Pers lille anlegg med den store lyden....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Endelig begynner dette mikrobryggeriet vårt å gi litt avkastning! Siden de to andre ikke liker IPA tok jeg like godt med meg hele den batchen hjem og satte den i kjelleren for å la den få litt tid. I går etter 4mnd lagring hentet jeg opp noen flasker og den var jo helt ypperlig på smak. Masse humlesmak og plenty aroma. Hveteølen som ble lovprist av resterende i bryggerlauget kan jeg dy meg for ;) Her har vi mye og hente, med mindre vi er ute etter at hveteølen skal smake eple..

Mest spent er vi vel på Urquel klonen vi tappet på flasker forrige helg, lukter nydelig og smaker pils, men med en alkoholprosent på 6.8% kan det bli litt i meste laget.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det både lukter og smaker bra, skjønner jeg ikke problemet med at den er sterkere enn en butikkpils. (?) Du trenger vel ikke drikke åtte i slengen? ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Trenger ikke nei, er vel mer ett spørsmål om evnen til å stopp er tilstede ;) Morro uansett at vi endelig klarer å produsere noe som er mulig å drikke. Gått skremmende sent..

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det gjelder å ikke miste motet pahf; våre første batcher var heller ikke noe å skryte av, men nå, etter et år begynner det virkelig å smake fugl :) Var i kveld å besøkte et nytt mikrobryggeri i Fredrikstad: Nøisom Craft Beer | Kvalitetsbrygging fra Gamle Fredrikstad En bekjent av meg er en av grunderne der og jeg fikk full omvisning. Det der hadde virkelig vært noe å startet med, gav meg masse inspirasjon..! Har i det siste brygget Amber, APA og Black IPA. De to første hadde jeg med meg ned og ikke for å skryte, men gutta ble litt imponerte og de ble litt stille... :rolleyes: Ellers kan det se ut som at du har forsterkeren i hende ila morgendagen? Blir spennende ;)

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Morro! Den største utfordringen vi har med bryggeriet er at jeg vil ha øl med smak, type ipa,apa osv, en vil kun ha hveteøl, og en annen vil bare lage pils ;) Så vi får sette oss ned og lage en bryggeplan snart tror jeg! Men morro er det uten tvil! Godt begynner det å bli også!

Den bør komme til Levanger i morgen, vurderer og avspasere noen timer på formiddagen ;)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg og fruen liker også smak.. Mine medbryggere ligger også litt "etter oss" om du forstår.. Derfor har vi brygget en del smak sammen, og det er morro! Å ha en frue hvor svartere og mer humlete er bedre, er virkelig en bonus! Og siden hun også jobber med mikrobiologi i det daglige er hun den selvsagte gjærdronninga! Hun lager forkulturene våres..:)

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da er Coplanden i hus, utrustet med jj 803 i signal veien og jj kt88 i utgangen. Det hele kan vel kalles litt røft siden alt må spilles inn, både rør og mundorf kondiser.
    Likevel tør jeg allerede nå påstå at den danske kjempen har hatt svært godt av en tur hos godeste Lassemann! Mye mer liv er vel ett litt beskjedent utgangspunkt for lyden her hjemme. Prøver pentodemodus uten mosfet for å se om den klarer seg alene, så får jeg sammen med en kompis ta en blindtest etterhvert! Nå er helga hjertelig velkommen :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Godt å lese at den har blitt bedre :) Det vet jeg utfra hva jeg hørte her hos meg.. Men hvordan har den utvikla seg utover kvelden?

Mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Skal ikke si så mye om hvordan den utartet seg i går kveld da jeg var sjarmerende beruset for å si det slik ;) Idag derimot så merker jeg nok større forskjeller.
    I forhold til Mosfet som er mer korrekt og en anelse strammere fremstår Coplanden mye mer spilleglad med nye rør. Det er en helt annen varme og engasjement enn med Mosfet. Opplever også hakket mer seperasjon blant instrument og vokaler enn tidligere. Spesielt mellomtonen fremstår betraktelig bedre nå. Mer PRaT er vel en grei beskrivelse. Alt i alt spiller det i grunn riktig så bra her i stua akkurat nå!

Etterhvert som denne hobbien får utvikle seg så danner man seg en egen oppfatning av hva man ønsker utav sitt eget oppsett isteden for å lese seg blind på hva hifi journalister skriver. Tror ikke denne kombinasjonen hadde fått så mange tomler opp hos noen andre enn kanskje godeste Rognlien, men i mine ører begynner det virkelig å spisse seg til i forhold til hva jeg er ute etter. Skal bli spennende og henge på Mosfet på bassen igjen for å se om det blir en bedre kombinasjon. Har det for en gangs skyld ikke det travelt, hver gang jeg har satt meg ned foran oppsettet siden i går har jeg blitt sittende.
    Smått upraktisk i forhold til at både svigers og barndommsvenn er på besøk, men en av de har ihvertfall forståelse for det;) Vi skulle bare fyre løs ett par spor av Dr.John - Lockdown for å sammenligne vinyl og spotify utgaven, det endte med påfyll av pils og påfølgende plateskift!

Når jeg engang kommer meg til østlandet igjen, står nok ett besøk hos godeste lassemann for tur med noen flasker av egenprodusert øl som bonus for jeg er virkelig sulten på å høre hva han har fått til i eget oppsett!

Sist redigert:

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Godt å høre at det begynner å bli sving over sakene Per Anders. Både brygging og i anlegget. :) Selv skal jeg teste to hjemmebrygg for første gang i dag. Begge er etter oppskrift fra homebrewtalk.com. Det er oppskrift nr 2 og 3 jeg "låner" derfra. Den første var en Nut Brown Ale som er helt fantastisk god.

All-Grain - Nut Brown AG - Home Brew Forums

De som skal testes i kveld er:

All-Grain - Cream of Three Crops (Cream Ale) - Home Brew Forums

All-Grain - Founder's Breakfast Stout Clone - Home Brew Forums

Stouten sleit jeg endel med, så jeg er ekstra spent på den. CoTC er brygget med fattern og svigerfar i tankene. De drikker ikke IPA, og siden jeg stort sett drikker det så måtte de få noe annet når de er her. ;) Har en Wit med appelsin og koriander som ble ferdig for noen uker siden også. Den er veldig fin, og oppskriften er fra min bryggementor.

Alene hjemme noen timer i dag, så nå får Miles-ene kjørt seg med Rage Against på anlegget. :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    God tråd blitt pahf :) Musikk, HiFi og øl er fine greier.. Det du beskriver er bedre oppløsning og sortere bakgrunn. Og Copland puster nå mye lettere med renere signal inn og motorvei ut. Det i tillegg til bedre rør er jo bare gull!

Er du nedover hit er du hjertelig velkommen hit til både ølsmaking og musikklytting :)

Fortsatt god helg!

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Godt å høre at det begynner å bli sving over sakene Per Anders. Både brygging og i anlegget. :) Selv skal jeg teste to hjemmebrygg for første gang i dag. Begge er etter oppskrift fra homebrewtalk.com. Det er oppskrift nr 2 og 3 jeg "låner" derfra. Den første var en Nut Brown Ale som er helt fantastisk god.

All-Grain - Nut Brown AG - Home Brew Forums

De som skal testes i kveld er:

All-Grain - Cream of Three Crops (Cream Ale) - Home Brew Forums

All-Grain - Founder's Breakfast Stout Clone - Home Brew Forums

Stouten sleit jeg endel med, så jeg er ekstra spent på den. CoTC er brygget med fattern og svigerfar i tankene. De drikker ikke IPA, og siden jeg stort sett drikker det så måtte de få noe annet når de er her. ;) Har en Wit med appelsin og koriander som ble ferdig for noen uker siden også. Den er veldig fin, og oppskriften er fra min bryggementor.

Alene hjemme noen timer i dag, så nå får Miles-ene kjørt seg med Rage Against på anlegget. :)
    Aldri feil å være alene hjemme noen timer foran anlegget Frode! Vi jobber intenst med en vinterbrygge løsning nå, skal ta med meg litt øl og planlegge med resten av bryggelauget i kveld :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    God tråd blitt pahf :) Musikk, HiFi og øl er fine greier.. Det du beskriver er bedre oppløsning og sortere bakgrunn. Og Copland puster nå mye lettere med renere signal inn og motorvei ut. Det i tillegg til bedre rør er jo bare gull!

Er du nedover hit er du hjertelig velkommen hit til både ølsmaking og musikklytting :)

Fortsatt god helg!

mvh
    lassemann
    Det har du helt rett i Lassemann, merkes svært godt i oppstarten. Den har konsekvent hatt en støybrum i det du vrir på bryteren og hatt en "smell" under oppvarming, den er blitt helt borte! :)

Koblet opp Mosfeten på bassen, og nå snakker vi virkelig kontroll. Når Copland får kjøre pentode sammen med Mosfet så virker det som om de blir jevnere i utgangssignal og mer passende i volum. Lydbildet er kontrolert, mektig og stort! Så det passet jo helt utmerket at disse to kom i posten idag.
    Begge to leverer!!
    Photo 09.11.13 13 10 25.jpg

Appropo flytende føde, etter vi stengte det gamle kjøkkenet har vi hatt en igjenspikret døråpning som slett ikke var pen. Svigerfar tok oppdraget og resultatet ble en whiskyhylle til far. Måtte ofre en hylle for noen lysestaker, men slikt må man nesten regne med!
    Photo 09.11.13 15 00 26.jpg

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Her er det helg allerede Per Anders. Den helt nye Crossroads Guitar Festival 2013 på BD og hjemmebrygget øl i glasset. :) Stor stas!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gi meg 1.5 time så er det helg her også Frode! Er faktisk tom for hjemmebrygg :( Men har en ladning pils stående på flasker som bør være klar snart. (Har selvsagt kjøpevarer i kjølen da riktignok)

Forhåpentligvis har jeg planer om å få loddet inn noen kondensatorer i qnktc dacen i første omgang, har bestilt de fleste delene til ny strømforsyning.
    Riktignok er det meg det er snakk om, så ser ikke bort ifra at jeg ødelegger hele dacen i prosessen, men det slikt man lærer av ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehehe, nei lassemann har allerede vært svært hjelpsom så nå er det på tide å svi mine egne fingre på loddebolten ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hadde ventet å finne hentelapp på kondensatorene i dag, isteden fikk jeg tollgebyr fra forrige bestilling hos tubedepot ;) Nuvel, slik anlegget står pr idag spiller det forrykende okke som så i motsetning til ellers så har jeg det ikke travelt.

Dette står for underholdningen, og i motsetning til min beste venn så foretrekker jeg nok fortsatt gamle Tom W enn Dylan ;)
    51tyj3RchRL._SY300__PJautoripBadge,BottomRight,4,-40_OU11__.jpg

God helg!

C

Cyber

Gjest
    God smak, Make you feel my love er jo en meget vakker sak - spesielt fremført av andre enn Dylan. Akkurat den få vinger med en kvinnelig vokalist som har power og nerve.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Helt enig! Mange bra låter er blitt veldig bra når en kvinne fremfører de. Det gjelder langt flere enn bare Dylan :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    En lørdags formiddag kan brukes til så mangt, her i huset ble min fritid brukt til å svi fingre på loddebolten. Oppgaven var temmelig enkel for de fleste av dere andre, for en med tusen tommeltotter, lavt blodsukker og kronisk uflaks var den vanskelig nok. Men til tross fikk jeg loddet på disse to små kondensatorene på qnktc dacen. Skal ikke si så mye om lyden enda før de får noen timer, men lydbildet er helt klart forandret..

Å få det lille kortet utav boksen var vel det som tok mest tid, det kortet går ingen steder med mindre du setter alle kluter til.
    IMG_2508.JPG

Videre var det å finne disse to ørsmå punktene, ikke all verdens område å prøve seg på, men verdt ett forsøk ;)

IMG_2511.JPG

Her ble slutt resultatet, sikkert for mye loddetinn som er brukt, men drar ihvertfall ingen steder disse kondisene.
    IMG_2526.JPG

Må bruke like mye makt for å få på plass kortet igjen, tok en kjapp oppkobling igjen for å se om alt virker og det gjorde det.
    IMG_2527.JPG

Lettet og glad skrur jeg det hele sammen igjen, mens resten av familien spiser lunch. Slikt får jeg ta senere ;)

IMG_2523.JPG

Kan være placeboeffekten som spiller inn, men syns faktisk ting har fått mer ro etter jeg puttet i kondisene. Uansett en morro helgeaktivitet ;)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    jeg er redd du må åpne boksen å lodde på nytt; det der kommer bare til å ende med grining...

det er viktig at tinnet smelter av varmen fra loddepunktet, ikke av kontakt med loddespissen.
    bare å se noen tutorial videoer først så går det lett som en drøm ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Pokker også... Jaja, det er ingenting å gjøre med det... Bra jeg kjøpte noen ekstra kondensatorer :p

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    du trenger nok ikke å bytte ut kondensatorene; bare å fjerne det overflødige tinnet med an avloddingslisse eller en bit multistrand kobberkabel, for så å lodde på nytt.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Bra start pahf, men er enig med bjarnetv her.. Viktig at du varmer så godt at du ser tinnet legger seg ned på loddepunktet på printet.. Og som du selv sier; kan godt spare litt på loddetinnet. Ser også flere potensielle forbedringer du kan gjøre med den dacen der.. Alle sirklene merket med C kan du sette i flere av de små kondissene. Skader ikke :) Også de små blå foran utgangen (kopplingskondensatorer) kunne du med fordel byttet ut til noe bedre.. Men det er nå meg da ;-) Ser fin ut den dacen forresten..

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ser dette bedre ut? Byttet til flat tupp og loddet kun på lederne ikke tinnet.
    IMG_2528.JPG
    IMG_2529.JPG

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Klumpene er nok etter første lodding. Får ikke tatt nært nok bilde, men i bunn sitter det små blanke loddedråper. Kommer ikke nært nok med den flate tuppen så skal bytte og se om det blir bedre. Må så nært tinnet med tuppen før det blir varmt nok at jeg gjør nok en hel del feil der. Takk og lov for tinnsuger :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    H. R : I ett anfall av idioti kastet jeg alt av gammelt elektrisk utstyr her i vår. Var enten dac eller doxa som måtte lide ;)

Lassemann: morro! Får se hva jeg ender opp å gjøre til slutt, Må først trene mer på fine loddinger ;)

Etter litt om og, men så ble det blanke dråper på alle 4 punkt til slutt, om enn litt for store. Sikkert ikke opp til standard, men står for at alt er i kontakt nå ihvertfall. Hadde nok vært fordelaktig med litt større ting å trene på, men det får så være ;)

Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ett døgn etter at kondisene kom på dacen er det helt klart forbedringer å spore. Musikken fremstår som mindre stresset samtidig som rytme og tempo kommer bedre frem og spiller mer lekent! Morro at slike 6kr kondiser gjør så mye for lyden. Må nok prøve å sette inn flere etterhvert og leke litt med andre verdier. Ikke minst trenger jeg treninga med loddebolten ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tror alt jeg trenger for 3.3 og 5v bortsett fra transformatoren og de små jeg skal ha mellom + og - kommer neste uke. Transformator er ikke på lager enda. Vet ikke hvor lurt det er å kjøpe en som er mindre?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe. Det ante meg ;) Går nok for den som opprinnelig står på planen.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Liten tvil om at jeg trenger mer trening med loddebolten før jeg skal sy sammen strømforsyningen, så mens poden så barnetv loddet jeg på to nye kondensatorer på dacen. Denne gangen gikk det betraktelig bedre og mye penere lodding takket være 50+ youtube videoer om lodding ;)
    Hver lille kondensator øker kvaliteten på lydbildet ett hakk. Tenker å vente til jeg får 100uF kondensatorene før jeg lodder på noe mer så jeg får sammenlignet litt etterhvert. Morro er det uansett

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Youtube, selvfølgelig Youtube, hvorfor har jeg ikke tenkt på det.........?

Lodder "av prinsipp" ikke selv, helt totalt talentløs, det er katastrofe hver gang.

ShineySmileysBlush.jpg

/ Morten

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kjenner til problemet Lagga, og er delvis der enda, men for hver ting jeg prøver meg på så går det hakket bedre så jeg tenker hvorfor ikke litt til ;) Faren er vel at jeg skrur opp hvert eneste produkt her hjemme som går på strøm og fikler med slik jeg gjorde når jeg var liten. Kan se for meg at det ikke går veien i disse siste-trimester tider der mor bruker tiden på å gakke rundt mens hormonene løper løpsk...

Youtube er løsningen på det meste fra lodding til hvordan knyte slipsknute ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn