Plassering av komponenter mellom høyttalerne - egentlig så lurt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er jo vanligst at folk plasserer «alteret» mellom høyttalerne, både av estetiske og praktiske grunner. Jeg mener å ha lest at området mellom høyttalerne er et område med svært høy «energi» (SPL?). Hvis det er tilfelle, hvor gunstig er det da å plassere komponentene, og særlig rørforsterkere og platespillere, i det området?

    Noen tanker om dette? (Oppriktig spørsmål.)
    Der skal ikke være noget i mellem højttalerne. Det du placerer der, forringer lyden. Basta.

    Man skal ikke placere apparater, hvor der er en trykzone, hvis man vil have det ypperste. Man skal ikke placere anlægget imellem højttalerne, i et hjørne eller på bagvæggen.

    Jeg har haft mit anlæg stående i mellem højttalerne, og her gjorde jeg forsøg med deres placering. Mit stereorack bestod af 2 køkkenbordsplade i stavlimet bøgetræ. Så havde jeg overskud af havefliser 21 cm x 14 x 5,5, og de blev brugt til ben. Bedste lyd var lavt placeret. Ikke på gulvet, men lavt placeret. Mange placering blev afprøvet. Indtil jeg tog springet, og flyttede anlægget væk, med den bedste lyd til følge.

    Det virker lidt skørt, at bruge gode fødder under apparaterne, for at tage vibrationerne, og så sætte apparaterne et sted, hvor de netop kan opfange vibrationer fra luften af? :confused: :confused:
    Ja, det er dette jeg tenker også, men ofte går praktiske og estetiske hensyn (herunder Wife Acceptance Factor) foran. Men jeg undres jo litt når jeg ser dedikerte lytterom med utstyr i millionklassen (se bildene over her), og både rørutstyr og platespillere plasseres i vibrasjonsutsatte områder.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Her står komponentene bak høyttalerne, da høyttalerne står 1 meter ut i fra bak veggen i det ene oppsettet i stua og ingen problemer lydmessig her. Har heller ikke tv stua, har og ett par høyttalere i motsatt ende av stua og ingen komponenter. Kun en av lenestolene og 2 små bord og høyttalerne står 83 cm ut i fra veggen også her er det god lyd. Bak høyttalerne er det en plassbygd bokhylle med 80 cm høyde og vindu bak der. Men det som fungerer her trenger ikke fungere ett annet sted.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det er absolut min fornemmelse, men åben for at andre oplever noget andet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En kan sikkert diskutere hva som er best, men til slutt skal dette være et rom en skal trivest i. Da må det være både praktisk og visuelt trivelig å være i. En tom vegg kan være ganske trist å glo på. Spiller en vinyl så er det kanskje greit å se at armen nærmer seg slutten. Så lenge høyttalerne er trekt et stykke frem, så får elektronikken stå i senter her.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke en trykksone imellom ut så ikke noe problem.
    Har målt.
    Så bastante påstander om dette blir bare å rote seg bort i påstander som ikke kan bevises.
    Langt viktigere å få på plass akustikken så dette ikke skjer.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    For å være litt pirkete med deg Osten, så står vel ikke racket ditt inntil front veggen, men kanskje en meter ut:)
    Hadde du glemt det tynne laget med demping du har?:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.829
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo vanligst at folk plasserer «alteret» mellom høyttalerne, både av estetiske og praktiske grunner. Jeg mener å ha lest at området mellom høyttalerne er et område med svært høy «energi» (SPL?). Hvis det er tilfelle, hvor gunstig er det da å plassere komponentene, og særlig rørforsterkere og platespillere, i det området?

    Noen tanker om dette? (Oppriktig spørsmål.)
    Der skal ikke være noget i mellem højttalerne. Det du placerer der, forringer lyden. Basta.

    Man skal ikke placere apparater, hvor der er en trykzone, hvis man vil have det ypperste. Man skal ikke placere anlægget imellem højttalerne, i et hjørne eller på bagvæggen.

    Jeg har haft mit anlæg stående i mellem højttalerne, og her gjorde jeg forsøg med deres placering. Mit stereorack bestod af 2 køkkenbordsplade i stavlimet bøgetræ. Så havde jeg overskud af havefliser 21 cm x 14 x 5,5, og de blev brugt til ben. Bedste lyd var lavt placeret. Ikke på gulvet, men lavt placeret. Mange placering blev afprøvet. Indtil jeg tog springet, og flyttede anlægget væk, med den bedste lyd til følge.

    Det virker lidt skørt, at bruge gode fødder under apparaterne, for at tage vibrationerne, og så sætte apparaterne et sted, hvor de netop kan opfange vibrationer fra luften af? :confused: :confused:
    Dere sydlendinger (dansker) er alltid så bombastiske på saker og ting... universalsannheter uten forbehold etc etc. Ta f.eks. dette med trykksoner - det er mange her inne som har høyttalere type åpen baffel i forskjellige utgaver og former, da gjelder ikke nødvendigvis betraktningene rundt trykksoner osv. på samme måte som med et sett standard ht i trykkammer/bassrefleksutførelse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Mulig det Sluket. Nu har vi stort set beskæftiget os med lukket altid. Jeg har da hørt horn nogle gange og også open baffel flere steder. Alle sidstnævnte var også uden noget mellem højttalerne.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    628
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    I mellom høyttalerne på frontveggen skal det vel helst ikke være noe annet enn flere høyttalere. Og blir det helt fullt med høyttalere, så kan det også fungere. :rolleyes:
    Elektronikken står hos meg greiest i et annet rom. Det er bra for temperaturen, og gir et lavere støygulv. Og man slipper å se på juletrebelysningen, som mye av komponentene i dag er utstyrt med.

    Har man derimot et visuelt pent anlegg, med mye dyre (eller rimelige) kompenenter, som i tillegg er pent innpakket, så ser jeg jo det at mange foretrekker å ha dem plassert praktisk rett foran stolene, som et slags moderne husalter. Der man kan nyte musikkens andakt.

    Hva som er lurt vet jeg ikke. Tror mange bryr seg mer om det som er praktisk enn det som gir bedre lyd i dette tilfellet. Egentlig er akustikken man setter opp på sider, i taket, og bakover i rommet viktigere. Gjerne med litt EQ også, som toppingen på kransekaka.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For å være litt pirkete med deg Osten, så står vel ikke racket ditt inntil front veggen, men kanskje en meter ut:)
    Hadde du glemt det tynne laget med demping du har?:)
    Det var den bastante meningen til en hvis mann fra Danmark som gjorde min kommentar.
    Racket står ca på linje med front ht. Front 65" står vel 30 cm bak ht.
    Neida det lille isolasjonslaget mitt er ikke glemt, fronter det ganske ofte:=)
    Nesten til det kjedsommelige noen ganger.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er jo vanligst at folk plasserer «alteret» mellom høyttalerne, både av estetiske og praktiske grunner. Jeg mener å ha lest at området mellom høyttalerne er et område med svært høy «energi» (SPL?). Hvis det er tilfelle, hvor gunstig er det da å plassere komponentene, og særlig rørforsterkere og platespillere, i det området?

    Noen tanker om dette? (Oppriktig spørsmål.)
    Der skal ikke være noget i mellem højttalerne. Det du placerer der, forringer lyden. Basta.

    Man skal ikke placere apparater, hvor der er en trykzone, hvis man vil have det ypperste. Man skal ikke placere anlægget imellem højttalerne, i et hjørne eller på bagvæggen.

    Jeg har haft mit anlæg stående i mellem højttalerne, og her gjorde jeg forsøg med deres placering. Mit stereorack bestod af 2 køkkenbordsplade i stavlimet bøgetræ. Så havde jeg overskud af havefliser 21 cm x 14 x 5,5, og de blev brugt til ben. Bedste lyd var lavt placeret. Ikke på gulvet, men lavt placeret. Mange placering blev afprøvet. Indtil jeg tog springet, og flyttede anlægget væk, med den bedste lyd til følge.

    Det virker lidt skørt, at bruge gode fødder under apparaterne, for at tage vibrationerne, og så sætte apparaterne et sted, hvor de netop kan opfange vibrationer fra luften af? :confused: :confused:
    Dere sydlendinger (dansker) er alltid så bombastiske på saker og ting... universalsannheter uten forbehold etc etc. Ta f.eks. dette med trykksoner - det er mange her inne som har høyttalere type åpen baffel i forskjellige utgaver og former, da gjelder ikke nødvendigvis betraktningene rundt trykksoner osv. på samme måte som med et sett standard ht i trykkammer/bassrefleksutførelse.
    Jeg skriver om mine erfaringer, og jeg kan godt lidt klar tale, og jeg er ikke meget for at væve rundt i det. Jeg er ikke ude på at fornærme nogen. Men synes ikke, at det skulle være nødvendigt at sige, at der gælder andre forhold, hvis man har 60 cm Rockwool på Frontvæggen, eller andre højttalere end de fleste med andre udstrålingsmåder, som åben baffel. Det synes jeg, at det må være ens eget ansvar at vurdere, når man læser, hvad jeg skriver og jeg er ikke tilbageholdende med mine erfaringer. De fleste ved nok, at jeg har trykkammerhøjttalere.

    Selvfølgelig vil det være en fordel, hvis det ikke er en trykzone, hvor man placerer anlægget.

    Man har jo også lov til selv at undersøge, om man har en trykzone imellem højttalerne. Det har de fleste med basreflekshøjttalere. Lidt mindre med trykkammerhøjttalere.

    Det er ikke alle, der har trykzone i hjørnerne heller.

    De fleste mennesker har meget lyd imellem højttalerne, og det er nemt at afgøre bare ved at gå bagom højttalerne evt. måle med mobiltelefonen. Hvis ikke Frontvæggen optager al lyden 100 %, vil apparater give refleksioner, som det er bedre at undgå.

    Jeg skrev om mine personlige erfaringer, som jeg mener er relevant i forhold til tråd starters oplæg. Jeg har placeret apparater i forskellig højde over gulvet. Trukket tilbage op ad Frontvæggen. Med mere afstand. Fjernet det meste af anlægget på nær to monoblokke. Placeret meget stor subwoofer og senere en center oven på. Placeret et stort lærred, der har lydgennemgang osv. Så jeg ved, hvordan det påvirker med ting imellem Fronterne.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.829
    Torget vurderinger
    23
    Vi snakker jo alle best ut i fra egne erfaringer - men det blir enda mer troverdig dersom en er litt ydmyk og åpen for at det ikke nødvendigvis er likt for alle.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har ikke TV mellom høyttalerne nettopp fordi flaten av en TV reflektrer i alt for stor grad. Har i stedet prosjektor og lerret.
    Det er meget tydelig forskjell både lydmessig og målemessig om lerret er nede eller oppe. (Vegg bak lerret er dempet)
    Lerret tas alltid opp ved musikklytting.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring tilsier at det er best å ha kun effektforsterker mellom høyttalerne. Da kan man ha korte høyttalerkabler. Og det bygger ikke så mye i høyden at det kommer i veien for lydbildet som oppstår mellom høyttalerne. Trekk gjerne effektforsterker i bakkant av ht.

    Sensitiv elektronikk som platespiller og cd spiller bør helst være langs sidevegg eller annen del av rommet, men problemet med å ha alt i mellom ht minsker om man trekker ht godt ut i rommet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har ikke TV mellom høyttalerne nettopp fordi flaten av en TV reflektrer i alt for stor grad. Har i stedet prosjektor og lerret.
    Det er meget tydelig forskjell både lydmessig og målemessig om lerret er nede eller oppe. (Vegg bak lerret er dempet)
    Lerret tas alltid opp ved musikklytting.
    Jeg har mye komponenter og rack/møbler mellom høyttalerne, samt en flatskerm. Det går sikkert ann og ha et dempende panel eller pledd foran flatskermen.Hyller og hulrom skal jo bidra og dempe noen refleksjoner? Men det har mye å si selve strålingsmønstret for elementene. Merket stor forskjell når jeg gikk for en bånddiskant. Fikk en mye klarere vokal pga. den sirulære spredningen. Denne skal gi høyere nivå i forhold til cone driverne ved sweespot ifølge J,D. Appollito:). Jeg kommer til å bytte til en større bånddriver (800 til 30k HZ) for å få mindre( eller ingen) oppbryning mellom 700-1500HZ . Noe off-topic hær nå! At det kommer til å bli bedre, er jeg ikke i tvil om:)
    Ellers er det viktig å ''lytte til'' de som har lang ærfaring. Det er mange som overser vesentlige ting.
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke alle som har mulighet til å ha HT stående ut i rommet, men har man mulighet så bør det gjøres. Det er ikke så mye som skal til. Har man ikke mulighet så trekk HT fram ved spilling, kan være lurt å sette på møbelknotter el. så de bare er til å dra ut.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har ikke TV mellom høyttalerne nettopp fordi flaten av en TV reflektrer i alt for stor grad. Har i stedet prosjektor og lerret.
    Det er meget tydelig forskjell både lydmessig og målemessig om lerret er nede eller oppe. (Vegg bak lerret er dempet)
    Lerret tas alltid opp ved musikklytting.
    Jeg har mye komponenter og rack/møbler mellom høyttalerne, samt en flatskerm. Det går sikkert ann og ha et dempende panel eller pledd foran flatskermen.Hyller og hulrom skal jo bidra og dempe noen refleksjoner? Men det har mye å si selve strålingsmønstret for elementene. Merket stor forskjell når jeg gikk for en bånddiskant. Fikk en mye klarere vokal pga. den sirulære spredningen. Denne skal gi høyere nivå i forhold til cone driverne ved sweespot ifølge J,D. Appollito:). Jeg kommer til å bytte til en større bånddriver (800 til 30k HZ) for å få mindre( eller ingen) oppbryning mellom 700-1500HZ . Noe off-topic hær nå! At det kommer til å bli bedre, er jeg ikke i tvil om:) Ellers er det viktig å ''lytte til'' de som har lang ærfaring. Det er mange som overser vesentlige ting.
    Jeg har AMT med wavegiude, men den er riktignok delt ved 1,8kHz. Å plassere demping foran tv fungerer nok helt fint så lenge det ikke er et teppe, men noe som demper litt mer linært. Uansett veldig upraktisk. :)

    Det er ikke alle som har mulighet til å ha HT stående ut i rommet, men har man mulighet så bør det gjøres. Det er ikke så mye som skal til. Har man ikke mulighet så trekk HT fram ved spilling, kan være lurt å sette på møbelknotter el. så de bare er til å dra ut.
    Det er også min erfaring. Å få høyttalerne ut fra vegg gjør mye for lyden. Har selv 1,7m fra frontbaffel til vegg.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har ikke TV mellom høyttalerne nettopp fordi flaten av en TV reflektrer i alt for stor grad. Har i stedet prosjektor og lerret.
    Det er meget tydelig forskjell både lydmessig og målemessig om lerret er nede eller oppe. (Vegg bak lerret er dempet)
    Lerret tas alltid opp ved musikklytting.
    Jeg har mye komponenter og rack/møbler mellom høyttalerne, samt en flatskerm. Det går sikkert ann og ha et dempende panel eller pledd foran flatskermen.Hyller og hulrom skal jo bidra og dempe noen refleksjoner? Men det har mye å si selve strålingsmønstret for elementene. Merket stor forskjell når jeg gikk for en bånddiskant. Fikk en mye klarere vokal pga. den sirulære spredningen. Denne skal gi høyere nivå i forhold til cone driverne ved sweespot ifølge J,D. Appollito:). Jeg kommer til å bytte til en større bånddriver (800 til 30k HZ) for å få mindre( eller ingen) oppbryning mellom 700-1500HZ . Noe off-topic hær nå! At det kommer til å bli bedre, er jeg ikke i tvil om:) Ellers er det viktig å ''lytte til'' de som har lang ærfaring. Det er mange som overser vesentlige ting.
    Jeg har AMT med wavegiude, men den er riktignok delt ved 1,8kHz. Å plassere demping foran tv fungerer nok helt fint så lenge det ikke er et teppe, men noe som demper litt mer linært. Uansett veldig upraktisk. :)

    Det er ikke alle som har mulighet til å ha HT stående ut i rommet, men har man mulighet så bør det gjøres. Det er ikke så mye som skal til. Har man ikke mulighet så trekk HT fram ved spilling, kan være lurt å sette på møbelknotter el. så de bare er til å dra ut.
    Det er også min erfaring. Å få høyttalerne ut fra vegg gjør mye for lyden. Har selv 1,7m fra frontbaffel til vegg.
    Jeg har god erfaring med at bruge SMT Svanø Akustik diffusere placeret foran. Både de tunge V-Wings, som er fabelagtige. De er tunge at flytte med, men så gode for lyden. Jeg bruger også de billigere Diy-Wings i pap og træ. De gør også en fordel og de er billigere og nemme at flytte rundt med.

    Front- og bagvæggen er to meget vigtige steder at akustisk arbejde med.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eg trur nok mange betre halvdelar vil sette meir pris på ein plante enn ei diffusorplate. Typisk forhandlingstema, vil eg tru. Mange plantar gjer også betre inneklima, noko som vinylplater gjerne har godt av..
    Om ens bedre halvdel er noenlunde sofistikert med sansen for det litt finere og man lar henne bli med i prosessen, er det utrolig hva man kan få til sammen. Det hjelper forsåvidt på at ikke husbonden selv er en sløv hakesleper. Vil faktisk påstå at det er ens egen skyld om man ikke føler en får aksept for en så potensielt romforskjønnende hobby som hifi+akustikk kan være...
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Shibata var nok ikkje nynorskbrukar, er eg redd...
    Korleis skriv ein mikrolineært på japansk/nynorsk, forresten`? Han Ivar hadde nok visst svaret.
    Mikrolineært? Tenkjer du på det dei kallar "microline" borte ved englandsnausta? Google overset "microline" med "マイクロライン". Dette er vel katakana? Kva med "tynnkantsliping" på norsk?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.946
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke alle som har mulighet til å ha HT stående ut i rommet, men har man mulighet så bør det gjøres. Det er ikke så mye som skal til. Har man ikke mulighet så trekk HT fram ved spilling, kan være lurt å sette på møbelknotter el. så de bare er til å dra ut.
    Det kan vere ein utveg å satse på høgtalarar som er konstruerte med tanke på at dei skal stå mot bak- eller sidevegg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.946
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Om ens bedre halvdel er noenlunde sofistikert med sansen for det litt finere og man lar henne bli med i prosessen, er det utrolig hva man kan få til sammen. Det hjelper forsåvidt på at ikke husbonden selv er en sløv hakesleper. Vil faktisk påstå at det er ens egen skyld om man ikke føler en får aksept for en så potensielt romforskjønnende hobby som hifi+akustikk kan være...
    De må ha eit godt ekteskap. Men kva er ein hakesleper? Kan det vere ein som får hakeslepp, eller er det meir alvorleg?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men kva er ein hakesleper? Kan det vere ein som får hakeslepp, eller er det meir alvorleg?
    Det er dessverre en kronisk tilstand og ikke bare begrenset til haken. Alt henger! Man antar at årsaken er redusert hjernekapasitet hvor sekundære autonome funksjoner blir nedprioritert. Det er jo ikke fult så viktig for overlevelsen å kunne stå rakrygget, med kjeften igjen og øyne åpne.

    Det medisinske begrepet på tilstanden er Os respirarum.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Det er dessverre en kronisk tilstand og ikke bare begrenset til haken. Alt henger! Man antar at årsaken er redusert hjernekapasitet hvor sekundære autonome funksjoner blir nedprioritert. Det er jo ikke fult så viktig for overlevelsen å kunne stå rakrygget, med kjeften igjen og øyne åpne.

    Det medisinske begrepet på tilstanden er Os respirarum.
    Det går seg nok til utpå nyåret.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn