En annen faktor er at farten gjerne er høyere med 4WD og man ikke merker tilstanden til underlaget like godt som med tohjulsdrift.Spiralis skrev:Det som nok er en hyppigere årsak til at de bemidlede med slike biler ikke skjønner at det kan være "litt vanskelig" å stoppe på glatta er vel like gjerne det faktum at slike "cirkus to tonn SUV med V8 motor" er en "lille smule" tyngere enn den forrige bilen de hadde! Å stoppe en bil når det er glatt har visse lihetstrekk med å legge til kai med en båt. Er det din lille daycruiser på 21 fot blir det noe annet enn når det er en stor supertanker. Er det såpeglatt er propsjonene mellom en Golf og en 2tonn+ SUV omtrent som mellom den lille jolla og supertankeren, i allefall så lenge sjåføren av SUVen har større lommebok enn kjørferdighet. Men de fleste bruker da å lære etter en to tre kollisjoner! ;D
Jeg foretrekker forhjulsdrift på holka selv om firehjulsdrift er "bedre". Bedre føling med underlaget.
Ni av ti biler i grøfta er en SUV; det sier vel sitt....