Mat, drikke og røyk Pinnekjøtt 2023 (røkt)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.989
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ...og litt off topic.
    Tradisjonell ribbe har jeg slutta med.
    Etter at kjerringa lærte seg og lage ribbe på italiensk vis, porchetta. (fra en italiensk kokk)
    Er det bitt den nye jule tradisjon når det kommer til svinekjøtt i jula.

1000007243.jpg

...og med tilhørende saus basert på kraften fra porchettaen.
    Dæven, steike, sause....så digg.

Faen, nå ble jeg sulten igjen.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.510
    GRILLRIBBE av NAKKE 😤 :mad:

Det er en skam med den villedningen produsenter kommer med,,, har sett flere produsenter putter allverdens stykkningsdeler i de posene med såkalt pinnekjøtt
    Kjøp hel side og gjør det sjøl !!
    Det heter pinnekjøtt på grunn av laget med pinner i bunnen av kjelen, ikke fordi det er pinner i kjøttet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.888
    Torget vurderinger
    2
    Det heter pinnekjøtt på grunn av laget med pinner i bunnen av kjelen, ikke fordi det er pinner i kjøttet.
    Jeg har sett en alternativ forklaring. Selv om dette gjelder pinnasteik, så har det tross alt samme opphav:
    Pinnasteik-navnet bygger på gamle tradisjoner fra tiden før vi hadde kjøleskap og fryser. Da ble ofte kjøttet hengt på en pinne over ovnen og tørket.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.605
    Har hørt begge deler, angående hvilke pinner det er snakk om. Lærte for øvrig et triks nylig; å hive ut bjørkepinnene og dekke bunnen med (uskrelte) poteter i stedet. Da blir potetene marinert i fettet som renner ned når pinnekjøttet damper, og smaker ordentlig snadder.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.432
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt "pinnikjot" som referanse til ribben som pinner, påstått norrønt, uten å finne opphav for det. Ribben - rivbein - kommer av rif på norrønt.

Så en pinne det henges i, for å tørkes, er ikke usannsynlig. Samtidig er også skikken med å legge bjørkepinner i bunnen av kjelen, for å løfte innholdet opp av væsken man damper under tilberedningen, også troverdig. Man kan smaksette med valg av pinner, kanskje(og helst også med ulike krydder og grønnsaker/hvitløk, om man vil ha veldig godt pinnekjøtt). Å bruke poteter, slik I_L viser til, er veldig godt.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.605
    Pinnikjot var også det første jeg fikk opp da jeg googla, fra her. Men har hørt begge deler, mora mi er fra pinnekjøttland (Ålesund) og mener det handler om trepinnene.

Et annet malapropos: For et par år siden var jeg på Meny på Grønland etter juleferien (eller var det Mega, husker ikke, i hvert fall dagligvarebutikken rett ved Grønlands Torg) og snubla over en stabel pakker med pinnekjøtt av reinsdyr, som de solgte ut til halv pris siden sesongen var over. Grabba med meg en pakke og dampa opp og det var også skikkelig godt. Ser at Rørosrein selger det. Ellers er jeg ikke noe glad i røkt pinnekjøtt, eller smalahove for den del.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.888
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt begge deler, angående hvilke pinner det er snakk om. Lærte for øvrig et triks nylig; å hive ut bjørkepinnene og dekke bunnen med (uskrelte) poteter i stedet. Da blir potetene marinert i fettet som renner ned når pinnekjøttet damper, og smaker ordentlig snadder.
    Det trikset har jeg brukt i mange år nå, og har dessuten eksperimentert meg fram til at det utrolig nok også funker med skrelte poteter. Og du har rett, det blir dritgodt!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.510
    Siden vi er litt utenfor tema og er inne på potet, har du vært litt raus med saltet i sausen, legg oppi en rå potet med skallet på og la den koke/trekke med sausen. Poteten trekker til seg endel av saltet.

(Gammelt kjærringråd fra svigermor)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.891
    Har prøvd mange ulike varianter opp gjennom årene og endt opp med å kjøpe fra en god "midt på treet" leverandør (Meny/Jacobs). Griller det kjapt i ovnen - eller i peisen, hvis vi feirer jul på fjellet - etter koking. Sikkert helligbrøde, men jeg er ikke særlig fan av dogmatisk matlaging.

På Geilo har de en veldig jålete (bra!) matbutikk. Der hadde de et år pinnekjøtt til 2.000.- pr kg ! En kjettersk tanke; hvor bra kan tørket sau egentlig bli? :). Men, i likhet med vår elskede hobby her på Sentralen er vel svaret at smaker det, så koster det.

Satser på cryo-behandlet pinnekjøtt i år.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.654
    Sted
    VestBredden
    Men fremdeles så er pinnekjøtt ifra ribba og ikke bog :rolleyes:

Et trepinnene dere, så blir det mer kjøtt på meg !! :cool::p

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.510
    Men fremdeles så er pinnekjøtt ifra ribba og ikke bog :rolleyes:

Et trepinnene dere, så blir det mer kjøtt på meg !! :cool::p
    Gnag på den beingrinda du, så blir det mer kjøtt på meg. :p

(På den annen side, dere kan egentlig ta hele sauen, det er ikke min favoritt. Liker bedre gris.)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.809
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg søker på intercostalmuskler kommer det frem at de også kalles pinnemuskler ref: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Intercostalmuskler

Ikke helt sikker på om Per Holck er enig i navnet, jeg kan spørre han neste gang jeg ser han :

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.510
    Hvis jeg søker på intercostalmuskler kommer det frem at de også kalles pinnemuskler ref: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Intercostalmuskler

Ikke helt sikker på om Per Holck er enig i navnet, jeg kan spørre han neste gang jeg ser han :
    Tror ikke de som "oppfant" pinnekjøttet kjente til dette...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn