PIEGA's venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    383
    Antall liker
    200
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt Piega coax 70.2 i flere år, og er super fornøyd. Dette må være hi-end røverkjøp? Jeg føler at utgåtte modeller som erstattes av nye versjoner raser ned i pris på brukt markedet, mens de nye versjonene øker kraftig i pris. Er det virkelig mye å hente på nye modeller, eller er det mest "new wrapping". Hvis man skal oppgradere, burde man satse på 90.2 med større coax element, eller ta steget til en ny modell, men med ny versjon av det mindre coax elementet? På bruktbørsen får man vel kanskje en 411 forsamme pris som en 90.2?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.576
    Antall liker
    103.034
    Torget vurderinger
    23
    Nå som du er så godt i gang med utskiftinger så blir det vel snart et par nye Piega også..... :unsure: :cool:
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    807
    Antall liker
    355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    De ser ut som de har brukt opp skalaen, første test jeg slo opp var 100+
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    De ser ut som de har brukt opp skalaen, første test jeg slo opp var 100+
    Det er klart at veien går lenger enn hit. Piega Coax70 var mine første high-end høyttalere. Et kvantesprang opp fra hva jeg hadde hørt før. De var høyt elsket de årene jeg hadde dem i hus, men heldigvis finnes det flere trinn på stigen! En får glede seg over begge deler; både der man er og der man kan ta turen ved neste anledning.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    807
    Antall liker
    355
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    At det er gode høyttalere er ikke tvil om, synd de har blitt så dyre (men det har jo nesten alt blitt). Når det gleder score så er det vel litt som stereo+, alt treffer mellom 9-10 (nesten) :)
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    235
    Antall liker
    350
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm...startet med 50.2 så 90.2 og nå Coax 711....Bare vært Piega her i stua siste årene😀er noe spesielt med de Coax elementene som spiller så luftig og Coax 811 er sikkert et lite hakk opp😃
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    559
    Antall liker
    103
    Torget vurderinger
    8
    Har et sett piega classic 60.2 her. Å går å tenker på oppgradering av min DK Design Referense mk II. Ønsker litt mer raffinert foraterker, med bedre oppløsning, å gjerne strammere bass..føler bassen flyter litt ut her, det kan selvfølgelig skyldes rommet, som desverre godt kunne vert 2 meter bredere.(6x 2,8 meter)
    Men ønsker altså anbefaling på kraftig god forsterker.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har et sett piega classic 60.2 her. Å går å tenker på oppgradering av min DK Design Referense mk II. Ønsker litt mer raffinert foraterker, med bedre oppløsning, å gjerne strammere bass..føler bassen flyter litt ut her, det kan selvfølgelig skyldes rommet, som desverre godt kunne vert 2 meter bredere.(6x 2,8 meter)
    Men ønsker altså anbefaling på kraftig god forsterker.
    Uten å ha vært der så vil jeg tippe at det er mer enn 95% sannsynlig at det er rommet. Start med å måle responsen i sweetspot før du begynner å bytte utstyr. Umik-1 eller umik-2 og REW er en bra start (hvis du ikke har det allerede).
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    559
    Antall liker
    103
    Torget vurderinger
    8
    Uten å ha vært der så vil jeg tippe at det er mer enn 95% sannsynlig at det er rommet. Start med å måle responsen i sweetspot før du begynner å bytte utstyr. Umik-1 eller umik-2 og REW er en bra start (hvis du ikke har det allerede).
    Screenshot_20240504_144435_Photos.jpg

    Her er en måling som er gjort i dette rommet, med samme utstyr som jeg har nå.. er desverre grønn på hvordan innstilling jeg burde ha i REW.. Men det gir vel en pekepinn
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 1021143
    Her er en måling som er gjort i dette rommet, med samme utstyr som jeg har nå.. er desverre grønn på hvordan innstilling jeg burde ha i REW.. Men det gir vel en pekepinn
    Yepp. Tydelige resonanser rundt 25Hz og 50Hz. Disse vil høres. Spesielt den på 50Hz, som også er høy i nivå, vil oppfattes som dominerende og gi litt inntrykk av «en tone bass».
    DSP vil imho være langt mer effektivt enn forsterkerbytte for å temme dette noe.
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    559
    Antall liker
    103
    Torget vurderinger
    8
    Yepp. Tydelige resonanser rundt 25Hz og 50Hz. Disse vil høres. Spesielt den på 50Hz, som også er høy i nivå, vil oppfattes som dominerende og gi litt inntrykk av «en tone bass».
    DSP vil imho være langt mer effektivt enn forsterkerbytte for å temme dette noe.
    Ser dette helt klart, hadde tidligere Antimode dual core 2.0den gjorde jo en god jobb med bassen.. liker sånne plug and play dingser😁har alt for liten kunnskap til å skru lyd selv. Mini dsp flex med dirak live ser jo fin ut.. skal vel gjøre ting den å? Men når alt det er sagt så ønsker jeg meg ny forsterker🙉😅Kom gjerne med forslag.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ser dette helt klart, hadde tidligere Antimode dual core 2.0den gjorde jo en god jobb med bassen.. liker sånne plug and play dingser😁har alt for liten kunnskap til å skru lyd selv. Mini dsp flex med dirak live ser jo fin ut.. skal vel gjøre ting den å? Men når alt det er sagt så ønsker jeg meg ny forsterker🙉😅Kom gjerne med forslag.
    Kjøp gjerne ny forsteker, men skal du få bedre lyd (kontroll i bassen) så er DSP veien. Kan anbefaleMiniDsp med Dirac som forforsterker😄
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    559
    Antall liker
    103
    Torget vurderinger
    8
    Kjøp gjerne ny forsteker, men skal du få bedre lyd (kontroll i bassen) så er DSP veien. Kan anbefaleMiniDsp med Dirac som forforsterker😄
    Må vel inn med en sånn dings her, skjønner at rommet ikke endres selv om man bytter forsterker😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn