PIEGA's venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Vet du om man kan få slike føtter til piega coax 70.2? Jeg synes de står litt ustøtt på de gummiføttene som følger med. Har barn og hund. 😀
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Sist redigert:

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Har sendt en melding til duet og hører med dem. Merker du noen forbedring av lyden med de føttene?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har sendt en melding til duet og hører med dem. Merker du noen forbedring av lyden med de føttene?
    Føttene er det som gjør forskjellen, men basen isolert sett ga ikke meg noen lydoppgradering. Føttene følger ikke med basen og må kjøpes ekstra. Det følger spikes med basen.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Har sendt en melding til duet og hører med dem. Merker du noen forbedring av lyden med de føttene?
    Kunne tenkt meg føtter eller base til mine Coax 90.2 også så de blir mere stødig. Noen som har anelse om hva de koster?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Kunne tenkt meg føtter eller base til mine Coax 90.2 også så de blir mere stødig. Noen som har anelse om hva de koster?
    Mener basene til Coax 511 lå på et sted mellom 5-6 tusen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Heisann.
    Mine Focal Electra 1037 be er nå solgt. Bortsett fra trøkket, låt de kjedelig.

    Vert I dag å hørt på Piega for første gang, hos Duet i Bergen.

    Først hørte jeg på noe til mitt budsjett.
    Det ble da motvillig 701 først, da det var mitt budsjett.

    Men.. Disse spilte da mye større enn hva jeg trodde de ville gjøre.
    Spilte ganske så flott og var bra trøkk utfra størrelsen på de.
    Kanskje egentlig de riktige høyttalerne til stuen her.

    Men vi er da ikke bare her for å høre på småtterier?
    Neida.. 80.2 har de stående også.. Til salgs for 82k
    Løp å kjøp hvis du har råd.

    80.2
    Begynte med Metallica, Pantera og Sepeltura.
    Jau.. Syretest først.. La de bli slaktet som mange andre.. De fleste..
    Men..
    Her låt det jo så ufattelig behagelig?
    ALDRIG hørt en høyttaler som låter så behagelig på Metallica og slik musikk.

    Ta f.eks musikken til Sepeltura da..
    Så klart og dynamisk, uten at det er rotet sammen som en oftest hører på sånn satanmusikk. 😁
    Her kom sangstemmen og teksten klokkeklart frem fra resten.
    Og resten var også klart,seperert og flott.
    Nå ble det den musikkstilen veldig aktuell med slike talere. Men har ikke råd. 🙄

    Glemte å teste Metallica og sånt på 701, men jaja..

    Ja, er på jakt etter nye talere av et merke jeg ikke har hatt før. Begynner å bli lite å velge i etter hvert.

    Kan det bli Piega?





    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lovemusikks-hule.51480/page-48#post-3249974
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Heisann.
    Mine Focal Electra 1037 be er nå solgt. Bortsett fra trøkket, låt de kjedelig.

    Vert I dag å hørt på Piega for første gang, hos Duet i Bergen.

    Først hørte jeg på noe til mitt budsjett.
    Det ble da motvillig 701 først, da det var mitt budsjett.

    Men.. Disse spilte da mye større enn hva jeg trodde de ville gjøre.
    Spilte ganske så flott og var bra trøkk utfra størrelsen på de.
    Kanskje egentlig de riktige høyttalerne til stuen her.

    Men vi er da ikke bare her for å høre på småtterier?
    Neida.. 80.2 har de stående også.. Til salgs for 82k
    Løp å kjøp hvis du har råd.

    80.2
    Begynte med Metallica, Pantera og Sepeltura.
    Jau.. Syretest først.. La de bli slaktet som mange andre.. De fleste..
    Men..
    Her låt det jo så ufattelig behagelig?
    ALDRIG hørt en høyttaler som låter så behagelig på Metallica og slik musikk.

    Ta f.eks musikken til Sepeltura da..
    Så klart og dynamisk, uten at det er rotet sammen som en oftest hører på sånn satanmusikk. 😁
    Her kom sangstemmen og teksten klokkeklart frem fra resten.
    Og resten var også klart,seperert og flott.
    Nå ble det den musikkstilen veldig aktuell med slike talere. Men har ikke råd. 🙄

    Glemte å teste Metallica og sånt på 701, men jaja..

    Ja, er på jakt etter nye talere av et merke jeg ikke har hatt før. Begynner å bli lite å velge i etter hvert.

    Kan det bli Piega?





    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lovemusikks-hule.51480/page-48#post-3249974
    Har du først hørt Coax så er det vanskelig glemme og få andre HT har de kvalitetene i mellomtone/diskant! Lykke til med jakten på nye HT:)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har du først hørt Coax så er det vanskelig glemme og få andre HT har de kvalitetene i mellomtone/diskant! Lykke til med jakten på nye HT:)
    Takk for det..
    Selv om 80.2 blir for dyrt..og for stort for min stue, så har vi jo noe til litt lavere i pris.. Hmm 🤔😉
     
    Sist redigert:

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Har du først hørt lyden av Piega og Coax elementene skal du lete lenge etter andre høytalere med samme glassklare,luftige og crispy lyd uten at det låter anstrengt.
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    260
    Antall liker
    345
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Classic 60.2? De er hyggelig priset brukt og potente. Min bror har 60.2, jeg har 80.2 og begge er veldig fornøyd.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Spørs om de har de på butikk lengre.
    Økonomisk var 40.2 nok for meg 😊
    Brukte 60.2 var på Finn for ikke så lenge siden, kan være mye å spare på å kjøpe brukt hvis du følger med og har litt tålmodighet:) Jeg hadde Premium 50.2 først før jeg oppgraderte til Coax serien. 50.2 var veldige gode, en rask høyttaler med med masse punch og dynamikk og bånd diskant, kan absolutt anbefales ! Duet tok mine i innbytte mot Coax 90.2 så du kan jo høre om de vet om noen som skal oppgradere eller at de har innbytte høyttalere se skal selge videre.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Brukte 60.2 var på Finn for ikke så lenge siden, kan være mye å spare på å kjøpe brukt hvis du følger med og har litt tålmodighet:) Jeg hadde Premium 50.2 først før jeg oppgraderte til Coax serien. 50.2 var veldige gode, en rask høyttaler med med masse punch og dynamikk og bånd diskant, kan absolutt anbefales ! Duet tok mine i innbytte mot Coax 90.2 så du kan jo høre om de vet om noen som skal oppgradere eller at de har innbytte høyttalere se skal selge videre.
    Hørte med han med 60.2 som var på Finn, de var solgt😉
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.069
    Antall liker
    4.278
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    20210306_211508.jpg

    Så ble det jammen en liten oppgradering på platespillerfronten også. 511'ne formidler fortsatt signalene ut med glans! Tror det er på tide å bygge seg en større stereobenk! #vårprosjekt 😂 Ha en fin kveld, alle Piega-venner 🤘🏻
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en liten aha opplevelse i helga etter å ha fulgt prosessen i Audiophiles guide sammen med referanse SACD. Her er det referanse låter som kan settes på repeat for å få mest mulig ut av plassering av høytalere og lytteposisjon. Etter at jeg var ferdig endte jeg opp med nesten ingen toe- inn😄jeg har også flyttet høytalere ut og sofa inn i rommet og da sitter bassen som støpt👌...jeg har hele tiden hatt kraftig toe-in med Piega men nå fikk jeg en helt annen dybde i lydbildet. Hadde ikke trodd det skulle utgjøre så stor forskjell men det gjorde det.
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fikk en liten aha opplevelse i helga etter å ha fulgt prosessen i Audiophiles guide sammen med referanse SACD. Her er det referanse låter som kan settes på repeat for å få mest mulig ut av plassering av høytalere og lytteposisjon. Etter at jeg var ferdig endte jeg opp med nesten ingen toe- inn😄jeg har også flyttet høytalere ut og sofa inn i rommet og da sitter bassen som støpt👌...jeg har hele tiden hatt kraftig toe-in med Piega men nå fikk jeg en helt annen dybde i lydbildet. Hadde ikke trodd det skulle utgjøre så stor forskjell men det gjorde det.
    interessant det der med toe-in @eral. Ser at du har lengre til sidevegg på den en siden av rommet og delevis åpent i bakkant. Sitter du i en tilnærmet likebenet trekant når du dro sofaen ut fra bakvegg? Hos meg så får jeg litt mer problemer med bassen når jeg ikke har toe-in. Når jeg sitter isweetspot så sitter jeg en drøy meter ut fra bakvegg og nesten i en likebenet trekant. Kult at du har funnet formelen som fungerer for deg(y)
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    interessant det der med toe-in @eral. Ser at du har lengre til sidevegg på den en siden av rommet og delevis åpent i bakkant. Sitter du i en tilnærmet likebenet trekant når du dro sofaen ut fra bakvegg? Hos meg så får jeg litt mer problemer med bassen når jeg ikke har toe-in. Når jeg sitter isweetspot så sitter jeg en drøy meter ut fra bakvegg og nesten i en likebenet trekant. Kult at du har funnet formelen som fungerer for deg(y)
    Rommet mhp utforming og størrelse er det jo vanskelig å gjøre noe med, men step for step beskrivelse i boka samnen med referanse spor gjør det mye lettere å få maksimalt ut av oppsettet. Det er 3 vokalspor på CD hvor de flytter seg henholdsvis 3,6 og 9 fot bakover. Du kan da tune oppsett slik at du fornemmer at synges langt inni veggen. Jag har flyttet ht ca 90 cm frem fra vegg og 2,1 m mellom ht og ca 2,9 m fra lytteposisjon hode til coax elementer...målt med laser vater😄😄litt nerdede men morro
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    260
    Antall liker
    345
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en liten aha opplevelse i helga etter å ha fulgt prosessen i Audiophiles guide sammen med referanse SACD. Her er det referanse låter som kan settes på repeat for å få mest mulig ut av plassering av høytalere og lytteposisjon. Etter at jeg var ferdig endte jeg opp med nesten ingen toe- inn😄jeg har også flyttet høytalere ut og sofa inn i rommet og da sitter bassen som støpt👌...jeg har hele tiden hatt kraftig toe-in med Piega men nå fikk jeg en helt annen dybde i lydbildet. Hadde ikke trodd det skulle utgjøre så stor forskjell men det gjorde det.
    Jeg kjører også mine Piega 80.2 med kun litt toe-in, slik som du. Synes det er best.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Bare litt toe inn også her. Lydbildet brer seg ut bedre da. Grattis med nye høyttalere gutta :)
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Bare litt toe inn også her. Lydbildet brer seg ut bedre da. Grattis med nye høyttalere gutta :)
    Hadde ikke drømt om at det ble så stor forskjell med så små justeringer😄tydelig at de store Coax elementene sprer lyden godt. Nå forsvinner høyttalerne helt og et bredt og stort lydbilde males utover veggen og vokaler i senter langt inni veggen👌morro med sånne øyeblikk hvor alt plutselig faller på plass...bare å nyte😄
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Hvor stor rom burde en ha for Classic 80.2?
    Er vel ingen fasit på dette, så absolutt best å teste ut hvis muligheter for hjemlån. Har ikke erfaring med 80.2 men det er en stor høytaler som nok trenger litt luft rundt seg. Hvis rommet er for lite er nok utfordringen med å få bassen til å sitte, tenker da på stående bølger som vil slå frem og tilbake da det blir for mye energi som rommet kan klare å absorbere. Kanskje noen med 80.2 har gode innspill?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ikke så mye tester å finne.
    I tyske Stereo menes de en burde ha min 30 kvm...
    Selv om Stereo ikke er det aller mest troverdige hifimagasinet... 😎
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er jo 2 stk 10tommere I hver høyttaler.
    Så litt rom må de vel ha. Har du sett de? De er store. 😊
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ikke så mye tester å finne.
    I tyske Stereo menes de en burde ha min 30 kvm...
    Selv om Stereo ikke er det aller mest troverdige hifimagasinet... 😎
    Det kommer jo litt an på akustikken evt. hvor godt dempet rommet er! Skulle jeg hatt de i en vanlig stue så ville jeg kanskje hatt 30kvm+. Som nevt tidligere i tråden er de er volumiøse😀 Har du rom og mulighet så er dette hi-end rock n’roll høyttaler🔊 De spiller andre ting bra også!
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Er nok et hakk opp i størrelsen fra mine Klipsch P38f som jeg har nå, ja.
    Det burde vel gå bra plassmessig - ingen WAF å ta høyde for her... Når de i Tyskland skriver sånt må en ja huske at de som regel har murhus der og ikke vegger i bindingsverk der en del av bassen forsvinner i veggen.
    Ser etter noe som er litt mer sofistikert enn Palladium P38f, gjerne et hakk opp i oppløsningen og ikke fullt så frempå. Klipschene trenger noe støtte helt nederst, men det gjør kanskje ikke disse 80.2
    Men tenker at det heller blir et skritt til siden i type annen presentasjon og ikke nødvendigvis en oppgradering? P38f har sine kvaliteter, de også.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Er nok et hakk opp i størrelsen fra mine Klipsch P38f som jeg har nå, ja.
    Det burde vel gå bra plassmessig - ingen WAF å ta høyde for her... Når de i Tyskland skriver sånt må en ja huske at de som regel har murhus der og ikke vegger i bindingsverk der en del av bassen forsvinner i veggen.
    Ser etter noe som er litt mer sofistikert enn Palladium P38f, gjerne et hakk opp i oppløsningen og ikke fullt så frempå. Klipschene trenger noe støtte helt nederst, men det gjør kanskje ikke disse 80.2
    Men tenker at det heller blir et skritt til siden i type annen presentasjon og ikke nødvendigvis en oppgradering? P38f har sine kvaliteter, de også.
    80.2 har det store Coax elementet og det er der mye av magien ligger i disse konstruksjonene i mine ører. For meg så gir coax mellomtone og bånddiskanten til Piega assosiasjoner til gode elektrostater i gjengivelse. Jeg har aldri hørt noen Piega høyttalere med coax som har vært frempå. Palladium P38f har jeg ikke hørt så jeg kan ikke si noe om de vs 80.2.

    Mener det var 80.2 Erik fra Duet brukte når de avholdt classic album kveldene. Da i samspill med Soulution🤩
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn