Plater med dårlig innspilling

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
sikker noen som er uenig med meg, men på mitt anlegg så låter særlig Yes, Jethro Tull og Moby dårlig...
Skal ikke uttale meg om Moby, men vil da si at visserlig låter Jethro Tull tøft her, ikke alltid hifi-riktig, men med en tøff sound; antakelig slik den var ment å være. Husk at mange innspillinger er gjort med den hensikt å gi en "sound", ikke nødvendigvis låte naturlig.

Eksempelvis satt jeg senest igår og hørte på min UK originale førsteutgivelse av "This Was"; steintøff skive, litt rar men veldig engasjerende og stemningsskapende lyd! "Aqualung" (på DCC 180g) låter veldig imponerende, "Stand Up" (Emi's 100-års jubileums-LP) låter litt skranglete men drivende og engasjerende.
Endel kutt på "Living in the past" låter jo faktisk veldig bra!

Ville bare nyansere litt på det at Tull "ikke låter bra", for det KAN de gjøre, gitt de rette masteringer og forutsetninger.. ;)

Mvh Vidar P

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Hei

Tenker bare høyt her....
Går ut fra  at det er nytteløst  med ekspander/ forsiktig eq mellom cd-spiller og dac... ?
Musikken/lyden en vel allerede ødelagt...?

;)
Det stemmer.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Uriah heep Live og Grand funk Live er fantastiske livealbum, men definitivt ikkje pga. lyden
Arve, når det gjelder lyden på UH live, var den brukbar på (tror det var første utgivelsen her i Norge). Jeg hadde den på LP men fikk den ødelagt av katta som dreit i platestativet. Så jeg kjøpte en ny, som var uten store bilder av heltene, som var preget i Tyskland med betydelig flatere lyd. Det førte til at jeg fortsatt hørte på den gamle innspillingen. Uten å tenke over det var jeg faktisk optatt av lyd den gangen på 70tallet.

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Antall liker
0
Skip James med CypressGove Blues... DET er dårlig opptak det...hehe.. Kanskje ikke så rart da det er fra 30-tallet. Men den har sjarm, da! :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Yes og Jethro Tull hører jeg en god del på. Og typisk 70-tallsproduksjon avogtil låter litt spinkelt i forhold til nyere ting.

Nå kom det jo en remastret og utvidet serie med Yes nylig. Denne låter sinnsykt mye mer åpent enn tidligere utgivelser av samme skiver. Har bare kjøpt "A time and a word" i denne nyeste serien, og akkurat den skiva kler jo en "larger than life"-produksjon.

Men ellers er min favoritt den remaster-serien som kom på Atlantic på midten av nittitallet. Den låter ikke altfor åpent (ville bandet egentlig det? Hva skjer da med trøkket), men har rikelig med punch. Dessuten er ikke skivene etterfylt med alskens unødvendige bonustracks. En plate som originalt ble gitt ut med 3 låter HAR BARE 3 låter, og ikke 8:) !!!

Meget interessant tråd her for de som er interresert i diverse Yes masteringer.

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=65943

første utgivelsen er ukreditert på atlantic, det er altså 0db referansen. som vi ser er marino's kun en liten heving av nivået. HDCD'n taler for seg selv :p

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Skal ikke uttale meg om Moby, men vil da si at visserlig låter Jethro Tull tøft her, ikke alltid hifi-riktig, men med en tøff sound; antakelig slik den var ment å være. Husk at mange innspillinger er gjort med den hensikt å gi en "sound", ikke nødvendigvis låte naturlig.

Eksempelvis satt jeg senest igår og hørte på min UK originale førsteutgivelse av "This Was"; steintøff skive, litt rar men veldig engasjerende og stemningsskapende lyd! "Aqualung" (på DCC 180g) låter veldig imponerende, "Stand Up" (Emi's 100-års jubileums-LP) låter litt skranglete men drivende og engasjerende.
Endel kutt på "Living in the past" låter jo faktisk veldig bra!

Ville bare nyansere litt på det at Tull "ikke låter bra", for det KAN de gjøre, gitt de rette masteringer og forutsetninger..  ;)

Mvh Vidar P
Høre for tiden på JT "rock island" (1985 tror jeg) på MC i bilen, for et musikalsk trykk og god lyd, på trods av alt susingen, dynamikken er iallefall på top, må få tak i denne på vinyl 8).

Tom-Erik

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
Beklager å svare på så gammel tråd og inlegg.
Men dette var en kjempegod ide.

Jeg vil råde deg/dere til å kontakte lydteknikere/produsenter direkte hvis dere vil ha svar. Vi er kjempesugne på tilbakemeldinger vi!
Søkte litt rundt på forumet og fant både gode og kritiske tilbakemeldinger på skiver jeg har skrudd eller produsert, synes det er veldig interresant å lese.

En annen ting jeg vil råde sterkt til er å klage skriftlig til plateselskaper og labler om CD'er med for høyt volum.

Denne galskapskomprimeringen og hengekøye EQen etthvert i utgangspunktet vellydende produkt blir påtvunget i masteringen, er vi som jobber med dette veldig veldig lei av.
Dette gjelder både vi som jobber med platene og masteringsteknikerne.
Dette blir påtvunget fra plateselskapet.

Selv hører jeg kun på premastere (miksene) av skiver jeg har skrudd. 20dB lavere, men 24/96 og MYE bedre lyd.
Herregud hvis dere visste hva dere går glipp av når det gjelder trøkk og varme......  Dere hadde sluttet å bruke tusenvis av kroner på kabler ihvertfall. Dere brukt spenna på å kjøpe opp plateselskapene istedet ;D

To entusiasters kabelbudsjett, og vi er i mål........ :eek:
Meget interesant Tresko .
Kanskje du kunne startet et norsk "MoFi" for oss hifi entusiaster ;D
Spøk til side ,hva skal vi gjøre ?

Eirik

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
;D Beklager, men jeg kunne ikke dy meg...
Katter er no dritt , vår katt tok knekken på Xlo ht kablene mine for noen år tilbake .
Aldri mer katt ;D

T

theStig

Gjest
Uff uff uff... jeg gledet meg til ny skive med Enya. Musikken er fin den, men masteringen da... My God for noe drit!!! Rett og slett DRIT. Jeg skjønner faen meg ikke vitsen. Enya er sart og rolig musikk, men det låter helt motsatt. Høyt, komprimert, det klipper og skurrer hørbart i alle litt kraftige partier. Pokker at det går an, ødelegge noe som kunne vært bra på en slik måte... AAAAARGGG!!!! En burde sende al-Qaida på idiotene.

S

slowmotion

Gjest
Fikk Tori Amos:" From the choirgirl hotel" i posten i dag.

Forstår ikke at noen mener denne plata har god lyd.
Måtte skru ned volumet 2 hakk for å orke å høre på den.

T

theStig

Gjest

Enig. Pyton! God musikk da..

P

Parelius

Gjest
Dette kommer da vel fullstendig ann på hva som er svakheter med innspillingen, og hva som er styrker/svakheter med anlegget det spilles av på og rommet det spilles av i.
Bifall!

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Rush - Vapor Trails
Helt ærlig så er egentlig det meste med Rush belemret med dårlig lyd(vi snakker her om LP), og det er veldig synd da Rush er noe av de bedre bandene her i universet! ;)
Helge

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Synes Rush er tidvis veldig bra produsert. "2112" låter fint. "Permanent waves" låter enda bedre og "Moving Pictures" låter helt fremragende. Men "Signals" låter helt jævlig. "Counterparts" låter bare kjedelig. "Exit...stage left" kunne de fått til bedre, vil jeg tro.

Men den største flausen er "Rush in Rio". Jeg ble SÅ skuffa første gang jeg kjørte i gang den på DVD. Har seriøst hørt bootleg-live-skiver som låter bedre. Fatter ikke den låter SÅ jævla trangt og slitsomt!

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Synes at alle Genesis remastra fra 1994 har dårlig lyd og kan ikke skjønne at de ikke klarer å gjengi disse noe bedre ? .
Gleder meg til de kommer i en nyere remastring , er det noen som har hørt når de evt. kommer ? :p .

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Coldplay X&Y. F ex spor 11 og 4. Hør på s-ene!! :(

Trodde jeg måtte bytte forsterker (Bladelius Thor Mk2 seks dager gammel) og høyttalere (ProAc Response 2.5).

Har vært hos både Lyric og NAT i formiddag for å avkrefte at det var anlegget mitt det var noe galt med. Platen låt dårlig hos dem og!

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Michael Brauer som mikset blant annet den nevnte coldplay skiva tar pop fenomenet helt ut, og gjør mesteparten av miksejobben på Ghetoblaster.

Det låter fantastisk på radio, bilannlegg, PA etc. Men setter du skiva på et par veldig bra monitaorer låter det ikke særlig bedre.

Det er et valg, jeg skjønner det, men liker ikke at det er sånn.

Vil du forstå mer av denne materien er det fantastisk mye å hente ved å lese litt her:

Michael Brauer starter på side to eller noe sånt.

http://www.gearslutz.com/board/forumdisplay.php3?f=20

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Artig. I går kveld kjørte vi (familien) en stund i min lille polo tdi 2004 modell med originalt VW stereoanlegg og der låter coldplay helt ålreit! ::)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584
Det MÅ føles et press for dette fra konsumentene hvis dette skal forandre seg. Det må bli et press vi kan henvise til, og bruke som argument ovenfor labelhuene .
I forbindelse med at jeg sendte en reklamasjon til Universal Music, Norge angående at den nye ABBA boxen ikke ville spille på min SACD/CD spiller, benyttet jeg anledningen til å fortelle hvor misfornøyd jeg generelt er med lydkvaliteten på dagens CD'er.
Jeg fikk tilbakemelding på ABBA box'en, men avsnittet ang. lydkvaliteten på CD'er ble ikke nevnt med ett ord.

NB! Lydkvaliteten på ABBA-boxen er temmelig bra.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584
A-ha - Scoundrel Days
"Scoundrel Days" er et tildels et meget godt innspilt album, luftig og ANALOG ! CD utgaven som er på markedet i dag er den originale digitaltransfer fra 1986. Det er en "flat" overførsel fra mastertapene, og låter helt ok. sett i forhold til oppløsninga på datidens A/D convertere.
Men Kimmern, om du får denne CD'en til å åpne seg på anlegget (som de fleste fra 80-tallet som er mastret flatt) avhenger av kvaliteten på CD spiller og utstyr forøvrig.

Scoundrel Days- er etter min mening A-Ha's beste album.

O

om.s

Gjest
Dwight Yoakham "Population Me" dritt innspilling av en ellers god skive, dessverre....

"dritt" i denne sammenheng er flatt, kjedelig, hardt.....

mvh

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Definisjonen av dårlig mix må da vere Metallica "and justice for all". Eneste kule med den mixen er basstromme lyden til lars. høres ut som MP5 med lyddemper ;D

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Black Sabbath - Iron Man..... Høres ut som om cd-utgaven er tatt opp med mikrofon fra et stereoanlegg :)

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Mye av de albumene og bandene som er nevnt over lager musikk med SJEL. Sett på noen av de første Yes og eller Jethro Tull platene og nyyyt. Alt kan vel for H..... ikke låte som om de kommer fra KK eller MF. Nei ,mange av dere må stikke fingra i jorda og lukke igjen øynene sine og nyte musikken og dr..e i teknikken. "For A thousand Mothers... med JT og "Close To The Edge." med Yes. Prøv å lytt eller selg alle platene til meg , eller og "lytt til de direkte graverte , presset av "Nubiske jomfruer i vakuum" platene deres og bli enda dummere!!!!!God helg , og jeg skal lytte på JT , U2 , Yes , osv , osv.

T

theStig

Gjest
Black Sabbath - Iron Man..... Høres ut som om cd-utgaven er tatt opp med mikrofon fra et stereoanlegg :)
Da skulle du hørt den originale LP-utgaven. Den er mye værre.... Men - jeg foretrekker lyden på denne framfor lyden på mye av dagens pop-musikk.

T

theStig

Gjest
En skikkelig dårlig hifi-opplevelse er Tom Waits/Big Time. Det er en live-skive, og mye er spilt inn på kasettspiller!! Det låter også ille av dårlige PA-mikker, feedback og all mulig skit. Men fy fader for ei skive! Etter min mening den aller beste Tom Waits skiva.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
"The Real Thing" med Faith No More er det værste jeg har hørt. Helt utrolig blodfattig nedover i frekvensene. Jeg har ikke lest hele tråden, men den kvalifiserer til allerede å ha blitt nevnt. I slike tilfeller skjønner man at behovet for en god eq kan være reelt. En fin referanse å ha for å kunne demonstrere forskjell på innspillinger.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.288
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men Kimmern, om du får denne CD'en til å åpne seg på anlegget (som de fleste fra 80-tallet som er mastret flatt) avhenger av kvaliteten på CD spiller og utstyr forøvrig.

Scoundrel Days- er etter min mening A-Ha's beste album.
Definitivt deres beste album musikalsk; men på mitt anlegg (se under) lyder den nyinnkjøpte CD-versjonen skuffende. Langt i fra vinylutgaven spillt på KD-500/Stax ua-cf9 eller SME 3009 mk II/Audio-Technica 10, Wadiaen min har ikke problemer med å matche de fleste vinylinnspillinger men ikke her....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.288
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Tori Amos sine plater har generelt god til svært god lyd - men akkurat denne er pussig nok dårlig.

Nyinnkjøpte versjoner av Fragile og Thick as a Brick lyder utmerket på mitt anlegg- en kompis som er 30-årig Yes fan og har sett de live to ganger på 70-tallet sa da han hørte Fragile hjemme hos meg for ett par uker siden: Synd at Yes aldri fikk høre dette like bra ......

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Skal prøve å ikke gjenta meg til det kjedsomlige , men herregud orker ikke å nevne alle CD,er , men tar kun ett knippe med artister her som har utgitt mega dårlige innspillinger på CD , men har fremdragende lyd på LP,ene sine .

Aha
David Bowie
Cars
Chicago
Depeche Mode
Fixx
Genesis
Human League
Japan
Kent
Live
Manfred Mann
Nazareth
Propoganda
Qeen
Saga
Supertramp
10 CC
U 2
Ultrvox
Visage
Yes
Yello...................

Dette er noen band som har lurt meg til å kjøpe de samme Eks. opptil flere ganger , og værstingen er U 2 , som uheldigvis er ett av favoritt bandene sammen med Mannfred Manns Earth band , det er ikke mulig å gjøre dette noe værre :'( .

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Mye av de albumene og bandene som er nevnt over lager musikk med SJEL. Sett på noen av de første Yes og eller Jethro Tull platene og nyyyt. Alt kan vel for H..... ikke låte som om de kommer fra KK eller MF. Nei ,mange av dere må stikke fingra i jorda og lukke igjen øynene sine og nyte musikken og dr..e i teknikken. "For A thousand Mothers... med JT og "Close To The Edge." med Yes. Prøv å lytt eller selg alle platene til meg , eller og "lytt til de direkte graverte , presset av "Nubiske jomfruer i vakuum" platene deres og bli enda dummere!!!!!God helg , og jeg skal lytte på JT , U2 , Yes , osv , osv.

Helt enig!

Dette er en av grunnene til at jeg solgte Matrix 803-høyttalerne mine - de fikk produksjoner som ikke låt "helt optimalt" til å låte grusomt. Med mine nåværende 602s3 føler jeg at jeg kommer mye "nærmere musikken". Ikke noen vits i å ha et stereoanlegg som nesten tvinger en til å endre musikksmak, er det vel? ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584
Definitivt deres beste album musikalsk; men på mitt anlegg (se under) lyder den nyinnkjøpte CD-versjonen skuffende. Langt i fra vinylutgaven spillt på KD-500/Stax ua-cf9 eller SME 3009 mk II/Audio-Technica 10, Wadiaen min har ikke problemer med å matche de fleste vinylinnspillinger men ikke her....  
Nei, det har jeg ingen grunn til å betvile. LP utgaven avspilt over en god vinylrigg slår nok CD'en ned i støvla.
Men det jeg ville frem til var at CD'en tross alt er mastret "flatt" fra mastertapene, og begrensniga ligger i dårlige A/D konvertere fra midt på åttitallet.
Men dette er uansett langt å foretrekke fremfor en nymotens re-mastering med komprimert og maximert lyd.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Ser at 211 ikke er fornøyd med lyden av "jordan..." med Prefab. Albummet er jo helt unikt , og har sjel. Da spiller det for h.... ikke at "det har dårlig lyd". Hvordan ? , var du i studioet og sjekka akustikken , og lydforholdene under innspillinga ?. Nei dette begynner å bli patetisk. Lytter heller til musikk som har sjel enn alle desse direkte graverte , sheffield Lab , Diana Krall , Gud veit hva. Tror faktisk at jeg ikke er interessert i HIFI i det hele tatt jeg , .....bare i musikk som har ......sjel. Får la de som veit hvordan lyden og lytte forholdene til mikrofonene var i studioene og konsertsalene få styre med sitt og så vil jeg lytte til det jeg synes er musikk med sjel. "Jordan , The Comeback"- Prefab Sprout" har faktisk bra /god lydkvalitet , og kanskje noen må sjekke om de har: 1: rene øreganger , "2:Har litt ro i rævva , slik at de får tid til å lyttttte på musikken , 3: Ta gjerne ett glass rødvin eller tre under lyttinga. Mvh

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Lise Ekdal, Pärlor av glas, CD-utgave utgitt av Sony
Er vel siste skiva hennes?

Denne er utrolig slitsom å høre på.
Andre som erfarer det samme?

Blir en av de skivene som blir plassert i hyllen og aldri mer tatt fram. Har en del slike, hver gang jeg kommer fram til dem knyter deg seg litt i magen min og jeg haster videre til neste CD/DVD

I siste HIGH fidelity (nr 1 2006) står det forresten en interessant artikkel om dette, har tittelen "Stop CD-volden - NU!"
Der sammenligner de for eks. nivået på noen CD'er vs. tidligere LP versjon. Hvordan de har behandlet lyden er helt sykt!

De gjorde også forsøk på å gjenskape den samme forvregningen ved å omsample de gode versjonene.
7dB overstyring med "hard klipping" var ikke nok for å oppnå tilsvarende klipping som det CD'en hadde :eek:

De CD'ene de brukte som eksempler var:
Rolling Stones - Streets Of Love
Ringo Starr - Choose love (her var CD'en komprimert, mens DVD som også fulgte med ikke var det. Det var på denne de testet 7dB + hard klipping)

Men de framhevet også at disse, desverre, ikke på noen måte var unike :mad:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584
De gjorde også forsøk på å gjenskape den samme forvregningen ved å omsample de gode versjonene.
7dB overstyring med "hard klipping" var ikke nok for å oppnå tilsvarende klipping som det CD'en hadde  :eek:
Det var dette jeg refererte til i en annan tråd, men lydtekniker "tresko" ville ikke helt tro på dette.
Dette sier bare noe om hvor vanvittig denne bransjen er blitt. Man klipper kraftig for å skape forvrengning fordi de viktigste aktørene i bransjen har en ide' om at forvrengning skaper god lyd. Høres jo helt sykt ut, men sånn er det!

L

Lydtekniker

Gjest
Dette sier bare noe om hvor vanvittig denne bransjen er blitt. Man klipper kraftig for å skape forvrengning fordi de viktigste aktørene i bransjen har en ide' om at forvrengning skaper god lyd. Høres jo helt sykt ut, men sånn er det!
Her misforstår du litt, tror jeg. Man klipper ikke bevisst for å oppnå forvrengning, den forvrengning som oppstår er et resultat av at rekonstruksjonen av den analoge bølgeformen havner over det konverterne takler - dette igjen skjer fordi man prøver å skvise en CD for det den er verdt ved hjelp av kraftig kompresjon/limitering. Det er YTTERST få som bruker digital klipping bevisst, da det er stor konsensus om at dette er aldeles grusomt.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.584
Joda, skjønner deg. Men jeg "spisset" innlegget mitt bevist. Men i ytterste konsekvens så er det riktig det jeg skriver.
Stort sett alle moderne pop/rock CD'er som er høye i lyden, og som er maximert har et urent lydbilde, spesielt mellomtonen er uren i mine ører, noe skikkelig disharmonisk, og dette er en form for forvrengning. Spør du platebransjen om de selv har dårlig lyd på platene, så er det offisielle svaret at de har god lyd på platene. Med andre ord, så foretrekker de en form for forvrengt lyd på platene de utgir (spesielt mainstream pop/rock).

Topp Bunn