Diverse Piano opptak+ "Vandrende piano"

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Fanken heller folkens, nå er det vel på tide å stramme egne tøyler litt?

La gå at våre danske venner kan fremstå som vel provoserende og kontroversielle innimellom. Men hvem her inne kan slå seg for brystet og si seg fri for at man aldri har sittet i samme båt?
Det finnes jo folk her oppe i steinrøysa som i alle fall tidvis, får d'herrer til å fremstå som mer eller mindre verbalt anorektiske i forhold hva som fremsettes av meninger og påstander.

Jeg synes i alle fall at vi bør tåle såpass? :rolleyes:
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Fanken heller folkens, nå er det vel på tide å stramme egne tøyler litt?

La gå at våre danske venner kan fremstå som vel provoserende og kontroversielle innimellom. Men hvem her inne kan slå seg for brystet og si seg fri for at man aldri har sittet i samme båt?
Det finnes jo folk her oppe i steinrøysa som i alle fall tidvis, får d'herrer til å fremstå som mer eller mindre verbalt anorektiske i forhold hva som fremsettes av meninger og påstander.

Jeg synes i alle fall at vi bør tåle såpass? :rolleyes:
Jeg synes egentlig ikke det, i den forstand at det må være lov for medlemmene av forumet å si fra dersom de ikke liker formen eller innholdet i ett eller flere innlegg. Også det bør imidlertid gjøres på en noenlunde saklig måte. Den omstendighet at de to er danske, er etter min mening en avsporing. Her er alle velkomne til å delta, uansett nasjonalitet, bare de oppfører seg som "folk".
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.259
Antall liker
105.665
Torget vurderinger
23
ENDA en danske?? Kult! Keep 'em coming!


Edit: Det er ikke Trapez - det er Response
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.214
Antall liker
3.388
Fanken heller folkens, nå er det vel på tide å stramme egne tøyler litt?

La gå at våre danske venner kan fremstå som vel provoserende og kontroversielle innimellom. Men hvem her inne kan slå seg for brystet og si seg fri for at man aldri har sittet i samme båt?
Det finnes jo folk her oppe i steinrøysa som i alle fall tidvis, får d'herrer til å fremstå som mer eller mindre verbalt anorektiske i forhold hva som fremsettes av meninger og påstander.

Jeg synes i alle fall at vi bør tåle såpass? :rolleyes:
Jeg synes egentlig ikke det, i den forstand at det må være lov for medlemmene av forumet å si fra dersom de ikke liker formen eller innholdet i ett eller flere innlegg. Også det bør imidlertid gjøres på en noenlunde saklig måte. Den omstendighet at de to er danske, er etter min mening en avsporing. Her er alle velkomne til å delta, uansett nasjonalitet, bare de oppfører seg som "folk".
Øh har jeg gjort noget provokerende her ? :confused:
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.214
Antall liker
3.388
ENDA en danske?? Kult! Keep 'em coming!


Edit: Det er ikke Trapez - det er Response
Ja med oprindelig basreflex og han gav kr. 1100 for dem. Har ellers købt hifi for flere hundrede tusinde gennem årene.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Øh har jeg gjort noget provokerende her ? :confused:
Uten at jeg gidder å rote frem noen eksempler, bør det vel på bakgrunn av de reaksjonene man vitterlig kan registrere hist og pist, forståes slik at det finnes en og annen situasjon hvor man kan føle seg provosert? Inklusive meg selv, uten å utdype dette noe mer, her og nå.

Jeg synes uansett at man bør tåle å høre det, noe som bør gjelde begge veier.

Sagt i beste mening. Så får det være opp til enhver å feie for egen dør....
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Øh har jeg gjort noget provokerende her ? :confused:
He he, hvem??? Jeg!?? ;)

I denne tråden har flere latt seg provosere og slengt tilbake. Tenker begge sider tåler det godt, men unødvendig..... det var det.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.568
Jeg tror dansker generelt er eksperter på dette emnet. Jeg har i alle fall aldri opplevd et eneste vandrende piano i Danmark.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.982
Antall liker
13.398
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
synes vinterand oppviser en utrolig arroganse i å kategorisk dømme BR som prinsipp nord og ned
det er som med alt annet; gjort riktig virker det bra
dessuten, hva er feil med å bruke hifi som kilde til å stimulere sansene etter en subjektiv smak? hvordan replikere en virkelighet vi ikke nødvendigvis vet noe om uten selv ha vært tilstede
implisitt virker det som om vinterand mere enn insinuerer at nettopp han har funnet løsningen på realistisk reprodusert piano over et hifi anlegg
tør jeg spørre hvordan og med hva?
mvh
Leif
Er det ikke dig der har nogle ombyggede F3 trapez?

????????????????????????????????????? :confused:
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
synes vinterand oppviser en utrolig arroganse i å kategorisk dømme BR som prinsipp nord og ned
det er som med alt annet; gjort riktig virker det bra
dessuten, hva er feil med å bruke hifi som kilde til å stimulere sansene etter en subjektiv smak? hvordan replikere en virkelighet vi ikke nødvendigvis vet noe om uten selv ha vært tilstede
implisitt virker det som om vinterand mere enn insinuerer at nettopp han har funnet løsningen på realistisk reprodusert piano over et hifi anlegg
tør jeg spørre hvordan og med hva?
mvh
Leif
Er det ikke dig der har nogle ombyggede F3 trapez?

? :confused:
Jeg ved ikke om jeg har citeret forkert? Det var meningen jeg ville spørge vinterand, om det ikke var ham der havde lavet nogle ombyggede F3 trapez, som han synes er nogle af de bedste højttalere nogensinde.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.982
Antall liker
13.398
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ok da forstår jeg......
jeg har aldri hatt og kommer aldri til å få hverken trapez eller response
da legger jeg heller opp!
mvh
Leif
 
  • Liker
Reaksjoner: BT

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.214
Antall liker
3.388
Jeg tror dansker generelt er eksperter på dette emnet. Jeg har i alle fall aldri opplevd et eneste vandrende piano i Danmark.
Joda det gik netop et forbi utenfor. Søren Bertam går for at have " rullebas " på sit system. Tror det er samme kategori. :)
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.214
Antall liker
3.388
synes vinterand oppviser en utrolig arroganse i å kategorisk dømme BR som prinsipp nord og ned
det er som med alt annet; gjort riktig virker det bra
dessuten, hva er feil med å bruke hifi som kilde til å stimulere sansene etter en subjektiv smak? hvordan replikere en virkelighet vi ikke nødvendigvis vet noe om uten selv ha vært tilstede
implisitt virker det som om vinterand mere enn insinuerer at nettopp han har funnet løsningen på realistisk reprodusert piano over et hifi anlegg
tør jeg spørre hvordan og med hva?
mvh
Leif
Er det ikke dig der har nogle ombyggede F3 trapez?

? :confused:
Jeg ved ikke om jeg har citeret forkert? Det var meningen jeg ville spørge vinterand, om det ikke var ham der havde lavet nogle ombyggede F3 trapez, som han synes er nogle af de bedste højttalere nogensinde.
Vinterand synes IKKE de er verdens bedste højttalere nogensinde. Det var dog en mærkelig facon ! Hans resulterende lyd har dog rigtigt mange kvaliteter som man ikke hører normalt.
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.214
Antall liker
3.388
som hva da?
mvh
Leif
Ren lyd uden fnidder, hårdhed og ukontrolleret bas. Han har helt usædvanligt med rum og perspektiv. Må skyldes hans hulelignende dæmpning af lokalet samt hans usædvanlige gode elektronik med totalt overkill hvad angår kondensatorer. Desuden er han en god lytter og fintrimmer hele tiden med hensyn til valg af komponenter. Porten er erstattet af akustisk ventil og der er WC papir :) foran diskanten ( tager lidt hårdhed fra denne) . Hvad han mangler er efter nogens mening noget mere dynamik men andre mener det er ok.

Kan selvfølgelig ikke præstere stor lyd som dit mægtige system.
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.982
Antall liker
13.398
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ok
men det må da være bedre å finne en mere velegnet diskant enn å ha dopapir foran
er det ubleket eller vita lamm? :rolleyes:
nei jeg vet at size matters på scale og impact, særlig i et rom/åpent volum tilsvarende 250kubikkmeter
det bringer en annen realisme
jeg ble lei av lyd i postkortformat og flyttet anlegget opp fra dedikert lytterom til stuen
mvh
Leif
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.214
Antall liker
3.388
Hmm han har planlagt et nyt system i mange år. Bliver ikke til noget Bl.a. AMT 1 . Han er ufatteligt dygtig. Skrev Steen Duelunds programmer til beregning af filtre og også til Linqwitch Greiner Equalizer o.s.v. Kan udvikle velydende konstruktioner selv.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.982
Antall liker
13.398
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det hjelper ikke med luftige planer,
de må realiseres
verden er full av drømmere.....
mvh
Leif
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.193
Antall liker
37.380
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det første som jeg tenker er hvordan låter et piano/flygel. En ting jeg kan si sikkert det pianoet jeg har hjemme hos meg hadde ikke hatt lik lyd hjemme hos deg.. Hvis det hadde vært en standar for hvordan flygellyden skulle ha vært da hadde vi spart mye tid på å intonere flygler til konsert eller hjemmebruk. Slik er det ikke - heldigvis, folk hører forskjellig og har forskjellige meninger om hvordan et flygel eller piano skal høres ut. Ved intonering av hammer kan vi ikke bare tone ned eller spisse tonen, men også forme hvor bredt og hvor fyldig tonen skal oppføre seg i rommet. Intonering er et fag i seg selv omtrent.

Så hvordan skal et godt piano eller flygel høres ut på hifi-anlegget? Først må en finne ut - hva slags merke spilles det på, hvordan står det i rommet (akkustik), hvordan er det intonert, hvordan kontrollerer pianisten instrumentet, hvordan tar en opp lyden (plassering og merke på mikrofon), hvordan vil plateselskapet behandle produktet - og hvordan formiddler mitt anlegg det..?

Hvordan skal et piano eller flygel låte - tja, si det..
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.259
Antall liker
105.665
Torget vurderinger
23
En ting er definitivt sikkert; god pianolyd starter med at teknikeren bak opptaket faktisk forstår at pianister ikke har tre meter lange armer, med tilsvarende overdim. tangenter... ellers finnes det jo utallige måter/skoler når det gjelder å mikke opp et piano; en interesant variant jeg har hørt på i det siste er en serie med gode klassiske opptak gjort på seksti- og syttitallet, med mic. hengende OVER pianist/orkester. Et særpreg ved dette er bl.a. at lyden blir mørkere og at en del høyfrekvent informasjon svekkes, sikkert på grunn av at mic. ikke "ser" hverkenstrenger eller lokk lenger, ingen refleksjon som går ut mot vanlige plasserte mikrofoner.

generelt så er et skikkelig konsertflygel noe av det vanskeligere å gjøre opptak på, men når det stemmer så er det forrykende bra... og noe av det tøffeste for et anlegg å gjengi. Hele spekteret i frekvenssammenheng er med, det er et vanvittig spenn fra ppp til fff, og med et attakk som kan være hinsides. Stort sett bare gode hornkonstruksjoner som evner å få dette i riktig skala alle veier :cool: (Jada Otto, elektrostater kan også låte bra på piano, fremfor alt homogent og behagelig - men fortsatt litt "fis på en flaske" da..)
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Vanvittig vrient å få jevnt opptak av et stort flygel, det er mange metoder, og mange bruksområder. Skal man bruke opptaket som en del av en poplåt, vil man ikke ha for mye rom med, siden det skal mikses med andre instrumenter.
Skal det kun være piano/flygel, er det fordelaktig å ha både nærmikker og mikker over, eller i 90 grader mot det åpne lokket på litt avstand.

Problemet er at man får fort faseproblemer og tidsforskyvninger, det er også forskjell på kraften i bass, mellom og diskant-strengene, særlig om pianisten har kraftfullt anslag, eller at stykket krever det.

Ikke minst låter hvert flygel forskjellig i hvert sitt rom og med hver sin pianist, som heller ikke gjør det enklere.


Et flygel eller stort piano fyller også hele frekvenssprekteret, så det er mye å få riktig.

Er ellers enig i at det fort blir litt "larger than life"-lyd, men det er kanskje sånn det føles når man står helt inntil et flygel med en dyktig pianist i full blomst.
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
559
Antall liker
103
Torget vurderinger
8
Skal ikke gjøre noe stort nummer ut av dette:) men jeg har selv undret meg litt over dette, sitter akkurat nå og lytter til Diana Krall med Glad rag Doll. På denne platen er pianoet til den godeste Diana "sentrert" altså tonene kommer ut fra venstre side. noe som for meg virker naturlig.Ser for meg at hun sitter til venstre for blant annet han som trakterer kontrabassen. Om det er john Clayton på denne platen vet jeg ikke sikkert, men det er nok meget sannsynlig. Men det jeg skulle si her! er at på den fantastisk gode platen live in Paris, så går tonene fra pianoet fra venstre til høyre så det synger.. Egentlig ganske så unaturlig vil jeg si ettersom plasseringen av instrumentene på den konserten ikke på noen måte føles riktig.. er enige med de som mener at det er produsentene som synder her.. Har nok ikke noe med ditt oppsett å gjøre
Mvh Jan Arne Nilsen
 
Topp Bunn