Jeg går aldri for kompromiss mellom bass og perspektiv ved plassering av høyttalere, da i alle fall jeg opplever at man da mister vesentlige deler av magien og perspektivet som er nødvendig for min gode musikkopplevelse, jeg opplever at man ikke kan få begge deler. Min erfaring er at en plassering for optimalt perspektiv alltid er forskjellig fra plassering for optimal bass. Man kan ikke få begge deler på samme sted.Uten flere subwoofere plassert fornuftig med EQ og tidsjustering blir plassering av høyttalere et kompromiss mellom god bass og stereo-perspektiv. Begge deler er uhyre viktig for opplevd lydkvalitet, så det er ikke gitt at det lønner seg å ta fra den ene for å gi til den andre.
Det sies at området fra 20-400 hz er det viktigste for vår opplevelse av lyd, så det gir intuitivt mening å forsøke å optimalisere for bassen først. Det varierer hva folk vektlegger, så man må nesten bare prøve seg frem.
Dette er min mening og min subjektive oppfatning, dette passer for meg men nødvendigvis ikke andre, andre prioriterer kanskje annerledes enn meg!
Sist redigert: