K
knutinh
Gjest
Ut fra samme argumentasjon kan man si at mange av de nasjonale lover vi har en resultatet av hestehandler mellom politikere som bare handler ut fra parti-politiske og egoistiske hensyn. Ut fra en slik tankerekke vil den eneste grunnen til å følge norges lover være trusselen om straff. Er det slik du tenker Løkken?"Verdenssamfunnets lover", - hva er disse vedtak egentlig verdt? Den eneste grunnen til at USA ikke fikk sin resolusjon til støtte for krigen i sikkerhetsrådet var at Elf og Yukos gjorde big-business med Saddam Hussein, og at kinerserne hadde lyst til å flekse litt politiske muskler. Det hadde ingenting med hverken moralsk eller human ansvarlighet å gjøre, det var en blokkering av et resolusjonsforslag utelukkende motivert av egeninteresser. Hvis Frankrike og Russland ikke hadde hatt interesse av å beholde Hussein ved makten ville USA og England fått blankofullmakten sin etter bare noen timer godprat på bakrommet.
Vi kan være enige om at mye fælt skjer i verden. Jeg er også enig i at jeg er mer kritisk til USA enn jeg er til enkelte andre land. Men det gjelder også Norge, Sverige og de fleste land som kaller seg frie med noenlunde troverdighet.Så å fremstå som moralsk indignert over at USA handlet uten en sikkerhetsresolusjon bak seg gir ingen mening. En slik resolusjon, eller mangelen på den, er minst like mye et produkt av egeninteresser, som krigen var det.
Ellers er det påfallende at du står på barrikadene og roper ut din fordømmelse over USA, mens du tilsynelatende er helt ambivalent i forhold til de massive overgrep som gjøres hver dag av myndighetene, såvel som borgervernet og de lokale religiøse lederne, i Pakistan, Iran, Syria, Saudi-Arabia, Libanon osv.osv.
Det at USA ønsker å eksportere sin modell til resten av verden med det som argument at det er til det beste for oss, og det at de har suverent mest makt i verden gjør også at de må leve opp til helt andre standarder i mine øyne enn f.eks Iran.
mvh
Knut