Politikk, religion og samfunn Politisk ansvarsfraskivelse og en frekkhet fanden hadde vært flau over...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Matematikk kan brukast til å beskrive musikk også, men eg vil påstå at mykje av mellommenneskleg dynamikk og kommunikasjon er meir tenleg gjennomført via meir tradisjonell språkbruk enn gjennom matematikkomgrep. Utan at eg av den grunn vil rakke ned på matematikk - det er eit viktig fag, som ein bør satse meir på. Det eg er sterkt tvilande til, er å sette inn støtet i lærarutdanninga. Eg trur vi må fokusere på småskuletrinnet og barnehagen - den heilt grunnleggjande forståing av omgrepa er svakare enn tidlegare. I barnehagen lærer ein seg regla telje-til-ti og sånn, men mengdeforståing er meir uviss. Her må ein ha flinke mattematikkbarnehagelærarar. Forstår du ikkje mengde, kan du heller ikkje lære deg rekneartane. Men mengdeforståing er ikkje noko som står i fokus på masterstudium i matematikk. Sjølvsagt er det ikkje noko ulempe å kunne integralrekning og derivasjon, men det er ikkje noko du treng til kvardags, i motsetning til det grunnleggjande.
    Døme: Gjennom 25-øringen og øre i pengesystemet lærte ein seg grunnleggjande forståing av t.d. brøk og mindre-enn-1, desimalar. I dag med plastkortpengar manglar ein også grunnleggjande forståing av prisar. Kortet verkar så lenge det verkar. Så er det brått stopp.....

Så eg trur det viktige er at det brukast mykje ressursar på dei som går i barnehagen og dei lågaste trinna i barneskulen. Og sidan eg er godt i gong, ville eg også ha styrka norskfaget, framandspråk, samfunnsfag (kanskje spesielt geografi), og eigentleg heile skuleverket. Det gjerast for mange grep for å pynte på liket... eg vil ha ei skikkeleg skulesatsing. Og det er ikkje dette kravet om 4 i matematikk.
    Er det verkeleg slik at om du tek teoretisk (T-matte), så slepp du inn på lærarutdanninga utan karakterminstekrav? Har ikkje oppfatta det slik, Otare...

S

Slubbert

Gjest
    Har vært med på en del jobbintervjuer og hvis en søker har dårligere enn C i et fag spørres det som regel om en forklaring for hvorfor. Det trenger ikke være utslagsgivende, men det blir definitivt lagt merke til.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Så eg trur det viktige er at det brukast mykje ressursar på dei som går i barnehagen og dei lågaste trinna i barneskulen. Og sidan eg er godt i gong, ville eg også ha styrka norskfaget, framandspråk, samfunnsfag (kanskje spesielt geografi), og eigentleg heile skuleverket. Det gjerast for mange grep for å pynte på liket... eg vil ha ei skikkeleg skulesatsing. Og det er ikkje dette kravet om 4 i matematikk.
    Er det verkeleg slik at om du tek teoretisk (T-matte), så slepp du inn på lærarutdanninga utan karakterminstekrav? Har ikkje oppfatta det slik, Otare...
    Jeg mente det bare gjalt P-matte. Det er faktisk ikke lett å finne ut av dette fordi alle skriver om et krav på "4 i matte", men jeg fant nettopp dette på ung.no:

"Med snitt i norsk menes gjennomsnittet av alle karakterer du får i norsk det siste året, både standpunkt- og eksamenskarakterer teller. Med snitt i matematikk menes gjennomsnittet av alle karakterer du får i P-matte (eller T-matte) fra alle årene, både standpunkt- og eksamenskarakterer teller. Hvis du tar S-matte eller R-matte er det ikke krav om et snitt på 4, det er nok med bestått (karakteren 2)."

så da gjelder det også for T-matte.

P-matte er å kunne anvende enkle metoder for å løse praktiske problemer (Skemps instrumentelle forståelse).
    T-matte er å forstå hva som skjer når man løser disse problemene (og kunne forklare hva man gjør) (Skemps relasjonelle forståelse)

I begge tilfeller er det veldig lite nytt i forhold til ungdomsskolepensum.

Jeg oppfatter kravet om 4 i P-/T-matte mer som en vurdering av kandidatens generelle evner. Hvis man etter 11 år på skolen har problemer med begrep som prosent og likninger er det mye som tyder på at man kanskje ikke bør bli lærer.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg for min del ville foretrukket at vi hadde bare en målform i dette lille landet, så kunne man lært dette bedre enn å bale med to.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Vi har da 4?
    Bokmål, nynorsk, samisk og engelsk. Skal vi bare gå for engelsk med det samme, så er det gjort?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Elles gidd eg ikkje ta nynorsk/bokmålsdiskusjonen denne sesongen. Det ligg massevis av diskusjonar ute på nett. Sjekk mållaget, Høgre, VG og så bortetter....
    Ikkje fordi diskusjonen ikkje er interessant. Heller ikkje fordi elles useriøse/usaklege debattantar vil piske ein dau hest (Eg har operert her på sentralen i snart 20 år, og kan telje på fingrane - kanskje på ei hand - mobbeutsegn mot sidemål/nynorsk/mitt målføre. Sentral-debattantane er faktisk både respektfulle og seriøse i denne saken. Det er også 36 år sidan eg fekk tvangsomsett artikkelen min om Audio Research SP 10, som eg hadde skrive på nynorsk for bladet Puls HiFi... Så mitt syn er at:

Språk er dynamisk, og endrar seg med tida. Det må ein akseptere.

Ein kamerat rydda eit dødsbu, og fann ein gammal Tandberg bandopptakar og fleire intervju av eldre sambygdingar, gjort på 60-talet. Folk eg endå kan hugse, og som kanskje var gamle då eg var smågut, men som snakka heilt vanleg, slik eg kan hugse. På intervjua var det vanskeleg for meg å forstå ganske mykje av det dei sa. Men ein ting var helt likt; melodien i språket. Akkurat som eg framleis snakkar.
    Nynorsken og bokmålet utviklar seg naturleg. Så berre vi stoppar høgre sine ambisjonar, går det sikkert greitt. Ikkje eingong FrP er negativ til to skriftspråk, så her er det berre Høgre og AP som kjem til å prøve seg, vil eg tru.

Dette gjeld sidemålet. Det er viktig å ikkje ta frå folk identiteten, så dialekt er ein heilt annan sak...

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.507
    Torget vurderinger
    4
    Som med alt annet så er ikke det med karakterer helt sort hvitt. Det kommer jo an på hva slags stilling det gjelder og i hva slags selskap. Søker du hos PWC / Mckinsey eller en forskerkstilling bør man jo karakterboka i orden. Men er det stilling som salgsingeniør, eller hvor jobbe i team er helt sentralt så er det kanskje andre ting man vektlegger. Som det sies så konjukturer også viktig. For min del var det umulig å få jobb i oljå etter ingeniørutdannelse i 94. Etter militæret og Master ble det jobb i slutten 97 før døra gikk igjen i 98. Litt flaks må man ha. For egen del forstod jeg tidlig at jeg ikke var den med topp karakterer. Så da slo jeg to fluer i smekk og dro til USA for en Master. Da skilte jeg meg ut i søkermassen. På den tiden var det jo NTH som var ledende men heldigvis så er oljå internasjonal så da ble jo min Master høyt ansett. For min del så ser jeg på karakterer i første runde. Man må ha ok karakterer ( allefall i fagretningen du har valgt) men siden teamwork er så viktig i bransje vil jeg si sosial intelligens er grunnleggende. Så intervjuet er viktig. Jeg ser jo etter de som skiller seg litt ut. De som har tatt litt andre valg. Selvinsikt er også viktig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det som har forbauset meg litt er at FrP ikke har krevd at innvandrere må kunne begge målformene like godt for å få bli her.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Trodde det var sånn at de med søknad hvor man ikke kan skille fornavn og etternavn går rett i søpla.

S

Slubbert

Gjest
    1. Matematikk kan brukast til å beskrive musikk også, men eg vil påstå at mykje av mellommenneskleg dynamikk og kommunikasjon er meir tenleg gjennomført via meir tradisjonell språkbruk enn gjennom matematikkomgrep.
    2. Utan at eg av den grunn vil rakke ned på matematikk - det er eit viktig fag, som ein bør satse meir på.
    3. Det eg er sterkt tvilande til, er å sette inn støtet i lærarutdanninga. Eg trur vi må fokusere på småskuletrinnet og barnehagen - den heilt grunnleggjande forståing av omgrepa er svakare enn tidlegare. I barnehagen lærer ein seg regla telje-til-ti og sånn, men mengdeforståing er meir uviss. Her må ein ha flinke mattematikkbarnehagelærarar.
    4. Forstår du ikkje mengde, kan du heller ikkje lære deg rekneartane. Men mengdeforståing er ikkje noko som står i fokus på masterstudium i matematikk.
    5. Sjølvsagt er det ikkje noko ulempe å kunne integralrekning og derivasjon, men det er ikkje noko du treng til kvardags, i motsetning til det grunnleggjande.
    1. Matematikk er objektivt i natur, og det kalles den eneste eksakte vitenskap fordi det er et rammeverk hvor vi har lagd alle reglene selv. Jeg mener man bør se på matematikk mer enn noe som et språk. Å pugge regneregler er litt som å pugge gradbøying, det hjelper deg i å bruke språket korrekt, men det er liten nytte i å kunne gradbøye et ord hvis du ikke forstår hva ordet betyr.

2. I fremtiden vil verdiskapning bygge mindre og mindre på råvarer og mer og mer på produkter av menneskelig kunnskap. Og her er matematikkompetanse essensielt. Allerede i dag er det sterk korrelasjon mellom samfunnsmessig verdiskapning og allmenn matematisk forståelse og den vil bare øke og øke. Matematikk er nøkkelen til velstand, nå og enda mer i fremtiden.

3. Det er litt selvmotsigende når du først sier at man ikke bør sette inn støtet i lærerutdanninga, for så å si at man må ha flinke lærere. Jeg har drevet en del med "lærehjelp" og det er som oftest den intuitive begrepsforståelsen det skorter på. Mange får til å regne ut ting, men forstår ikke hva som egentlig skjer når de regner ut ting. Og det er der nøkkelen egentlig ligger. Når man forstår hva som skjer har man mye mindre bruk for å pugge formler og likninger. For når du først forstår dem og begrepene bak, så er de som oftest ganske logiske. Også i avansert matematikk.

4. I et masterstudium i matematikk antas det nok av mengdeforståelse og forståelse av grunnleggende begreper og konsepter i matematikken allerede er forstått, det er jo litt derfor man har karakterkrav.

5. Veldig enig, derivasjon og integrasjon er essensielt å kunne hvis du skal bli ingeniør eller drive med teknologi og teknologisk utvikling, men ellers er det ganske unyttig. Som ble sagt i videoen jeg postet tidligere; teach statistics before calculus. I motsetning til kalkulus er statistikk ekstremt viktig for å forstå samfunnet og verden. Matematikk er den eneste eksakte vitenskapen, alt annet er på ett eller annet nivå statistisk. Samfunnsvitenskap og humaniora er i stor grad statistikk, kjemi er statistikk og selv fysikk er når man går langt nok ned i materien bare statistikk. Kvantemekanikken er i sin helhet probabilistisk, de eksakte beskrivelsene (Newtonsk fysikk) er tilnæringer, så godt vi kan beskrive virkeligheten med språket matematikk. Og når det kommer til kort, som det alltid vil gjøre, så tyr vi til statistikk. Mellommenneskelig dynamikk og kommunikasjon kan i mye større grad beskrives med statistikk enn matematikk, og når vi kommer ned på atomnivå er statistikk også den eneste måten vi kan beskrive den fysiske verden på.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hauglie stille ut bakdøra. Elegant, men samtidig ganske frekt.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.515
    Torget vurderinger
    4

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.785
    Røde Moxnes gløder.

Leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, mener det er pinlig for regjeringspartiene om Anniken Hauglie er ferdig som Arbeids- og sosialminister.

Det han mener er selvsagt at det er HAN, ikke Erna, som skal ha gleden av å sparke Hauglie.
    Han føler seg rett og slett snytt for en fantastisk mulighet til å gjøre det eneste han kan gjøre, - å leke revolusjonshelt på Løvebakken.

Fornøyelig !
    Kanskje vi bør ta med neste setning også...

- Men det er også pinlig for regjeringspartiene. Både Høyre og Frp har forsvart Hauglie mot mistillit med at hun skulle bli sittende for å rydde opp. Nå virker det som det bare var et billig påskudd for å unngå å stille maktpersoner til ansvar, fortsetter han.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nåja. Det er nå først og fremst ytterst bekvemt å kvitte seg med Hauglie under dekke av all annen støy.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hauglie har gjort jobben sin hun. Vært en buffer for Erna så ikke Erna personlig får ansvaret for skandalen. Hauglie har vært en katastrofal minister. Good riddance!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.785
    Erna benytter anledningen til å rydde litt. Jeg ser at Rød Isaksen må flytte fra en relativt tung post til en litt lettere en. Kanskje industrilederne ble lei av hodet på skakke og en belærende tone?

H

Hardingfele

Gjest
    Erna benytter anledningen til å rydde litt. Jeg ser at Rød Isaksen må flytte fra en relativt tung post til en litt lettere en. Kanskje industrilederne ble lei av hodet på skakke og en belærende tone?
    Det var nok mest det å skulle omgås en nautskalle som ble et problem. Røe Isaksen har skrevet sin egen karakterbok, for å si det slik.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.080
    @ Slubbert: mange burde lese ditt punkt 5 både en og to ganger, bra!

Litt artig at noen av dem som argumenterer for at grunnleggende matte generelt og statistikkforståelse spesielt ikke er særlig viktig i en diskusjon om et yrke med titusenvis av utøvere, i samme åndedrag belegger sin påstand med referanse til «en fyr de kjenner»...

Og det for n’te gang (pun intended).

Ellers skriver Arve som vanlig også mye fornuftig og erfaringsbasert, og helt enig i at ting som grunnleggende forståelse av mengde, brøkdeler og relative størrelser bør inn så tidlig som mulig. Så slipper vi kanskje også flere journalister som fortsatt ikke har fått dette med seg etter endt utdanning...

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.515
    Torget vurderinger
    4
    Røde Moxnes gløder.

Leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, mener det er pinlig for regjeringspartiene om Anniken Hauglie er ferdig som Arbeids- og sosialminister.

Det han mener er selvsagt at det er HAN, ikke Erna, som skal ha gleden av å sparke Hauglie.
    Han føler seg rett og slett snytt for en fantastisk mulighet til å gjøre det eneste han kan gjøre, - å leke revolusjonshelt på Løvebakken.

Fornøyelig !

- Men det er også pinlig for regjeringspartiene. Både Høyre og Frp har forsvart Hauglie mot mistillit med at hun skulle bli sittende for å rydde opp. Nå virker det som det bare var et billig påskudd for å unngå å stille maktpersoner til ansvar, fortsetter han.

Men selvsagt har de forsvart henne. Statsministeren og regjeringen forsvarer ministerkolleger til de ikke er ministerkolleger.
    At hun ved første anledning ikke lenger fikk fornyet tillitt er her som å bli skjelt ut i øredøvende stillhet.

Vi har tross alt ingen tradisjon som når japanske ledere bukker og ber ydmykt nasjonen om unnskyldning i all offentlighet.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Røde Moxnes gløder.

Fornøyelig !

Men selvsagt har de forsvart henne. Statsministeren og regjeringen forsvarer ministerkolleger til de ikke er ministerkolleger.
    At hun ved første anledning ikke lenger fikk fornyet tillitt er her som å bli skjelt ut i øredøvende stillhet.

Vi har tross alt ingen tradisjon som når japanske ledere bukker og ber ydmykt nasjonen om unnskyldning i all offentlighet.
    det burde blitt utlevert passende kniv ved tildeling av poster. kanskje de ville sett på det som noe annet enn bare nok en jobb.

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    'Politisk ansvarsfraskrivelse og en frekkhet fanden hadde vært flau over'

Nå har vel den sittende amerikanske presidenten og hans støttespillere satt en internasjonal standard for hva som kan passere.
    Den russiske lederen skriver historien på sin egen måte for å fremme ''Them Or Us''-forståelsen av verden.
    I Europa følger Ungarn og Polen tett etter. UK og Italia er på tur, resten av Europa har sterke krefter som ønsker å gå samme veg.
    Vi får bare håpe på at den samlende effekten av den europeiske unionen kan stå i mot den antidemokratiske bølgen som flommer over oss.
    Men - nei, er ikke optimist.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.080
    For det trenger vi et Tyskland som kommer til hektene igjen. En introvert kjempe midt i Europa er verken de eller vi tjent med.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.080
    Om det skulle være uklart sikter jeg naturligvis ikke til antall DM på konto.

Hverken Merkel eller Tyskland har kommet til hektene etter hennes «Wir schaffen das» og påfølgende nyttårsaften i Köln. Synd, fordi Tyskland naturligvis hadde økonomisk evne og ressurser til å gjennomføre det. Men hun undervurderte den politiske slagkraft og mobiliseringsevne blant Tysklands og Europas høyreorienterte «striler», som i økonomisk ressurssterke, middelaldrende menn, rasende fordi deres tradisjonelle status ikke lenger er verdsatt av verken stat eller kvinner.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en må jo gjerne skylde på strilene. blir ikke mye politikk av slikt; og lite hjelper det å ønske seg et annet folk.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    Enkel intellektuell øvelse:

Hvordan hadde Europa sett ut i dag uten EU?

Polen?
    Ukraina?
    Østerrike?
    Hviterussland?
    Hellas?
    og så videre.

Hellas hadde vel stort sett vært oppkjøpt av tre-fire amerikanske selskaper som hadde styrt alt.
    Brave New World?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.081
    Torget vurderinger
    1
    At noen undres over at andre politiske vinder blåser nå er mer til å undres over, den nye adelen som lever i en annen virkelighet har lovet og løyet om smått og stort og sitter selv på en stadig grønnere gren. Om man ikke er på nivå med en gjennomsnittlig svensk politiker som skal løse mangfoldsutfordringene med mer mangfold sier det seg selv at endring kommer!

“You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.”

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.332
    Sted
    Liten by
    At noen undres over at andre politiske vinder blåser nå er mer til å undres over, den nye adelen som lever i en annen virkelighet har lovet og løyet om smått og stort og sitter selv på en stadig grønnere gren. Om man ikke er på nivå med en gjennomsnittlig svensk politiker som skal løse mangfoldsutfordringene med mer mangfold sier det seg selv at endring kommer!
    “You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.”
    Har "adelen" eller som vi heller kan kalle de, de heldige, levd i noen annen virkelighet noensinne? Hva er annerledes nå enn for 200 år siden, 500 år siden, 2000 år siden? Jeg skjønner ikke hva du påstår at du har skjønt som ikke alle andre har skjønt for lenge siden.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.081
    Torget vurderinger
    1
    Nå skjønte jo ikke du en gang at det var politikere som var omtalt, og ja en annen virkelighet er det for en lavtlønnet som er nødt til å leie en bolig i det dårlige strøket av byen vs en politisk broiler som aldri har hatt en ordentlig jobb og bor i byens beste strøk, men ja de er jo heldig også som kan bevilge seg goder ingen andre får.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    Nå skjønte jo ikke du en gang at det var politikere som var omtalt, og ja en annen virkelighet er det for en lavtlønnet som er nødt til å leie en bolig i det dårlige strøket av byen vs en politisk broiler som aldri har hatt en ordentlig jobb og bor i byens beste strøk, men ja de er jo heldig også som kan bevilge seg goder ingen andre får.
    Nå begynner da "fiffen" i Sverige også merke hva som skjer. Nabohus sprenges og "fremmdlandske" kommer på hjemmebesøk og banker og raner! De kan snart ikke lenger klage på at de ikke får være med å leke!

Den "næringen" som er i størst framgang i Sverige er bygging av "gated communities" leste jeg her et sted.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå begynner da "fiffen" i Sverige også merke hva som skjer. Nabohus sprenges og "fremmdlandske" kommer på hjemmebesøk og banker og raner! De kan snart ikke lenger klage på at de ikke får være med å leke!

Den "næringen" som er i størst framgang i Sverige er bygging av "gated communities" leste jeg her et sted.
    Jeg tror ikke Sverige som vi kjenner det kommer til å overleve så mange tiår til. Om de fortsetter den kursen de nå har valgt vil landet splittes i flere deler. Nordområdene vil slutte seg til Finland, Jemtland og Herjedalen kan igjen komme hjem, Den Islamske Republikken Skånistan vil starte i syd for så å ekspandere sakte nordover. Vi får kanskje en gammelsvensk enklave midt i dagens Sverige en plass, og den gamle hovedstaden Stockholm vil bli omstridt territorium og havne under FNs overoppsyn for ikke å ende som Jerusalem. Kanskje vi får se Stockhomsmuren reist i vår levetid?

Norge vil bidra med fredsbevarende styrker.

MAC08_RAWI_HAG01-810x445.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn