PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrondW

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Nei, ikke veldig like. Dynaudio opplever jeg som mer svulmende i bassen, mens PMC er ekstremt nøyaktige/stramme. Dynaudio C60 og PMC 5.26 har vel omtrent samme pris og har mange gode kvaliteter. Nå hørte jeg de to med en ukes mellomrom og selvsagt på ulik elektronikk, men jeg opplevde C60 som mykere, varmere og PMC som enda mer korrekt og stramme. Ingen av dem har skarpe diskanter eller ulne mellomtoner, og strengt tatt burde man hatt et par av hver, alt etter humør og stemning. Jeg hadde nok vært storfornøyd uansett hvilken av disse to jeg hadde, om stua passet, men det var noe jeg savnet ekstra fra live-opptak på PMC 5.26. F.eks. "Beady Belle - Live at parkteatret - Closer" ble virkelig magisk (fra Mortens demo). De ga en utrolig nærhet, som gikk godt forbi Contour.

Special 40 har jeg dessverre ikke hørt.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Dharmabum, Sammy: Bladelius og PMC = total diamantmatch. :cool: Brage på 23...bedre kan det knapt bli til den prisen...Men noe større enn 24 ville jeg satt på minimum Thor III. Selv om Brage og Tyr II definitivt vil klare dem. Poenget er HVORDAN de gjør det. Hadde jeg valget mellom en sprell ny B135 og Brage i anlegg nr to, hva hadde jeg PERSONLIG valgt? Brage, uten den minste skygge av tvil. Poeng nr to her er at jeg er svært glad i begge merkers måte å levere godsakene på. Sammen med bla PMC. Så bare rolig, Sammy..B135 er gull. Men hva er det jeg ser? Prøver du å kalibrere inn 23 i kinoen FØR du har gitt den tid nok med B135 aleine?

Sist redigert:

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Auditor: Nei, har ikke prøvd å kalibrere 25.23 inn i kinoen. Målingene er for å se hvor ille rommet er, og hva slags tiltak som må gjøres for å dempe toppene i frekvensene. Blir å sette opp rockfon i taket og på bakvegg. Allerede snakket med kona, og hun ga klarsignal, så da er det bare til å kjøpe inn materiell.

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.857
    Torget vurderinger
    29
    Planlegger et 21-par hos frua, Sammy, selvfølgelig på Bladeliusforsterkeri. Men har fulgt med dem fra begynnelsen..
    Var innom biblioteket i dag og skummet gjennom siste Lyd og bilde.
    Der var det test av stativht.
    PMCene fikk bare 4 stjerner av 6. mulige.
    Trekk for bl.a metallisk lyd.
    Hmmm.

woodrand

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da melder jeg meg inn som PMC venn. Et par Twenty5 24 i Black Diamond bestilt ;) Jula kom tidlig iår.
    Gratulerer med et meget godt valg! Jeg har hørt noen forskjellige PMC-modeller, og jeg mener at de låter suverent bra. Og så er det jo ekstra hyggelig at jula kommer tidlig da :)

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    woodrand: Takk, blir spennende å se hvor mye større 24 spiller iforhold til 23. PMC bassen er veldig vanedannende. At 23 spilte så bra i stua mi er helt fantastisk.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Å, er det DET? Da forstår jeg. Gratulerer , Sammy! Da håper vi du får 24 like bra til. Transmisjonslinjer ER ofte magiske i vanskelige rom, Du fant ut at det ble for LITE bass i 23? Med 24 der, trenger du iallefall ikke sub..hehe..og jeg skal innrømme at også den kan være vanedannende. Ikke bare i bass. Litt mer fleksibel også. Gi den 500 timer, så er den ferdig innspilt;)

Dharmabum: Bladelius har kjempestore forsyninger, alt annet er lite i forhold. Men femti watt er noe lite til å bruke på såpass store søyler som 24 og opp. Det er det de aller fleste gjør feil- underdimensjonerer forsterkeren, og tror at store høyttalere er best uansett. Feil!! Du ender da med en høyttaler som aldri får vist sitt sanne potensial. Det er heller stikk motsatt. En for stor forsterker finnes ikke. Brage har 1200VA, det er bedre å bruke minst mulig av effekten til reinspikka drift. Overkill er ikke bare morsomt, det er absolutt nødvendig. Skal du prøve PMC på? Sett grensen på 22 eller 23. Da har du mer igjen til kontroll og detaljering. Funker det? Ja. Det kan jeg garantere!!:cool: Tenk dreiemoment og motormessig bånndrag som en svær Scania, kombinert med toppfart og chassisegenskaper som en McLaren. Iallefall hvis du kombinerer med 22.

Sist redigert:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.844
    Gratulerer sammy! Tror det var 24 jeg hørte nede i München i 2016. Jeg ble meget imponert! Måten den forholdsmessige lille høytaleren fylte rommet på var rett og slett
    fantastisk. Dette er et merke som holder topp prestasjon fra de rimeligste modellene og opp til topp modellene!

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Auditor: Nei, bassen var bra med 23 også. Men ville prøve 24. Fikk tilbud av Morten av å låne 26, men er redd hvis jeg hører 26 så risikerer jeg husfreden hjemme. 500 timer? Det var da ekstremt.

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    nlykke: Takk, men sammenlignet med dine BB5se så blir 25.24 miniputter i forhold. Av det jeg har lest, så sier PMC at det er 25.24 har hatt den største forandringen i 25 serien. Derfor ble jeg nysgjerrig på dem. 23 spilte egentlig veldig bra hos meg også.

Rimeligste modellene dems er heller ikke billige :p Men kvalitet er det.

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.576
    Torget vurderinger
    13
    Å, er det DET? Da forstår jeg. Gratulerer , Sammy! Da håper vi du får 24 like bra til. Transmisjonslinjer ER ofte magiske i vanskelige rom, Du fant ut at det ble for LITE bass i 23? Med 24 der, trenger du iallefall ikke sub..hehe..og jeg skal innrømme at også den kan være vanedannende. Ikke bare i bass. Litt mer fleksibel også. Gi den 500 timer, så er den ferdig innspilt;)

Dharmabum: Bladelius har kjempestore forsyninger,men femti watt er noe lite til å bruke på såpass store søyler som 24 og opp. Det er det de aller fleste gjør feil- underdimensjonerer forsterkeren, og tror at store høyttalere er best uansett. Feil!! Det er heller stikk motsatt. En for stor forsterker finnes ikke. Brage har 1200VA, det er bedre å bruke minst mulig av effekten til reinspikka drift. Overkill er ikke bare morsomt, det er absolutt nødvendig. Skal du prøve PMC på? Sett grensen på 22 eller 23. Da har du mer igjen til kontroll og detaljering. Funker det? Ja. Det kan jeg garantere!!:cool:
    Takk for innspill Auditor,må få hørt PMC en dag=)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Sammy, Dharmabum. Ekstremt? Nei, det er det da ikke. Heller logisk. Mtp at feks Bladelier ikke våkner før 1000 timer er spilt. Tid satt av Bladelius selv, etterprøvd av både Morten og meg, funnet å stemme. Her bruker jeg Balder Mk2 og Idun. Tok et år å spille dem inn. Det er tvertimot bedre å bruke lang tid på moderat volum, ettersom du da er bombesikker på at elementer osv har fått "satt seg" respons- og effektmessig. Foretrekker du å bli revet ut av sengen på morran, eller lar du kroppen selv bestemme når du har mulighet til det, med mer uthvilt versjon av deg selv som resultat? Å få en så jevn prestasjonskurve fra modell til modell kalles seriell kontinuitet. prøv PMC, Genelec, Sonus Faber, Rega, DB ,så skjønner du hva akkurat det er. Samt hva du egentlig har i samlingen din. De vil BEGYNNE å våkne etter ca 200..Det er ikke mer enn halvannen ukes konstant bruk. Jeg pleier å notere ned tid i innspillingsprosess. Headsettet mitt vil ta ei uke til..

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Planlegger et 21-par hos frua, Sammy, selvfølgelig på Bladeliusforsterkeri. Men har fulgt med dem fra begynnelsen..
    Hmmm.
    En finsk test som er oversatt, han slakter også proac db1... mistenker testerns ører som noe ute av lage da han klarer å høre det motsatte av flere eiere samt andre tester.. :)
    Men hvem vet :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    X, Rorres: Finnenes referanse er- og vil alltid være- Genelec...Sett opp et gjennoomtenkt anlegg med dem, så skjønner du hvorfor.

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    49
    Ville bare si meg enig i Auditors anslag av innspillningstimer, 500t er nesten et minimum og regne på enkelte høyttaler og elektronikk.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    49
    Hmmm.
    En finsk test som er oversatt, han slakter også proac db1... mistenker testerns ører som noe ute av lage da han klarer å høre det motsatte av flere eiere samt andre tester.. :)
    Men hvem vet :)
    Kun en manns mening, er ikke en dritt mer verdt enn en annen manns mening, selv om han er flink og svinge pennen og får ordene sine på trykk i et reklamemagasin.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    EIA: Evt transportskade på testerens angjeldende par. Ellers , takk for supporten.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Vi får se hva framtiden bringer... men det er noen merker som skiller seg ut og står høyere på listen enn andre.. :)

Proac, pmc, dynaudio og system audio... så får vi se hva som er aktuelt når tiden er inne :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    X: Tre av de der står også på min topp ti..

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.576
    Torget vurderinger
    13
    Vi får se hva framtiden bringer... men det er noen merker som skiller seg ut og står høyere på listen enn andre.. :)

Proac, pmc, dynaudio og system audio... så får vi se hva som er aktuelt når tiden er inne :)
    Hva med Buchardt Audio, det er nye modeller i gjære:cool:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja de er også på en shortlist.. men prisnivået ble en del høyere enn dagens modeller.. :) men klart, de hamler opp med andre til 4 ganger prisen :)

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Får mine nye Twenty5 24 imorgen;). Gleder meg så sykt til å få testa dem. Var innom kjelleren til Morten og hørte på Twenty5 26 i helgen, og det låt veldig bra. Får håpe 24 ikke er så langt unna 26 lydmessig.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Jeg håper bare de går inn i stua og anlegget like bra som 23. Oversizing av høyttalere er som sagt banesåret for mangt et system. Ikke at jeg på noen måte er redd for det..men man veit aldri.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.275
    Sted
    Sørlandet
    Blir det mulig å lytte til PMC på Horten messen? Isåfall, hvilke modeller?

Mvh
    BB

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Auditor: Når man tenker på størrelsen til stua så er 24 ingen måte for stor. Lyden må jo fylle 50m2. Har kjøpt rockfon plater til å henge på taket, og planlegger absorbenter på bakveggen også. Tror det kommer til å bli gå bra til slutt.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    BB: Spør Morten om det..

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    20170823_172942a.jpg

20170823_173420a.jpg

20170823_183240a.jpg

Morten var så snill som kjørte høyttalerne hjem til meg. Har nå koblet til alt og det spiller helt rått rett ut av esken :cool: For et trøkk, det lille jeg savnet hos Twenty5 23 er tilstede i 24. Skulle tro subwooferen er på! Er bare til å få spilt dem inn og se dem vokse dag for dag ;)

De er sååå shiny.

Edit: Da fikk jeg snudd bildene også.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Men bassen er 200% bedre integrert nå? Uten sub? I thought as much..hehe.. Gratulerer. Innspillingstid her i huset er altså 500t på slike komponenter. Regn med at de begynner å våkne etter ca 250, bassen går fra ørlite lukka "flaff-flaff" til steinkontrollert. Lydbildet ellers blir så bredt, høyt og dypt at du omtrent ikke tror det.. Moderat volum-ikke riv dem opp av dvalen. Ellers, bare kos deg. Og glem kalibreringen inntil videre. Suben kan du nok bare legge ut for salg- jeg tipper du ikke trenger den mer. Om så er: REL...De er subenes svar på PMC.

Sist redigert:

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Sånn som det spiller, så trenger jeg ikke en sub. Men Hvis jeg klarer å integrere inn en sub, så vil det gi en jevnere frekvens i bassen. Skal spille masse musikk, så når de er innspilt, ta en måling, så får vi se om jeg skal ha sub eller ikke. Bor i leilighet og kan ikke spille så høyt. Med den dypbassen så tror jeg naboene kommer til å ringe purken :p

PMC har egen sub, hvordan fungerer den?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Den har jeg ikke testet, men jeg tipper den funker. Dog kan jeg nesten garantere at REL er lettere å romintegrere. Deres innstillinger er så omfattende- og lyden så ekstremt musikalsk - at det imo ikke finnes bedre suber i konsumsegmentet. Ferdig kake. Integrering med evt kino skjer best med tilpassede PMCer for senter- , side- og bakkanaler.

Sist redigert:

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Får ta et skritt av gangen. Får se om det blir en REL på meg etterhvert.

Håper jeg ikke spiller for høyt nå, får spørre naboen under om han ble plaget av musikken min imorgen.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Gjør dette riktig, Sammy, så kommer han innom med en sixpack øl og en haug egne plater når de er innspilte. Samt at han nok kommer til å rådspørre deg ang lyd i sin egen stue..Musikk kan være nøkkelen til godt naboskap også..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hvor henta du de sprinkelrammene, Sam? VIL HA..

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Lekegrind

Trykk på linken over. Gullverdt når man har småtroller hjemme. Eneste grunnen til nåla til pickupen ikke er knekt av ennå.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Jeg skal se på det. Kanhende søs har nok av dem ute av bruk til at de passer her..

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg satt og hørte på musikk istad og min datter på 2.5 år kom hjem fra farmor. Hun tok av seg skoa og klatra opp i sweetspotet og lente seg godt tilbake. Satt der stille og rolig og hørte på musikken. Det er første gangen hun gjør noe sånt. Er ikke bare far som er fornøyd med oppgraderingen ser det ut som :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn