PIEGA's venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Hei
    Fint oppsett. Kunsten med hifi er vel å finne seg til ro med hvordan ting er. Dersom lyden er viktig. Så får du ofte mest igjen for å høre på skiver med bra produksjon. Da løfter det meste seg. Men mange ganger må man høre på musikk med dårligere produksjon. Da må man bare ta det, for hva det er. Jeg har selv byttet ut komponenter i over 30 år. Det lureste er kanskje å kline til litt ekstra. Da er risikoen for at du blir misfornøyd på sikt mindre. Lykke til 😀
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.260
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Fint oppsett. Kunsten med hifi er vel å finne seg til ro med hvordan ting er. Dersom lyden er viktig. Så får du ofte mest igjen for å høre på skiver med bra produksjon. Da løfter det meste seg. Men mange ganger må man høre på musikk med dårligere produksjon. Da må man bare ta det, for hva det er. Jeg har selv byttet ut komponenter i over 30 år. Det lureste er kanskje å kline til litt ekstra. Da er risikoen for at du blir misfornøyd på sikt mindre. Lykke til 😀
    Kloke ord, Hifisnurr. Jeg har egentlig alltid levd litt etter regelen "Når Motörhead låter bra, så er jeg i mål" prinsippet 😂. Med Piega så føler jeg at jeg er nærmere enn noengang. Men, det finnes alltid en mulighet for forbedring og det er vel det som er så spennende med denne hobbyen:)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ifølge manualen til Piega så ser jeg de anbefaler en HT plassering på 1:1,5 med litt toe in. Jeg har prøvd litt fram og tilbake og føler jeg får mye bedre lyd med 1:1,2 og toe in til skuldrene i mitt rom. Men, dette avhenger sikkert mye av hva slags lyd man ønsker. Jeg har et veldig smalt rom (3m) så føler dette gir meg den lyden jeg vil ha. Denne plasseringen hos meg gir bra med fylde og masse trøkk samtidig som luftigheten og detaljene er der. Piega er virkelig en fantastisk HT 🤘
    Jeg har prøvd meg litt frem i forhold til avstand fra bakvegg, sidevegg og toe in. Har montert noen absorbenter på den ene sideveggen, men det er ikke alt som frua går med på da dette tross alt er et rom for hele husholdningen. Jeg har vel også kommet frem til at 1:1,2 ikke er så galt når jeg sitter i sweetspot (en stol godt ut fra bakvegg når jeg har lytte session). Blir nesten som litt nærfeltslytting. Det fungerer ok i det daglige også når jeg sitter i sofaen lengre bak.

    09F4E933-F18A-4D6B-B221-81D45DBCA5F6.jpeg
     

    Noise Zoo

    Fersking
    Ble medlem
    02.01.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Drammen
    Jeg er ny her på forumet. Har kikket en del på Piega på duet.no de siste dagene. Har hatt 2 par Zu Audio Dirty Weekend. Sonus Faber Principa 7. Audiovector QR3 som jeg var mest fornøyd med av dem alle, å nå til slutt Fyne F502 som gikk rett ut av hjemmet etter 2 uker med lytting. Ikke fornøyd i det hele tatt. Har en Xindak 6950(II) som forsterker. Hva anbefales av piega for meg tror dere? Jeg var som sagt meget fornøyd med Audiovector QR3 da det låt veldig detaljert med luftig topp og nydelig kombinasjon av bass og mellomtone. Byttet fordi jeg følte det manglet litt dybde bare, men har innsett at jeg ikke kan ha for store høyttalere heller med for mye bass i forhold til at jeg bor i blokk / sameie. Er riktig nok ikke så lytt da alt er betong rundt meg. Har kikket litt på Piega Classic 7.0 og Classic 40.2. Sist nevnte er på tilbud nå, å det er helt i toppen av hva mitt budsjett kan strekke seg til. Noen som har noen tanker rundt dette? :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er ny her på forumet. Har kikket en del på Piega på duet.no de siste dagene. Har hatt 2 par Zu Audio Dirty Weekend. Sonus Faber Principa 7. Audiovector QR3 som jeg var mest fornøyd med av dem alle, å nå til slutt Fyne F502 som gikk rett ut av hjemmet etter 2 uker med lytting. Ikke fornøyd i det hele tatt. Har en Xindak 6950(II) som forsterker. Hva anbefales av piega for meg tror dere? Jeg var som sagt meget fornøyd med Audiovector QR3 da det låt veldig detaljert med luftig topp og nydelig kombinasjon av bass og mellomtone. Byttet fordi jeg følte det manglet litt dybde bare, men har innsett at jeg ikke kan ha for store høyttalere heller med for mye bass i forhold til at jeg bor i blokk / sameie. Er riktig nok ikke så lytt da alt er betong rundt meg. Har kikket litt på Piega Classic 7.0 og Classic 40.2. Sist nevnte er på tilbud nå, å det er helt i toppen av hva mitt budsjett kan strekke seg til. Noen som har noen tanker rundt dette? :)
    Av de to Piega modellen du henviser til så ville jeg isolert sett valgt 40.2, men så er det størrelse og tilpasning til rommet som jeg da ikke tar høyde for! 40.2 er nok mer fyldig nedover og trenger litt mer plass en det 7.0 vil gjøre. Har du sett på Premium serien eller se om det dukker opp noen brukte Coax 70.2?
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.260
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ny her på forumet. Har kikket en del på Piega på duet.no de siste dagene. Har hatt 2 par Zu Audio Dirty Weekend. Sonus Faber Principa 7. Audiovector QR3 som jeg var mest fornøyd med av dem alle, å nå til slutt Fyne F502 som gikk rett ut av hjemmet etter 2 uker med lytting. Ikke fornøyd i det hele tatt. Har en Xindak 6950(II) som forsterker. Hva anbefales av piega for meg tror dere? Jeg var som sagt meget fornøyd med Audiovector QR3 da det låt veldig detaljert med luftig topp og nydelig kombinasjon av bass og mellomtone. Byttet fordi jeg følte det manglet litt dybde bare, men har innsett at jeg ikke kan ha for store høyttalere heller med for mye bass i forhold til at jeg bor i blokk / sameie. Er riktig nok ikke så lytt da alt er betong rundt meg. Har kikket litt på Piega Classic 7.0 og Classic 40.2. Sist nevnte er på tilbud nå, å det er helt i toppen av hva mitt budsjett kan strekke seg til. Noen som har noen tanker rundt dette? :)
    Hallo! Velkommen til forumet! Jeg anbefaler å låne med hjem og prøve. Duet tilbyr dette og det er helt supert i jakten på nye HT. Hva er størrelse på rommet ditt og budsjett?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har prøvd meg litt frem i forhold til avstand fra bakvegg, sidevegg og toe in. Har montert noen absorbenter på den ene sideveggen, men det er ikke alt som frua går med på da dette tross alt er et rom for hele husholdningen. Jeg har vel også kommet frem til at 1:1,2 ikke er så galt når jeg sitter i sweetspot (en stol godt ut fra bakvegg når jeg har lytte session). Blir nesten som litt nærfeltslytting. Det fungerer ok i det daglige også når jeg sitter i sofaen lengre bak.

    Vis vedlegget 686379
    Hjørneskap i hjørnene er noe en kan få damen med på pluss at det ser bedre ut. Teppe på gulvet. Mer møbler.. Noen høyere og tettere blomster osv..
    Bare å la fruen møblerte fritt.. Så låter det nok bedre etterpå. Nå ser det litt kaldt og kjølig ut.. Dvs det ser ut som det kan bli litt mye ekko, mulig litt hardt i toppen på noen låter osv?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hjørneskap i hjørnene er noe en kan få damen med på pluss at det ser bedre ut. Teppe på gulvet. Mer møbler.. Noen høyere og tettere blomster osv..
    Bare å la fruen møblerte fritt.. Så låter det nok bedre etterpå. Nå ser det litt kaldt og kjølig ut.. Dvs det ser ut som det kan bli litt mye ekko, mulig litt hardt i toppen på noen låter osv?
    Låter ikke hardt i toppen og ingen ekko, men jeg legger et teppe på gulvet rett foran HT når det lyttes seriøst. Har noen akkustikkplater på venstre vegg.

    A5305296-FB19-4F89-90AA-3D9EFF29A444.jpeg
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har du toe in så de krysser foran deg?
    Rett bak meg når jeg sitter i sweet spot og foran meg når jeg sitter i sofaen:) Har testet og fått en kompis til å justere når jeg sitter i lytteposisjon.
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.260
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Rett bak meg når jeg sitter i sweet spot og foran meg når jeg sitter i sofaen:) Har testet og fått en kompis til å justere når jeg sitter i lytteposisjon.
    Driver å prøver litt forskjellig her også. Har ikke prøvd å krysse de foran enda, men skal prøve det også. Ikke noe skal være uprøvd :) legger du merke til noen fordeler i lydbildet når de krysser foran?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Driver å prøver litt forskjellig her også. Har ikke prøvd å krysse de foran enda, men skal prøve det også. Ikke noe skal være uprøvd :) legger du merke til noen fordeler i lydbildet når de krysser foran?
    Hos meg så får jeg litt smalere lydbilde og litt mindre intimitet (flyttet liksom et par rader lengre bak fra scenen).
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.260
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg så får jeg litt smalere lydbilde og litt mindre intimitet (flyttet liksom et par rader lengre bak fra scenen).
    Ok, skjønner. Artig å høre hvordan lydbildet forandrer seg bare ved hjelp av små justeringer og hvor mye plassering har å si.Kommet noe lenger i valget av ny forsterker da? blir det Gryphon?
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Driver å prøver litt forskjellig her også. Har ikke prøvd å krysse de foran enda, men skal prøve det også. Ikke noe skal være uprøvd :) legger du merke til noen fordeler i lydbildet når de krysser foran?
    Jeg har prøvd litt forskjellig men havner alltid tilbake til mye toe inn slik at de krysser i sweetspot. Har flyttet sofa 1/3 frem fra bakvegg og da sitter bassen som støpt. Avstand mellom HT er 2,3m og avstand til lytteposisjon er 3m. Har montert diffuser på frontvegg på hver side av tv for å lage rommet "større" det ga merbar forskjell i at vokaler og instrumenter brer seg ut over hele veggen, utrolig luftig. Tykt teppe på gulvet og sofa og puter fungerer også som demping.
     

    Vedlegg

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.260
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har prøvd litt forskjellig men havner alltid tilbake til mye toe inn slik at de krysser i sweetspot. Har flyttet sofa 1/3 frem fra bakvegg og da sitter bassen som støpt. Avstand mellom HT er 2,3m og avstand til lytteposisjon er 3m. Har montert diffuser på frontvegg på hver side av tv for å lage rommet "større" det ga merbar forskjell i at vokaler og instrumenter brer seg ut over hele veggen, utrolig luftig. Tykt teppe på gulvet og sofa og puter fungerer også som demping.
    Fantastisk! Hva føler du fordelen er med å ha diffuserne bak HT? Jeg har nå 15cm rockfon absorpsjon i første refleksjon og GIK Diffusere i andre refleksjon.. vet ikke om det er beste plassen å ha de, men fikk de i går så har ikke prøvd de noen andre steder enda.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Ok, skjønner. Artig å høre hvordan lydbildet forandrer seg bare ved hjelp av små justeringer og hvor mye plassering har å si.Kommet noe lenger i valget av ny forsterker da? blir det Gryphon?
    Vet ikke hva budsjettet ditt er men anbefaler å teste ut PS Audio M1200. De er helt rå, hybrid med rør på inngang og 1200W klasse D på utgang. Superoppløst i kombinasjon med Piega Coax elementene og stålkontroll i bassen. Mulighet for hjemlån hos Mala Audio.
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.260
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hva budsjettet ditt er men anbefaler å teste ut PS Audio M1200. De er helt rå, hybrid med rør på inngang og 1200W klasse D på utgang. Superoppløst i kombinasjon med Piega Coax elementene og stålkontroll i bassen. Mulighet for hjemlån hos Mala Audio.
    Takk for tipset, men jeg er ikke på jakt etter ny forsterker. Jeg er veldig fornøyd med min Anthem foreløpig. Den gjør alt den skal pluss litt til :)
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk! Hva føler du fordelen er med å ha diffuserne bak HT? Jeg har nå 15cm rockfon absorpsjon i første refleksjon og GIK Diffusere i andre refleksjon.. vet ikke om det er beste plassen å ha de, men fikk de i går så har ikke prøvd de noen andre steder enda.
    Det kommer veldig an på rommet og hvordan akustikken er i utgangspunktet. Mitt tips er å prøve ut hva som fungerer best og spille masse forskjellig.Ønsker heller ikke at stua som et lydstudio😂😂jeg testet absorbenter men synes det ble litt dødt, så endte opp med kun diffusorer.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Spredning av lydbildet med Piega blir jo mindre dersom du bruker for mye Toe inn. Så det spørs jo hva du foretrekker. Selv bruker jeg litt toe inn, men med det store coax elementet er jo spredningen stooooor.
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.260
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Spredning av lydbildet med Piega blir jo mindre dersom du bruker for mye Toe inn. Så det spørs jo hva du foretrekker. Selv bruker jeg litt toe inn, men med det store coax elementet er jo spredningen stooooor.
    Ja, foreløpig liker jeg best at de peker rett mot utsiden av skuldrene. Da får jeg en grei blanding av bredde i lydbildet og pinpointing (eller hva det kalles) av scena. Har langt ifra noe perfekt rom, så må gjøre det beste utav det.
     

    zelly

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2013
    Innlegg
    117
    Antall liker
    30
    Hei dere! Har siklet en stund på Classic-serien. Høyttalere skal stå i en del av stuen på ca 20kvm, vinduer på ene siden men åpent på den andre mot spisestue + kjøkken på kanskje 30-40 kvm til. Hvordan er disse mtp plassering inntil bakvegg? 80.2 er vel umulig å få til på denne plassen, så hadde håpet 60.2 ville bli bra. 40.2 er sikkert perfekt, men litt lyst å droppe sub hvis det er mulig med 60.2. Stuen vil ikke bli dempet noe annet enn tykke gardiner, stort teppe og tøysofa. Hva tenker dere? Finner ikke 60.2 på duet, bare de to andre modellene.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ok, skjønner. Artig å høre hvordan lydbildet forandrer seg bare ved hjelp av små justeringer og hvor mye plassering har å si.Kommet noe lenger i valget av ny forsterker da? blir det Gryphon?
    Det blir en test av Gryphon om en mnd. tid:)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hei dere! Har siklet en stund på Classic-serien. Høyttalere skal stå i en del av stuen på ca 20kvm, vinduer på ene siden men åpent på den andre mot spisestue + kjøkken på kanskje 30-40 kvm til. Hvordan er disse mtp plassering inntil bakvegg? 80.2 er vel umulig å få til på denne plassen, så hadde håpet 60.2 ville bli bra. 40.2 er sikkert perfekt, men litt lyst å droppe sub hvis det er mulig med 60.2. Stuen vil ikke bli dempet noe annet enn tykke gardiner, stort teppe og tøysofa. Hva tenker dere? Finner ikke 60.2 på duet, bare de to andre modellene.
    Om 60.2 eller 40.2 vil passe best hos deg vet jeg ikke, men det trives et lite stykke ut fra bakvegg. Når det gjelder Classic serien så er den gått ut av produksjon etter det jeg mener å hørt! Det er nok derfor du ikke finner 60.2 på Duet sine sider.
     

    zelly

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2013
    Innlegg
    117
    Antall liker
    30
    Om 60.2 eller 40.2 vil passe best hos deg vet jeg ikke, men det trives et lite stykke ut fra bakvegg. Når det gjelder Classic serien så er den gått ut av produksjon etter det jeg mener å hørt! Det er nok derfor du ikke finner 60.2 på Duet sine sider.
    Har sendt mail til dem, får vente å høre :) Varsling på Finn har ikke gitt noe resultat på noen mnd :p
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Hei dere! Har siklet en stund på Classic-serien. Høyttalere skal stå i en del av stuen på ca 20kvm, vinduer på ene siden men åpent på den andre mot spisestue + kjøkken på kanskje 30-40 kvm til. Hvordan er disse mtp plassering inntil bakvegg? 80.2 er vel umulig å få til på denne plassen, så hadde håpet 60.2 ville bli bra. 40.2 er sikkert perfekt, men litt lyst å droppe sub hvis det er mulig med 60.2. Stuen vil ikke bli dempet noe annet enn tykke gardiner, stort teppe og tøysofa. Hva tenker dere? Finner ikke 60.2 på duet, bare de to andre modellene.
    Ta kontakt med Duet og hør om mulighet for hjemlån og teste ut i rommet ditt. Hender seg også at de tar innbytte fra kunder som kjøper nytt slik at det kan være mulig å få tak i utgåtte modeller.
     

    zelly

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2013
    Innlegg
    117
    Antall liker
    30
    Ta kontakt med Duet og hør om mulighet for hjemlån og teste ut i rommet ditt. Hender seg også at de tar innbytte fra kunder som kjøper nytt slik at det kan være mulig å få tak i utgåtte modeller.
    Sendte mail på lørdag, får se hva de sier. Hjemlån er nok vanskelig da jeg bor i Nordland, og huset er ikke ferdig renovert før noen måneder :D Tenkte bare jeg skulle planlegge litt hvis jeg fant disse brukt eller på salg i tilfelle jeg bare må slå til!
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Sendte mail på lørdag, får se hva de sier. Hjemlån er nok vanskelig da jeg bor i Nordland, og huset er ikke ferdig renovert før noen måneder :D Tenkte bare jeg skulle planlegge litt hvis jeg fant disse brukt eller på salg i tilfelle jeg bare må slå til!
    En fordel med 60.2 kontra 40.2 er at du får coax mellomtone membranet!
     
    Sist redigert:

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Sendte mail på lørdag, får se hva de sier. Hjemlån er nok vanskelig da jeg bor i Nordland, og huset er ikke ferdig renovert før noen måneder :D Tenkte bare jeg skulle planlegge litt hvis jeg fant disse brukt eller på salg i tilfelle jeg bare må slå til!
    Ja det var noen Coax 70.2 til salgs på Finn og sentralen for et halvt år siden så bare å følge med. Jeg kjøpte mine Coax 90.2 brukt fra Duet som var tatt i innbytte. Jeg hadde premium 50.2 først og anbefaler å velge en modell med de store Coax elementene. Da får du superoppløst lyd i både mellomtone og diskant. Mine 90.2 spiller også dyp bass, har ikke behov for sub.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Hei dere! Har siklet en stund på Classic-serien. Høyttalere skal stå i en del av stuen på ca 20kvm, vinduer på ene siden men åpent på den andre mot spisestue + kjøkken på kanskje 30-40 kvm til. Hvordan er disse mtp plassering inntil bakvegg? 80.2 er vel umulig å få til på denne plassen, så hadde håpet 60.2 ville bli bra. 40.2 er sikkert perfekt, men litt lyst å droppe sub hvis det er mulig med 60.2. Stuen vil ikke bli dempet noe annet enn tykke gardiner, stort teppe og tøysofa. Hva tenker dere? Finner ikke 60.2 på duet, bare de to andre modellene.
    >Hei
    Det som er viktigst når det kommer til Piega høyttalere. Kabinettet bør være i aluminium. I starten hadde de ingen høyttalere i tre varianter. Eller mdf om du vil. Det er kabinettene som gjør Piega unike. Jeg vet at Elac også har hatt aluminium. Og visse andre produsenter. Jeg foreslår at du leser deg opp på dette. Classic serien er budsjett Piega. Jeg vil foreslå at du kjøper deg et par som du har ut livet. Det har jeg gjort. Sitter idag med Master One. Det er de samme som konstruktøren har hjemme. Jeg sparte i 15 år.
    Coax elementet er også viktig. Mellom tone og diskant som få andre produsenter kan matche. Lykke til med valget.
    Kan legge til at jeg har hatt Piega siden de kom for salg i Norge.
    Lykke til med kjøpet :)
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    >Hei
    Det som er viktigst når det kommer til Piega høyttalere. Kabinettet bør være i aluminium. I starten hadde de ingen høyttalere i tre varianter. Eller mdf om du vil. Det er kabinettene som gjør Piega unike. Jeg vet at Elac også har hatt aluminium. Og visse andre produsenter. Jeg foreslår at du leser deg opp på dette. Classic serien er budsjett Piega. Jeg vil foreslå at du kjøper deg et par som du har ut livet. Det har jeg gjort. Sitter idag med Master One. Det er de samme som konstruktøren har hjemme. Jeg sparte i 15 år.
    Coax elementet er også viktig. Mellom tone og diskant som få andre produsenter kan matche. Lykke til med valget.
    Kan legge til at jeg har hatt Piega siden de kom for salg i Norge.
    Lykke til med kjøpet :)
    Hvis jeg en gang skal bytte ut mine Coax 90.2 så blir det fortsatt å holde seg til Piega. Er noe helt spesielt med Coax elementene👍Master serie står på ønskelista, men Master One finnes det vel ikke mange av? Hva hadde du før Master One og hva slags forsterker drives de med?
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Hvis jeg en gang skal bytte ut mine Coax 90.2 så blir det fortsatt å holde seg til Piega. Er noe helt spesielt med Coax elementene👍Master serie står på ønskelista, men Master One finnes det vel ikke mange av? Hva hadde du før Master One og hva slags forsterker drives de med?
    Hei.
    Jeg hadde Piega 50. De var uten Coax. Men jeg kan love at de spilte bra. De solgte jeg til en kamerat, når jeg kjøpte Master One. Tidligere hadde jeg full baut med Piega i Surround. Drev dem da med Copland effekt. 5x125 watt. Husk. Piega er ikke så kresne på forsterkning.
    Nå har jeg en klasse D som er høyklasse med kun de dyreste deler. 2x250 watt. Forsterkeren spiller i ringer rundt Electrokompagniet AW 250. Som jeg hadde først. Varmeutvikling er lav. Så levetiden er god. Det er vel en veldig kjapp konstruksjon som leverer hurtig strøm ved behov. Konstruksjonen er det en venn av meg som lager. Midas Reference. Han er også kabelprodusent. Dersom noe feil oppstår kan han fikse det. Pris ca 30000. Men den spiller som 100000 ☺
     

    zelly

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2013
    Innlegg
    117
    Antall liker
    30
    >Hei
    Det som er viktigst når det kommer til Piega høyttalere. Kabinettet bør være i aluminium. I starten hadde de ingen høyttalere i tre varianter. Eller mdf om du vil. Det er kabinettene som gjør Piega unike. Jeg vet at Elac også har hatt aluminium. Og visse andre produsenter. Jeg foreslår at du leser deg opp på dette. Classic serien er budsjett Piega. Jeg vil foreslå at du kjøper deg et par som du har ut livet. Det har jeg gjort. Sitter idag med Master One. Det er de samme som konstruktøren har hjemme. Jeg sparte i 15 år.
    Coax elementet er også viktig. Mellom tone og diskant som få andre produsenter kan matche. Lykke til med valget.
    Kan legge til at jeg har hatt Piega siden de kom for salg i Norge.
    Lykke til med kjøpet :)
    Hei! Er klar over fordelene med aluminium og at Classic er en lavere serie, men det er den eneste serien som er aktuell å bytte til pga utseende. Rett og slett de fineste høyttalerne jeg har sett, da i hvit :p Blir nok en betydelig oppgradering fra mine Sonus Faber Venere 3.0 uansett, hvis jeg er heldig å få tak i et par :D
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Classic 60.2/80.2 er ikke noen lavere serie og de er vel faktisk dyrere enn et par av de i coax serien ?
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Hei! Er klar over fordelene med aluminium og at Classic er en lavere serie, men det er den eneste serien som er aktuell å bytte til pga utseende. Rett og slett de fineste høyttalerne jeg har sett, da i hvit :p Blir nok en betydelig oppgradering fra mine Sonus Faber Venere 3.0 uansett, hvis jeg er heldig å få tak i et par :D
    Hei Zelly.
    Jeg tror ikke du nødvendigvis må ha Coax element i Piega for å bli fornøyd. Jeg kikket på Duet. Så at disse selges for 590000 i hvitt (lakkert matt aluminium).
    Piega premium 701. Classic serien synes jeg blir litt for store i rommet vel dominerende. Dersom du kan leve med 2x5,5 tommers bass. De er mindre og forsvinner mere i lydbildet. Bånddiskanten bør være ett løft fra dine Sonus F :)
     

    zelly

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2013
    Innlegg
    117
    Antall liker
    30
    Hei Zelly.
    Jeg tror ikke du nødvendigvis må ha Coax element i Piega for å bli fornøyd. Jeg kikket på Duet. Så at disse selges for 590000 i hvitt (lakkert matt aluminium).
    Piega premium 701. Classic serien synes jeg blir litt for store i rommet vel dominerende. Dersom du kan leve med 2x5,5 tommers bass. De er mindre og forsvinner mere i lydbildet. Bånddiskanten bør være ett løft fra dine Sonus F :)
    Har 7 tommere idag så vil ikke ha noe mindre enn det på mine neste. Hadde håpet å slippe sub også😎 Premium serien liker jeg ikke utseende på, så 60.2 / 40.2 er eneste som er aktuelt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn