Kjenner ikke vinylinnspillingen, men synes CDen har bra lyd, jeg, men den er til dels krevende til avspillingsutstyret. Hørte den på en kombo av Arcam CD/Classé integrert amp/B&W 703, og det låt faktisk svært bra. Sjelden jeg har hørt nyansene i stemmen til vokalisten så godt som i det oppsettet.En annen knallskive med skuffende lyd er Metallica Black album.
Denne er slett ikke bra på cd, men på vinyl derimot.....
(gjaldt den nye skiva til Gåte)Ble litt skuffet over denne... Mener det var i Fidelity jeg leste at denne i hvert fall skulle ha relativt god lyd...
Øh... kan ikke helt se det. Har den både på vinyl og CD; må si at LP'en låter veldig bra på min LP12. Om det var det du mente.. synes CD'en låt bra da jeg spilte den på en Hegel CDP2A her hjemme nylig også.En annen knallskive med skuffende lyd er Metallica Black album.
Denne er slett ikke bra på cd, men på vinyl derimot.....
Tror nok du er uheldig og har en dårlig mastering; fordi både LP- og CD-utgavene som nå er nylig utgitt (den mye omtalte CCR-boksen) låter helt fabelaktig bra.Alle Led Zeppelin og Creedence på CD. (Særlig physical graffiti).
sant. for cden har jo forsåvidt ganske bra lyd, men den er desverre utrolig platt, rett og slett fordi de har bæsja skikkelig på leggen med trommene, de er så godt som helt borte i lydbildet, og det er jo en ganske stor bommert når det gjelder denne sjangeren, blir liksom aldri noe trøkk på plata, første plata er derimot veldig braBle litt skuffet over denne... Mener det var i Fidelity jeg leste at denne i hvert fall skulle ha relativt god lyd...
Ok. Jeg har ikke den originale CD'n som ikke er remaster, men har både remasteren fra 1993 og den vinyl-lookalike editionen på CD. Utrolig dårlig lyd i forhold til den gode, gamle originale LP-utgivelsen fra 1975.Tror nok du er uheldig og har en dårlig mastering; fordi både LP- og CD-utgavene som nå er nylig utgitt (den mye omtalte CCR-boksen) låter helt fabelaktig bra.
Ergo er det lett å slutte av det at innspillingene ikke er dårlige, men at dine eksemplarer må være labert masteret..
Mvh Vidar P
Synes igrunn at mange av deres innspillinger er dårlige ( dårlig må ikke forveksles med musikken....)Rush - Vapor Trails
Har ikke hørt denne Vidar, men guttan på forumet til Steve Hoffman har vendt tommelen ned p.g.a. Yoko Ono's godkjente digitale re-mix av dette album.
En mulighet er vel tilstede for at det potensielt kunne ha vært en enda bedre utgivelse dersom ubeskadiget analog master hadde vært tilgjengelig..Har ikke hørt denne Vidar, men guttan på forumet til Steve Hoffman har vendt tommelen ned p.g.a. Yoko Ono's godkjente digitale re-mix av dette album.
Ved å snu polariteten mellom L og R får man som regel bredere lydbilde.jeg lurer på om gåte sin har feil fase... låter liksom bredere med 180 grader snudd... (kan snu på forsterkeren)
Beklager å svare på så gammel tråd og inlegg.Erland;- det var en interssant vri,- klagebrev altså;- har ingen grunn til å tvile på din fremstilling,- men respons fra produsent var vel nokså forutsigbar;- kanskje en idé å gjøre felles front, om vi kunne finne innspillinger vi kunne samles om å fordømme.
Det er slike ting man blir deprimert av å lese......lSelv hører jeg kun på premastere (miksene) av skiver jeg har skrudd. 20dB lavere, men 24/96 og MYE bedre lyd.
Herregud hvis dere visste hva dere går glipp av når det gjelder trøkk og varme......
Nå er det ettertrykkelig bevist at lav peak/RMS ikke gjør positivt utslag på radio. Les:Personlig tror jeg slipsnissene (markedsfolka) i plateselskapene driter en lang marsj i om et fåtall "tullinger" (les: audiofile) klager over lyden. Det eneste som teller er "impact", i den forstand at plata låter høyt og gjennomtrengde på radio og ghettoblastere. Slikt tror disse idiotene at det blir platesalg av. Dessuten, når musikken har blitt så mye dårligere i det siste så må man jo kompensere. Er budskapet dårlig, så kompenser med å rope høyere.........
En sannhet med modifkasjoner.Denne galskapskomprimeringen og hengekøye EQen etthvert i utgangspunktet vellydende produkt blir påtvunget i masteringen, er vi som jobber med dette veldig veldig lei av.
Dette gjelder både vi som jobber med platene og masteringsteknikerne.
Dette blir påtvunget fra plateselskapet.
Det MÅ føles et press for dette fra konsumentene hvis dette skal forandre seg. Det må bli et press vi kan henvise til, og bruke som argument ovenfor labelhuene .En sannhet med modifkasjoner.
Joda, det er sant at dere må levere det produktet som oppdragsgiverne vil ha.
Men hvis vi går tilbake noen år, hvem var det som "oppdro" kundene/markedet til å begynne å etterspørre CD'er som låt høyere enn forgående utgivelse?
Steve Hoffman har ved flere anledninger sagt på sitt forum at studiofolk taler med to tunger. Offisielt lovpriser de lyden på dagens Cd'er...yeahh sounds great!!, på bakrommet sier de noe helt annet...sounds like shit!! Jeg har en passe forakt for mennesker som sier en ting, men mener i virkeligheten noe helt annet. ( en tendens i vårt samfunnet i dag er stadig flere slike mennesker...penger (får aldri nok) )
tresko, jeg er sikker på at dere kunne ha en større påvirkningskraft overfor plateselskap og øvrige oppdragsgivere angående retninga for moderne lydproduksjoner, HVIS DERE BARE TURTE !!
Les linken om radioprossesering jeg postet lengre oppe, så har vi litt grunnskap før det følger ytterligere forklaringer.Men var det opprinnelig konsumentene som etterspurte en slik lyd ?
Jeg mener det er pengefolka som indirekte etterspurte en slik lyd. Hvordan? Jo, her kommer den kommersielle radioen inn i bildet. Den kommersielle radioen eies av folk som ikke har noen musikk/lydinteresse, men som kun har en interesse av størst mulig profitt. Og jo høyere lyttertall på radiokanalen, desto mer profitt. Det var da markedsføringsfolk fant ut at jo mer "støyende" radioen var, jo mer holdt folk seg til den kanalen. Dermed så måtte musikken være høyest og mest mulig støyende, også i de roligste partiene, dermed komprimering/maximering. Og plateselskapene måtte etterhvert produsere et lydbilde som tiltalte radioenes eiere, nemlig de grådige pengefolka. Og den ene måtte overgå den andre, enda mer maximering osv.
Folk flest er ikke klar over dette, folk opplever ikke, kan ikke identifisere problemet ved f.eks lyttetretthet p.g.a. støyende lydbilder sånn som vi er i stand til. Derfor må bransjen "ta til vett". Men det er pengemakta som til syvende og sist styrer dette. (som alltid)
excellence makes a difference. (eller noko slikt)Tror det er en sammenheng her:
Jo dyrere anlegg du får, desto dårligere blir de dårlige platene.....
Har lest. Forstår det slik at denne lydprosesseringa som foregår i studioene da er unødvendig for å tilpasse radiomarkedet, og at dette til syvende og sist bare gjør radiolyden verre. At radiostasjonene selv har det utstyret som er nødvendig for å tilpasse lyden for radiospilling, inkl. nødvendig komprimering. (Nå er jeg blitt litt trøtt...)Les linken om radioprossesering jeg postet lengre oppe, så har vi litt grunnskap før det følger ytterligere forklaringer.
Dette er en utbredt oppfattelse som er helt feil. Det er klart forskjellen mellom gode og dårlige innspillinger vil bli større dess bedre anlegget blir, men et godt sammensatt anlegg (noe som for så vidt ikke er lett å få til) får også dårlige (eller skal vi si "vanlige") innspillinger til å høres mere engasjerende ut.Tror det er en sammenheng her:
Jo dyrere anlegg du får, desto dårligere blir de dårlige platene.....
Vil bare helt og fullt si meg enig i det kibsgard her sier, basert på min egen erfaring.Dette er en utbredt oppfattelse som er helt feil. Det er klart forskjellen mellom gode og dårlige innspillinger vil bli større dess bedre anlegget blir, men et godt sammensatt anlegg (noe som for så vidt ikke er lett å få til) får også dårlige (eller skal vi si "vanlige") innspillinger til å høres mere engasjerende ut.
Ja!!! Det er ikke uten grunn platen opprinnelig inneholdt de låtene de gjorde.Dessuten er ikke skivene etterfylt med alskens unødvendige bonustracks. En plate som originalt ble gitt ut med 3 låter HAR BARE 3 låter, og ikke 8 !!!
Tenker bare høyt her....Selv hører jeg kun på premastere (miksene) av skiver jeg har skrudd. 20dB lavere, men 24/96 og MYE bedre lyd.
Herregud hvis dere visste hva dere går glipp av når det gjelder trøkk og varme......