Pick-up vekt

L

Laban MK2

Gjest
Ble en project sak håper den gjør jobben greit uten noe tull :p

Mvh

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.258
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Den gjør jobben som fler av de andre forslagene. Håper at du fanget opp rådet mitt om å bestille den siste versjonen med antimagnetisk måleplate - just in case.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.975
Torget vurderinger
23
Ingen over, ingen ved siden... Technics SH-50P1

Vis vedlegget 237997
Kjøpte en slik ny da den kom, men fant den ikke igjen etter flytting senere. Så kjøpte jeg en av en eller annen her på HFS, den var selvsagt DOA men lykken står som kjent den tykke bi og her om dagen fant jeg min egen eneiers mint cond. vekt i god behold! Ganske riktig, ingen over, ingen ved siden.

BTW, dere purister der ute - blir det ikke litt feil å måle analogt utstyr med digital vekt..:D

L

Laban MK2

Gjest
Den gjør jobben som fler av de andre forslagene. Håper at du fanget opp rådet mitt om å bestille den siste versjonen med antimagnetisk måleplate - just in case.
Var nok ikke klar over at det finnes flere versioner av Pro-ject sin vekt , den er merket (Measure it Precision digital scale 2) den jeg har fått i hende .

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.609
Torget vurderinger
27
Ble nysgjerrig på dette nå. For å "kødde" det til helt la jeg en CD plate på talerken (med matte) og vekten opp den. VTA er da helt på bærtur. Måler + 0.04 gram mere med CDen under kontra uten (2.34g mot 2.30g). Kan bare ikke forstå at det skal være mulig å få til en avik på 20% pga de extra 2-3mm Dealextreme vekten gir. Mener at billig vekten har en toleranse nøyaktighet på 0.01g, så noe avvik kan også ligge der.
Dette vil ikke minst avhenge av hvordan stiftetrykket settes, statisk eller dynamisk. På en fjærbelastet Dynavector med kort "underarm" er dette helt klart målbart.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.337
Sted
Nadadouro, Portugal
Målte som vanligt med min på platemåtten, 2,01 gram, tok da bort matten og målte igjen, 2,04 gram.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.258
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om det er denne du har kjøpt Nordheim, så har du kjøpt en vekt av god kvalitet uavhengig av om det er siste versjon eller ei. Produsenten leverer til flere"brands"/forhandlere som kan få preget sin egen logo på vekten slik Pro-Ject har fått gjort.
Hvorvidt denne Pro-Ject'en er av siste versjon har jeg ingen viten om, annet enn at jeg vet om én dedikert norsk forhandler som nylig fikk inn nytt parti av forbedret versjon til kr. 690,-.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Målte som vanligt med min på platemåtten, 2,01 gram, tok da bort matten og målte igjen, 2,04 gram.

Er fortsatt innenfor disse avikkene selv.
Ortofon DS-1 vekten er på lån nå. Måler omtrent samme avvik som tidligere. 2,35g med CD på matte under vekta for å "kødde" til VTA mest mulig og 2,32g uten CD under vekta. Fortsatt Cadenza Black og RB1000 som gjelder.
Skal prøve på vintage Thorensen på loftet med SME arm i morgen.

L

Laban MK2

Gjest
Om det er denne du har kjøpt Nordheim, så har du kjøpt en vekt av god kvalitet uavhengig av om det er siste versjon eller ei. Produsenten leverer til flere"brands"/forhandlere som kan få preget sin egen logo på vekten slik Pro-Ject har fått gjort.
Hvorvidt denne Pro-Ject'en er av siste versjon har jeg ingen viten om, annet enn at jeg vet om én dedikert norsk forhandler som nylig fikk inn nytt parti av forbedret versjon til kr. 690,-.

Den ser helt lik ut , har nettopp kalibrert den opp med medfølgende ref vekt kvaliteten virker så lang helt ok ( blir morro ta sånt jåleri i bruk )

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.258
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kos deg. "Jåleriet" er uansett mer nyttig enn neglelakk.

PS! Til info så har Oslo Vinylklubb påbegynt noen spede forsøk på å komme med noen velmenende råd og anbefalinger: http://www.oslovinylklubb.net/34222773. Disse er på ingen måte utfyllende eller eksakt fasit, men en begynnelse på "å dele" blant annet noen erfaringer innenfor vinylrelatert tematikk.

Sist redigert:
L

Laban MK2

Gjest
Registrerte litt vekt avvik på VTA på arm , så litt OBS OBS hvis det en spiker du er redd om .

(Byggehøyde på Pro-ject ca 5-6 mm)

Mvh

Hysterisk & i tvil hver gang jeg skal justere noe

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
PS! Til info så har Oslo Vinylklubb påbegynt noen spede forsøk på å komme med noen velmenende råd og anbefalinger: Annet / Tilbehør - www.oslovinylklubb.net. Disse er på ingen måte utfyllende eller eksakt fasit, men en begynnelse på "å dele" blant annet noen erfaringer innenfor vinylrelatert tematikk.
Hvilken modell av Dino-lite USB-mikroskop bruker dere? Forstørring?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.258
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
PS! Til info så har Oslo Vinylklubb påbegynt noen spede forsøk på å komme med noen velmenende råd og anbefalinger: Annet / Tilbehør - www.oslovinylklubb.net. Disse er på ingen måte utfyllende eller eksakt fasit, men en begynnelse på "å dele" blant annet noen erfaringer innenfor vinylrelatert tematikk.
Hvilken modell av Dino-lite USB-mikroskop bruker dere? Forstørring?
Vi har ikke Dino-lite, men en tilsvarende "kloning" som er avbildet under.
De fleste har kommet frem til at opptil x200 er en slags anbefalt minimumsgrense. Du vil sjelden ha behov for forstørring > x800 til dette bruk.
- Se f.eks: How to Use a USB Digital Microscope to set 92 Degree Stylus Rake Angle (SRA) | Analog Planet

503954515_134.jpg

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
303
Sted
Trondheim

MackHans

Medlem
Ble medlem
05.02.2014
Antall liker
0
Kan man stole på billigvekter? Kjøpte en til hundrelappen på nettet og fikk resultat som var
ganske langt unna vektreguleringen på tonearmen.
Stillte vekten på ca. 1.4 gram og den digitale vekten viste 1.72 gr.
(Skal ha 1.5 gr på min ortofon OM10)
Hvilken skal man stole på?
Vurderer også og oppgradere til Ortofon OM20.
Er det verdt pengene, eller bør mn gå for andre løsninger?
Har en Thorens TD 190 spiller.

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
441
Sted
Oslo

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
303
Sted
Trondheim
Kan man stole på billigvekter? Kjøpte en til hundrelappen på nettet og fikk resultat som var
Er det ikke et lodd for kontroll av vekta med i pakken? Normalt er det innstillingene på loddet på armen en ikke kan stole på.

Sist redigert:

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
441
Sted
Oslo
Er det ikke et lodd for kontroll av vekta med i pakken? Normalt er det innstillingene på loddet på armen en ikke kan stole på.
Kjøpes seperat
Professional Precision Digital Scale 5g Calibration Weight (5-gram) - Free Shipping - DealExtreme

mvh
Eirik B

MackHans

Medlem
Ble medlem
05.02.2014
Antall liker
0
Venter på et lodd til uken. Så får man sjekket om billigvekter kan holde
det de lover.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.515
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg har en slik vekt det henvises til , og det fulgte med lodd i pakken. Vekten ser ut for meg til å fungere helt OK. Veide loddet som følger med nå - det skal veie 5 g. - og vekten viste 5.01 . Har brukt den på flere armer, og noen armer har mere nøyaktig skala enn andre. Stoler faktisk mere på vekten enn innstillingene på de fleste armer. Man kan kalibrere vekten med det medfølgende loddet også.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vekta er finfin, den, og målingene med den er naturligvis mye mer presise enn å bare se på skalaen på motvekten i bakenden av armen. Den gir bare "Ballpark figures".

Topp Bunn