Pers lille anlegg med den store lyden....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Skulle måle litt med REW i kveld for å se hvordan ting sto til, først og fremst så koblet jo REW ut hele tiden så noen måling fikk jeg aldri tatt.
    Trodde kanskje det var mac minien som bøffa så jeg gikk ut ifra at Macbook Air`n min har spdif, det hadde den ikke...

Så da var det å koble via usb fra macbook inn til Hegel, og det gikk jo fint, men fjernkontrollen til Hegelen er sporløst borte så jeg får ikke skiftet inngang. Lett ett par timer nå, men fullstendig søkk vekk, så må vel krype til korset og spørre Soundgarden om det er mulig å erstatte den...

Av og til tenker jeg at en slik lydplanke hadde i grunnen ikke vært så dum....!!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Bruker bestandig ørene, men ønsker å se litt hvor mye rett eller feil audyssey korrigerer ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Driver og vurderer effekten av tiltakene som glava i hjørnene etter subben sitt inntog, fikk tatt en måling av subben i hjørnet og det ser ut som om den rydder opp mer enn de. Men må ta en runde og dempe dør og diverse for det skrangler mye i rommet en periode. Mulig noe annet underlag kunne fikset saken.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da har Consonance pre`n forlatt meg, og i retur kommer det ett par Dynaudio X32. Har hørt Dynaudio flere ganger og de har en spillestil som appelerer svært godt til meg. Riktignok aldri Exite, men får tro de har noen ess i ermet de også.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Står lagret ja, har ikke lagt noen planer for de enda, men viser noen interesse for de så går de.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer, blir spennende. Du har jo ikke byttet høyttalere på lenge nå ;D

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nei, det kan du jaggu meg si! Men til mitt forsvar så er dette mer eller mindre ufrivillig bytting ;) Hadde ikke bassen til R90 gått hadde jeg nok beholdt de lenge.

Men isteden får jeg prøve og finne erstattere, og det er meget mulig Dynaudio klarer den jobben.
    Driver og pusler med bassystem så ett bytte var i grunnen helt greit så jeg slipper flere utlegg. :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har som nevnt noen planer om bassystem, og begynner å få skissert en løsning på papiret.

Jeg setter tak på 10 lapper, av den enkle grunn at jeg som tidligere nevnt skal til meg ett bryllup til neste år og prioriterer det meste av overskytende økonomi til det.
    Er fortsatt litt usikker på om jeg skal gå for 1xsub eller 2xsubber. Men i mitt hode er 2x bedre. De er lettere og kalibrere, får jevnere bass og fikser utfasninger lettere.
    Kunne gått for selvbygg, men etter å ha gått noen runder med meg selv så innser jeg at jobb, skole og små barn krever såpass at det kommer til å ta alt for lang tid.

Rommet er fortsatt bare 16kvm.

De alternativ jeg har sett for meg er :
    2xSunfire SDS-12
    2xSVS PB-1000 (Smått skeptisk)
    2xSVS SB-1000

Andre forslag innenfor prisklasse mottas med takk.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.637
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville nå heller brukt budsjettet på en sub, og så sett om jeg hadde behov for en til.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    457
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Arendal Sound sine suber ;)

Subwoofer-1 som er under budsjett. ( de som har prøvd denne, ender som regel opp med og kjøpe en sub-2 )

Subwoofer-2 er noen lapper over. ( på høyde med Ken Kreisel sin 12012, eller bedre...)

De har en del tightere og mere detaljert bass en de en får fra SVS

Angrer ikke på at jeg solgte SVS`ene og kjøte to AS Sub-3 i stedet

Så er det 60 dager Kjøp og prøv på Arendal Sound ;)

Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tror nok to greie er bedre enn en bra for å få fordelt bassen jevnt og du slipper en del arbeid med romproblematikk som enklere oppstår med en.
    Samtidig som jeg ikke ønsker å bruke mer penger i forhold til lyd på en stund, så det som kommer i hus skal få stå der uberørt i en lengre periode.
    Den dypeste bassen er for så vidt irrelevant, men at den må passe til både musikk og film.

SVS Inderøy: Arendal hadde vært helt suverent hvis jeg hadde hatt ett høyere budsjett enn jeg har pr i dag.
    Tipper til at 2x12" i mot 1x13.8" vil være bedre, men det er ren gjetting uten noe form for faktakunnskap om Arendal.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    To har også noe med egen sinnsro og gjøre.....

ShineySmileysBlink.jpg

/ Morten

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Svært godt poeng Morten, for en som er over snittet opphengt i symmetri her i verden så gir to mer sinnro enn en :)

Forhandles lønn for meg i disse dager, og utfallet der vil ha litt med budsjett og gjøre, men tviler fortsatt på at jeg er villig til å gå noe mye over 10 lapper.
    Ser at Sunfire får skryt flere plasser så de ligger godt an.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.637
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er det bass eller sub-bass som savnes?

Jeg tror også Lagga har et poeng.

To subber motvirker psykologisk skjevutvikling. Uten tvil!:cool::p;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Godt spørsmål BB, Jeg ønsker en mer uanstrengt og jevnere bass enn det jeg har i dag, ikke minst å få ett større fundament på lavere volum.
    Skjevutvikling bør unngåes ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du noen mulighet til å dele av fronter slik at sub og høyttaler ikke spiller samme frekvenser? Og helst mulighet til å justere delay mellom de?

D

Dåbbel J

Gjest
    Pahf............................... Du er vel en relativt røsslig kar... kan ikke du halvtrue noen kompiser som er handy til og hjelpe deg med og bygge to kabinetter? ;) :rolleyes:
    Et eksempel på en grei bass.. eller 2 er f.eks JBL 2226.
    Dem får du for 2 til 2,5 pr stk.... og dem er rett fleksible i bruk fremover oxo...

Nå kommer det sikkert hundre andre forslag oxo på elementer... men det er greit nok. :cool:

DIY - Do It Yourself
    DBO - Done By Others

:cool:

DBO it is ;)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    I en 16kvm betongbunkers har en ikke med subbass å gjöre uten å fylle halve rommet med glava. I know... har tilsvarende rom.
    30-35hz er en fin målsetning, og en eller to kapable 15" pr side kommer en langt. To er er tingen, og ennå de ikke spiller kjellerdypt profiterer ALLE höyttalere på å bli avlastet i bassen.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det blir nok helt sikkert 2 subber :)

Retep: Mulig jeg misforstår deg nå, men har mulighet til å justere deling og delay på de via surround reciever ja, med mindre jeg misforstår deg?
    Blir det snakk om selvbygg ser jeg for meg å bruke PA amp med dsp.

J.J: Ja det skal ikke stå på røsligheten, og for all del kunne det vært svært så lærerrikt å bygge noe selv. Men akkurat nå går dagene litt som dette:

Opp 6.30 få ungene i bhg og komme seg på jobb.
    Hente ungene ca 16.00 - 16.30, middag og litt leketid før de skal i seng til ca kl 19-20 en plass.
    Etter kl 20.00 må jeg bruke noen av de 400 timene med egenstudie i forhold til videreutdanningen jeg har meldt meg på.
    Ikke minst skal jeg få snøret i bånn i ny og ne så bør jeg ihvertfall hilse på frøkna i løpet av dagen.

Så tidsskjemaet er relativt sprengt en periode nå, riktignok selvvalgt, men fortsatt sprengt så skal jeg ha noe håp om å få tak i ett system før jul så er nok kjøpeløsningen enklest. Ikke minst så er jeg en pirk av rang så med mindre jeg finner noen med cnc fres hadde jeg antageligvis ikke blitt fornøyd med resultatet. (Småting kan irritere vettet av meg )

Men hvis vi penser litt over på kjøpeløsningen, og satser på at jeg skal ha 2 stk, innenfor budsjettet på 10 lapper. Er det noen andre alternativer enn de jeg har funnet selv? I mitt hode må jeg ha 12" eller over, men det er overhodet ingen fasit hvis andre sitter på erfaringer som tilsier noe annet.

Kunne vurdert noe fra REL, men er sterkt i tvil om det kunne tilfredsstillet en som gjerne trykker +1 på bassnivået.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Du kan kjøpe eller få noen som bygger bilstereo kasser til å sette sammen to kasser til deg også. Dempe og montere stæsjet sjøl klarer du men litt hjelp fra en eller to pils.
    En fot i DIY og du er igang :cool:
    Du trenger ikke kjøpe/lage matrix kabinett til 3-4 lapper pr stk, det får eventuelt komme senere.
    Partsexpress har foresten flatpakker subbkasser !!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du forsto meg helt riktig. Jeg mener det er viktig.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Du kan kjøpe eller få noen som bygger bilstereo kasser til å sette sammen to kasser til deg også. Dempe og montere stæsjet sjøl klarer du men litt hjelp fra en eller to pils.
    En fot i DIY og du er igang :cool:
    Du trenger ikke kjøpe/lage matrix kabinett til 3-4 lapper pr stk, det får eventuelt komme senere.
    Partsexpress har foresten flatpakker subbkasser !!
    Ikke Matrix kabinett? Trodde det var hele vitsen ;)
    Men du har helt rett ved å kjøpe to fks xtz så får jeg tid til alt, nå om dagen går ting så i ett at skal jeg drite må det skje i arbeidstid ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn