Plater med dårlig innspilling

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.643
Antall liker
1.071
Torget vurderinger
1
Dwight Yoakam , Population:Me.
Dårlegaste lydkvaliteten eg nokonsinne har høyrt!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
En annen knallskive med skuffende lyd er Metallica Black album.
Denne er slett ikke bra på cd, men på vinyl derimot.....:)
Kjenner ikke vinylinnspillingen, men synes CDen har bra lyd, jeg, men den er til dels krevende til avspillingsutstyret.  Hørte den på en kombo av Arcam CD/Classé integrert amp/B&W 703, og det låt faktisk svært bra.  Sjelden jeg har hørt nyansene i stemmen til vokalisten så godt som i det oppsettet.

PS. Jeg har USA-utgivelsen av denne CDen, aner ikke om den skiller seg noe særlig fra den europeiske ut over coveret.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Briskeby - Jeans for Onassis

Liker i utgangspunktet musikken til Briskeby, men "Jeans for Onassis" er ikke noen god utgivelse mhp lydkvalitet.

Dette er en skrikende, fæl CD-utgivelse.  Spiller helt OK på reiseradioer og bilanlegg med lyd som ruller av over 10kHz i diskanten, men låter grusomt på litt volum på et godt Hifi-anlegg. Men hvem øsnker å lytte på god musikk på reiseradioen?
 
T

theStig

Gjest
Ble litt skuffet over denne... Mener det var i Fidelity jeg leste at denne i hvert fall skulle ha relativt god lyd...
(gjaldt den nye skiva til Gåte)

Denne plata er noe av det dårligste jeg har hørt noen gang.

På hvilket jorde er Fidelity når de kan hevde at den har "relativt god lyd"? Relativt til hva da?
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jeg lurer på om gåte sin har feil fase... låter liksom bredere med 180 grader snudd... (kan snu på forsterkeren)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kristiania - Station to Station

En digital bass som durer ut.  Sannsynligvis mixet for gettoblaster, reiseradio og MP3, da den funker OK på walkman.

På hjemmeanlegget forstyrrer den overdrevne og falske bassen resten av lydbildet helt forferdelig!

jeg skrev til og med et klagebrev til produser/ansvarlig utgiver ang dette.

han svarte meg at han ver fornøyd med lyden, så jeg gadd ikke å kommentere ytterligere.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Erland;- det var en interssant vri,- klagebrev altså;- har ingen grunn til å tvile på din fremstilling,- men respons fra produsent var vel nokså forutsigbar;- kanskje en idé å gjøre felles front, om vi kunne finne innspillinger vi kunne samles om å fordømme.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En annen knallskive med skuffende lyd er Metallica Black album.
Denne er slett ikke bra på cd, men på vinyl derimot.....:)
Øh... kan ikke helt se det. Har den både på vinyl og CD; må si at LP'en låter veldig bra på min LP12. Om det var det du mente.. synes CD'en låt bra da jeg spilte den på en Hegel CDP2A her hjemme nylig også.
Tror imidlertid at den på vinyl stiller store krav til platespiller/arm/pu... men innspillingen er ikke dårlig spør du meg.

Har noen kutt fra den på 12" 45rpm også; låter ennå bedre enn LP'en.

Mvh Vidar P
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Alle Led Zeppelin og Creedence på CD. (Særlig physical graffiti).

Michael Cretu - Invisible Man
A-ha - Scoundrel Days
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alle Led Zeppelin og Creedence på CD. (Særlig physical graffiti).
Tror nok du er uheldig og har en dårlig mastering; fordi både LP- og CD-utgavene som nå er nylig utgitt (den mye omtalte CCR-boksen) låter helt fabelaktig bra.

Ergo er det lett å slutte av det at innspillingene ikke er dårlige, men at dine eksemplarer må være labert masteret..

Mvh Vidar P
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.726
Antall liker
1.552
Torget vurderinger
2
Jordan the Comeback med Prefab Sprout
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
GH 1-3 med Queen. Bra musikk, flat lyd.
 

hallvardr

Medlem
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ble litt skuffet over denne... Mener det var i Fidelity jeg leste at denne i hvert fall skulle ha relativt god lyd...
sant. for cden har jo forsåvidt ganske bra lyd, men den er desverre utrolig platt, rett og slett fordi de har bæsja skikkelig på leggen med trommene, de er så godt som helt borte i lydbildet, og det er jo en ganske stor bommert når det gjelder denne sjangeren, blir liksom aldri noe trøkk på plata, første plata er derimot veldig bra
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Tror nok du er uheldig og har en dårlig mastering; fordi både LP- og CD-utgavene som nå er nylig utgitt (den mye omtalte CCR-boksen) låter helt fabelaktig bra.

Ergo er det lett å slutte av det at innspillingene ikke er dårlige, men at dine eksemplarer må være labert masteret..

Mvh Vidar P
Ok. Jeg har ikke den originale CD'n som ikke er remaster, men har både remasteren fra 1993 og den vinyl-lookalike editionen på CD. Utrolig dårlig lyd i forhold til den gode, gamle originale LP-utgivelsen fra 1975.

Jeg har trolig misforstått konseptet med innspilling. Men jeg mente altså at masteringen/remasteringen på CD-versjonene er dårlige. Således har jeg heller ingen hjemmel i å si A-ha sin og Michael Cretu sin er dårlige innspillinger da jeg ikke vet noe om innspillingskvaliteten. Jeg vet bare at lyden er dårlig på CD.
 
U

Uno

Gjest
Imagine av John Lennon har ikke en lydkvalitet som er verdt å skryte av.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Imagine av John Lennon har ikke en lydkvalitet som er verdt å skryte av.
Låter helt fint på MoFi's siste pressing! Som forøvrig er i handelen nå; se HER.

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Konas skive av Ronan Keating`s "10 years of hits" blandt det værste jeg har hørt, og denne får sjelden spilletid på MITT anlegg, nå også pga lyden........
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.511
Antall liker
3.056
Låter helt fint på MoFi's siste pressing! Som forøvrig er i handelen nå; se HER.

Mvh Vidar P
Har ikke hørt denne Vidar, men guttan på forumet til Steve Hoffman har vendt tommelen ned p.g.a. Yoko Ono's godkjente digitale re-mix av dette album.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke hørt denne Vidar, men guttan på forumet til Steve Hoffman har vendt tommelen ned p.g.a. Yoko Ono's godkjente digitale re-mix av dette album.
En mulighet er vel tilstede for at det potensielt kunne ha vært en enda bedre utgivelse dersom ubeskadiget analog master hadde vært tilgjengelig..
Og jeg er jo enig alt dette med de forferdelige digitalmixene; imidlertid har jeg alle de nye MoFi-skivene, og disse Lennon-tingene (som jeg forøvrig ikke nødvendigvis vil gi full uttelling for musikalsk innhold) låter ikke halveis verst egentlig, især når man sammenlikner med endel cd-utgaver.. men slik er nå engang disse innspillingene tror jeg.. skal man ha demo-lyd uavhengig av musikken er det vel bedre kandidater..

Mvh Vidar P
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
jeg lurer på om gåte sin har feil fase... låter liksom bredere med 180 grader snudd... (kan snu på forsterkeren)
Ved å snu polariteten mellom L og R får man som regel bredere lydbilde.

Det er akkurat slik "wide" effekten i tv'en eller mini anlegg virker.

Man tilfører L et -R signal og R et -L signal.

Jeg kan Garantere deg ett hundre prosent at den skiva ikke har feil polaritet.

At musikken og musikerne kanskje ikke er helt i fase er en annen sak ;D
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Erland;- det var en interssant vri,- klagebrev altså;- har ingen grunn til å tvile på din fremstilling,- men respons fra produsent var vel nokså forutsigbar;- kanskje en idé å gjøre felles front, om vi kunne finne innspillinger vi kunne samles om å fordømme.
Beklager å svare på så gammel tråd og inlegg.
Men dette var en kjempegod ide.

Jeg vil råde deg/dere til å kontakte lydteknikere/produsenter direkte hvis dere vil ha svar. Vi er kjempesugne på tilbakemeldinger vi!
Søkte litt rundt på forumet og fant både gode og kritiske tilbakemeldinger på skiver jeg har skrudd eller produsert, synes det er veldig interresant å lese.

En annen ting jeg vil råde sterkt til er å klage skriftlig til plateselskaper og labler om CD'er med for høyt volum.

Denne galskapskomprimeringen og hengekøye EQen etthvert i utgangspunktet vellydende produkt blir påtvunget i masteringen, er vi som jobber med dette veldig veldig lei av.
Dette gjelder både vi som jobber med platene og masteringsteknikerne.
Dette blir påtvunget fra plateselskapet.

Selv hører jeg kun på premastere (miksene) av skiver jeg har skrudd. 20dB lavere, men 24/96 og MYE bedre lyd.
Herregud hvis dere visste hva dere går glipp av når det gjelder trøkk og varme...... Dere hadde sluttet å bruke tusenvis av kroner på kabler ihvertfall. Dere brukt spenna på å kjøpe opp plateselskapene istedet ;D

To entusiasters kabelbudsjett, og vi er i mål........ :eek:
 
S

slowmotion

Gjest
Hei
lSelv hører jeg kun på premastere (miksene) av skiver jeg har skrudd. 20dB lavere, men 24/96 og MYE bedre lyd.
Herregud hvis dere visste hva dere går glipp av når det gjelder trøkk og varme......  
Det er slike ting man blir deprimert av å lese......
Hvis bare.......
 
T

theStig

Gjest
Personlig tror jeg slipsnissene (markedsfolka) i plateselskapene driter en lang marsj i om et fåtall "tullinger" (les: audiofile) klager over lyden. Det eneste som teller er "impact", i den forstand at plata låter høyt og gjennomtrengde på radio og ghettoblastere. Slikt tror disse idiotene at det blir platesalg av. Dessuten, når musikken har blitt så mye dårligere i det siste så må man jo kompensere. Er budskapet dårlig, så kompenser med å rope høyere......... :p
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Personlig tror jeg slipsnissene (markedsfolka) i plateselskapene driter en lang marsj i om et fåtall "tullinger" (les: audiofile) klager over lyden. Det eneste som teller er "impact", i den forstand at plata låter høyt og gjennomtrengde på radio og ghettoblastere. Slikt tror disse idiotene at det blir platesalg av. Dessuten, når musikken har blitt så mye dårligere i det siste så må man jo kompensere. Er budskapet dårlig, så kompenser med å rope høyere......... :p
Nå er det ettertrykkelig bevist at lav peak/RMS ikke gjør positivt utslag på radio. Les:
http://www.broadcastpapers.com/radio/OmniaWhatHappens01.htm

Skrevet av guruene selv.

På ghettoblasteren har det mest med frekvensgang å gjøre (ikke for lite 2-5KHz)

Selv om det kanskje ikke gir noe umiddelbart utslag å skrive brev til universal music å klage, er det ingen tvil om at det er mange som irriterer seg over denne utviklingen.

Kan anbefale en titt på følgende forum:
http://recforums.prosoundweb.com/index.php/f/31/1939/?SQ=1bee31e7a5334d12495f8ecab367898f

der en kan følge med på masteringsfolkenes egne stadige referanser til problematikken.

Mindre labler, og direkte henvendelser til lydteknikere, produsenter og masteringsteknikere kan vise seg å være mer effektive.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.511
Antall liker
3.056
Denne galskapskomprimeringen og hengekøye EQen etthvert i utgangspunktet vellydende produkt blir påtvunget i masteringen, er vi som jobber med dette veldig veldig lei av.
Dette gjelder både vi som jobber med platene og masteringsteknikerne.
Dette blir påtvunget fra plateselskapet.
En sannhet med modifkasjoner.
Joda, det er sant at dere må levere det produktet som oppdragsgiverne vil ha.
Men hvis vi går tilbake noen år, hvem var det som "oppdro" kundene/markedet til å begynne å etterspørre CD'er som låt høyere enn forgående utgivelse?
Steve Hoffman har ved flere anledninger sagt på sitt forum at studiofolk taler med to tunger. Offisielt lovpriser de lyden på dagens Cd'er...yeahh sounds great!!, på bakrommet sier de noe helt annet...sounds like shit!! Jeg har en passe forakt for mennesker som sier en ting, men mener i virkeligheten noe helt annet. ( en tendens i vårt samfunnet i dag er stadig flere slike mennesker...penger (får aldri nok) )

tresko, jeg er sikker på at dere kunne ha en større påvirkningskraft overfor plateselskap og øvrige oppdragsgivere angående retninga for moderne lydproduksjoner, HVIS DERE BARE TURTE !!
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
En sannhet med modifkasjoner.
Joda, det er sant at dere må levere det produktet som oppdragsgiverne vil ha.
Men hvis vi går tilbake noen år, hvem var det som "oppdro" kundene/markedet til å begynne å etterspørre CD'er som låt høyere enn forgående utgivelse?
Steve Hoffman har ved flere anledninger sagt på sitt forum at studiofolk taler med to tunger. Offisielt lovpriser de lyden på dagens Cd'er...yeahh sounds great!!, på bakrommet sier de noe helt annet...sounds like shit!! Jeg har en passe forakt for mennesker som sier en ting, men mener i virkeligheten noe helt annet. ( en tendens i vårt samfunnet i dag er stadig flere slike mennesker...penger (får aldri nok) )

tresko, jeg er sikker på at dere kunne ha en større påvirkningskraft overfor plateselskap og øvrige oppdragsgivere angående retninga for moderne lydproduksjoner, HVIS DERE BARE TURTE !!
Det MÅ føles et press for dette fra konsumentene hvis dette skal forandre seg. Det må bli et press vi kan henvise til, og bruke som argument ovenfor labelhuene .
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.511
Antall liker
3.056
Men var det opprinnelig konsumentene som etterspurte en slik lyd ?
Jeg mener det er pengefolka som indirekte etterspurte en slik lyd. Hvordan? Jo, her kommer den kommersielle radioen inn i bildet. Den kommersielle radioen eies av folk som ikke har noen musikk/lydinteresse, men som kun har en interesse av størst mulig profitt. Og jo høyere lyttertall på radiokanalen, desto mer profitt. Det var da markedsføringsfolk fant ut at jo mer "støyende" radioen var, jo mer holdt folk seg til den kanalen. Dermed så måtte musikken være høyest og mest mulig støyende, også i de roligste partiene, dermed komprimering/maximering. Og plateselskapene måtte etterhvert produsere et lydbilde som tiltalte radioenes eiere, nemlig de grådige pengefolka. Og den ene måtte overgå den andre, enda mer maximering osv.

Folk flest er ikke klar over dette, folk opplever ikke, kan ikke identifisere problemet ved f.eks lyttetretthet p.g.a. støyende lydbilder sånn som vi er i stand til. Derfor må bransjen "ta til vett". Men det er pengemakta som til syvende og sist styrer dette. (som alltid)
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Men var det opprinnelig konsumentene som etterspurte en slik lyd ?
Jeg mener det er pengefolka som indirekte etterspurte en slik lyd. Hvordan? Jo, her kommer den kommersielle radioen inn i bildet. Den kommersielle radioen eies av folk som ikke har noen musikk/lydinteresse, men som kun har en interesse av størst mulig profitt. Og jo høyere lyttertall på radiokanalen, desto mer profitt. Det var da markedsføringsfolk fant ut at jo mer "støyende" radioen var, jo mer holdt folk seg til den kanalen. Dermed så måtte musikken være høyest og mest mulig støyende, også i de roligste partiene, dermed komprimering/maximering. Og plateselskapene måtte etterhvert produsere et lydbilde som tiltalte radioenes eiere, nemlig de grådige pengefolka.  Og den ene måtte overgå den andre, enda mer maximering osv.

Folk flest er ikke klar over dette, folk opplever ikke, kan ikke identifisere problemet ved f.eks lyttetretthet p.g.a. støyende lydbilder sånn som vi er i stand til. Derfor må bransjen "ta til vett". Men det er pengemakta som til syvende og sist styrer dette. (som alltid)
Les linken om radioprossesering jeg postet lengre oppe, så har vi litt grunnskap før det følger ytterligere forklaringer.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Tror det er en sammenheng her:
Jo dyrere anlegg du får, desto dårligere blir de dårlige platene.....
 
P

Parelius

Gjest
Tror det er en sammenheng her:
Jo dyrere anlegg du får,  desto dårligere blir de dårlige platene.....
excellence makes a difference. (eller noko slikt)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.511
Antall liker
3.056
Les linken om radioprossesering jeg postet lengre oppe, så har vi litt grunnskap før det følger ytterligere forklaringer.
Har lest. Forstår det slik at denne lydprosesseringa som foregår i studioene da er unødvendig for å tilpasse radiomarkedet, og at dette til syvende og sist bare gjør radiolyden verre. At radiostasjonene selv har det utstyret som er nødvendig for å tilpasse lyden for radiospilling, inkl. nødvendig komprimering. (Nå er jeg blitt litt trøtt...)
Men en ting er hvordan virkeligheta faktisk er, en annen ting er hvordan folk oppfatter virkeligheta og gjør de ting som de mener er nødvendig å gjøre for å oppnå de ønskelige virkningene.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Tror det er en sammenheng her:
Jo dyrere anlegg du får,  desto dårligere blir de dårlige platene.....
Dette er en utbredt oppfattelse som er helt feil. Det er klart forskjellen mellom gode og dårlige innspillinger vil bli større dess bedre anlegget blir, men et godt sammensatt anlegg (noe som for så vidt ikke er lett å få til) får også dårlige (eller skal vi si "vanlige") innspillinger til å høres mere engasjerende ut.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Dette kommer da vel fullstendig ann på hva som er svakheter med innspillingen, og hva som er styrker/svakheter med anlegget det spilles av på og rommet det spilles av i.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.511
Antall liker
3.056
Dette er en utbredt oppfattelse som er helt feil. Det er klart forskjellen mellom gode og dårlige innspillinger vil bli større dess bedre anlegget blir, men et godt sammensatt anlegg (noe som for så vidt ikke er lett å få til) får også dårlige (eller skal vi si "vanlige") innspillinger til å høres mere engasjerende ut.
Vil bare helt og fullt si meg enig i det kibsgard her sier, basert på min egen erfaring.

Det lille unntaket er en del av dagens prosesserte plateutgivelser, hvor all lydkosmetikk, komprimering/maximering, No-Noise osv. blir nådeløst avslørt. Dette gjør det til en prøvelse å skulle lytte til, fordi jeg som lytter til en hver tid er oppmerksom på dette, fordi det låter unaturlig.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
sikker noen som er uenig med meg, men på mitt anlegg så låter særlig Yes, Jethro Tull og Moby dårlig. Trist. Cry
Musikken er jo meget bra.

Yes og Jethro Tull hører jeg en god del på. Og typisk 70-tallsproduksjon avogtil låter litt spinkelt i forhold til nyere ting.

Nå kom det jo en remastret og utvidet serie med Yes nylig. Denne låter sinnsykt mye mer åpent enn tidligere utgivelser av samme skiver. Har bare kjøpt "A time and a word" i denne nyeste serien, og akkurat den skiva kler jo en "larger than life"-produksjon.

Men ellers er min favoritt den remaster-serien som kom på Atlantic på midten av nittitallet. Den låter ikke altfor åpent (ville bandet egentlig det? Hva skjer da med trøkket), men har rikelig med punch. Dessuten er ikke skivene etterfylt med alskens unødvendige bonustracks. En plate som originalt ble gitt ut med 3 låter HAR BARE 3 låter, og ikke 8:) !!!
 
J

jekri

Gjest
Dessuten er ikke skivene etterfylt med alskens unødvendige bonustracks. En plate som originalt ble gitt ut med 3 låter HAR BARE 3 låter, og ikke 8:) !!!
Ja!!! Det er ikke uten grunn platen opprinnelig inneholdt de låtene de gjorde.
Prøv å forandre rekkefølgen på Sgt. Pepper til den som Lennon ville ha, det blir en helt annen plate.
Meldingen til plateselskapene er:
SLUTT Å KØDDE MED DE GAMLE INNSPILLINGENE!!!
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Ja.

Det blir nesten som om jeg skulle postet mitt forrige innlegg med fete typer, eventuelt i ulike farger og med "bonus-setninger" som ble forkastet i første versjon. Hvor stor mening gir dét?

:)
 
S

slowmotion

Gjest
Hei

Selv hører jeg kun på premastere (miksene) av skiver jeg har skrudd. 20dB lavere, men 24/96 og MYE bedre lyd.
Herregud hvis dere visste hva dere går glipp av når det gjelder trøkk og varme......  
Tenker bare høyt her....
Går ut fra at det er nytteløst med ekspander/ forsiktig eq mellom cd-spiller og dac... ?
Musikken/lyden en vel allerede ødelagt...?

;)
 
Topp Bunn