Mat, drikke og røyk Pinnekjøtt 2023 (røkt)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Jeg liker røkt pinnekjøtt, og skal nå handle inn til jul. Jeg har prøvd et utall varianter opp gjennom årene, den jeg aller oftest har falt for smaksmessig er Eldhus fra Evanger, en Gilde-bedrift. Kjøttet er fra lam, og har alltid vært saftig og smaksrikt.

Har også forsøkt en som ofte kommer høyt opp i tester, også denne fra Evanger, nemlig Evanger Pølsefabrikk, men den opplever jeg må være fra sau og ikke lam, og jeg synes ikke smaken har tiltalt meg de gangene jeg har prøvd den.

Noen som har gode forslag her? Jeg antar basert på alle mine prøver opp gjennom årene at jeg liker en litt mild variant, med ekte røyksmak og bra med kjøtt på benet, bokstavelig talt.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.588
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg bruker som alltid pinnekjøtt fra Hardanger lam men ikke røkt :) Veldig velsmakende

mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Prøv å finne lokale produsenter som ikke har slike tørkerom men må tørke over lenger tid "på gamle måten".. Reko ringen eller lignende.
Kvaliteten fra Evanger har ikke vært så bra de siste par årene. Før det veldig bra. Når man vender pakken og det "renner blod" fra de tørkede pinnene er ikke det et kvalitetstegn akkurat. Mange hundre pakker måtte returneres ifjor iflg. min nabo som er i bransjen.

PS: jeg tenker mest vanlig saltet og tørket, ikke røkt riktignok.
Bestile pinnekjøtt fra Mellom Fange gård ifjor og det var veldig bra. 9 ukers tørking. Klasseforskjell fra det som lokale butikker hadde i hyllene sine.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.149
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
https://strom-larsen.no/
Pleier å ha bra varer.

Prøver Spekeloftet Hemsedal i år, men aner ikke noe om kvaliteten.
 
Sist redigert:

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Har vært veldig fornøyd med pinnekjøttet fra Indre Oslo matforedling, de bruker Færder Får som leverandør.
Strøm Larsen sitt røkte fikk slakt -2 poeng - i testen weld la ut her for noen et par uker siden.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Kjøp en fersk lammeribbe.
Saltes 3 dager
Henges til modning 2 - 3 måneder kaldt og luftig. Kjeller eller garasje.
Og til alle dere diy'ere her, det er mye lettere enn å snekre egne talatuter, og du trenger ingen fancy måleapparater.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.482
Antall liker
901
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Kjøp en fersk lammeribbe.
Saltes 3 dager
Henges til modning 2 - 3 måneder kaldt og luftig. Kjeller eller garasje.
Og til alle dere diy'ere her, det er mye lettere enn å snekre egne talatuter, og du trenger ingen fancy måleapparater.
Og hvordan vil du røke den som tråd starter ønsker?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Kjøp en fersk lammeribbe.
Saltes 3 dager
Henges til modning 2 - 3 måneder kaldt og luftig. Kjeller eller garasje.
Og til alle dere diy'ere her, det er mye lettere enn å snekre egne talatuter, og du trenger ingen fancy måleapparater.
Det er vel litt mindre enn 3 måneder til jul her jeg bor. I garasjen bor det to biler, og det er kuldegrader rett som det er.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Kjøp en fersk lammeribbe.
Saltes 3 dager
Henges til modning 2 - 3 måneder kaldt og luftig. Kjeller eller garasje.
Og til alle dere diy'ere her, det er mye lettere enn å snekre egne talatuter, og du trenger ingen fancy måleapparater.
Jeg hadde tenkt å lage mitt eget i år (aldri gjort det før, men har spektet en del annet) men det kokte bort i kål og uansett så skal vi ut av huset på juleaften så ikke jeg som skal stå for kokkeleringen uansett.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.829
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
Kjøp en fersk lammeribbe.
Saltes 3 dager
Henges til modning 2 - 3 måneder kaldt og luftig. Kjeller eller garasje.
Og til alle dere diy'ere her, det er mye lettere enn å snekre egne talatuter, og du trenger ingen fancy måleapparater.
Har gjort dette i mange år.
Lett som en plett, og fantastisk resultat.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Har gjort dette i mange år.
Lett som en plett, og fantastisk resultat.
Jeg har hengt fenalårene mine i kjellern og det trenger ikke være så fryktelig kaldt, der er det kanskje 16-17-18 grader eller deromkring og det har gått helt fint. De er vel også mindre saltet enn hva pinnekjøtt er (jeg bruker ca 0.6 døgn / kilo) og så tar jeg de når de har mistet 30% av vekten - det tar noen uker uten at jeg helt husker hvor mange.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Prøv å finne lokale produsenter som ikke har slike tørkerom men må tørke over lenger tid "på gamle måten".. Reko ringen eller lignende.
Kvaliteten fra Evanger har ikke vært så bra de siste par årene. Før det veldig bra. Når man vender pakken og det "renner blod" fra de tørkede pinnene er ikke det et kvalitetstegn akkurat. Mange hundre pakker måtte returneres ifjor iflg. min nabo som er i bransjen.

PS: jeg tenker mest vanlig saltet og tørket, ikke røkt riktignok.
Bestile pinnekjøtt fra Mellom Fange gård ifjor og det var veldig bra. 9 ukers tørking. Klasseforskjell fra det som lokale butikker hadde i hyllene sine.
Tenker du da på Evanger Pølsefabrikk?

Har ellers litt tilleggsopplysning, for jeg tror Gilde nå har rotet til merkenavnet Eldhus. Pakken er annerledes, og det ser ikke ut til at kjøttet og fremstillingen foregår på Evanger mer. Blir litt for usikkert å satse på det heretter, dessverre.
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Det som vi tilbys på våre Gourmet templer ( les Kiwi Rema og Xtra) er stort sett oversalta og har på lang tid ikke hengt lenge nok.
Med husflid kan du gå ned på salting og opp på henging, resultatet er saftigere og mere smakfullt pinnekjøtt.
Men det er jo folk flest sin tur, og folk flest er jo fornøyd med tilbudskassa på supern, og tror den ultimate HiFi opplevelsen er ei lydplanke til 999.- fra Power!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Det ble mao en mislykket fårikål-gryte? :)
Tja, jeg har det noe kontroversielle synet at den beste fårikålgryten er den man ikke langer, det er en god del ting på min liste man kan bruke lammekjøttet til som befinner seg over fårikål. Sikkert fem år siden jeg lagde det sist og har ingen umiddelbare planer om å gjøre det neste sesong heller. Jeg synes det forsåvidt er helt kurant mat, bare ikke at det er veldig godt og noe man absolutt må lage når det er i sesong.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Aldri vært røkt heime. Vi tørrsaltet og hengte opp på loftet selv. Ble som fenalår. Og så kjøpte vi svinemørr på sunnmøre som vi hengde opp og tørket i minst 6 uker før Jula. Den var ennå bedre enn pinnkjøttet da den hadde en helt spesiell kryddersmak( ble kokt). Tror oppskrifta har godt i arv etter slakter Gunnar( i slekta) gikk bort. Sunnmøringene er god på mørr :) Nå blir det det bare å kjøpe på REMA ;)
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Evanger Pølsefabrikk har eldhusrøkt pinnekjøtt!
Min søster kjøpte det hos Gigaboks, det er kjøttet vi skal ha på julaften.
Vår mor var vokst opp på gård med sauer, så vi er oppvokst med hjemmelaget pinnekjøtt fra lam!
Pinnekjøtt fra sau, som en kan oppleve å få på julebord, er kjøtt av siste sortering, og har ingenting med jul å gjøre! :sick:

Selvfølgelig skal det også være ribbeina til lammet, ikke andre oppkuttede bein, som de en gang fant i en test hos «TV2 hjelper deg»
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.523
Antall liker
888
Torget vurderinger
1
Berre ein slepp sjølvdaua grabukk som har gått i motebakke heile livet ;) Har heldigvis lokal leverandør gjennom familien :)
 
Topp Bunn