politikk og holdninger og sånt

A

Affa

Gjest
Så en som stemmer SV er ung og naiv, og tror at alle mennesker er gode og snille uavhengig av bakgrunn og kultur, og skifter side etterhvert som de leser og lærer?

Tar deg kanskje litt hardt nå, men det er mange som har den oppfatningen at SV er for de unge og naive, mens Høyre/Ap er for de som er fornuftige og ansvarlige.
Selvfølgelig er det slik. Jeg vil legge til at mange av dem rett og slett er dumme. Jfr toppledelsen i partiet. Naivitetens høyborg. Dummhetens tempel. Dårenes gral. Kjært barn med mange navn, men det virkelige navnet er SV

A

Affa

Gjest
Hmm, jeg har da vitterlig fått de beste skussmål så langt i livet 8)

Å kalle en spade for en spade, det er en gammel og god dyd.
"Den som kaller en spade for en spade bør tvinges til å bruke en" Fritt etter Oscar Wild. Selv kaller jeg en spade for en Schmesisser og føler meg følgelig ikke truffet.

P

Parelius

Gjest
Neivel. Jeg siktet da heller ikke til freden som sådan, det var heller ditt utsagn om freden som det høyeste politiske mål jeg syntes står i et litt underlig forhold til den politiske virkelighet - både her og der.
ahhh, slik sett. Sorry. Det er nok et misforhold du påpeker, som nesten kan gjøre enhver politisk ytring ironisk. Point taken.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.411
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ingen grunn til hverken beklagelse eller ydmykhet (selv ikke inn i ironien). Neida, konteksten var A-A's lille kommentar. Og det er ikke et spørsmål om det ene kontra det andre (selvhevdelse kontra anerkjennelse).

Jeg er på ingen måte uenig i ytringsfrihetens prinsipp, og for min del kunne en avskaffet hele blasfemiparagrafen. Ingen her er vel av den mening at vi skal oppgi dette prinsippet? Heller er vel noen for at vi skal oppgi friheten som politisk prinsipp, men det betyr da ikke at vi bare kan gjøre som vi vil?
Det er nettopp dette som gjer danning så viktig. Det er ein kunstart som m.a. også gjer deg i stand til:
a) å trakke andre på tærne på ein skikkeleg måte.
b) å seie i frå på ein skikkeleg måte at eins tær vert påtrakka
c) å be passeleg om orsaking fordi ein trakka på andre sine tær, utan at nokon sitt andsikt vert tapt.
d) å på sett og vis gje ein slags aksept av den aktuelle orsakinga, eller iallfall vere i dialog etterpå.

Og så ser ein parallellar til Jyllandsposts- og andre redaktørar, (akkurat no for tida) muhammedanistar, statsministrar og endeleg islamittar si meistringsevne når det gjeld å fikse respektive a), b) c), og d).

Denne nettstaden fungerer som ei glimrande øvingsbane i nettopp slik danningsutøving.
Jfr. både kabeldebattar, Dual/Shure og Affa-affisering.

Og HELDIGVIS avgrensar vi oss til å tumle rundt i grenseland mellom å vere ufin og å sjikanere. Eg veit ikkje om det skuldast avmakt (sidan det er så mange psevdonym her), giddaløyse eller sensur frå Høvdingnivå som faktisk fungerer på eit vis, trass i all kritikk...

K

knutinh

Gjest
Sånne argumenter er det dummeste jeg leser: "jaja alle som stemmer FRP er dumme og har lav utdanning"
Javel når ble det bevist at folk med høyere utdanning er bedre til å fatte besluttninger som angår det norske folk?
Ikke alle kan være leger, statsvitere eller professorer vet du, noen må faktisk holde hjulene igang også...
Det har aldri blitt bevist. Videre er det umulig å finne noen som upartisk kan si, rent objektivt, hvilke yrkesgrupper som har best forutsetninger for å styre landet.

Derfor er jeg tilhenger av å ha en passe blandings, i mangel av noe bedre. Dagens tilstand er absolutt ikke noe ufarget snitt av befolkningen, og jeg ser ikke at Frp hjelper på det.

-k

K

knutinh

Gjest
Sånne argumenter er det dummeste jeg leser: "jaja alle som stemmer FRP er dumme og har lav utdanning"
Javel når ble det bevist at folk med høyere utdanning er bedre til å fatte besluttninger som angår det norske folk?
Ikke alle kan være leger, statsvitere eller professorer vet du, noen må faktisk holde hjulene igang også...
Det har aldri blitt bevist. Videre er det umulig å finne noen som upartisk kan si, rent objektivt, hvilke yrkesgrupper som har best forutsetninger for å styre landet.

Derfor er jeg tilhenger av å ha en passe blandings, i mangel av noe bedre. Dagens tilstand er absolutt ikke noe ufarget snitt av befolkningen, og jeg ser ikke at Frp hjelper på det. Vi snakker vel dessuten om partiet som har som fremste kampsak innen utdanningspolitikk at barn skal få bank om de er frekke. Heia kostskkole...

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja nå er jeg blitt gammel og kynisk LF, snart er jeg bare en sur gammel kjerring… ;)

Grunnen til at jeg har det synet jeg har på islam har ingenting å gjøre med noe jeg har lest i en valgbrosjyre fra Frp. Jeg har i de siste sikkert 10 år lest mange bøker som bl.a. beskriver hvordan kvinnene behandles og hvordan de må leve i muslimske land, og for å si det mildt så er det for mange som å leve i et helvete. Hvis dere ikke har satt dere inn i dette kan jeg forstå et litt naivt syn på islam, hvis dere vet om dette synes jeg mange rett og slett er totalt likegyldige til noe av det mest skammelige og grusomme som foregår i verden i dag. Denne har jeg vist før, og den handler ikke bare om islam men om kvinners verdi generelt i mange land men det er ikke mindre skremmende av den grunn…:

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article496459.ece

Hvis jeg kan få anbefale en bok blir det Hege Storhaug sin ”Hellig tvang” som er intervjuer med unge, norske muslimer og hvordan deres liv er i Norge i dag.

Jeg har døtre som skal vokse opp i dette landet, og jeg skal kjempe som en gal hund om nødvendig for at de skal ha de samme rettighetene som jeg har i dag.
Heldigvis er norske menn oppegående og stort sett for likestilling og likeverd, så var det bare å få resten av verden med på dette da…
Og det gjør vi ikke ved å legge oss flate for de som bruker trusler og vold. For da er det de som vinner.

K

knutinh

Gjest
Ja nå er jeg blitt gammel og kynisk LF, snart er jeg bare en sur gammel kjerring…   ;)

Grunnen til at jeg har det synet jeg har på islam har ingenting å gjøre med noe jeg har lest i en valgbrosjyre fra Frp. Jeg har i de siste sikkert 10 år lest mange bøker som bl.a. beskriver hvordan kvinnene behandles og hvordan de må leve i muslimske land, og for å si det mildt så er det for mange som å leve i et helvete.

Jeg har døtre som skal vokse opp i dette landet, og jeg skal kjempe som en gal hund om nødvendig for at de skal ha de samme rettighetene som jeg har i dag.
Heldigvis er norske menn oppegående og stort sett for likestilling og likeverd, så var det bare å få resten av verden med på dette da…
Og det gjør vi ikke ved å legge oss flate for de som bruker trusler og vold. For da er det de som vinner.
Hva er LF?

Det er bra å lese seg opp. Jeg har en ide om at saklig informasjon rundt religion og politikk er betydelig vanskeligere enn saklig informasjon rundt D/A konvertere og samplingsteori :) Om dette betyr at man må reise rundt i disse landene selv vet jeg ikke. Det finnes dog (noen få) eksempler på vestlige menn og kvinner som konverterer til islam. Hvorfor gjør de dette hvis det kun er ulemper? Er det ikke slik at mange av de sidene som vi oppfatter som "verst" er kulturelt innlærte, og slett ikke beskrevet i koranen?

Selvsagt skal vi kjempe med alle lovlige midler for å beholde vår frihet i norge. Det er da vel ingen som har sagt noe annet? Er norske menn for likestilling og likeverd? Jeg vil utfordre deg på det.

-overvektige og mindre pene mennesker får mindre lønn i samme jobb sammenlignet med normen

-aner du hvor mange jobbsøknader leger og ingeniører med toppkarakterer og utenlandsk-klingende navn sender ut - uten å få svar?

-pene jenter har større sannsynlighet for å bli frikjent og får målbart mindre forventet straff i rett-systemet

Likestilling og likeverd er verdier som står høyt i vårt samfunn. På tross av dette diskriminerer vi som fy. En undersøkelse jeg så viste at ganske mange var for kvotering av kvinner til styrer (en ordning jeg personlig er imot). Men så godt som ingen var for kvotering av folk med innvandrerbakgrunn til de samme styrene. Hva slags innkonsekvens er dette? Er noen former for likestilling viktigere enn andre?

Jeg tror diskriminering ligger dypt begravd i oss som en mekanisme som har gjort det lettere å klatre på rangstigen i sosiale samfunn. Derfor er det uhyre vanskelig å kvitte seg med ballasten i den grad vi ønsker det.

mvh
Knut

A

Affa

Gjest
Diskriminering er naturlig for pattedyr. Den sterkeste hannen tar alle damene. De peneste jentene får danse mest. De beste kakene spises først. Like barn leker best. Heldigvis kan hjernen legge lista lavere hvis det er nødvendig. Etter klokka 03 kan man plutselig drikke trestjernes konjakk.

PS: De utenlanske studentene jeg har undervist som var flinke fikk alle gode jobber. De som var udugelige fikk jobb i det offentlige. Hvem kan eller vil ansette søstra til spøkelseskladden som knapt kan skrive forresten?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Da må du kalle/beskrive spaden slik at andre kan kjenne den igjen og ikke tar den for å være en øks!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
-aner du hvor mange jobbsøknader leger og ingeniører med toppkarakterer og utenlandsk-klingende navn sender ut - uten å få svar?
Ja, hvem er det som ikke får jobb?

Indere bosatt i Norge har en høyere yrkesdeltagelse enn innfødte etniske nordmenn, Pakistanere bosatt i Norge har en yrkesdeltagelse på mellom 30 og 40 %.

De er fra samme geografiske område, de ser likedan ut, har like vanskelige navn, og har samme dialekten.

Hva er da forskjellen?
Inderen er Hindu eller Sikh, mens pakistaneren er muslim.

Det samme mønsteret finner du igjen i alle folkegrupper.

K

knutinh

Gjest
Ja, hvem er det som ikke får jobb?

Indere bosatt i Norge har en høyere yrkesdeltagelse enn innfødte etniske nordmenn, Pakistanere bosatt i Norge har en yrkesdeltagelse på mellom 30 og 40 %.

De er fra samme geografiske område, de ser likedan ut, har like vanskelige navn, og har samme dialekten.

Hva er da forskjellen?
Inderen er Hindu eller Sikh, mens pakistaneren er muslim.

Det samme mønsteret finner du igjen i alle folkegrupper.
Du prøver altså å underbygge muslimers "ubrukelighet" med lav yrkesdeltagelse?

Har du kontrollert hvilke samnfunnslag som kommer til norge? Kan det være at en stor andel indere er leger som kommer hit pga jobber og sånn sett er "vinnere", mens pakistanere som kommer hit er flyktninger? Kan det være at sånne som deg unngår å ansette pakistanere pga fordommene dine, slik at de nektes adgang til arbeidsmarkedet?

-k

A

Affa

Gjest
Pakistanerne i Norge har selv ansvar for å skape litt positiv Pr. Dvs ta avstand fra terror, tvangsgifting, omskjæring etc. Slutte å importere kusiner som koner. Slutte å kreve adgang til å kle seg som spøkelseskladden. Lære seg Norsk. Slutte å sende unger på skole i pakistan. Slutte med de fanatiske æresbegrepene sine.

K

knutinh

Gjest
Pakistanerne i Norge har selv ansvar for å skape litt positiv Pr. Dvs ta avstand fra terror, tvangsgifting, omskjæring etc. Slutte å importere kusiner som koner. Slutte å kreve adgang til å kle seg som spøkelseskladden. Lære seg Norsk. Slutte å sende unger på skole i pakistan. Slutte med de fanatiske æresbegrepene sine.
HVorfor skulle de det når folk her uansett avskriver dem som løgnere?

Jeg har ikke sett en eneste kristen-fundamentalist ta avstand fra USAs ulovlige krigføring. Tro hvorfor?

Jeg kan ikke se at Pakistanere har andre hensyn å ta enn å følge norsk lov. Det betyr ingen tvangsgifting, omskjæring, eller terror.

Hvilke preferanser de har på påkledning, religion, skolegang etc legger jeg meg minst mulig borti så lenge det er frivillig.

Når det gjelder norsk tror jeg vi trenger en lovendring for å pålegge/oppfordre til å lære språket. Når den er på plass, vil det være et positivt tiltak.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Har du kontrollert hvilke samnfunnslag som kommer til norge? Kan det være at en stor andel indere er leger som kommer hit pga jobber og sånn sett er "vinnere", mens pakistanere som kommer hit er flyktninger? Kan det være at sånne som deg unngår å ansette pakistanere pga fordommene dine, slik at de nektes adgang til arbeidsmarkedet?

-k
Jeg prøver å vise muslimers manglende tilpasningsevne, samt deres rigide holdninger til sine religiøse skikker.

Nei, jeg snakker ikke om alle, jeg har flere gode venner som er muslimer, men store grupper.
Og, mine muslimske venner deler mine synspunkter. Tenk det.

A

Affa

Gjest
HVorfor skulle de det når folk her uansett avskriver dem som løgnere?

Jeg har ikke sett en eneste kristen-fundamentalist ta avstand fra USAs ulovlige krigføring. Tro hvorfor?

Jeg kan ikke se at Pakistanere har andre hensyn å ta enn å følge norsk lov. Det betyr ingen tvangsgifting, omskjæring, eller terror.

Hvilke preferanser de har på påkledning, religion, skolegang etc legger jeg meg minst mulig borti så lenge det er frivillig.

Når det gjelder norsk tror jeg vi trenger en lovendring for å pålegge/oppfordre til å lære språket. Når den er på plass, vil det være et positivt tiltak.

-k
Hvorfor skulleman ta avstand fra USA? De viser ansvar. De handler.Ordet frivillig eksisterer ikke i det pakistanske miljøet i norge. Ikke vær naiv.

K

knutinh

Gjest
Hvorfor skulleman ta avstand fra USA? De viser ansvar. De handler.Ordet frivillig eksisterer ikke i det pakistanske miljøet i norge. Ikke vær naiv.
Hvis man tror på anarki så er det ingen grunn til å ta avstand nei. Men jeg ser på kristne fundamentalister som veldig opptatt av lover og regler (og strenge straffer). Da synes jeg det er rart at de mener at USA skal få bryte FNs og verdenssamfunnets lover akkurat som de vil.

Kompisen din Hitler handlet også. Jeg foretrekker ingen handling foran den verst tenkelige handling.

-k

K

knutinh

Gjest
Hvorfor er det så innmari positivt å "handle" og "vise handlekraft"? Jfr valgkampen i USA, Affas post og høyresida generelt.

Stort sett alle diktatorer (høyrevridde som venstrevridde) og fascister har vært handlekraftige uten at det har gjort handlingene noe mer smakelige. Det som gjør en leder god er å gjøre de RETTE handlingene, men det er det ikke noe fokus på, bare å gjøre "ett eller annet".

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.411
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. HVorfor skulle de det når folk her uansett avskriver dem som løgnere?

2. Jeg har ikke sett en eneste kristen-fundamentalist ta avstand fra USAs ulovlige krigføring. Tro hvorfor?

3. Jeg kan ikke se at Pakistanere har andre hensyn å ta enn å følge norsk lov. Det betyr ingen tvangsgifting, omskjæring, eller terror.

4. Hvilke preferanser de har på påkledning, religion, skolegang etc legger jeg meg minst mulig borti så lenge det er frivillig.

5. Når det gjelder norsk tror jeg vi trenger en lovendring for å pålegge/oppfordre til å lære språket. Når den er på plass, vil det være et positivt tiltak.

-k
1. Trur at det vil vere eit godt signal til (dei norske) omgjevnadane. Vel finnest det t.d. lutefisk- og brunostklubbar i Minnesota, men dei trugar ikkje andre amerikanarar, og driv heller ikkje boykott (ut over dei gjengse amerikanske boykottane, då)

2. Anten fordi dei er einige eller ikkje tykkjer det er så ille.
Eller så vil dei ha husfred (jfr. tidlegare norske sitat: "fred er ei det beste, men at man noget vil". Passande for islamistane for tida?)

3. At det skjer brot på lovverk, skjer vel alltid som konsekvens av å ha lovregulering. Men graden av slikt er kanskje opphausa av media? Syskenbarnavl er uansett gentetisk uheldig, vil dei fleste som driv med hunde- eller pelsdyroppdrett fortelje. Terror er direkte i konflikt med koranen, og er frå alle rasjonelle synsvinklar moralsk forkasteleg. Omskjering og andre sedvanar som går på å skade folk, spesielt eigne familiemedlemer burde vere det same.

4....og så lenge det ikkje omfattar at ein skal drive djihad mot folk som ikkje deler eins religion eller politiske oppfatning. Misjonspåbod inkludert. At det kanskje ikkje var særleg danna å trykke desse bilda av Muhammed, er greitt nok. Å svare med boykott er ryddig nok, det går på eigne val for eigen livsførsel. Å oppfordre andre om sånt, er vel sånt ein må tolerere også. Men å truge med å drepe eller lemleste, er å gå mykje for langt. Kva om det neste ein liten djihad mot dei som et svinekjøt, eller ikkje vender seg mot Mekka 4 - 5 gonger dagleg?
Ein muslim som ikkje er danna, dvs. ikkje er villeg til å lytte til andre sine synpunkt eller vere i dialog, vil eg kalle islamist. Bør ikkje slike halde seg for seg sjølve? Kva har dei å gjere i eit fleirkulturelt samfunn, bortsett frå å minne andre om kor ille folk kan verte?

5. Heilt einig med deg. Har sjølv vore innvandrar utan å snakke språket. Så eg er flytta heimatt.....

A

Affa

Gjest
Hvis man tror på anarki så er det ingen grunn til å ta avstand nei. Men jeg ser på kristne fundamentalister som veldig opptatt av lover og regler (og strenge straffer). Da synes jeg det er rart at de mener at USA skal få bryte FNs og verdenssamfunnets lover akkurat som de vil.

Kompisen din Hitler handlet også. Jeg foretrekker ingen handling foran den verst tenkelige handling.

-k
Til din opplysning: Jeg møtte aldri Adolf Hitler. Imidlertid fikk vi besøk ved fronten av Obergruppenfuhrer Walther Kruger i januar 45. Husker han enda, med diger skinnfrakk med pelskrage i kulda hilste han oss på oppstillingen under snøtunge furutrær. Ansiktet var helt uten bevegelse. Han hadde nettopp mottatt sverd til ridderkorset av føreren  selv. Artig at du minnet meg på det. Kruger var veldig kjent den gangen!

K

knutinh

Gjest
1. Trur at det vil vere eit godt signal til (dei norske) omgjevnadane. Vel finnest det t.d. lutefisk- og brunostklubbar i Minnesota, men dei trugar ikkje andre amerikanarar, og driv heller ikkje boykott (ut over dei gjengse amerikanske boykottane, då)
Var det rimelig av verdensopinionen å kreve at 4.generasjons nordmenn i Minnesota skulle ta avstand fra den "barbariske norske hvalfangsten" som de fleste siviliserte land protesterte mot?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

-k
Pakistanerne som kommer hit er ikke flyktinger, de er slektninger.
De har gjerne hus i Pakistan og reiser dit på ferie.
Du som har så sympati med alle svake grupper burde ha litt mer sympati for den svakeste av alle grupper: DE MUSLIMSKE KVINNENE. Begynner du å kjempe for disse er vi på lag...

Lf er en som skrev et innlegg i tråden by the way...

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Hvis du erstatter Høyere utdannelse med "nyttig høyere utdannelse" faller nok SV ut av lista gitt..... Sosialantropologi... Læra om kvardagsliv i jungelen...... Psykologi (Medisinstudie for dei som ikkje skjøn realfag og anatomi)- Prat vekk sjukdom... Så svinn han som dugg for soli. Realfag gutten min, det gir verdiskapning og utvikling....
Det var kanskje en sannhet i mellomkrigstiden. Hvis du bytter ut "realfag" med "kompetanse, vilje/entreprenørskap og (markedets)behov," så nærmer vi oss noe. Men de siste 5-10 årene tilføyer også "nettverk" og "miljø/bransjekonsentrasjoner" som vesentlige faktorer for vekst og utvikling.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
I tilfellet regjeringsdannelse finner man først og fremst kandidater blant partiledere, sentralstyremedlemmer og stortingsrepresentanter, jeg kan ikke se noen statistikk som understøtter "spådommen" over om en evnt. regjeringssammensetning. Stortingsgruppen er kanskje et litt bedre utgangspunkt.
I Norge følger vi den demokratiske modellen med at regjeringen (de som styrer) skal være de med den "beste" kompetanse. Derfor avgrenses ikke valget av regjering til stortingspolitikerne. Regjeringen velges indirekte av folket. Merk at det har nå være noen professorer og til og med rektor ved en handelshøyskole som har vært statsråd.

Å ha partiboken i orden er absolutt et krav hvis man selv vil komme i betraktning som statsråd.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
En spade er ikke noe annet enn en "geomorfologisk modifikasjons instrument". ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
"Verdenssamfunnets lover", - hva er disse vedtak egentlig verdt? Den eneste grunnen til at USA ikke fikk sin resolusjon til støtte for krigen i sikkerhetsrådet var at Elf og Yukos gjorde big-business med Saddam Hussein, og at kinerserne hadde lyst til å flekse litt politiske muskler. Det hadde ingenting med hverken moralsk eller human ansvarlighet å gjøre, det var en blokkering av et resolusjonsforslag utelukkende motivert av egeninteresser. Hvis Frankrike og Russland ikke hadde hatt interesse av å beholde Hussein ved makten ville USA og England fått blankofullmakten sin etter bare noen timer godprat på bakrommet.

Så å fremstå som moralsk indignert over at USA handlet uten en sikkerhetsresolusjon bak seg gir ingen mening. En slik resolusjon, eller mangelen på den, er minst like mye et produkt av egeninteresser, som krigen var det.

Ellers er det påfallende at du står på barrikadene og roper ut din fordømmelse over USA, mens du tilsynelatende er helt ambivalent i forhold til de massive overgrep som gjøres hver dag av myndighetene, såvel som borgervernet og de lokale religiøse lederne, i Pakistan, Iran, Syria, Saudi-Arabia, Libanon osv.osv.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
En spade er ikke noe annet enn en "geomorfologisk modifikasjonsinstrument". ;)
Eller en "bimanuell hjelpeanordning for intraterestriell ekskubasjon".

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Vil du gjeninnføre 'tvangssterilsering"?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Hvorfor er det så innmari positivt å "handle" og "vise handlekraft"? Jfr valgkampen i USA, Affas post og høyresida generelt.

Stort sett alle diktatorer (høyrevridde som venstrevridde) og fascister har vært handlekraftige uten at det har gjort handlingene noe mer smakelige. Det som gjør en leder god er å gjøre de RETTE handlingene, men det er det ikke noe fokus på, bare å gjøre "ett eller annet".

-k
Det handler om "troverdighet" og våre forventninger til lederen. En leder som ikke handler kan vanskelig fremstå som troverdig. Kunsten for lederen er å finne den gylne mellomvei mellom alle forventninger, krav, mellom etikk og estetikk, mellom felleskap og individualisme osv osv.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
"Verdenssamfunnets lover", - hva er disse vedtak egentlig verdt? Den eneste grunnen til at USA ikke fikk sin resolusjon til støtte for krigen i sikkerhetsrådet var at Elf og Yukos gjorde big-business med Saddam Hussein, og at kinerserne hadde lyst til å flekse litt politiske muskler. Det hadde ingenting med hverken moralsk eller human ansvarlighet å gjøre, det var en blokkering av et resolusjonsforslag utelukkende motivert av egeninteresser. Hvis Frankrike og Russland ikke hadde hatt interesse av å beholde Hussein ved makten ville USA og England fått blankofullmakten sin etter bare noen timer godprat på bakrommet.

Så å fremstå som moralsk indignert over at USA handlet uten en sikkerhetsresolusjon bak seg gir ingen mening. En slik resolusjon, eller mangelen på den, er minst like mye et produkt av egeninteresser, som krigen var det.

Ellers er det påfallende at du står på barrikadene og roper ut din fordømmelse over USA, mens du tilsynelatende er helt ambivalent i forhold til de massive overgrep som gjøres hver dag av myndighetene, såvel som borgervernet og de lokale religiøse lederne, i Pakistan, Iran, Syria, Saudi-Arabia, Libanon osv.osv.
Jeg tillater å spørre meg hvem sin "egeninteresse" som ble lagt til grunn for invasjonen i Irak?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Handlekraft er ikke bare maktbruk.  Handlekraft kan være noe så enkelt som å ta stilling i en sak og uttrykke det.  Det har Stoltenberg for eksempel gjort i saken om Muhammedbildene.  Han har sagt klart fra om at vi ikke kan eller vil beklage noe som klart er dekket av norsk ytringsfrihet.  Han har også sagt klart fra om at ytringen ikke er represantativ for den offisielle, norske holdningen.

For meg er det handlekraft så godt som noe å være tydelig i sine meninger og ytringer og ta konfliktene som kommer som en følge av det. Man kan både være fredelig og handlekraftig.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Handlekraft er ikke bare maktbruk.  Handlekraft kan være noe så enkelt som å ta stilling i en sak og uttrykke det.  Det har Stoltenberg for eksempel gjort i saken om Muhammedbildene.  Han har sagt klart fra om at vi ikke kan eller vil beklage noe som klart er dekket av norsk ytringsfrihet.  Han har også sagt klart fra om at ytringen ikke er represantativ for den offisielle, norske holdningen.

For meg er det handlekraft så godt som noe å være tydelig i sine meninger og ytringer og ta konfliktene som kommer som en følge av det.  Man kan både være fredelig og handlekraftig.
Så langt har Stoltenberg balansert det bra. Det samme har Støhre. Så får vi krysse fingrene for at det er nok.

Arve sa at "dannelse" er viktig. Men en leder må også balansere mellom ulike krav og forventninger. Et krav kan være at statsministeren skal forsvare ytringsfriheten og samtidig være kritisk overfor overtramp og krenkelser av andres religion.

Mye handler om å "ikke tape ansikt". En part må handle slik at motparten ikke taper ansikt eller blir stilt i et dårlig lys.

Det handler derfor også om "ære" selv om vi i Norge helt har glemt hva det betyr.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg tillater å spørre meg hvem sin "egeninteresse" som ble lagt til grunn for invasjonen i Irak?
Naturligvis amerikanernes, men all den tid de er vår allierte og vår viktigste handelpartner, også våre.

Uansett, hva har det med saken å gjøre? Krigen var et resultat av en amerikansk vurdering av sine egeninteresser, resultatet i FN var et resultat av fransk og russisk vurdering av sine egeninteresser. Med andre ord står FN-resolusjonen, eller rettere sagt fraværet av denne, ikke på noen høyere moralsk beveggrunn enn avgjørelsen om å gå til krig. Følgelig er ikke et eventuelt sikkerhetsråds-vedtak, i ene eller andre retningen, noe mer gyldig fra et moralsk eller rettsmessig ståsted, enn den avgjørelsen USA og koalisjonen valgte å ta på egen hånd.

A

Affa

Gjest
Så langt har Stoltenberg balansert det bra. Det samme har Støhre. Så får vi krysse fingrene for at det er nok.
Kappen vender seg i vinden, den vender seg i vinden... Uten ryggrad er det vanskelig å stå oppreist.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Kappen vender seg i vinden, den vender seg i vinden... Uten ryggrad er det vanskelig å stå oppreist.
Litt lengre ute i sangen til YM:stammen kommer sannheten for dagen......?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Naturligvis amerikanernes, men all den tid de er vår allierte og vår viktigste handelpartner, også våre.

Uansett, hva har det med saken å gjøre? Krigen var et resultat av en amerikansk vurdering av sine egeninteresser, resultatet i FN var et resultat av fransk og russisk vurdering av sine egeninteresser. Med andre ord står FN-resolusjonen, eller rettere sagt fraværet av denne, ikke på noen høyere moralsk beveggrunn enn avgjørelsen om å gå til krig. Følgelig er ikke et eventuelt sikkerhetsråds-vedtak, i ene eller andre retningen, noe mer gyldig fra et moralsk eller rettsmessig ståsted, enn den avgjørelsen USA og koalisjonen valgte å ta på egen hånd.
Hvis man strekker det litt, så kan man hevde at Norge hadde egeninteresse i å følge USA til tross for at "krigen mot terror" kunne utarte seg og komme på norsk jord. Her har man veid fordelene med å støtte USA som større enn frykten for terrorhandlinger i Norge.

Når du gjelder sikkerhetsrådet er du inne på noe vesentlig - nemlig manglende demokratisk fundament i rådet.

Topp Bunn