. Verken utendørs eller innendørs. Til alle dere vordende fedre, legg merke til småbarnseffekten på display og stereobenk.... ;)
    IMG_0087.jpg
    IMG_0084.jpg
    IMG_0086.jpg
    IMG_0016.JPG
    IMG_0009.jpg
    IMG_0012.JPG
    IMG_0023.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ingenting er som frihelg der man kan ta med arvingen ut og grille pølser
    IMG_0130.JPG

Selv om lua ikke bestandig passer...
    IMG_0117.JPG

Men når kvelden kommer og arvetrollet endelig sover er det på tide at far får smaken av helg.
    IMG_0144.JPG

Finner frem noen kurrante stykker ytrefilet
    IMG_0149.JPG

Ett knippe sopp av ulike karakter
    IMG_0155.JPG

Spretter en flaske vin passende til måltidet
    IMG_0157.JPG

Får ferdigfrest kjøttet til medium minus, mens en kraftig peppersaus får de siste minuttene.

IMG_0159.JPG

Men man kan ikke bare spise og drikke når det er helg, litt oppussing må nok påregnes i ett hus fra 1950
    Vi starter med "kontoret" som har fått ny tapet, som forøvrig er første gang jeg og husfruen kan jobbe sammen på 2.5kvm uten å ryke i tottene på hverandre..
    IMG_0215.JPG

Så til den viktigste oppgaven, få hengt opp den flatskjermen så Coplanden får en mer verdig plassering
    IMG_0208.JPG

Da gjenstår det bare å hilse fra Lotte.... Betraktelig mindre lydinteressert enn den gamle bulldoggen, men relativt kjekk som støvsamler ;)
    IMG_0190.JPG

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn