Anonym skrev:
Voff skrev:
novgarod skrev:
??? Bedre føling med underlaget med drift på 2 hjul i stedet for 4...
Nå prater du sannelig mye tull her.
Hva slags biler sammenligner du egentlig da..?
Selvfølgelig har du bedre føling med underlaget med tohjulsdrift. Du føler føret bedre - firehjulsdrift isolerer deg mer fra underlaget (da jeg første gang kjørte Audi Quattro i 1986 - på nullføre forøvrig - var det plutselig ikke glatt lengre - til man måtte bremse da) noe som er forklaringen på alle 4WD som står i grøfta (jeg talte vinteren for to år siden - 9 av 10 hadde firehjulsdrift). Bilen er lettere å håntere på grensa. Har du prøvd en Subaru Legacy når den slipper på holka? Jeg er ikke Petter Solberg! Det er komplett umulig og kjøre en forhjuldrevet Audi (eller annen godt balansert og ikke overstyrende FWD) av veien uansett føre medmindre føreren er udugelig og/eller har totalt feilbedømt underlaget. En firehjulstrekker krever sin mann derimot (eller flaks) dersom de virkelig begynner å gli.
En eldre Audi er understyrt og det at det er er vanskelig å kjøre en understyrt forhjulstrekker av veien med mindre sjåføren er udugelig er en vits. Er lite det er så lett å kjøre av veien med når bilen vil rett frem ved antydning til frisk kjøring.
Kunne ikke vært mer enig, Anonym..!
Med en mekanisk quattro skal det bare en liten touch på gassen til for å holde ønsket linje gjennom en sving, mens på forhjulstrekkeren har du bare clutchen å ty til om bilen slipper. Bruker du håndbrekket kan du i beste fall legge breisida til og trå gass igjen hvis du er dyktig nok, men som oftest bærer det rett av veien om farten er så høy at framenden først slipper.
Om forhjulstrekkere faktisk hadde en fordel på glatt underlag ville vi nok sett en helt annen utvikling i både privatbiler og ikke minst bilsport... SUV-fenomenet handler over hode ikke om kjøreegenskaper...kun om å imponere naboen. (og for noen få, å komme opp til hytta med stor last).
Når det gjelder Subaru Legacy så har min mor en slik, og det må være den mest nøytralt ballanserte firehjulstrekkeren jeg har kjørt. Den går som på skinner til langt over hva en forhjulstrekker makter, før den brått slipper. Da er du til gjengjeld sjanseløs. Men som jeg tidligere poengterte, da er det farten og ikke firehjulsdriften som er årsaken.
Det finnes ikke en eneste situasjon der jeg ville valgt forhjulstrekk fremfor firehjulstrekk, men da forutsetter jeg at bilen faktisk har nettopp firehjulstrekk og ikke noen slags haltende førstegenerasjons haldex-løsning som reagerer først når det er for sent (eks. Suzuki Baleno). Ville faktisk foretrukket en bakhjulstrekker med dif.sperre (evt. LSD) foran en fremhjulstrekker, bare den var noen lunne velballansert.
Smaken er som baken, men å si at forhjulstrekkeren har en fordel i forhold til firehjulstrekkeren (annet enn drivstofforbruk) virker rimelig meningsløst... :