Distinctive
Æresmedlem
Er det noen her inne som har Twenty.C og kan dele noen erfaringer?
Det er jo solgt et par stykker her på berget.
Det er jo solgt et par stykker her på berget.
Enig. Det var ikke store aktiviteten i denne tråden da jeg kjøpte mine Twenty.23 i 2013.Det er virkelig morsomt at PMC ser ut til og ha blitt litt mer populær her i Norge!
Er vel grenser for hvor mye juice man kan få ut av en 7" bass. Kapasitet krever membranareale.Testa PMC TWENTY 26 hos NAT forrige helg...
Desverre så virka det ut som at dem ikke takla mye "guffe" før jeg fikk basselementet til å lage "papp" lyd på Pink Floyd låta, "Hey You". Morten sa det kunne være at forsterkern var litt liten... men syns det virka litt rart også.
Nei, jeg lånte ikke med meg noe hjem. Hadde uansett ikke bilen med. Prisen på 2526 er i alle fall en smule større ja25.26 er bare bitte litt større enn 25.24, men koster endel mer. Fikk du lånt 25.23 med deg hjem?
Jo, det kan absolutt være en god idé.Det tryggeste er å få testa 25.23 i stua di. Da finner du fort ut om det er nok futt i dem.
Hei.Så en film i går kveld etter ytterligere innkjøring av 25.C og madam’en reagerte på ‘bokslyd’ fra senteren.
Hun pleier å være flink å ta endringer og før skiftet så brukte jeg frontene som fantomsenter som enkelt takler full frekvens.
Senteren gir fyldig lyd, men har jo ikke spesielt stort membranareal, selv med to elementer.
Jeg lurer på om jeg må flytte XO fra 60Hz til en plass mellom 80-120Hz for å bli kvitt bokslyden.
Det er ukomprimert og tydelig tale jeg er spesielt opptatt av, noe som bedres med senteren.
Senteren er veldig kilen på kvaliteten på materialet den fores med.
Det ligger ikke noen begrensninger på amp siden.
Det er også suboptimalt at senteren må stå 1.5ft foran frontene, selv om prosessoren kompenserer for dette.
Noen som har noen utbroderinger her, fortrinnsvis nat?
Takk, hva sier THX normen om XO for de andre høyttalerene i et Atmos 7.2 system?Prøv med 80 Hz, som er innenfor THX normen.
Takk for det, Auditor, men den står jo oppgitt ned til 45Hz, da.Distinctive 60 Hz??? Altfor lavt!!: Som Morten sier: Deling på 80-100 Hz er ei tidsprøvd og effektiv oppskrift for vellykket integrasjon mellom senteren og resten i et sånt sett. Som også i bilstereo. 80 Hz har vært standard startpunkt her siden jeg var tolv. Både på hjemmekino, subs og i bil. Hvis du ber en høyttaler laget for et bestemt område om å gjengi for mye...vel, da gjør den ikke det den får beskjed om, og det du opplever kan skje.. Fra 80 og opp får senteren lov til å briljere, men skjærer du av for bratt kan også det gi problemer. Senterhøyttalere er nettopp for tydelig dialog, PMC er ekstra tydelig i beskjedene hvis du gjør noe feil- i alle settinger. og konfigurasjoner .Try, and try again..Når det er riktig, hører du det.
THX sin 80hz deling tar høyde for sub/satelitt system hvor sateleittene er lukket og har utgangspunktet -3db ved 80hz. Siden de er lukket har de en ca 2. ordens avrulling naturlig og når man da i tillegg kjører 2. ordens høypass i prosessor/receiver ender man opp 4. ordens deling akustisk.Takk, hva sier THX normen om XO for de andre høyttalerene i et Atmos 7.2 system?Prøv med 80 Hz, som er innenfor THX normen.
Sies det noe om flankesteilhet for avrulling?
Har forståelse for dette, men kan som sagt ikke skjønne at 80Hz, 12dB/Oktav er smertegrensen til 25.C når den er spekket ned til 45Hz. Derfor ble den satt til 60Hz. Det er dog ikke et kjempeproblem iom. at Mains lager fantomsenter fra 80-40Hz og sørger for gode arbeidsbetingelser for Senteren. Det er vel også mindre informasjon i Senterkanalen under 80Hz.Distinctive: Frekvensområdet i en senterhøyttaler har mye til felles med tenkingen rundt vinterdekk. Jo smalere den kan jobbe i et gitt sett, desto bedre er det. Som du delte der tidligere er det som om du bad de to små elementene være sub i anlegget. Det klarer du i bil- med Focal Utopia 5WS- men det er drepen på høyttalere som helst skal jobbe fra 80 og opp.
Oi, her var der mye snadder som må fordøyesTHX sin 80hz deling tar høyde for sub/satelitt system hvor sateleittene er lukket og har utgangspunktet -3db ved 80hz. Siden de er lukket har de en ca 2. ordens avrulling naturlig og når man da i tillegg kjører 2. ordens høypass i prosessor/receiver ender man opp 4. ordens deling akustisk.Takk, hva sier THX normen om XO for de andre høyttalerene i et Atmos 7.2 system?Prøv med 80 Hz, som er innenfor THX normen.
Sies det noe om flankesteilhet for avrulling?
Det er dette mange knoter med, om man ikke har tilnærmet samme avrulling AKUSTISK på høyttalere og subber så får man faseproblematikk. Akkurat det samme er det deling mellom diskant og mellomtone.
Enten bør man benytte høyttalerens naturlige avrulling i rommet og få da en steil deling der, eller så bør man gå opp bortimot en oktav og ha en 2. ordens deling der.
Så har rommets deilige akustikk og fysiske begrensninger med dipper og peaker som gjør alt så mye enklere enn det høres ut
6dB/O filteret er det passive filteret i Sf Elipsa Auditor. Kan ikke gjøre noe med dette så lenge disse ht brukes.Distinctive: Men å bruke førsteordens Sonus-steilhet her (6dB) funker ikke Se å få spilt inn dyret etter rekalibrering, så vil du skjønne mer.