PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    614
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har selv F8 sig, og har hørt mye på Twenty5 26, både "i" og uten "i". Hovedforskjellen er at F8 er mer analytisk og låter kaldere og tørrere. 26'ern er varmere og kanskje mer stue- og ørevennlig. Men i bunn i grunn handler det om smak og matching med øvrig utstyr. Begge er formidable musikkformidlere!
    Jeg har selv F8 uten i, så lurer jeg på om det er mindre forskjell mellom denne og 26i? Har ikke hørt F8i i noe særlig grad.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.901
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har selv F8 uten i, så lurer jeg på om det er mindre forskjell mellom denne og 26i? Har ikke hørt F8i i noe særlig grad.
    Nei, det er ikke snakk om mindre forskjeller. Det to helt forskjellige høyttalere med helt forskjell lydsignatur. F8 er analytisk, tørr og mer "hifikorrekt" en .26 og .26i

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    614
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Nei, det er ikke snakk om mindre forskjeller. Det to helt forskjellige høyttalere med helt forskjell lydsignatur. F8 er analytisk, tørr og mer "hifikorrekt" en .26 og .26i
    Jeg tenkte på forskjellen mellom F8i og F8. Er i-oppgraderingen enda mer analytisk og "hifikorrekt? Det vil sikkert høres om man sammenligner alle tre modellene opp mot hverandre.

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    228
    Vi snakker om Fact.8 her, ikke sant? Det finnes ingen Fact.8 uten "i", men derimot en eldre utgave før dagens Signature-modell. Har ikke hørt den eldre varianten, men vil tippe at forskjellen mellom den og Signature er mindre enn forskjellen mellom Fact.8 (begge modeller) og Twenty5.26 (begge). Men dette blir bare antagelser fra min side. Importøren Morten Ringvold (Norsk Audio Teknikk) er jo aktiv her på forumet. han kan sikkert gi et bedre svar.

Sist redigert:

haifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    93
    Sted
    Ås
    Er enig med siste skribent her. Har eid Twenty5.26, og har nå Fact.8 (den originale). Forskjellen mellom de var stor. Twent5.26 er en veldig bra høyttaler, men den gikk rett ut døra da jeg prøvde Fact.8 hjemme. Fact er en helt annen divisjon. Nådeløs åpen og "luftig".

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    228
    Har forøvrig prøvd storebroren Fact.12 (signature) også. Den var vesentlig bedre enn Fact.8 sig på nær sagt alle punkter, selv om grunnlyden var svært lik slik du opplever Fact 8, haifi. Bare enda mer, liksom...
    Dessverre er stua mi for liten til å klare disse større høyttalerne. Bassen ble for dominerende, og verken EQ eller nedstilling av bassen på selve høyttaleren hjalp. Synd, for jeg hadde virkelig lyst på dem. Men å investere i nytt husvære ble for drastisk... Til alt hell føltes det ikke som noen nedtur å gå tilbake til Fact.8. Savnet ikke noe, selv om den dyrere storebroren nok er verd en drøy frognerhundrings mer om du har råd og plass.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    614
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Vi snakker om Fact.8 her, ikke sant? Det finnes ingen Fact.8 uten "i", men derimot en eldre utgave før dagens Signature-modell. Har ikke hørt den eldre varianten, men vil tippe at forskjellen mellom den og Signature er mindre enn forskjellen mellom Fact.8 (begge modeller) og Twenty5.26 (begge). Men dette blir bare antagelser fra min side. Importøren Morten Ringvold (Norsk Audio Teknikk) er jo aktiv her på forumet. han kan sikkert gi et bedre svar.
    Ja, jeg mener Fact8 og Fact8 signature.

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.185
    Torget vurderinger
    6
    Jeg skal prøve å gi en oppsummering på hva er forskjellen imellom Fact 8 til Fact 8 Signature og 2526i.

Fact-serien ble oppgradert til Signature i 2019. Det ble benyttet erfaringene og nyvinninger ifra Fact Fenestria som resulterte i oppgraderingen til Signature.
    PMC utviklet nye kondensatorer i samarbeid med Britiske ClarityCap som ble videreført til Fact Signature modellene samt Mundorf motstander og en ny kreds-designe på delefiltret.
    Disse oppgraderingene gir en mer oppløst og «stillere» topp, mer kropp og bedre 3D.

Fact 8 Signature vs 2526i.
    Fact Signature kom før den nye Twenty5i-serien og da ville jeg ha valgt Fact 8 Signature fremfor 2526. Når i-serien kom. Så ble jeg mer usikker. Det er noe med en mellomtone dome som ikke kombinert bass/mellomtone drivere klarer like godt! Det ble også ny diskant basert på den samme som sitter i Fact-serien, oppdateringer i delefiltret og vesentlig bedre avkobling mellom plint og kabinett.
    2526i er en høyttaler med mer liv og virker mer «underholdene» på et større spekter av musikk. Stort og presist lydbilde og 3D som på Fact 8 Signature med noe mer trykk i bassen.

Håper dette ga et lite innblikk?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.139
    Torget vurderinger
    1
    PMC Prodigy 1 er uten tvil en nydelig høyttaler, og nesten i kategorien hva skal du med noe dyrere...egentlig..!

1727118996150.png

tob

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2013
    Antall liker
    39
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    Klarte ikke å finne denne tråden, men søkeordene må tydeligvis være ganske nøyaktige, men nå er jeg i rett tråd.
    Øverst i Vennetråder for hifimerker er det lagt inn en Alfabetisk oversikt over vennetråder for hifimerker
    I denne oversikten finner du PMC under P

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.139
    Torget vurderinger
    1
    Øverst i Vennetråder for hifimerker er det lagt inn en Alfabetisk oversikt over vennetråder for hifimerker
    I denne oversikten finner du PMC under P
    Nice!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.139
    Torget vurderinger
    1
    tenkte på: Hva skal du egentlig med noe dyrere......
    Hver og en må selv synliggjøre sine behov og begrunnelser hvis man føler at man trenger å gjøre det. Just do it, som det heter i reklamen..!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.139
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje for å sette det litt på spissen, et mer overkommelig valg for mange.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    3.878
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Snuser litt på å gå tilbake til PMC og har tenkt på å kombinere 5.23i med en kompetent 50 watter. Vil 50 Watt + 5.23i i et rom på 19 m2 fungere, eller må det mer pulver til? Ser jo tester, men de synes alle å koble relativt monstrøse forsterkere til....

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    12.244
    Sted
    London
    Snuser litt på å gå tilbake til PMC og har tenkt på å kombinere 5.23i med en kompetent 50 watter. Vil 50 Watt + 5.23i i et rom på 19 m2 fungere, eller må det mer pulver til? Ser jo tester, men de synes alle å koble relativt monstrøse forsterkere til....
    Mitt rom - 18,8 m2
    Min forsterker - 2x50w
    Mine talere - Twenty5.23

Veldig glad i lyden her, og er mer enn nok styrke i forsterker for meg. Volumkontrollen som regel rundt kl 9 med vinyl og mellom 8 og 9 fro streaming. Hvis jeg vil ha mye lyd, er den oppe rundt kl 10 :)

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.775
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 5.26 (ikke i), bruker Cayin CS150 (55w i Triode som jeg bruker) på et større rom enn deg, og har ingen problemer med å fylle rommet med lyd...Og plage naboer :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn