Pers lille anlegg med den store lyden....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Grattis Per Anders. :)

Jeg forstår at det er to trøndere som kommuniserer, men steik hvor tungt det er å lese.... :rolleyes:
    Hehehehehe, det der er jo den "østlandske" utgaven av trøndersk, den mer inngrodde skriftelige utgaven er betraktelig verre ;D

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hadde en kompis innom for å lytte på Yamaha subben, og det gikk ikke lang tid før vi fant frem mikrofonen for å måle effekten av Dspeaker antimode`n var i stand til.

5 timer senere og med bypass på antimoden kom vi frem til dette resultatet. Har en fryktelig dip på 50hz som vi ikke klarte å bli kvitt. Flyttet lytteposisjon og snudde sub i alle retninger i begge hjørner. Greit nok at jeg får to nye subber inn i kjelleren straks, men aner meg at den 50hz dippen er romrelatert uavhengig av sub.
    Noen gode tips om hva jeg bør gjøre?

Yamaha høyre side.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Audyssey korrigerer vel ikke så langt ned gjør den?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    hahahahaha, nei dette gjelder nok bare "subber" ja ;D

• Liker
    Reaksjoner: HCS

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har xt32 i reciever, korrigerer den helt ned da? Hadde en formening om Audyssey kun korrigerte ned til 250 eller 80 hz

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hmm, Ikke rart det blir krøll når jeg korrigerer korrigeringen som allerede er gjort... Må sjekke opp dette mere.
    Men Antimode`n utgjorde ikke noen stor forskjell hjemme hos meg, får prøve den i stua og se om den har noen funksjon der.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Brukt ettermiddagen nede i kjelleren for å optimalisere fra 80hz og oppover så alt det er greit når subbene kommer i morgen.

Grønt resultat er tidligere i dag og lilla er sluttpunktet. Fjernet noen dipper, og om ikke annet låter det bedre enn tidligere.
    Større dybde, og ikke minst mye bedre utklinging.
    Fortsatt mye å jobbe med, men betraktelig bedre enn når jeg startet idag.

Dynaudio1.jpg

IMG_0087.JPG

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.330
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Grattis med 2 søte små... har selv hatt disse :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det X-Cell, husker fortsatt følelsen da jeg fikk SB12 og lurte på om de hadde sendt feil, heldigvis har de en evne til å overbevise på tross av den svært lille størrelsen

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kl 9.01 var jeg på Posten idag, (Sto opp kl 0700 så jeg fikk lest 2 timer til eksamen tross alt).

Lekt litt med plassering og deling, her er siste målinger, bruker 120hz delefrekvens nå og fungerer slett ikke verst, men er endel jobb igjen.

2 subber 120hz deling.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kl 9.01 var jeg på Posten idag, (Sto opp kl 0700 så jeg fikk lest 2 timer til eksamen tross alt).

Lekt litt med plassering og deling, her er siste målinger, bruker 120hz delefrekvens nå og fungerer slett ikke verst, men er endel jobb igjen.

Vis vedlegget 412774
    Ser bra ut. Ser også ut som timingen mellom subb og høyttalerene ikke er helt riktig. Tenker på den dippen på delefrekvens.

Ser også at rommet ditt hjelper bra til under 60hz.

Er dette med Audessy? Den sliter litt med delay på subb. Er ivertfall min erfaring.
    Prøv å endre både delefrekvens og delay på subb. Og mål mellom hver endring. Delay ved feks 50hz og 120hz krever ulik delay. Holder på med det samme selv. Men da med subb delt ved 50-60hz. Og bass mellom 60hz - 470hz og apekister over der igjen.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er med Audyssey ja. Med Delay mener du avstandsjusteringen/distance? Prøvde manuell fasejustering på gamlemåten, men fikk bedre resultat med automatisk måling, men kan godt være mer å hente her så det skal jeg jaggu prøve :) Takk!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp avstand som audessy setter. Prøv å flytte subbene i tid ( avstand) med 10 cm intervaller. Mulig det vil hjelpe.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg noe å prøve når kvelden kommer! :D
    Gikk i grunn svært så enkelt å få integrert de når forarbeidet med frontene var gjort på forhånd.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Siden jeg har 20minutters konsentrasjonsspenn så sier det seg selv at jeg trenger de lesedagene jeg kan få ;) I dag har jeg lest litt om JRiver, og har jeg forstått det riktig hvis jeg sier jeg kan bruke JR med tidal? At JR lager ett lydkort som jeg kan koble Tidal til og på den måten få en EQ mulighet?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, driveren til Jriver vil fungere som et virtuelt lydkort for Tidal. Hvor kommer ideen om at Tidal-appen ikke gir lossless lyd fra?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Suverent, da skal jeg forske videre på den ideen!
    Hvorvidt den ideen kommer fra skal jeg ikke si deg noe om for det har jeg ikke hørt noe om, med mindre du har tolket meg i så henseende?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke deg, det var en annen som nevnte det. Det ble det påstått at online i Chrome er eneste måten å spille av lossless på, hvis jg ikke husker feil. Mulig det var i en annen tråd.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Spørs om det var i en annen tråd baluba :) Er så forvirret en stund her at jeg tør ikke stå for tidligere utsagn før roen senker seg mot jul ;D

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Brukt mye tid i kjelleren siden tirsdag, rett og slett bare kosen.

Har savnet Infinityene noe grusomt siden de tok kvelden, men nå begynner jeg få tilbake den type lydbilde jeg hadde med de, bare med mer uanstrengt fylde i bunn.

Neste skritt sånn rent utenom å spille musikk blir foreta litt flere justeringer, ikke minst å se på flere akustiske tiltak der nede, men det får bli litt etter hvert, deilig å bare gå ned, slå av lyset og få illusjonen av at artisten står foran deg som på en scene. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er det hifi handler om i min bok. Morsomt å lese om fremgangen din.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har noen sånne takhimmlings plater i 3cm tykkelse du kan få om du trenger litt demping her og der. De bør kanskje værre dobble pluss litt luft for å dempe litt nedover i frekvens. De er nesten hvite :rolleyes:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det er det hifi handler om i min bok. Morsomt å lese om fremgangen din.
    Da er vi enige, byttesyken er for så vidt moro nok for en periode, men det er vanvittig deilig å kunne sette seg ned og bare nye resultatet av hva man har fått til i eget hjem. Jeg har vel kanskje hatt byttesyken i overkant lenge i forhold til andre, men nå er jeg lydmessig på en plass der jeg kan bare kose meg. Lykken var når jeg i overkant sent fant ut at jeg kunne nivåjustere subbene individuelt på hver inngang slik at film får litt ekstra boost i bunn, mens på musikk så senker jeg litt. :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har noen sånne takhimmlings plater i 3cm tykkelse du kan få om du trenger litt demping her og der. De bør kanskje værre dobble pluss litt luft for å dempe litt nedover i frekvens. De er nesten hvite :rolleyes:
    Det går vel an å male de eventuelt trekke de med stoff? Har brukt alle platene jeg har tilgjengelige i førsterefleksjon slik at de fikk 6cm tykkelse så flere går fint :)

Passer vel fint med det som begynner å bli en årlig begivenhet med tur til Kyrksæterrøra over jul engang, så kan jeg hente de med det samme? :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det går vel an å male de eventuelt trekke de med stoff? Har brukt alle platene jeg har tilgjengelige i førsterefleksjon slik at de fikk 6cm tykkelse så flere går fint :)

Passer vel fint med det som begynner å bli en årlig begivenhet med tur til Kyrksæterrøra over jul engang, så kan jeg hente de med det samme? :)
    Vet ikke om det er lurt å male de, men du kan stoffe de med Biltema stoff foreksemepel.
    Det kan hende dere får høre noe "nytt" å spennende om dere kommer på Januar ??????

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Spennende Leikis!
    Har ingen planer om å dra alene i hvert fall Svein :) Så bilen kan gjerne være full for min del.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har en kompis som ikke er en del av trønderlauget enda, men med samme interesse og byttesyke som mange av oss, mulig han vil bli med også :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen ganger angrer jeg som en hund på at jeg solgte alt DSLR utstyret, men her er en liten oversikt over hvordan kjelleren ser ut pr idag.

Må ta en kveld og fikse kabelrotet, men det er lite prioritert pr nå.

IMG_0093.JPG

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Dette er hva jula har gått med til for min del, forelsket meg i denne når jeg så den på julegaveshopping og det hadde heldigvis frøkna fått meg seg.

Skremmende mye detaljer på legoen i disse dager så det tok noen timer, men bare morro! Har selvfølgelig fått egen belyst plass i kjelleren.

IMG_0189.JPG
    IMG_0194.JPG
    IMG_0193.JPG
    IMG_0191.JPG
    IMG_0190.JPG

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    På årets siste dag er det vel på tide å reflektere litt over om de investeringene som er gjort i hobbien har vært i riktig retning?

Starten av året med innkjøp av Infinity og Holton var definitivt helt riktig valg, beklageligvis måtte jo R90 settes i hjørnet for videre lagring, men Dynaudio har imponert med ved flere anledninger, ikke minst etter den fikk avlastning i bunndelen av systemet. Å ta skrittet fra ren stereo til hjemmekino var også helt riktig for min del selv om jeg var relativt skeptisk. Så jeg har ingen store planer om endringer i 2017. Rommet brukes flittig og ting fungerer helt slikt det er ment. (Nå skal jeg ikke ta i for hardt for jeg har ikke turt å slå det på etter det årlige nachspielt 3.juledag med 90 tallets trancemusikk som hovedingrediens...)

Anlegget er jeg også svært fornøyd med, men kunne tenkt meg å gi SA høyttalerne endel mer krefter så det kan være jeg bytter ut til en reciever med pre out og ser meg om etter en liten effektforsterker som jeg kan skjule i skapet.

Mao... 2016 har vært nok ett flott lydmessig år for en som liker å prøve nye ting, samtidig som det er utrolig godt når ting begynner å sitte slik jeg ønsker det.
    Den eneste store endringen jeg ser for meg å skje er vel sivilstatus fra samboer til gift, utenom det skal ting som virker få stå i fred. Flere lyttebesøk derimot det bør være høyt prioritert :)

Godt nyttår gutter, håper å få treffe flere av dere i året som kommer. Regner med det blir noen litt lengre turer til Hedemarken og hilse på både gamle og nye bekjente der! Ikke minst langt flere besøk til de lokale heltene :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn